• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3304 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ مرداد

براي بيست و چهارمين سال متوالي

آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان ابقا شد

گروه سياسي|صبح ديروز، در جلسه اعضاي شوراي نگهبان، اعضاي هيات رييسه اين نهاد انتخاب شدند. به گزارش اداره كل روابط عمومي شوراي نگهبان در اين جلسه مجددا حضرت آيت‌الله جنتي به عنوان دبير، آقاي عليزاده به عنوان قائم‌مقام دبير و نجات‌الله ابراهيميان به عنوان سخنگوي شوراي نگهبان انتخاب شدند.

براي پاسداري از احكام اسلام و قانون اساسي از نظر عدم مغايرت مصوبات مجلس شوراي اسلامي با آنها در سال 1359 تشكيل شد. صلاحيت نامزدهاي تمامي انتخابات سراسري كشور به جز انتخابات شوراهاي شهر و روستا نيز از ديگر وظايف اين شورا معرفي شده است. در آخرين سال از دوره ششم شوراي نگهبان، ديروز و در جلسه اعضاي شوراي نگهبان، آيت‌الله جنتي كه از نخستين دوره شكل‌گيري اين نهاد به عنوان عضو فقيه آن حضور داشت و از دوره سوم نيز در مقام دبيري اين نهاد قرار گرفته است، در اين سمت ابقا شد تا طول دوره دبيري وي در اين نهاد به 24 سال برسد. نجات‌الله ابراهيميان، چهره رسانه‌اي اين شورا نيز در سومين سال متوالي حضور خود در شورا، براي دومين بار به عنوان سخنگوي اين نهاد معرفي شد. اين انتخاب در حالي صورت گرفت كه ابراهيميان در آخرين نشست خود در جمع اصحاب رسانه از عدم تمايل خود براي باقي ماندن در اين سمت خبر داده بود؛ عدم تمايلي كه حتي به نحوي مطرح شده بود كه وي حاضر نخواهد شد براي اين سمت در انتخابات اين شورا كانديدا شود. ابراهيميان در سه ساله دوم دوره ششم شوراي نگهبان، با اخذ آرا از مجلس شوراي اسلامي به عنوان عضو حقوقدان به اين شورا اضافه شد. در انتخابات ديروز، همچنين محمدرضا عليزاده بار ديگر به عنوان قائم‌مقام دبير شوراي نگهبان انتخاب شد.

 

ساختار شوراي نگهبان

شوراي نگهبان داراي تركيب دوگانه‌اي است. اين نهاد، از دوازده عضو تشكيل شده كه شش عضو از اين دوازده نفر، فقهايي هستند كه با حكم رهبر عزل و نصب و شش عضو ديگر حقوقداناني كه با معرفي رييس قوه قضاييه و راي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي انتخاب مي‌شوند. دبير شوراي نگهبان بالاترين مقام رسمي اين شوراست. در قسمتي از اصل 91 قانون اساسي آمده است: «... شورايي به نام شوراي نگهبان با تركيب زير تشكيل مي‌گردد: شش نفر از فقهاي عادل و آگاه به مقتضيات زمان و مسائل روز. انتخاب اين عده با مقام رهبري است...» به موجب اين اصل، «فقاهت»، «عدالت» و «آگاهي به مقتضيات زمان و مسائل روز» شرايط عضويت در شوراي نگهبان است. به موجب اين اصل قانون اساسي، مقام رهبري، از ميان فقيهان، كساني را كه واجد شايستگي و شرايط لازم براي عضويت در شوراي نگهبان باشند، به اين سِمت منصوب مي‌كند. علاوه بر اصل 91، بند (6) اصل 110 نيز «نصب، عزل و قبول استعفاي فقهاي شوراي نگهبان» را جزو وظايف و اختيارات رهبري دانسته است. بدين‌ترتيب، هرگاه يكي از اعضاي فقيه شوراي نگهبان نتواند وظايف خود را به درستي انجام دهد، مقام رهبري مي‌تواند وي را بر كنار كند. همچنين اگر عضوي از فقها از سِمت خود استعفا دهد، پذيرش استعفاي وي با مقام رهبري است. براساس اصل 92 قانون اساسي نيز، اعضاي شوراي نگهبان براي مدت شش سال انتخاب مي‌شوند؛ اين شش سال در حالي در قانون اساسي ذكر شده است كه دوره نمايندگي مجلس شوراي اسلامي چهارساله است. دليل چنين تصميمي اين بوده كه در هر دوره جديد قانونگذاري مجلس، شورايي با سابقه و با تجربه‏اي كافي در كنار آن، به انجام وظيفه مشغول باشد. علاوه بر آن، با توجه به اين‏كه بعد از گذران يك دوره 12 ساله كه كشور سه مجلس قانونگذاري و دو شوراي نگهبان را تجربه خواهد كرد و دوران انجام وظيفه هر دو همزمان به پايان خواهد رسيد، باز هم تمهيداتي در قانون اساسي انديشيده شده تا تجربه و سابقه بر نوگرايي ترجيح داده شده است. در بخش ديگري از اصل 91، نيز در مورد شرايط عضويت حقوقدانان در شوراي نگهبان چنين آمده است: «... شش نفر حقوقدان در رشته‌هاي مختلف حقوقي، از ميان حقوقدانان مسلماني كه به وسيله رييس قوه قضاييه به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي‌شوند و با راي مجلس انتخاب مي‌گردند.» قابل ذكر است كه نصف اعضاي حقوقدان و فقيه شوراي نگهبان در نخستين دوره، پس از سپري شدن سه سال، به قيد قرعه تعويض خواهند شد. به اين ترتيب، اعضاي جديد، از توان و تجربه شش عضو سابق شورا استفاده خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون