• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3304 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ مرداد

آشتي فرانسوي

دعوت اولاند از روحاني براي سفر به پاريس فابيوس: پيام اين سفر احترام و از‌سرگيري روابط است

سارا معصومي/ ايران به پاي ثابت ليست سفرهاي مقام‌هاي اروپايي تبديل شده است. ليز دوست، خبرنگار ارشد بي‌بي‌سي كه اين روزها در تهران به سرمي‌برد و در نشست مطبوعاتي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان با فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا هم از بانوي مذاكرات هسته‌اي درخصوص تاثير سفر وي به رياض پيش از تهران سوال كرده بود، در تازه‌ترين گزارش خود؛ حال و هواي سياسي اين روزهاي تهران را اين‌گونه توصيف مي‌كند: «زماني كه يك شهر ناگهان در راس ليست برنامه‌هاي سفر وزراي امور خارجه ديگر كشورها قرار مي‌گيرد؛ متوجه مي‌شويد كه دولتمردان كشور مقصد، در مسير جديدي در حوزه ديپلماسي گام برمي‌دارند. وضعيت امروز تهران چنين وضعيتي است. اندك مدتي پس از آنكه توافق جامع هسته‌اي در نيمه‌ماه جولاي در وين به دست آمد، مقام‌هاي اروپايي خودكارها را برداشته برنامه سفرهاي خارجي خود را تغيير داده و تهران را جايگزين برخي گزينه‌هاي پيشين كردند.» شايد بهترين مصداق براي چنين جمله‌بندي سفر لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه به ايران باشد؛ مردي كه پس از 17 سال از نخستين روزي كه آخرين وزير امور خارجه فرانسه به تهران آمد، راهي ايران شد تا از آغازي دوباره سخن بگويد.مرد جنجالي مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 ورود جنجالي هم به ايران داشت. ايراني‌ها هنوز پرونده ورود خون‌هاي آلوده از پاريس به تهران را فراموش نكرده‌اند و علاوه بر اين مواضع تند و تيز فابيوس در جريان 22 ماه مذاكرات هم هنوز در ذهن ايراني‌ها جاخوش كرده است. مردي كه در وين، لوزان، ژنو و ديگر شهرهاي اروپايي محل برگزاري مذاكرات در قريب به يك سال گذشته تند و تيزترين ادبيات را در خصوص برنامه هسته‌اي ايران به كار گرفته بود، در تهران ادبياتي آرام و مصالحه‌جويانه داشت. وي در بدو ورود به پايتخت ايران ترجيح داد از دنياي سياست كمي فاصله گرفته و حضور خود را با خبري اقتصادي آغاز كند: «يك هيات بسيار مهم اقتصادي از شركت‌هاي مختلف فرانسه ماه سپتامبر (شهريور) به ايران سفر خواهند كرد.» وي در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما مانند موگريني تاكيد كرد كه اين سفر يك آغاز دوباره است و افزود: ما هر‌كدام يعني ايران و فرانسه به عنوان قدرت بزرگ مسووليت‌هايي براي برقراري صلح و ثبات در منطقه داريم. ما مي‌خواهيم دوباره روابط‌مان را با ايران برقرار كنيم البته با پايه و اساس خوب اگر ممكن باشد كه به نظرم امكان‌پذير است.

سارا معصومي/ ايران به پاي ثابت ليست سفرهاي مقام‌هاي اروپايي تبديل شده است. ليز دوست، خبرنگار ارشد بي‌بي‌سي كه اين روزها در تهران به سرمي‌برد و در نشست مطبوعاتي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان با فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا هم از بانوي مذاكرات هسته‌اي درخصوص تاثير سفر وي به رياض پيش از تهران سوال كرده بود، در تازه‌ترين گزارش خود؛ حال و هواي سياسي اين روزهاي تهران را اين‌گونه توصيف مي‌كند: «زماني كه يك شهر ناگهان در راس ليست برنامه‌هاي سفر وزراي امور خارجه ديگر كشورها قرار مي‌گيرد؛ متوجه مي‌شويد كه دولتمردان كشور مقصد، در مسير جديدي در حوزه ديپلماسي گام برمي‌دارند. وضعيت امروز تهران چنين وضعيتي است. اندك مدتي پس از آنكه توافق جامع هسته‌اي در نيمه‌ماه جولاي در وين به دست آمد، مقام‌هاي اروپايي خودكارها را برداشته برنامه سفرهاي خارجي خود را تغيير داده و تهران را جايگزين برخي گزينه‌هاي پيشين كردند.» شايد بهترين مصداق براي چنين جمله‌بندي سفر لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه به ايران باشد. مردي كه پس از 17 سال از نخستين روزي كه آخرين وزير امور خارجه فرانسه به تهران آمد، راهي ايران شد تا از آغازي دوباره سخن بگويد.

 

فابيوس با شعار سياسي آمد

مرد جنجالي مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 ورود جنجالي هم به ايران داشت. ايراني‌ها هنوز پرونده ورود خون‌هاي آلوده از پاريس به تهران را فراموش نكرده‌اند و علاوه بر اين مواضع تند و تيز فابيوس در جريان 22 ماه مذاكرات هم هنوز در ذهن ايراني‌ها جاخوش كرده است. مردي كه در وين، لوزان، ژنو و ديگر شهرهاي اروپايي محل برگزاري مذاكرات در قريب به يك سال گذشته تند و تيزترين ادبيات را در خصوص برنامه هسته‌اي ايران به كار گرفته بود، در تهران ادبياتي آرام و مصالحه‌جويانه داشت. وي در بدو ورود به پايتخت ايران ترجيح داد از دنياي سياست كمي فاصله گرفته و حضور خود را با خبري اقتصادي آغاز كند: «يك هيات بسيار مهم اقتصادي از شركت‌هاي مختلف فرانسه ماه سپتامبر (شهريور) به ايران سفر خواهند كرد.»

وي در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما مانند موگريني تاكيد كرد كه اين سفر يك آغاز دوباره است و افزود: ما هر‌كدام يعني ايران و فرانسه به عنوان قدرت بزرگ مسووليت‌هايي براي برقراري صلح و ثبات در منطقه داريم. ما مي‌خواهيم دوباره روابط‌مان را با ايران برقرار كنيم البته با پايه و اساس خوب اگر ممكن باشد كه به نظرم امكان‌پذير است.

فابيوس كه در اين سفر هيات تجاري چشمگيري با خود همراه نكرده است؛ در بدو ورود به تهران تلاش كرد شعار اين حضور را سياسي و نه الزاما مانند هيات آلماني كه هفته گذشته به تهران آمد، اقتصادي بداند: ما مي‌خواهيم اين سفر يك ميدان و حوزه سياسي باشد، اما درباره مسائل ديگر هم صحبت خواهيم كرد به‌طور مثال درباره آينده همكاري‌هاي اقتصادي، اما در ابتدا ما مي‌خواهيم به مسائل سياسي بپردازيم.

فابيوس در پاسخ به اين پرسش كه فرانسه در فضاي جديد همكاري به دنبال توسعه روابط سياسي است يا به دنبال منافع بنگاه‌هاي اقتصادي؟ گفت: سفر من با هدف سياسي انجام مي‌شود البته نتايج تجاري و اقتصادي را هم در برخواهد داشت و اين خيلي مطلوب است براي توسعه روابط خوب تجاري و اقتصادي، پس اين يك سفر سياسي است كه به دنبال آن سفرهاي اقتصادي را هم در پي خواهد داشت. براي ماه سپتامبر (شهريور) يك هيات بسيار مهم اقتصادي از شركت‌هاي مختلف به ايران سفر خواهند كرد من و رييس‌جمهور با هم خواستار آن هستيم كه همه‌چيز با گفت‌وگوهاي سياسي آغاز شود. اقامت يك روزه فابيوس در ايران با ديدار با وزير امور خارجه، رييس‌جمهور، وزير نفت، وزير صنايع و معادن و رييس سازمان محيط زيست به پايان رسيد. اقامتي كه در آن فابيوس تلاش كرد چهره‌اي متفاوت از خود به ايراني‌ها نشان دهد و البته پيش از ورود او به تهران هم، رييس‌جمهور فرانسه اعلام كرده بود كه نحوه ميزباني ايران از وزير كابينه‌اي، معيار خوبي براي محك زدن آينده روابط تهران و پاريس خواهد بود. به نظر مي‌رسد كه مهمان‌نوازي ايراني‌ها بر خصومت‌ورزي‌هاي دو سال اخير فرانسه در پازل هسته‌اي سنگيني كرد.

 

فاصله‌گيري تهران – پاريس از گفت‌وگوهاي صرفا هسته‌اي

آخرين باري كه وزير امور خارجه فرانسه در ايران ديده شد، سال 2003 ميلادي بود. سفري كه در آن وزراي امور خارجه تروييكاي اروپايي مقابل ايران در مذاكرات هسته‌اي با هم به تهران آمدند تا شايد بتوانند مانع از ورود پرونده هسته‌اي ايران به مسير منتهي به بن‌بست شوند. در آن زمان هم محمد‌جواد ظريف و حسن روحاني در راس تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران بودند. وزراي امور خارجه فرانسه، انگليس و المان به ظاهر با رضايت تهران را ترك كردند اما توافقي كه در سال 2003 در تهران به دست آمد در سال 2005 با خلف وعده اروپايي‌ها و چشم نازك كردن امريكايي‌ها براي آنها در پشت پرده در سال 2005 به شكست انجاميد. دولت در ايران جابه‌جا شد و اصلاح‌طلب‌ها جاي خود را به دولت نهم‌و دهم به رياست محمود احمدي‌نژاد دادند. محمد‌جواد ظريف روز گذشته در ساختمان كهن وزارت امور خارجه ميزبان لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه بود. ظريف در كنفرانس خبري كه 15 دقيقه پيش از آغاز آن به خبرنگاران ايراني و خارجي اطلاع داده شد، سخنان را با بيان مقدمه‌اي از گذشته آغاز كرد: بسيار خوشحال هستم كه بعد از 17 سال، نخستين سفر دوجانبه وزير امور‌ خارجه جمهوري فرانسه به تهران صورت مي‌گيرد. البته در سال 2003 ايران ميزبان دومنيك دوويلپن، وزير امور خارجه وقت فرانسه در قالب هيات سه كشور اروپايي به تهران بوديم ولي سفر دو جانبه وزير امور خارجه فرانسه پس از 17 سال صورت مي‌گيرد. ايران و فرانسه داراي سابقه ديرينه روابط دوجانبه بوده و هستند. اين روابط در سال‌هاي اخير با فراز و نشيب‌هايي همراه بوده و اميدواريم از اين به بعد شاهد روابط قوي‌تر و جدي‌تر ايران و فرانسه در زمينه‌هاي مختلف باشيم.

ظريف كه پس از نخستين ديدار دوجانبه با فابيوس در پشت درهاي بسته مقابل خبرنگاران قرار گرفته بود، در خصوص محتواي گپ‌هاي سياسي ميان خود و همتاي فرانسوي به خبرنگاران گفت: امروز ما بحث‌هاي خوبي را در زمينه‌هاي مختلف شروع كرديم. اين بحث‌ها در رابطه با نحوه پيگيري از سرگيري روابط مجدد ايران و فرانسه بود تا ما در ابعاد مختلف گسترش روابط را داشته باشيم و با اجراي برنامه جامع اقدام مشترك يا همان برجام زمينه براي همكاري‌هاي گسترده‌تر در حوزه‌هاي اقتصادي، صنايع خودروسازي، انرژي، حمل و نقل و ساير فراهم مي‌شود و روابط گسترش خواهد يافت. در آينده نزديك شاهد سفر هيات بلندپايه اقتصادي فرانسه به ايران كه به وسيله وزراي كابينه فرانسه هدايت مي‌شود، خواهيم بود. امروز نيز آقاي فابيوس با چند تن از وزراي اقتصادي جمهوري ايران ملاقات خواهند داشت تا زمينه‌هاي همكاري گسترده‌تر را مورد بررسي قرار دهند.

رايزني‌هاي صرفا هسته‌اي از اين پس جاي خود را به گفت‌وگوهاي سياسي ميان تهران و پاريس خواهند داد. اين خبري بود كه محمد‌جواد ظريف به خبرنگاران ايراني و خارجي داد كه خود را براي پوشش خبري اين نشست به وزارت امور خارجه رسانده بودند: در ملاقات امروز تفاهم كرديم تا گفت‌وگوهاي سياسي ميان دو كشور كه در اين مدت محدود به مسائل هسته‌اي بود را گسترش دهيم. قرار است اين گفت‌وگوهاي سياسي در سطح ‌مديران، معاونان و در سطح وزرا به شكل مرتب گفت‌وگوهايي صورت گيرد. ما منافع مشترك قابل توجهي در منطقه داريم. ايجاد صلح و ثبات در منطقه، مبارزه با تروريسم، افراط‌گرايي، مبارزه با مواد مخدر و همكاري‌ها در حوزه محيط ‌زيست.

فرانسوي‌ها يك بار پس از انقلاب اسلامي ايران خلف وعده كرده و تعهدات هسته‌اي خود به ايران را به دست فراموشي سپردند؛ در جريان مذاكرات هسته‌اي نيز باز اين فرانسوي‌ها بودند كه در ميان كشورهاي اروپايي حاضر در گردونه 1+5، بيشترين سخت‌گيري‌ها را به خرج دادند، با اين‌همه با توافق هسته‌اي ايران به فصل جديدي از همكاري مي‌انديشد. محمد‌جواد ظريف در خصوص همكاري‌هاي احتمالي هسته‌اي تهران و پاريس در ادامه گفت: در مساله هسته‌اي، با توجه به توافقي كه صورت گرفته است، شاهد حضور ديرينه هسته‌اي فرانسه بوده‌ايم و توافق هسته‌اي اجازه مي‌دهد تا يك بار ديگر فرانسه حضور گسترده‌تري در صنايع هسته‌اي ما داشته باشد. ظريف در ادامه تك اشاره‌اي هم به اختلاف‌هاي ميان تهران و پاريس در گذشته كرده و گفت: اميدوارم سفر همكارم آقاي فابيوس به تهران، بتواند زمينه گسترش همكاري‌ها و حل سوء‌تفاهم‌هايي كه در چند سال گذشته ايجاد شده را فراهم ‌كند و ما شاهد گسترش روابط دو كشور و دو ملت و رسيدن به زمينه‌هاي همكاري‌هاي مشترك و صلح و امنيت در منطقه باشيم.

 

فابيوس با دعوتنامه آمد

به تصوير كشيدن تمايل اقتصادي فرانسه براي حضور در ايران، تلاش براي توجيه مخالفت‌هاي پاريس در 22 ماه مذاكرات هسته‌اي و تكيه بر گذشته‌هاي خوب ايران و فرانسه. سخنان لوران فابيوس در نشست خبري با اهالي رسانه‌هاي ايراني و خارجي در راستاي تامين اين سه محور بود. وي مانند همتاي ايراني‌اش به رقم 17 سال به عنوان سال‌هاي عدم حضور وزير امور خارجه ايران براي ديداري دوجانبه اشاره كرده و بابت حضور در تهران قدرداني كرد. فابيوس سفر خود را كوتاه و فشرده اما پربار خوانده و گفت: نشان دادن احترام و از سرگيري روابط دوجانبه اصلي‌ترين اهداف من از سفر به ايران بود. ما دو كشور بزرگ هستيم. فرانسه به فرهنگ و نقش ايران و همچنين كيفيت دانشجويان، شهرهاي ايران و نيز دردهايي كه مردم ايران در زمان جنگ با عراق داشتند احترام مي‌گذارد. رييس دستگاه ديپلماسي فرانسه با ذكر اين نكته كه ايران و فرانسه با هم درباره مساله هسته‌اي گفت‌وگوهاي زيادي داشته‌اند، افزود: فرانسه كشور آزادي‌هاست و استقلال و تكنولوژي ما مورد احترام است. ما براي تعهدات‌مان احترام قايليم و درباره از‌سرگيري روابط نيز بايد بگويم كه اين توافق امكان مي‌دهد كه روابط را در سطوح ديگر دنبال كنيم.

شاه بيت سخنان لوران فابيوس در وزارت امور خارجه ايران پيامي بود كه وي از جانب رييس‌جمهور فرانسه براي رييس‌جمهور ايران آورده بود: دعوت از حسن روحاني براي حضور در فرانسه در ماه نوامبر. فابيوس با اعلام اين خبر گفت: از سرگيري روابط سياسي و اقتصادي را با ايران دنبال مي‌كنيم. فرانسه با وضعيت جديد به وجود آمده قصد اين كار را دارد و اگر ايران مايل باشد ما حاضريم شركت‌هاي‌مان، كه در عالي‌ترين سطح در دنيا فعال هستند در ايران كار كنند. فابيوس با بيان اينكه اتومبيل‌سازي، محيط زيست و كشاورزي از جمله زمينه‌هاي همكاري ميان تهران و پاريس است، گفت: در ماه سپتامبر دو وزير كشاورزي و شيلات و بازرگاني در قالب هياتي به ايران خواهند آمد. همكاري موزه «لوور» پاريس با ايران نيز از ديگر زمينه‌هاي همكاري مشترك است. توريست‌هاي فرانسوي مايل هستند كه از شهرهاي زيباي شما ديدار كنند. اين از سرگيري روابط بايد همچنين به منطقه و بين‌الملل نيز سرايت كند.

مذاكره‌كننده ارشد فرانسوي‌ها در مذاكرات هسته‌اي، ايران را يك كشور بانفوذ در منطقه خواند و گفت: فرانسه نيز همين‌طور است و ما در مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري داراي علايق مشتركي هستيم. ما علاقه‌مند به صلح و ثبات در منطقه هستيم. اين فقط يك توافق فني نيست بلكه براي ثبات است.

 

اعلام برائت فابيوس از خرابكاري در مذاكرات

در بخش پرسش و پاسخ نشست خبري روز گذشته وزراي امور خارجه ايران و فرانسه هركدام به يك پرسش مطرح شده از سوي واحد مركزي خبر پاسخ دادند. خبرنگار واحد مركزي خبر از محمد‌جواد ظريف سوال كرد: شما چندي پيش سفري به منطقه‌ داشتيد و ديروز و امروز با خانم موگريني و فابيوس نيز گفت‌وگوهايي انجام داديد. به چه ميزان موفق در جلب نظر همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري موفق شده‌ايد؟ ظريف در پاسخ گفت: ما بحث‌هاي خوبي براي رسيدن به همكاري‌هاي منطقه‌اي و مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي داشتيم و بسيار خوشحالم كه همه در راستاي مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي با ما همنظر هستند و ضرورت دارد تا همه در منطقه و جهان همصدا با يكديگر، براي مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري همراه بشويم. خبرنگار واحد مركزي خبر از فابيوس در خصوص ذهنيت ايرانيان نسبت به نقش فرانسه در زمان مذاكرات هسته‌اي سوال كرد. فابيوس در پاسخ گفت: شنيده‌ام كه يك ذهنيت از فرانسه در افكار عمومي ايران به وجود آمده است. در جايگاهي نيستم كه نسبت به اين ذهنيت اظهارنظر كنم. ايرانيان از تاريخ فرانسه برداشتي عالي دارند و ما روابط خوبي در گذشته داشتيم و دو كشور تمدن بزرگي هستند. فابيوس با اشاره به استقلال فرانسه كه يكي از پنج عضو دايم شوراي امنيت است، خاطرنشان كرد: ايراني‌‌ها اين احساس را در قلب‌شان دارند و مي‌دانند كه ما ميراث‌دار انقلاب كبير فرانسه هستيم و اصول ما نظير آزادي، برابري و برادري تمام دنيا را چرخيده است و نقشي نيز در يكسري وقايع تاريخي در ايران داشته است. فابيوس در مقام توجيه سياست‌هاي فرانسه در مذاكرات هسته‌اي گفت: درباره توافق هسته‌اي بايد بگويم كه ما ساعت‌ها و ده‌ها روز با يكديگر مذاكره كرديم. گفته شده كه فرانسه در گروه 1+5 موضع سختي داشته اما فرانسه در مسير و مواضع خود استمرار داشته و يك موضع محكم و سازنده داشتيم. موضوع هسته‌اي موضوعي ساده و شوخي نيست. ما از آغاز، فرمول آقاي روحاني را مدنظر داشتيم و آن را امضا كرديم كه فناوري هسته‌اي آري اما بمب هسته‌اي نه و بايد دقيقا و به صورت فني به آن مي‌پرداختيم. دليل ديگر موضع سخت ما اين بود كه ما عليه اشاعه مبارزه مي‌كنيم. ايده ما اين بود كه نه تنها به يك توافق برسيم كه براي دنيا و مردم ايران مفيد باشد بلكه مانع اشاعه نيز بشويم زيرا خطر اين موضوع براي كشورهاي همسايه نيز هست و براي اين خطر بايد يك توافق محكم مي‌داشتيم تا هيچ‌كس به فكر ساخت بمب هسته‌اي نباشد. يك توافق نه چندان محكم مي‌توانست كشورهاي ديگر را تشويق به ساخت بمب هسته‌اي كند و روش فرانسه يك توافق محكم و استوار بود. اگر توافق با موافقت همه همراه نبود حاصل نمي‌شد، فرانسه، ايران، امريكا و ساير كشورها هر يك مي‌خواستند مواردي را به توافق اضافه كنند، ولي همه قصد داشتند كه به توافق برسند. اگر اين تفكر ايجاد شده كه فرانسه يك روش محدودكننده براي توافق داشته، اين‌طور نيست. اين يك توافق تاريخي است زيرا 13 سال است كه مذاكره مي‌كنيم و امروز مي‌خواهيم آن را به مرحله اجرا برسانيم. فابيوس در بخش‌هاي ديگري از سخنانش از علي اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي ايران براي مشاركت در به ثمر رسيدن توافق هسته‌اي قدرداني كرد.

 

بايد عقب ماندگي‌هاي گذشته را جبران كرد

دومين ديدار وزير امور خارجه فرانسه در تهران در دفتر رياست‌جمهوري و به ميزباني حسن روحاني برگزار شد. رييس‌جمهور كشورمان در ديدار لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه با اشاره به تلاش و اراده جدي طرفين مذاكرات در ۲۲ ماه گذشته براي دستيابي به توافق، گفت: هفت كشور در اين مذاكرات زمان و انرژي زيادي صرف كردند و لذا بايد براي حفظ توافق هم تمام تلاش خود را به‌كار گيرند. رييس‌جمهوري نخستين گام در اجراي توافق وين را تلاش مجدانه طرفين براي طي شدن فرآيند تصويب آن توصيف كرد و گفت: دولت ايران در مسير توافق مستحكم است و ما به تعهدات خود تا زماني كه طرف مقابل به تعهداتش پايبند باشد، پايبند خواهيم بود. روحاني، گام دوم را استفاده صحيح از اين فضا در جهت تامين منافع مشترك ارزيابي كرد و افزود: روابط تهران – پاريس در سال‌هاي پس از انقلاب توأم با فراز و نشيب‌هايي بوده است، اما ما مي‌خواهيم در مناسبات خود، نگاه رو به آينده داشته باشيم و البته طبيعي است كه همواره بايد از گذشته درس‌هاي لازم را گرفت. رييس‌جمهوري با اشاره به اقامت حضرت امام خميني(ره) در نوفل‌لوشاتو گفت: ما به دنبال احياي همان روابط و شرايط ميان دو ملت هستيم، به ويژه آنكه دو كشور سابقه بسيار خوبي در همكاري‌هاي اقتصادي و سياسي داشته‌اند كه نمونه آن را در حضور و سرمايه‌گذاري شركت توتال فرانسوي در صنايع نفت و گاز ايران شاهد بوديم. اين ايستادگي در برابر آن سلطه تحريم‌ها، نمادي از استقلال فرانسه در تصميم‌گيري ارزيابي مي‌شد. رييس دولت يازدهم در ادامه افزود: دو كشور بايد تلاش كنند تا توافق حاصل شده مستحكم بماند، چرا كه اين توافق مي‌تواند پايه‌اي براي ساير توافقات دو جانبه و همچنين همكاري‌هاي ميان ايران و اتحاديه اروپا باشد. بايد از فرصت به وجود آمده استفاده كرد تا عقب‌ماندگي‌هاي سال‌هاي گذشته، جبران شود. رييس‌جمهوري با بيان اينكه مردم ايران احترام ويژه‌اي براي فرهنگ مردم فرانسه قايل هستند، گفت: ايران نمي‌خواهد در روابط آينده با فرانسه صرفا بر مقوله اقتصاد تمركز داشته باشد، بلكه ما به دنبال توسعه روابط فرهنگي، علمي، تكنولوژيكي، دانشگاهي و گردشگري هستيم كه مي‌تواند نقش بسزايي در افزايش همكاري‌ها داشته باشد. دكتر روحاني با تشكر از دعوت رييس‌جمهوري فرانسه براي سفر به پاريس خاطرنشان كرد: روابط اقتصادي ميان ايران، فرانسه و اروپا به غير از منافع مشترك تاثير بسزايي در مستحكم‌ كردن و همكاري‌ها در زمينه توافقات دارد، زيرا روابط دوستانه ما در بخش‌هاي اقتصادي، فرهنگي، فناوري و علمي بهترين تضمين براي همكاري‌ها را به وجود مي‌آورد. رييس شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنانش گفت: كل منطقه از توافق انجام شده ميان ايران و 1+5 منتفع خواهند شد. زيرا اين توافق عليه هيچ كشوري نيست و همكاري‌ها و رايزني‌هاي ما براي حل معضلات منطقه‌اي نظير مبارزه با تروريسم، كمك‌هاي انسان‌دوستانه و استقرار خواست ملت‌ها مي‌تواند آن را اثبات كند. در مسائل سوريه، لبنان و يمن همه بايد به دنبال راه‌حل سياسي باشيم و مذاكرات هسته‌اي نشان داد كه اگر همه بر سر ميز مذاكره حاضر شوند، مي‌توانند اختلاف را به تفاهم تبديل كنند. ايران در اين زمينه آماده رايزني و مشاركت با كشورهاي ديگر در برقراري صلح و ثبات منطقه است.

 

نبود مشكل بنيادين در رابطه تهران – پاريس

لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه نيز با ابراز رضايت از حضور خود در جمهوري اسلامي ايران، از سوي «فرانسوا اولاند» از رييس‌جمهوري كشورمان براي سفر رسمي به پاريس دعوت كرده و اظهار كرد: دولت فرانسه به دنبال برقراري مناسباتي براساس احترام متقابل و دوستي با ايران است. وزير امور خارجه فرانسه با اشاره به اينكه گاهي در مناسبات كشورها فراز و نشيب‌هايي وجود دارد، گفت: امروز سرآغاز فصل جديدي از همكاري‌ها ميان تهران و پاريس است و چشم‌انداز اين آغاز مجدد نيز به دليل توافق هسته‌اي بسيار روشن است. بايد به سرعت زمان‌هاي هدر رفته در گذشته را براي گسترش همكاري‌ها جبران كنيم. امروز زمان تثبيت و اجراي توافق وين فرا رسيده است و فرانسه تمام مساعي خود را در اين جهت به‌كار خواهد بست. بايد تلاش كنيم در خصوص لغو تحريم‌ها هيچ مانعي پيدا نشود تا ملت ايران بتوانند از نتايج لغو آنها بهره‌مند شوند. فابيوس با تاكيد بر موضع رييس‌جمهوري كشورمان مبني بر اينكه امروز بايد نگا‌ه‌مان به آينده باشد، گفت: هيچ مشكل اصولي و بنيادين در مناسبات تهران و پاريس وجود ندارد، مردم فرانسه به مردم، فرهنگ و استقلال ايران احترام مي‌گذارند و مطمئن هستيم، سفر جنابعالي به پاريس فرصت‌هاي فراواني را براي انجام كارهاي بزرگ‌تر در حوزه دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي مهيا خواهد كرد. در روزهاي آينده شاهد حضور پررنگ‌تر شركت‌هاي معظم فرانسوي در سرمايه‌گذاري‌ها در ايران خواهيم بود. حرف ما با ارباب صنايع فرانسه در حوزه‌هاي خودروسازي، هواپيمايي و محيط زيست اين است كه بايد اين‌بار براي سرمايه‌گذاري و ايجاد اشتغال بازگرديد. وزير امور خارجه فرانسه در پايان با بيان اينكه در كشور ما در زمينه جهانگردي، كشورها داراي رده‌بندي خاصي هستند، گفت: جايگاه ايران در اين جدول ارتقا خواهد يافت و خوشحال خواهيم شد كه ميزبان جهانگردان ايراني باشيم. ما همچنين از همكاري در حوزه‌هاي علمي، آموزشي و به ويژه حضور دانشجويان دو كشور، استقبال مي‌كنيم.

 

موگريني با رضايت رفت

پيش از فابيوس، فدريكا موگريني در سفري كه توجه بين‌المللي بسياري را به خود جلب كرد به تهران آمد. مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در مدت زمان كمتر از 24 ساعت حضور در تهران، سخنان آتشيني را در خصوص فرارسيدن زمان احياي رابطه ميان ايران و اتحاديه اروپا بر زبان راند. موگريني كه گفته مي‌شود در جريان مذاكرات هسته‌اي با ايران در وين، يك بار تيم مذاكره‌كننده تهران را به ترك ميز تهديد كرده بود، اين‌بار در تهران چه در ديدار با همتاي مذاكراتي خود محمدجواد ظريف و چه در گفت‌وگو با رييس دولت يازدهم تاكيد كرد كه آمده است تا به همگان چه در منطقه و چه در فراتر از منطقه بگويد كه ايران وارد فاز جديدي از همكاري با دنيا خواهد شد و اين توافق هسته‌اي مي‌تواند فضا را براي چنين همكاري‌هاي ناب تازه‌اي مهيا كند. موگريني يك روز پيش از حضور در تهران در صفحه توييتر خود نوشت: «براي بحث در‌خصوص اجراي برجام به ايران مي‌روم.» در آخرين ساعات حضور در تهران دو‌بار پست‌هاي توييتري رييس‌جمهور كشورمان در خصوص اظهارات خود (موگريني) را بازنشر كرد و پيش از ترك تهران در قالب جمع‌بندي كوتاهي از آنچه در تهران گذشت، نوشت: «گفت‌وگوهاي خوبي با رييس‌جمهور و وزير امور خارجه در ايران داشتم. اجراي برجام مي‌تواند فصل جديدي را در روابط باز كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون