• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3301 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ مرداد

گزارش «اعتماد» از مراسم انتخاب بهترين‌هاي سال فوتبال ايران از نظر سازمان ليگ!

جاي خالي برترين‌ها !

حسين قهار / مراسم انتخاب بهترين‌‌هاي فوتبال ايران شنبه شب گذشته در مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد. اين‌بار هم مثل تمام سال‌هاي گذشته، هجمه انتقادات به خاطر نحوه گزينش برترين‌ها به سوي مديران سازمان ليگ برتر ايران سرازير شد. در اين برنامه، قاسم حدادي‌فر و حسين فركي به عنوان بهترين بازيكن و مربي سال انتخاب شدند و جايزه خود را دريافت كردند. مهدي طارمي بهترين مهاجم شد. آندرانيك‌تيموريان بهترين هافبك، وريا غفوري بهترين مدافع، عليرضا بيرانوند بهترين دروازه‌بان، محمد صالحي بهترين داور، ابراهيم صادقي بازيكن اخلاق و نفت تهران هم به عنوان بهترين باشگاه به حضار و اهالي فوتبال معرفي شدند. در مراسم شنبه شب گذشته به شكلي خودجوش هر فردي كه روي سن آمد از برنامه‌ريزي سازمان ليگ در برگزاري يك ليگ منظم و البته جوان‌گرايي تعريف كرد. هرچند خيلي‌ها در اين مراسم غايب بودند. حال اين افراد مي‌خواست رسانه‌هاي منتقد باشند كه اصلا دعوت‌نامه و فرم راي‌گيري براي‌شان ارسال نشد، چه داوران و مربيان و بازيكنان منتقد مثل عليرضا فغاني بهترين داور ايران در سال 94-93!

حاشيه‌هاي انتخاب‌ها!

حرف و حديث‌ها از همان اواسط مراسم آغاز شد. اكثر حاضران به نحوه برگزاري و گزينش بهترين‌ها اعتراض داشتند. از نظر آنها مراسم طوري طراحي شده بود كه همه نامزد‌ها راضي به خانه خود برگردند! به عنوان مثال قاسم حدادي‌فر كه به‌عنوان بازيكن سال فوتبال كشور انتخاب شد، مهدي طارمي و آندرانيك تيموريان را به عنوان رقيب در كنار خود مي‌ديد. اما جدا از عملكرد خوب طارمي در فصل گذشته، همه و حتي پرسپوليسي‌ها روي اين مساله اذعان داشتند كه پديده بوشهري جزو سه بازيكن برتر ليگ فوتبال ايران نبود. اما توجيه مديران سازمان ليگ اين است كه طبق راي‌گيري انجام شده اين نفرات به عنوان نامزد‌هاي نهايي انتخاب و معرفي شده‌اند. نكته جالب توجه در اين مراسم اين بود كه طبق همين آرا، مهدي طارمي به شكلي خودجوش در بين سه نامزد بهترين بازيكن اخلاق و بهترين مهاجم ليگ هم حضور داشت و در نهايت جايزه بهترين مهاجم سال فوتبال ايران را دريافت كرد آن هم در شرايطي كه بهترين مهاجم فوتبال ايران بايد بر اساس آمار انتخاب و معرفي شود. لوسيانو ادينيو آقاي گل ليگ شد. اما بعد از او 13 بازيكن هستند كه جزو گلزنان برتر ليگ برتر فوتبال ايران به حساب مي‌آيند كه نام مهدي طارمي در اين ليست نيست. درواقع اين مهاجم جوان بين گلزنان رده اول تا پنجم جدول گلزنان هيچ جايي ندارد و به عنوان بهترين مهاجم ليگ انتخاب شد. نكته قابل توجه اينجاست كه سازمان ليگ به عنوان متولي ليگ فوتبال ايران نتوانست در بسياري از حوزه‌ها بهترين‌ها را حداقل به عنوان نامزد به اهالي فوتبال معرفي كند. مثلا به‌عنوان‌مثال در ماجراي بازيكن اخلاق اين جايزه به ابراهيم صادقي رسيد. اما خود اين بازيكن هم كه همه او را به به عنوان يك بازيكن با اخلاق مي‌شناسند، بعد از انتخاب جايزه‌اش اعلام كرد كه بازيكنان با اخلاق ديگري چون علي عزتي كاپيتان نفت تهران هم بودند كه بايد نام‌شان در اين ليست مي‌آمد، اما سازمان ليگ حتي بهترين‌ها را در بعضي از حوزه‌ها به فوتبال ايران معرفي نكرد.

انتقاد شديد فغاني

حضور در جام جهاني 2014 به عنوان داور چهارم و قضاوت فينال جام ملت‌هاي آسيا 2015 به خاطر عملكردي درخشان باعث شده، اهالي فوتبال، عليرضا فغاني را به عنوان بهترين داور فوتبال ايران و حتي قاره آسيا در حال حاضر بشناسند، اما در اتفاقي پرسش‌برانگيز نام عليرضا فغاني در بين سه داور برتر فوتبال ايران در سال گذشته وجود نداشت!دليلش هم مشخص بود. مديران سازمان ليگ و فدراسيون بهترين داور آسيا را به عنوان مقصر اتفاقات هفته پاياني ليگ معرفي و سپس او را چند جلسه محروم كردند. تمام زحمات و تلاش‌ها و موفقيت‌هاي عليرضا فغاني به خاطر يك بازي ناديده گرفته شد آن هم در شرايطي كه تمام كارشناسان و اهالي فوتبال روي اين مساله كه سازمان ليگ در برنامه‌ريزي بازي حساس تراكتورسازي و نفت سهل انگاري داشت، اتفاق نظر دارند. فغاني چند روز پيش هم با انتقاد از مديران سازمان ليگ اعلام كرده‌ بود كه او را قرباني حوادث تبريز كردند آن هم در شرايطي كه عوامل فني و مديريتي ديگري وجود داشت كه باعث شد آن حادثه اتفاق بيفتد! اين مصاحبه فغاني البته كار دست او داد و باعث شد برنامه تجليل از او و همكارانش در مراسم بهترين‌ها لغو شود. فغاني در اين باره مي‌گويد: « دعوتي از ما براي شركت در اين مراسم صورت نگرفت. قرار بود در اين مراسم از ما تقدير شود اما فكر مي‌كنم مصاحبه‌هاي ما در مورد مهدي تاج و اختلافاتي كه در مورد دستمزد داوران داشتم، به مذاق آقايان خوش نيامد و به همين دليل ما را دعوت نكردند. ظاهرا محسن تركي هم بين گزينه برترين داور قرار داشت اما به دليل صحبت‌هايي كه در خصوص داوري انجام داده بود، نام وي در بين برترين‌ها قرار نگرفت. متاسفانه آقايان نمي‌توانند انتقادات را بشنوند و دوست دارند به‌به و چه‌چه بشنوند. اصفهانيان چند روز پيش مصاحبه كرده بود كه تيم داوري در جام ملت‌ها در بين گزينه‌هاي برترين داوران قرار نمي‌گيرند اما از آنها تقدير خواهد شد. عادت دارم آن چيزي كه واقعيت داشته باشد را به جان بخرم و از گفتن آن ترسي ندارم. براي من مهم نبود كه در اين مراسم حضور نداشتم و اگر هم دعوت مي‌كردند، در مراسم شركت نمي‌كردم. آقايان پس از فينال جام ملت‌ها حتي به خودشان زحمت ندادند تماس بگيرند، چه برسد به اينكه تقدير كنند. موفقيت تيم داوري ايران در جام ملت‌ها به جامعه داوري برمي‌گردد و آقايان هيچ كاري براي داوري نخواهند كرد اميدوارم افرادي كه آمده‌اند، ديدشان را تغيير دهند و دنبال تبليغات نباشند.»

نبايد به شعور مردم توهين كرد

منصوريان: بهترين‌ها انتخاب تاج بود

حجت‌الله بهمني، مدير روابط عمومي سازمان ليگ برتر فوتبال ايران اعلام كرده است كه اين مجموعه هيچ دخل و تصرفي در انتخاب نامزد‌ها و بهترين نفرات براي قسمت‌هاي مختلف نداشته است. براساس توضيحات اين مقام مسوول از هر باشگاه ليگ‌برتري مديرعامل، سرمربي و كاپيتان تيم حق داشته‌اند كه نفرات پيشنهادي خود را در فرم نظرسنجي بنويسند. سردبير رسانه‌ها و خبرگزاري‌هاي ورزشي هم جزو شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي بوده‌اند. علاوه بر آنها مربيان شاغل در ليگ برتر در سه فصل گذشته هم در اين نظرسنجي شركت داشته‌اند. در واقع بهترين‌هاي فوتبال ايران در سال 94-93 بر اساس حرف و نظر آدم‌‌هاي مختلف انتخاب شدند و نه عملكرد و آمار ثبت‌شده‌شان در طول ليگ. عليرضا منصوريان كه نفت تهران را به فينال جام حذفي رساند و در ليگ برتر سوم كرد هم هيچ جايزه‌اي دريافت نكرد. صعود نفت تهران با هدايت اين مربي به جمع هشت تيم برتر آسيا به عنوان تنها نماينده فوتبال ايران هم باعث نشد حتي يك تجليل خشك و ساده از او انجام شود. منصوريان درباره اين مراسم تاكيد مي‌كند: «انتقاداتي به شيوه انتخاب برترين‌ها دارم. چرا نبايد داوري مانند فغاني كه انتخابش به عنوان داور جام ملت‌هاي آسيا براي فو‌تبا‌ل ايران آبرو خريد جزو نامزدهاي برترين‌ها باشد؟ خودش البته گفته كه چون درباره تاج مصاحبه‌اي انجام داده در فهرست برترين‌ها قرار نگرفته و اين ناراحت‌كننده است. من درباره انتخاب بهترين هافبكم حرف دارم. چطور مي‌شود بازيكني با كيفيت ايمان مبعلي جزو برترين‌ها قرار نمي‌گيرد؟ معيار انتخاب‌كنندگان چه چيزي بوده است؟ مگر مي‌شود بازيكني كه در 43 بازي 20 پاس گل داده جزو كانديداها نباشد؟ اما چطور مي‌شود ادينيو با بيشترين گل زده بهترين مهاجم نمي‌شود. اين انتخاب‌ها براي من شبهاتي ايجاد كرده است.در مجموع بايد بگويم كه انتخاب‌هاي اين مراسم، انتخاب‌هاي تاج و زير مجموعه‌اش بود. دوستان در سازمان ليگ طوري بر‌نامه‌ريزي كرده بود كه همه شاد و خوشحال به خانه برگردند، اما آنها نبايد طوري رفتار كنند كه به شعور مردم توهين شود. تاج به گونه‌اي بر‌نامه‌ريزي كرده بود كه با همه باشگاه‌ها تعامل كند و اين به هيچ عنوان زيبنده فو‌تبا‌ل نيست.»

 

روز گذشته اكثر سايت‌‌هاي خبري به نحوه برگزاري مراسم انتقاد داشتند. در بسياري از حوزه‌ها در مراسم شنبه شب گذشته، واقعا جاي بهترين‌هاي فوتبال ايران خالي بود. اما در حال حاضر اين انتظار از سازمان ليگ وجود دارد كه به شكلي شفاف آمار و ارقام نحوه راي‌گيري و نظرسنجي و انتخاب افراد را به اهالي فوتبال و رسانه‌ها نشان بدهد. به هر حال هنوز كسي يادش نرفته در مراسم برترين‌هاي ليگ برتر دوازدهم، در نظرسنجي‌ها و آمار جمع‌آوري شده، مهدي رحمتي به عنوان بهترين بازيكن سال فوتبال ايران انتخاب نهايي بود، اما به خاطر اينكه او از تيم ملي كناره‌گيري كرده بود و با كي‌روش اختلاف داشت جايزه او را به يك بازيكن ديگر دادند! سازمان ليگ پتانسيل بالايي براي چنين كارهايي دارد چون بعضي انتخابات سال جاري هم كلي شبهه و حرف وحديث به همراه داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون