• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3304 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ مرداد

تحليل رفتار زباني و موتيف ديپلماتيك مسوول سياست خارجه اتحاديه اروپا

اين يك موگريني جديد است

ستاره جاويد / «ديگر هرگز به من نگو هرگز؛ اين پرونده مال منه؛ اين مذاكرات مال منه؛ حقيقت به من ماموريت داده است، نه تو؛ هرگز يك ايتاليايي را تهديد نكن! چون اسم اين لحظه يعني موقعيت خطرناك، موقعيت خطرناك هم يعني من. اين يك موگريني جديد است. به اندازه اسراييل حرف بزن، نه قاره اروپا كه من رييس اتحاديه‌اش هستم. شنيدي؟ تمام.» اينها بخش‌هايي از پاسخ موگريني به دخالت‌هاي غيرسازنده بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل در پرونده مذاكرات اتمي ايران با كشورهاي 1+5 است كه به نقل از آهارتص 25 مه آورده‌ام. خشونت كلامي، قاطعيت امضاي اوست. مهارت كم‌نظيري در استفاده از ادبيات پيچيده ديپلماتيك دارد. او سخنور توانايي است. اهالي هتل كوبرگ بارها صداي غريو و داد و فريادهاي باصلابت او را شنيده و تصديق كرده‌اند. به اداره تشريفات رياست و مباشران محرمانه‌اش اجازه حمل اسناد محرمانه و طبقه‌بندي‌ شده را نمي‌دهد و آنها را شخصا در يك كيف‌دستي امنيتي به نام Gesso كه ضدنور، خش، خوانش و ضد آتش است، حمل مي‌كند. از محافظان اطلاعاتي و امنيتي بسيار زياد و كاروان محافظان لجستيك به صورت ايستگاهي و استاتيك استفاده مي‌كند؛ از خودرويي كه تا شعاع يك كيلومتري هر نوع عمليات خرابكاري و بمب را تشخيص مي‌دهد. «فدريكو موگريني» 41 سال سن دارد و دكتراي علوم سياسي از دانشگاه لاسپانزاي رم است و پايان‌نامه‌اش را پيرامون رابطه دين و سياست از منظر اسلام كه بسيار فني و تخصصي به آن پرداخته، گذرانده است و به دين اسلام اشراف كارشناسانه و خوبي دارد. ماموريت‌هاي ويژه و مهمي در خصوص پرونده عراق و افغانستان دارد و عضو حزب دموكرات ايتاليا و وزير خارجه سابق ايتاليا بوده و ارتباط وسيعي با سياستمداران امريكا، اروپا و خاورميانه دارد. مدليست‌ها و طراحان ايراني ساكن اروپا و امريكا همواره در آرانژمان نمايش محاكاتي (mimietic drama) و تكيه‌گذاري خطي فاخر اما كلاسيك كه به شيوه ايتاليايي در ميز اتود و الگونگاري لباس‌هاست، حرف اول را مي‌زنند. موگريني از بزرگان اين رشته كه غالبا كارگزاران طرح، نقشه و صورت‌نگاشت‌هاي مدلينگ هستند با توجه به فاكتورهاي گوناگون از جمله موقعيت مذاكرات، مطالعه سنت‌هاي پوشش و لباس كشورها و فرهنگ‌ها و انتقال درست مفاهيم آن به ناظران سياسي و بينندگان ارايه مي‌دهند، استفاده مي‌كند. طراحان به دليل حساسيت مذاكرات 1+5 با ايران و خصوصيات اخلاقي فدريكو موگريني و مديريت قاطع و سنخ‌شناسي پلات (نقشه) هفت كشور درگير در پرونده، استفاده از «رنگ‌هاي مقاوم» را تجويز و اجرا مي‌كنند. به خصوص روزهايي كه با هماهنگي او، دست به تهديد مي‌برد از «رنگ‌هاي افزايشي» استفاده مي‌كنند. تشخيص طراحان اين است كه چون موگريني سفيدپوست نژاد آلپي است، برخلاف كاترين اشتون كه سفيدپوست نورديك است، بيشتر از تركيب مشتقات رنگ سفيد و سياه استفاده مي‌كند. در مذاكرات دور اول به رياست وي بيشتر از رنگ «سفيد صدفي» ويژه بلژيك كه حكايت اين را دارد كه «صاعقه وارد مي‌شود» استفاده شده است. در دور دوم مذاكرات از «سفيد درنايي» كه در كمپوزيسيون با رنگ پوست سفيد آلپي است و از ماوراي مدها ديده مي‌شود، استفاده شده و تركيب آن با رنگ سياه اسب تركمن، مفهوم توصيفي رنگ با تركيب خلاقيت و اشراف قاطع اين اسب در ميدان رزم و مسابقه است؛ اين رنگ، رنگ جسوري است.

سفيد سهند؛ پيام شفاف براي طرفين مذاكره

موگريني در دور سوم از رنگ «سفيد سهند» كه كمي به رنگ كرم ابري (ويژه بلژيك) با رنگ سياه خنگ كه رنگ ژنتيك است و كفش‌هاي صندل قزاقستاني، ويژه جنگ‌آوران و ارتشبدان لشكر است، استفاده كرد. اين تركيب حامل پيام شفاف به طرفين مذاكره بود. موگريني با انتخاب اين رنگ مي‌گويد: «من آمادگي دارم. من در كشف نقش‌هاي پنهان موفقم و از زبان رنگين ديپلماتيك براي پوشاندن خلاها و محو مشكلات سخت استفاده مي‌كنم.» وقتي مي‌گوييم رنگ، خنگ شده، يعني در يك چيز محو شده و بايد آن را در حضور و دوستي در مه ديد و از مه خارج كرد.

ازحقوق ايران دفاع مي‌كنم

درباره چرايي استفاده از صندل قزاقستاني بايد گفت «انتقال پيام كفش صندل قزاقستاني در جنگ، يعني نمي‌گذارم هستي تراژيك طردشدگان، روايتي از عقده‌ها و كژتابي‌ قدرت سركش بشود». اين پيام، امريكا يا فرانسه را مستقيم مورد خطاب و عتاب قرار داده و از حقوق ايران دفاع مي‌كند. به اعتقاد نويسنده، ژن‌شناسي رنگ‌هاي لباس وي با كاترين اشتون متفاوت‌تر است. زبان رنگ او حاوي ساختاري است كه اجزاي پنهان يك مجموعه را به هم متصل مي‌كند كه يك سلسله تداعي دايره‌وار را نشان مي‌دهد كه بايد قضيه را تمام كنيد، همين الان زيرا به محمدجواد ظريف گفته بود ما به خانه برمي‌گرديم.

شادابي در موقعيت جديد

موگريني در دور چهارم مذاكرات بيشتر از رنگ سفيد درنايي كه نوعي سفيد چيني است، بهره گرفته است. انعكاس توناليته اين رنگ با رنگ قرمز مائوري كه نماد الوهيت يافته متاركه نزع و سلامت است. انرژي مهار نشده‌اي است كه موجب افزايش خلاقيت، انرژي و شادابي در موقعيت جديد است. اين تركيب حاكي از روراست بودن و فردي اقدام‌كننده است و خلاق باقي ماندن در طول مذاكرات را نويد مي‌دهد.فدريكو موگريني با اين تركيب مي‌خواهد بگويد: «من رهبران درگير در پرونده را تحت نظر دارم و ساختار رهبري آنها را در مذاكرات تعديل و سر به راه مي‌كنم». رنگ قرمز مائوري كه خلاقيت جيغ را نشان مي‌دهد كه از سوي طراحان مد و لباس او، پيشنهاد شده،‌اين پيام را منعكس مي‌كند كه بايد ظرفيت‌هاي كشورهايي كه در مذاكرات حضور دارند را فعال كرد. اين رنگ در عين حال، فعاليت اين كشورها را كه با تروريسم درگيرند - به طور مستقيم عمليات داعش در فرانسه، حمله روسيه به اوكراين و فعال بودن ايران در عراق و سوريه را هاشور مي‌زند. در تب و تاب مذاكرات 1+5 با ايران حمله به بلژيك و فرانسه توسط داعش نشان داد نه‌تنها امريكا بلكه سراسر غرب در معرض تهديد قرار دارند.

چشم موگريني به پروتكل

موگريني يك چشم به پروتكل و مذاكرات دارد و يك چشم به نيروهاي تروريستي القاعده و داعش كه كشورهاي 1+5 را تهديد مي‌كند. موگريني دريافت كه احتياط را بايد كنار بگذارد، چون تغليظ يا بي‌تفاوتي در اين شرايط، اين احتياط مفرط و بي‌ماخذ را تبديل به ضعف كرده و پيام نادرستي براي تروريست‌ها صادر مي‌كند. به همين دليل موگريني اميدوار است كه پيامد اين احتياط يك تصميم قاطع براي انجام كاري درست باشد. قبل از آن، موگريني در سمت وزير خارجه ايتاليا معتقد بود به دليل سياست‌هاي رياضتي ايتاليا، بايد از عراق و سوريه و مصايبش فاصله بگيرد و انرژي ايتاليا بر مشكلات داخلي متمركز شود. اما با تاسف، رويدادها و سرعت منازعات منطقه‌اي نشان داد كه دنيا خلاف آن را به او نشان داد و او امروز در مقام مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا مي‌داند كه مخاطرات تروريستي و منازعات منطقه‌اي آن بيرون، به همه اروپا ارتباط دارد و اتحاديه بايد رهبري مبارزه با آفات تروريسم را به عهده بگيرد.موگريني پيش‌تر فوريت اقدام مشترك اروپا و امريكا عليه كشورهاي 1+5 و ايران در قبال اجماع جهاني عليه تروريسم را زياد جدي نمي‌گرفت و غالبا به جاي آنكه مهابت و حرارت يك وزير خارجه را داشته باشد مانند يك استاد علوم سياسي رفتار مي‌كرد. او به سرعت دريافت كه نگاه انتزاعي و منطقه‌اي به مساله تروريسم و مشكلات اتمي به پيچيده‌تر شدن مارپيچ بحران اتمي كمك مي‌كند و بايد تلاش خود را به ارايه تصوير كلي و جامع از آنچه در حال وقوع است، معطوف كند.

جنگ را متاركه مي‌كنم

موگريني با توجه به ضرورت اين تغييرات در مسووليت جديد و همزمان با پيچيده‌تر شدن مذاكرات اتمي و افزايش پرانتزها، رنگ سفيد و قرمز (قرمز مائوري كه نماد متاركه جنگ است) برگرفته از امواج كرانه‌مند گاما را كه داراي فركانس بالا و در نتيجه انرژي زيادي است، در تركيب با رنگ ياسي آسماني ملايم انتخاب كرد. اين تركيب مي‌تواند چهره‌اي معنوي و تبليغاتي به او بدهد و بار معناي مثبتي را منتقل كند، ضمن اينكه اين كمپوزيسيون لوكس و زيباست و ناخودآگاه در مخاطب، احساس اصالت، صداقت و كيفيت را به جريان مي‌‌اندازد. در حالي كه قرمز مايايي حالت درون‌گرايانه قوي دارد، اما اگر بخواهيم بار معنوي‌اش را تقويت كنيم آن را بايد در كنار رنگ سفيد درنايي به كار ببريم كه اين كار را در دور اول و دوم مذاكرات با كنتراست رنگ سياه با رنگ‌هاي زنده و روشن انجام داد و رنگ اشتهاآوري را براي توجه مخاطب به‌عزت نفس، نوستالژي، استقلال و خلاقيت به خدمت گرفت. اشتهاآور از آن جهت كه رنگ مركب سفيد و قرمز مايايي زودتر از هر رنگي ديده مي‌شود و رنگ گرم و شادي است و چشم مخاطب، توناژهاي اين تركيب را زودتر از هر رنگ ديگري مي‌بيند.

ابهام و پيچيدگي

در اين نحوه ست كردن موگريني يك نوع فريبندگي، كاركشتگي، جذابيت، ابهام و پيچيدگي مشاهده مي‌شود و گاهي به آن صورتي مديترانه‌اي را مي‌افزايد كه فرهيختگي، ملاحت، امنيت و كنتراست فام داشته باشد. به خصوص زماني كه مي‌خواهيد با سرعت لايه‌هاي مختلف رنگ و توناليته‌هاي مختلف را با زبان رنگين ديپلماسي هماهنگ كنيد. رنگ سفيد بسامد بالايي با چهره او و نوع آرايش مو و مدل موي «ابيگيل برسلين» (AbigAIL Breslin) از بلژيك، دارد و رنگ آن را روزآزمون مي‌دانند.

تقويت نقاط مشترك

در اين انتخاب موگريني سفيد سهند معني تمايز، كمال، تنوير، قدوسيت، نجابت، معصوميت و زيبايي است. اين تركيب مويد اين سياست اتحاديه اروپاست كه تنها با دنبال كردن نقاط مشترك و تقويت اهداف مشترك مي‌توانيم در رسيدن به جهاني عاري از تهديدات اتمي برسيم و براي موفق شدن اين نسل، پيشرفت در حيطه انرژي اتمي صلح‌آميز و حركت در مسير صلح و امنيت ضروري است و از اين معبر در حقيقت سياره خود را امن‌تر مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون