• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3307 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ مرداد

محمد هاشمي انتخابات مجلس را تحليل كرد

عملكرد دولت، شرط ورود آراي خاموش به سبد حاميان روحاني

 

 

محمد هاشمي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در تحليلي از انتخابات آتي مجلس معتقد است اگر دولت روحاني بتواند عملكرد مطلوبي در ماه‌هاي آينده از خود نشان دهد احتمال اقبال عمومي درانتخابات به ايده‌هايي كه او از آن برآمده افزايش مي‌يابد. هاشمي در گفت‌وگويي كه روز گذشته با پايگاه خبري نداي ايرانيان داشت ضريب نفوذ جريان‌هاي سياسي در كشور را 18 تا 20 درصد برآورد كرد. بخشي از اظهارات او در ادامه مي‌آيد:

گروه‌هاي سياسي هر كدام ظرفيت و جامعه هدف خود را در انتخابات دارند. بر اساس تجارب قبلي مي‌توان گفت ضريب نفوذ جناح‌هاي سياسي در جامعه 18 تا 20 درصد است. در انتخابات هر گروهي راي جامعه هدف خود را به طور ثابت خواهد داشت. هيچ‌وقت يك اصولگرا به دليل توافق هسته‌اي به يك اصلاح‌طلب راي نخواهد داد. بنابراين هر گروهي سبد راي خاص خود را در هر انتخاباتي خواهد داشت كه چندان تغيير نمي‌كند. سبد راي اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرايان و گروه‌هاي اصولگرا بايكديگر تفاوت دارد. اما با آراي خاموش هم روبه‌رو هستيم. بخشي از جامعه آراي خاموش محسوب مي‌شود معمولا در انتخابات‌ها شركت چنداني ندارند اما وقتي پاي صندوق راي بيايند بر نتيجه تاثير خواهند گذاشت. اين گروه يا در انتخابات شركت نمي‌كنند يا تحت تاثير اين گونه حوادث معمولا در روزهاي آخر پاي صندوق مي‌روند. نمونه حركت اين آراي خاموش را مي‌توان در رد صلاحيت آيت‌الله هاشمي در سال 92 ديد. به هر حال حدود 10 درصد جامعه هميشه در قسمت آراي خاموش بوده است اتفاقاتي از اين دست آراي خاموش را به حركت وامي‌دارد. البته بايد ديد كه تا اسفند ماه شرايط جامعه چگونه تغيير پيدا مي‌كند. اگر دولت عملكرد درستي داشته باشد مي‌تواند آراي خاموش جامعه را به نفع خود تا انتخابات مجلس پاي صندوق‌هاي راي بياورد. اما در سطح كلان انتخابات، توافق هسته‌اي تاثيري نخواهد داشت. به خصوص در انتخابات مجلس كه دغدغه‌هاي قومي و استاني بر مسائل ملي اولويت پيدا مي‌كند. البته شرايط در انتخابات رياست‌جمهوري متفاوت است.

بر اساس تجربه انتخابات‌هاي گذشته مي‌توان گفت جناح‌هاي سياسي در ايران، به اندازه كافي راي لازم را براي برنده شدن و به دست آوردن اكثريت مطلق در هيچ انتخاباتي نخواهند داشت. جناح‌هاي اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرايان در طيف‌هاي مختلف تنها با ائتلاف مي‌توانند اكثريت را از آن خود يا به اصطلاح پيروز شوند. به تعبيري ديگر بتوانند 51 درصد آرا را از آن خود كنند. اين ائتلاف‌هاست كه پيروز انتخابات مجلس آينده را مشخص مي‌كند. تنها راه پيروزي در انتخابات مجلس ائتلاف است آن هم به اندازه‌اي كه يك جناح در يك حوزه نياز دارد تا 51 درصد آرا را كسب كند. مي‌توان گفت اگر اصلاح‌طلبان و گروه‌هاي معتدل با يكديگر ائتلاف كنند مي‌توانند پيروز انتخابات شوند. اگر اصلاح‌طلبان ائتلاف نكنند احتمال برنده پيروز شدن‌شان كم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون