• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3304 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ مرداد

گفت‌وگو با نماينده‌اي كه احمدي‌نژاد هفته گذشته مهمان شهرش بود

سفر احمدي‌نژاد به «چليچه» را نزديكان جبهه پايداري استان برنامه‌ريزي كردند

استقبال سرد و آرامي از آقاي احمدي‌نژاد صورت گرفته بود

گروه سياسي| رييس دولت سابق براي يك مراسم ساده راهي جايي كمتر شناخته شده به نام «چليچه» در استان چهارمحال و بختياري مي‌شود. سفري كه مي‌گويند به دعوت «مردم» انجام شده است. سايت‌هاي نزديك به محمود احمدي‌نژاد موجي از گزارش‌ها را در حاشيه اين سفر منتشر مي‌كنند. منتقدان محمود احمدي‌نژاد اما نگاهي ديگر به اين سفرها دارند؛ همه‌چيز آن‌طور هم كه گفته مي‌شود «مردمي» نيست. اين را نماينده اردل، فارسان، كوهرنگ و كيار در مجلس هم تاييد مي‌كند. حوزه انتخابيه‌اي كه محمود احمدي‌نژاد هفته پيش مهمان آن بود. حميدرضا عزيزي فارساني اما در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد كه اين سفر را اعضا و نزديكان جبهه پايداري استان و همين‌طور برخي مديران سابق او در منطقه برايش تدارك ديده‌اند. اما چرا جايي مانند «چليچه»؟ جواب عزيزي فارساني اين است كه محمود احمدي‌نژاد قصد دارد با سفر به چنين مناطقي ميزان محبوبيت و مقبوليت فعلي خود در مناطق محروم را بسنجد. مناطقي كه هشت سال تمام به بهانه دفاع از آنها هر كاري مي‌كرد. متن گفت‌وگوي «اعتماد» با اين نماينده را در ادامه مي‌خوانيد:

 

سفر اخير آقاي احمدي‌نژاد به حوزه انتخاباتي شما از سوي رسانه‌هاي همسو با ايشان پوشش خبري زيادي داده شد. گفته شده اين سفر با دعوت «مردمي» انجام شده است. شما آيا اطلاع خاصي از طيف دعوت‌كنندگان آقاي احمدي‌نژاد داريد كه چه كساني بودند؟

طيف دعوت‌كنندگان آقاي احمدي‌نژاد خيلي مشخص نيست، چون عموما اين كارها را به نام جمعي از مردم انجام مي‌دهند. به عبارتي دارند خودشان را پشت كلمه سنگين و فراگير «مردم» پنهان مي‌كنند. اما به هر حال بر اساس اطلاعي كه داريم برخي اعضا و نزديكان جبهه پايداري در استان بودند كه آقاي احمدي‌نژاد را دعوت كردند. يك سري ديگر هم كه در اين دعوت و سفر نقش داشتند برخي دوستان و همفكران سياسي آقاي احمدي‌نژاد در استان بودند.

يعني از فعالان سياسي بودند يا مقامات قبلي استان كه فعلا در كار اجرايي حضور ندارند؟

خب از همان مقامات قبلي استان و حتي خارج از استان هم بودند. به هر حال تعداد زيادي از اينها با آمدن دولت آقاي روحاني از كار اجرايي و مديريت كلان استان و شهرستان كنار رفتند و الان هم در پي‌ باز كردن راهي براي بازگشت مي‌گردند. اينها به‌طور معمول الان كه پست سياسي و اجرايي خاصي ندارند خود را فعال سياسي معرفي مي‌كنند.

فضاي استقبال از آقاي احمدي‌نژاد چطور بود؟ خود شما آنجا حضور داشتيد؟

من نرفتم. چون اصلا معتقدم آقاي احمدي‌نژاد بايد در اين سفر پيش از هر چيز درباره خرابي‌هايي كه سوء‌مديريت دولت و مديران او روي دست مردم گذاشت توضيح مي‌داد تا اينكه برود و ميتينگ سياسي ترتيب دهد. آن چيزي كه واقعا وجود داشت اين بود كه استقبال سرد و آرامي از آقاي احمدي‌نژاد صورت گرفته بود. با اينكه طيف هواداران استقبال‌كننده از آقاي احمدي‌نژاد چندان پرتعداد نبود اما هيچيك از منتقدان و مخالفان ايشان در پي‌به حاشيه كشاندن مراسم بر نيامد و مراسم هم بدون تنش و حاشيه خاصي برگزار شده بود كه البته اين وظيفه همگان است. يعني هر چه باشد و ما هر نظري درباره آقاي احمدي‌نژاد داشته باشيم، به هر حال ايشان هم حق دارد كه در مراسم مد نظر خودش حاضر شود و حرفش را بزند. اين اصلا مشكلي نيست. فقط‌اي كاش اين فضا براي همه فراهم مي‌شد.

الان تعداد سفرهاي آقاي احمدي‌نژاد رو به افزايش گذاشته و حساسيت‌هاي زيادي را ايجاد كرده است. زمينه حضور وي را در حوزه انتخابيه خود چگونه مي‌بينيد؟ يعني زمينه سياسي داشت؟ آيا مي‌توان بين اين سفر و انتخابات مجلس دهم ارتباطي پيدا كرد؟

اين دعوت و حضوري كه آقاي احمدي‌نژاد داشت يك حضور صرفا سياسي بود. اينكه بگوييم مردمي بود و با اين جور واژه‌ها خودمان را گول بزنيم، دردي را دوا نمي‌كند. اما اينكه صرفا انتخاباتي بود يا نه محل بحث است. ببينيد قسمتي از اطرافيان و هواداران ايشان در استان با توجه به وضعيتي كه خصوصا در چهار سال دوم دولت آقاي احمدي‌نژاد اتفاق افتاد فعلا اهداف خود را متمركز به ماندن در فضاي سياسي كرده‌اند. چون به هر حال وقتي مي‌بينيم كه اصلي‌ترين چهره‌هاي دولت قبل كارشان به راهروهاي دادگاه و زندان كشيده، وضعيت نيروهاي پايين‌دست‌تر مي‌تواند بدتر از اين هم باشد. ضمن اينكه به هر حال يك سري تلاش‌هاي انتخاباتي هم در كار است و كساني مي‌خواهند وارد انتخابات مجلس دهم شوند. سفرهايي از اين دست قطعا هدف انتخاباتي دارد، نه فقط براي آقاي احمدي‌نژاد بلكه براي خيلي از چهره‌هاي سياسي. سفر آقاي احمدي‌نژاد هم تا آنجا كه مي‌دانم پشت پرده انتخاباتي داشت.

انتخاباتي براي چه كساني؟ مشخصا آيا اين افراد شناخته شده هستند؟

دعوت‌كنندگان تقريبا همان اتاق فكر جريان آقاي احمدي‌نژاد در منطقه بودند و قطعا براي خودشان تلاش انتخاباتي دارند.

خب يعني نامزد اينها براي انتخابات مشخص است؟ و اصلا اين سفر چه تاثيري بر آنها گذاشت؟

اينكه مشخصا الان كانديدايي داشته باشند و به نتيجه رسيده باشند، اين‌طور نيست. فعلا مشغول رصد و زمينه‌سازي هستند. اما به هر حال تلاش جدي خود را شروع كرده‌اند. سفر آقاي احمدي‌نژاد به نوعي اقدامي براي سنجش وزن اين جريان در منطقه بود. شما نگاه كنيد كه آقاي احمدي‌نژاد بر خلاف دفعات قبل به يك شهر كوچكي مثل چليچه براي سخنراني رفت. آن هم در يك استان محرومي مثل چهارمحال و بختياري؛ خب اين به نظر من هدف خاصي را هم دنبال مي‌كند. طيف آقاي احمدي‌نژاد همواره مدعي بوده كه هوادارانش از گروه‌هاي محروم اجتماعي و از مناطق روستايي و كمتر توسعه يافته هستند. اينكه آقاي احمدي‌نژاد در ميانه سفرهاي استاني خود به يك جايي مثل چليچه مي‌آيد مي‌خواسته وزن فعلي خود را در قسمتي از همان جايي كه مدعي است پايگاه راي او قرار دارد، بسنجد. بعد از اين سفر جريان نزديك به آقاي احمدي‌نژاد جان تازه‌اي به فعاليت‌هاي خود در منطقه داده است و اين نشان از زمينه سياسي چنين سفرهايي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون