• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3299 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳ مرداد

روايت «اعتماد» از مراسم خاكسپاري پزشك به قتل رسيده اردبيلي

قتل پرحاشيه پزشك اردبيلي با ضربات چاقو

دادستان اردبيل: علت قتل خصومت شخصي است

اعتماد| ظهر پنجشنبه يك پزشك اردبيلي با ضربات چاقوي جواني 23 ساله به قتل رسيد. پليس متهم را دستگير و تحقيقات براي روشن شدن جزييات پرونده را آغاز كرده است، با اين حال هنوز انگيزه قاتل مشخص نيست. اين حادثه بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي كشور داشته است به نحوي كه تنها دقايقي پس از رسانه‌اي شدن آن، واكنش‌هاي متعدد وزراي كشور و بهداشت، دادستان اردبيل و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي در قبال آن در رسانه‌ها بازتاب يافت؛ حجمي از نگاه كه اين حادثه را از يك پرونده قتل معمولي به كارزاري براي اظهارنظرهاي متنوع بدل ساخت.

تشكيل تيم بازرسي به دستور وزير بهداشت

وزير بهداشت نخستين مقام از كابينه دولت بود كه پس از وقوع حادثه با صدور دستور تشكيل تيمي در اداره وزارت بهداشت براي رسيدگي به پرونده، واكنش نشان داد. حسن قاضي‌زاده هاشمي، روز گذشته نيز در پيامي كوتاه در صفحه اينستاگرامش به آسيب‌شناسي حادثه پرداخت. او از اين حادثه با عنوان «زنگ خطري» جدي ياد كرد و علت آن را «بي‌توجهي به زنگ خطرهاي فراوان در گذشته» دانست و نوشت: «خبر درگذشت همكارمان، دكتر اصغر پير زاده، به اندازه كافي تاسف‌بار هست. چه برسد كه اين اتفاق، به دست جواني بيست و چند ساله افتاده. تا وقتي روابط اجتماعي نظام‌مند و مبتني بر گفت‌وگو شكل نگيرد، خشونت جاي منطق مي‌نشيند و آنگاه بايد نگران بود كه چنين فجايع تاثربرانگيزي، تكرار شود. اين حادثه تلخ و غير انساني كه بايد تقبيح شود، يك زنگ خطر جدي است. اما فراموش نكنيم كه اين حادثه، نتيجه بي توجهي به زنگ خطرهاي جدي فراواني است كه چه بسا همه ما به آن كم توجه بوده‌ايم. اخلاق كه بر زمين افتد، خشونت قد مي‌كشد.» وزير بهداشت، «فقدان روابط اجتماعي نظام‌مند و مبتني بر گفت‌وگو در جامعه» را زمينه‌ساز وقوع حادثه دانست و شكل‌گيري شايعات پيرامون آن را «قتل اخلاق» توصيف كرد و ادامه داد: «بعد از اين حادثه تاسف‌بار، قضاوت شتابزده برخي اشخاص و گروه‌ها، طرح شايعاتي كه ممكن است رسيدگي را از روال قانوني و مسير حقيقت منحرف كند، ربط دادن حادثه به فرآيند حرفه‌اي «بيمار – پزشك» و توسعه يك درگيري شخصي (بنا به اظهارات دادستان محترم) به ناهنجاري صنفي و عمومي نيز چيزي جز «قتل اخلاق» نيست.» اشاره وزير بهداشت به بخشي از واكنش‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي است كه انگيزه قاتل را «خطاي پزشكي مقتول، منجر به مرگ پدر قاتل» اعلام كرده‌اند. اين در حالي است كه ناصر عتباتي، دادستان عمومي و انقلاب اردبيل چند ساعت پس از رسانه‌اي شدن حادثه از «خصومت شخصي» با عنوان انگيزه اصلي قتل ياد كرد و با تكذيب نقش «خطاي پزشكي» در شكل‌گيري حادثه گفت: «قتل پزشك اردبيلي مربوط به رابطه پزشك و بيمار نيست بلكه قاتل دانشجوي پسر 23 ساله‌اي است كه به خاطر ارتباط نزديك با اين پزشك، با او در خانه‌اش قرار ملاقات مي‌گذارد اما به دلايلي كه هنوز مشخص نيست با پزشك درگير شده و با ضربات چاقو او را به قتل مي‌رساند.» «خصومت شخصي» كه از آن با عنوان انگيزه اصلي قتل ياد مي‌شود از سوي سخنگوي وزارت بهداشت نيز تاييد شده است. عباس زارع‌نژاد، با اشاره به اعزام تيم اداره كل بازرسي وزارت بهداشت به اردبيل براي بررسي حادثه گفت: «تاكنون مشخص شده است علت حادثه منجر به فوت پزشك اردبيلي خصومت شخصي بوده و هيچ ربطي به اختلافات پزشكي در رابطه پزشك و بيمار و احيانا سوء قصد ازطرف همراه بيمار نداشته است.»

دستور وزير كشور به شوراي تامين اردبيل

عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور دومين مقام از كابينه دولت بود كه نسبت به اين حادثه واكنش نشان داد. او از تشكيل تيمي در شوراي تامين استان اردبيل براي رسيدگي به ابعاد حادثه خبر داد و در صفحه اينستاگرام خود نوشت: « حادثه ناگوار به وقوع پيوسته در اردبيل ضمن ايجاد تاثر و تالم دربين هموطنان، بارديگر ضرورت التزام به رعايت قانون و پرهيز از خشونت براي ايجاد امنيت رواني در جامعه را مورد تاكيد قرار داد. براي تثبيت نظم و اعمال صحيح و صريح مقررات و ضوابط قانوني مرتبط و حفظ آرامش و اطمينان هموطنان، لازم است شوراي تامين استان در سريع‌ترين زمان ممكن براي بررسي ابعاد مختلف حادثه و ارايه گزارش آن به مراجع ذيصلاح و مردم شريف تشكيل جلسه دهد.» رحماني فضلي با اشاره به «فضاي غيرواقعي» شكل گرفته در برخي رسانه‌هاي غيررسمي و مجازي پيرامون چرايي وقوع حادثه از شهروندان خواست تا آْخرين نتايج رسيدگي به پرونده را از مراجع رسمي و قانوني پيگيري كنند.

كشيده شدن پاي «در حاشيه» به حادثه

وقوع اين حادثه پاي سريال تلويزيوني «درحاشيه» را نيز به پرونده باز كرده است. سريالي كه در آن مهران مديري، كارگردان، با نگاه طنز، به اقدامات خلاف قانون برخي پزشكان مي‌پرداخت اما با اعتراض گسترده جامعه پزشكي كشور روبه‌رو شد تا آنجا كه از اين اعتراضات به عنوان علت اصلي توقف ساخت آن ياد مي‌شود. عابد فتاح، عضو كميسيون بهداشت مجلس، نماينده‌اي است كه به تاثير سريال «در حاشيه» در شكل‌گيري حادثه پرداخته و گفته است: «در يك سريال مسخره جامعه پزشكي را به عنوان يك جامعه تجار كه از درد مردم فقط پول مي‌سازند، معرفي كردند و طبيعي است كه مردم هم تحت تاثير قرار مي‌گيرند. در هر شغلي عده‌اي هستند كه خلاف قوانين عمل مي‌كنند اما تعميم آن به همه افراد يك صنف ناعادلانه و نادرست است. در اين حادثه نيز انگيزه قاتل هر چه بوده، شوك و وحشت بزرگي به جامعه پزشكي وارد كرده است. قرار است كميسيون بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز روز يكشنبه اين حادثه را بررسي كند.»

بازتاب حادثه در شبكه‌هاي اجتماعي

حادثه قتل پزشك اردبيلي در شبكه‌هاي اجتماعي نيز بازتاب بسياري داشت كه بيشتر آنها حول حدس درباره «انگيزه قاتل» و «ابراز نارضايتي از فضاي خشونت‌آميز موجود» مي‌چرخد. پزشكان از «فقدان امنيت شغلي» خود حرف مي‌زنند و مردم عادي از وقوع اين قتل «ابراز ناراحتي» كرده و سعي مي‌كنند صحت ادعاي «خطاي پزشكي» را در شكل‌گيري حادثه بجويند. علي در صفحه توييتر خود نوشته است: «پروژه شخصي‌سازي معضلات كليد خورد. به جاي اينكه به ريشه‌يابي اين مشكلات بپردازيم، سعي در لاپوشاني داريم.» حسن نيز در صفحه خود به انتشار جزييات بيشتري از حادثه به نقل از تعدادي از همكاران مقتول پرداخته و نوشته است: «من از تعدادي پزشك اردبيلي پرس و جو كرده‌ام. آنها مي‌گويند همكارشان عادت به ويزيت در خانه نداشت و تا ساعت 11 روز حادثه در بيمارستان بود. ساعت 12 تماسي با اورژانس گرفته شد و قاتل خبر از درگيري داد و درخواست كمك فوري كرد. در مراجعه اورژانس به منزل قاتل، به غير از مرحوم و قاتل، بيماري در منزل نبود و وقتي قاتل احساس كرد مساله جدي است سعي بر خودكشي كرد كه با ورود كادر اورژانس موفق به انجام اين كار نشد. پس از آن پزشك و ضارب را به بيمارستان منتقل كردند كه با حضور ماموران پسر 23 ساله دستگير و متاسفانه همزمان پزشك به دليل شدت خونريزي جان خود را از دست داد. قاتل دانشجو است كه برخي پزشكان از بيماري روحي او خبر داده‌اند.» يكي ديگر از كاربران نيز نوك پيكان انتقادات خود را به سوي وزارت بهداشت نشانه رفته و نوشته است: «چرايي وقوع اين حادثه را نه در انگيزه قاتل كه در راهروهاي وزارت بهداشت و دالان‌هاي پيچ در پيچ و پوسيده نظام صنفي پزشكان كشور جست‌وجو كنيد.»

 

دكتر پيرزاده به خاك سپرده شد

مراسم خاكسپاري دكتر پيرزاده، جمعه ساعت پنج بعدازظهر از مقابل مسجد نواب صفوي خبري بود كه ديروز در شبكه‌هاي اجتماعي در شهر اردبيل دست به دست مي‌شد. از دقايقي قبل از ساعت پنج خيابان اصلي به سمت مسجد توسط پليس بسته شده است. اطراف مسجد نواب صفوي اردبيل، پر است از مردمي كه به احترام تنها متخصص سرطان شهرشان، سياه پوشيده‌اند. برخي از آنها كه جوان‌ترند، دانشجويان دكتر هستند، با شاخه گل‌هاي رز سفيدي در دست، در غم از دست دادن استادشان اشك مي‌ريزند. عده‌اي ديگر، مردم عادي‌اند و از چهره‌هاي‌شان مي‌توان اندوه‌شان را درك كرد، هرچه باشد او تنها متخصص سرطان و خون‌شناس مشهور شهرشان بود كه ناگهان با ضربات چاقو كشته شد. برخي ديگر اما، جامعه پزشكان متخصص اردبيل هستند كه اندوه را در نگاه‌شان يا از زير عينك دودي‌شان مي‌توان ديد. دقايقي از ساعت پنج نمي‌گذرد كه ماشين حامل پيكر بي‌جان دكتر پيرزاده از مقابل مسجد حركت مي‌كند، چند نفر تاج گلي را به همراه عكس دكتر، پيشاپيش ماشين مي‌برند. عكاسان و فيلمبرداران هم مشغول ثبت اين لحظات هستند. جمعيت بسيار زيادي براي وداع با او به سمت آرامستان ججين اردبيل حركت مي‌كنند، عده‌اي هم از قبل در آرامستان منتظر هستند. و اين‌گونه دكتر پيرزاده بعد از حدود 40 سال زندگي روز جمعه 2 مرداد 94 در قبرستان ججين اردبيل ‌آرميد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون