• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3300 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ مرداد

عدد نوشت

نرخ تورم تير

گزارش مركز آمار از نرخ تورم نقطه به نقطه شهري تيرماه حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به ماه قبل با كمتر از 5/1 درصد كاهش به 8/12 درصد رسيد و نرخ تورم شهري نيز 1/14 درصد اعلام شد. گزارش شاخص قيمت كالاها و خدمات مصرفي خانوارهاي شهري در تيرماه سال جاري نشان مي‌دهد كه شاخص كل در اين ماه برابر 9/213 است كه نسبت به ماه قبل 2/1 درصد افزايش داشته است. به اين ترتيب نرخ تورم نقطه به نقطه شهري با 4/1 درصد كاهش به عدد 18/12 و نرخ تورم در اين ماه با 1/0 كاهش به 1/14 درصد رسيد. اين گزارش نشان مي‌دهد كه شاخص گروه عمده «خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» در اين ماه به 7/251 رسيده كه نسبت به ماه قبل معادل 8/0 درصد افزايش داشته است.

 

كاهش فروش رنو

فروش شركت خودروسازي رنوي فرانسه به ايران در نيمه نخست سال جاري ميلادي با كاهش ۳۷ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۹۷۵۰ دستگاه رسيد. شركت خودروسازي رنوي فرانسه اعلام كرد در ششمين ماه سال جاري ميلادي 4120 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ايران كرده است. فروش رنوي فرانسه به ايران در ژوئن 2015 نسبت به ماه قبل از آن رشد 64 درصدي داشته اما نسبت به مدت مشابه سال قبل با كاهش 8 درصدي مواجه شده است. شركت رنو در مه ‌2015 بالغ بر 2500 دستگاه و در ژوئن 2014 نيز 4500 دستگاه از محصولات خود را به ايران فروخته بود.

 

بهره‌مندي روستاها از اينترنت

وزير ارتباطات گفت: اينترنت روستايي در اين دولت آغاز شده و سال گذشته ۸۰۰۰ روستا به اينترنت تجهيز شدند كه اين رقم امسال به ۲۵۰۰۰ روستا مي‌رسد. محمود واعظي با بيان اينكه دولت يازدهم، دولت توسعه و كار است، اظهار كرد: ما دنبال حاشيه نيستيم و خوشبختانه با تلاش و همت همكاران، زيرساخت‌هاي استان را در همه بخش‌ها توسعه داده‌ايم. اينترنت روستايي در اين دولت آغاز شده و سال گذشته 8000 روستا به اينترنت تجهيز شدند كه اين رقم امسال به 25000 روستا مي‌رسد. او اظهار كرد: در اين وزارتخانه تفاوتي بين بخش دولتي و خصوصي وجود ندارد و در افتتاح‌هاي امروز، پروژه‌هاي بخش خصوصي نيز افتتاح مي‌شود.

 

متوسط بارش باران نسبت به سال گذشته

يك مقام مسوول در وزارت نيرو گفت: با وجود بارش مناسب باران در ۱۲ استان، متوسط بارش‌ها كماكان وضعيت مطلوبي ندارد و نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد منفي است. رضا راعي عزآبادي گفت: با وجود بارش‌هاي هفته اخير در ۱۲ استان كشور، متوسط بارش‌ها ۱۳ درصد كمتر از سال گذشته است. در بارندگي‌هاي اخير بيشترين بارش مربوط به مازندران با ۶۱ ميليمتر و كمترين بارش مربوط به كرمانشاه با 3/0 ميليمتر بوده است. وي با اعلام اينكه در بارندگي‌هاي اخير كمترين بارش مربوط به كرمانشاه با 3/0 ميليمتر بوده است، اظهارداشت: در بارش‌هاي هفته گذشته، استان تهران با ۴۷ ميليمتر بارندگي رتبه دوم ميزان بارش را در كشور به خود اختصاص داده است.

 

هر كيلو پسته ايراني

قيمت هر كيلو پسته ايراني در ظرف خشكبار غير ايراني‌ها نزديك به 5/8 دلار، انگور بي‌دانه خشك 5/3 دلار، بادام بدون پوست 3/6 دلار و گردوي معمولي كمتر از 10 دلار تمام مي‌شود. بر اساس آمار گمرك از صادرات غيرنفتي، قيمت هر كيلو پسته تازه يا خشك در ظرف آجيل ديگر كشورها نزديك به 26 هزار و 800 تومان است. بر اساس اين آمارها پسته با پوست تازه يا خشك با قيمت معادل 4/8 دلار براي هر كيلوگرم در سه ماهه نخست امسال به ميزان 7/12 هزار تن صادر شد كه نزديك به 106 ميليون دلار براي ايران ارزآوري داشته است. اين آمار نشان مي‌دهد كه صادرات پسته در اين سه ماهه به 18 برابر افزايش يافته است. همچنين قيمت هر كيلو مغز پسته تازه يا خشك نيز در ظرف خشكبار ديگر كشورها كمتر از 17 دلار و حدود 53 هزار تومان قيمت دارد. صادرات مغز پسته در سه ماهه اول سال جاري نزديك به 5/2 هزار تن و با ارزش كمتر از 43 ميليون دلار بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون