• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3308 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد

رييس كل بانك مركزي اعلام كرد

بررسي تاسيس بانك خارجي در ايران

گروه اقتصادي | در صورت تصويب لايحه پيشنهادي دولت در مجلس، تاسيس بانك‌هاي خارجي در ايران بلامانع خواهد بود. به گزارش خبرنگار اعتماد، ولي‌الله سيف، رييس كل بانك مركزي ديروز با اعلام اين مطلب در نشست هيات نمايندگان اتاق تهران افزود: در حال حاضر در خصوص ايجاد بانك خارجي در مناطق آزاد و نيز ايجاد شعب در اين مناطق هيچ‌گونه محدوديتي وجود ندارد و تنها محدوديت‌ها براي سرزمين اصلي است كه آن هم براي راه‌اندازي شعبه محدوديتي مشاهده نمي‌شود. او در خصوص جزييات لايحه پيشنهادي گفت: در صورت تصويب، اين قانون اجازه مي‌دهد ۴۰ درصد سرمايه خارجي در تاسيس يك بانك وارد شده و در عمل بانك‌هاي خارجي در ايران فعاليت خود را آغاز كنند. البته بانكداران خارجي ترجيح مي‌دهند كه شريك ايراني داشته باشند تا بتوانند به سهم بازار بانكي داخلي نيز دسترسي مناسبي پيدا كنند.سيف در ادامه از ابراز علاقه آلماني‌ها براي راه‌اندازي بانك در ايران خبر داد و گفت: قرار است هيات‌هاي بانكي ميان دو كشور در اين رابطه مذاكره كنند.

تعيين تكليف شبانه

سيف همچنين در خصوص دستورالعمل نحوه تسويه وام‌هاي ارزي گفت: براساس دستورالعملي كه شب گذشته به تصويب رسيد و شبانه نيز ابلاغ شد، چنانچه وام ارزي تا قبل از ۴ مهرماه سال ۹۱ كه زمان تشكيل مركز مبادله ارزي است، دريافت شده باشد، بايد با نرخ ارز ۱۲۲۶ توماني، اصل و سود وام بازپرداخت شود كه البته معادل ريالي آن از سوي دريافت‌كننده وام پرداخت خواهد شد. وي افزود: از اين مقطع به بعد با نرخ تسهيلات ريالي كمترين كه معمولا ۲۰ درصد است، تسويه حساب صورت خواهد گرفت. سيف گفت: چنانچه در ظرف زماني مقرر تسويه وام ارزي صورت گيرد، بهترين وضعيت رخ خواهد داد.

ارز تك‌نرخي

رييس كل بانك مركزي همچنين در خصوص پياده‌سازي ارز تك‌نرخي گفت: هميشه موضع بانك مركزي اين بوده كه به سرعت به سمت ارز تك‌نرخي حركت كنيم اما بايد توجه داشت در فقدان ارتباطات بانكي بين‌المللي، حتي اگر وضع ارزي مطلوب هم داشته باشيم، شرايط شكننده است و نمي‌تواند ارز تك‌نرخي استمرار يابد. سيف با بيان اينكه بانك‌هاي كشور بيش از 10 سال است رابطه‌اي با دنياي بين‌المللي نداشته‌اند و اين در حالي است كه در اين مدت بانك‌هاي دنيا پيشرفت‌هاي زيادي داشته‌اند، اظهار داشت: برهمين اساس كميته‌اي بانكي در راستاي برنامه جامع اقدام مشترك در بانك مركزي آغاز به كار كرده تا بانك‌ها را با مفاهيم جديد آشنا كند تا براي بانكداران خارجي شرايط جذاب‌تري ايجاد كنيم. وي با بيان آنكه در گذشته نيز همه‌چيز براي تك‌نرخي شدن ارز آماده بود اما اين كار به دليل نبود روابط كارگزاري بين‌المللي بانكي انجام شد، گفت: حداكثر شش ماه بعد از عملياتي شدن برجام ارز تك‌نرخي مي‌شود ضمن آنكه نظام ارزي كشور اكنون شناور مديريت شده است. سيف با بيان اينكه نرخ ارز در بازار آزاد به طور طبيعي تعيين مي‌شود و بانك مركزي اقدامي در اين زمينه انجام نمي‌دهد، افزود: اين بانك تنها مراقبت مي‌كند تا معاملات با اهداف سفته بازي انجام نشود. وي در پايان گفت: در صورتي كه نرخ يكسان باشد مقوله پيش‌بيني‌پذيري براي اقتصاد و توسعه اقتصادي امكان‌پذير مي‌شود.

حركت در مسير تورم تك‌نرخي

رييس كل بانك مركزي با اشاره به اظهارات شب گذشته رييس‌جمهوري در خصوص تك‌رقمي شدن نرخ تورم در سال پاياني دولت يازدهم، گفت: دستيابي به اين رقم كار سختي است اما با توجه به شرايط اقتصادي كشور در مسير آن حركت خواهيم كرد. وي با تشريح برخي دستاوردهاي دو ساله دولت يازدهم، اظهار اميدواري كرد اين اتفاقات مثبت با راهنمايي‌هاي مقام معظم رهبري و انسجام دولت ادامه يابد. وي با بيان آنكه نظام بانكي هم‌اكنون داراي شرايط خاصي است، گفت: 90 درصد تامين مالي از طريق نظام بانكي انجام مي‌شود و نقش بازار سرمايه در اين امر كم است اما اقداماتي براي رفع اين مشكل در دست انجام است. رييس شوراي پول و اعتبار گفت: نظام بانكي بايد وظيفه تامين مالي كوتاه‌مدت و بازار سرمايه وظيفه تامين نيازهاي بلندمدت را برعهده داشته باشد ضمن اينكه بايد بدهي دولت به نظام بانكي به سمت صفر حركت كند. وي ادامه داد: تسويه و صفر كردن بدهي دولت به بخش خصوصي نيز بايد از برنامه‌هاي دولت باشد و اين در حالي است كه بخشي از مطالبات معوق به دليل طلب از دولت است. سيف با اشاره به برنامه خروج بانك‌ها از بنگاهداري، گفت: نظام بانكي با خروج از بنگاهداري امكان مانور بيشتري براي حمايت از فعاليت‌هاي بخش خصوصي دارد. رييس كل بانك مركزي ادامه داد: در صورتي كه تبصره‌هاي قانوني بودجه تهي از تسهيلات تكليفي باشد و منابع تنها به فعاليت‌هاي اقتصادي بخش خصوصي اختصاص يابد اين امر سبب بهبود وضعيت اقتصادي خواهد شد. وي تخصيص بهينه تسهيلات را از برنامه‌هاي نظام بانكي اعلام كرد و گفت: در صورتي كه اين تسهيلات به طرح‌هاي داراي ارزش افزوده بالا اختصاص يابد اين امر منجر به رشد و توسعه اقتصادي بيشتر خواهد شد. وي با اشاره به نسبت سرمايه به منابع در نظام بانكي، افزود: اين رقم به‌شدت پايين بوده و حدود چهار درصد است كه با افزايش سرمايه بانك‌ها مي‌توان مانور اعطاي تسهيلات را افزايش داد. رييس كل بانك مركزي با اشاره به شرايط ايجاد شده بعد از برنامه جامع اقدام مشترك، گفت: فضاي جديدي بعد از برجام باز شده و برنامه‌هايي در جهت توسعه اقتصادي و دعوت از سرمايه‌گذاران خارجي در دست اقدام است. رييس كل بانك مركزي درباره خروج از ركود نيز گفت: در اين راستا كارت اعتباري براساس بانكداري بدون ربا و از طريق عقد مرابحه در دستور كار قرار گرفته است.

مشكل گشايش ال‌سي برطرف مي‌شود

وي درباره گشايش ال‌سي نيز گفت: با باز شدن فضا مشكل ال‌سي (گشايش اعتبار) نيز برطرف مي‌شود زيرا در فضاي جديد شبكه كارگزاري بين‌المللي بهبود مي‌يابد ضمن آنكه فضاي تحريمي تحميل شده در سال‌هاي گذشته موجب شده بود تا منابع زيادي از كشور درگير واردات شود، برهمين اساس تلاش مي‌شود تا معادل ريالي ال‌سي كه هم‌اكنون 30 درصد است به 10 درصد كه نرخ قبل از تحريم بوده، بازگردد. سيف با بيان اينكه نظام بانكي كشور از رشد بازار سرمايه استقبال مي‌كند، تصريح كرد: كيفيت منابع نظام بانكي با بازار سرمايه متفاوت است اما مي‌توان علاوه بر بهره‌گيري از منابع اين دو منبع، از سرمايه خارجي نيز براي رشد اقتصادي كشور استفاده كرد.

مركز مبادلات ارزي تعطيل مي‌شود

ولي‌الله سيف در حاشيه نشست مذكور در ميان خبرنگاران، خبر راه‌اندازي بورس ارز و جمع‌آوري مركز مبادلات ارزي را داد و اضافه كرد: با راه‌اندازي اين بورس، مركز مبادلات ارزي به كار خود پايان مي‌دهد. وي افزود: بانك مركزي در حال بررسي ايجاد بورس ارز است ولي آنچه مسلم است، آنكه ما نيازمند بازاري هستيم كه ارز در آن به صورت واقعي معامله شود. در صورتي كه ارز به صورت واقعي معامله شود، قيمت واقعي آن نيز مشخص خواهد شد كه البته اين بازار مي‌تواند به صورت بين بانكي بوده يا به صورت حقيقي، بورس ارز ايجاد شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون