• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3309 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۴ مرداد

آيت‌الله محسن قمي:

امام(ره) انسان‌‌ساز بودند

كانديداهاي جوان‌تر، مجلس خبرگاني كارآمدتر تشكيل مي‌دهند

 

 

گروه سياسي| يك عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: حركت مردمي و فكري كه به واسطه بيداري اسلامي شكل گرفت روند تحولات اجتماعي را در جهان اسلام دچار تحول عميق كرد. به گزارش جماران، جمله‌هاي كليدي اظهارات آيت‌الله محسن قمي در ديدار برخي مديران سايت‌هاي خبري و دانشجويان ارشد علوم سياسي به شرح زير است:

‌ تحليلگران ديگري هم هستند كه بر استفاده از نام بهار عربي تاكيد دارند. آنهايي كه بر نام بهار عربي تاكيد داشتند مساله‌شان قبل از هر چيزي افتادن در دامان تمدن غربي بود نه مبارزه با اين تمدن. تاكيد كساني كه بر انتخاب نام بهار عربي اصرار داشتند بر ناسيوناليسم عربي در خاورميانه بود كه اين موضوع مبناي اختلاف در جهان اسلام است نه وحدت. در نتيجه ما نبايد در تحليل اوليه خود از انقلاب‌هاي عربي دچار اشتباه شويم و بگوييم بهار عربي يا بيداري اسلامي صرفا يك اسم‌گذاري ساده است و اين دو هويت با هم تفاوتي ندارند.

‌ فرآيند مجتهد شدن و واجد شرايط شدن كانديدا‌هاي مجلس خبرگان، فرآيندي است كه به‌طور طبيعي نمي‌تواند در كمتر از سن 40 يا 45 سال محقق شود. ولي با وجود برخي كانديدا‌هاي به نسبت جوان‌تر و كارآمدتر كه در رقابت‌هاي مجلس خبرگان حضور دارند مي‌توان اميدوار بود شايد در صورت موفقيت شاهد مجلس خبرگاني پوياتر و كارآمدتر باشيم.

‌ همه آزادند در ائتلاف‌هاي انتخاباتي براساس ديدگاه‌هاي‌شان حضور داشته باشند. اما مجلس خبرگان متفاوت از ديگر مجالس است و طيف‌بندي‌هاي سياسي نبايد بعد از انتخابات در آن وجود داشته باشد. بايد به كساني كه كار انتخاباتي، سياسي و حتي خبري مي‌كنند، يادآور شد كه مجلس خبرگان در ايران نقشي فراحزبي و فراجناحي دارد.

حضرت امام(ره) هيچ‌وقت از احزاب و گروه‌هاي خاصي در خارج از كشور اسم نبردند و حمايت نكردند و تاكيدشان بر هسته‌هاي حزب‌الله در عرصه بين‌الملل بوده است. ايشان تاكيد مي‌كردند كه بايد انسان ساخته شود، امام(ره) هيچ مدرسه‌اي، كتابخانه‌اي و غيره نساختند امام(ره) انسان ساخت.

‌ بچه‌هاي جنوب لبنان مانند ديگر جوانان كشورهاي عربي به كار خودشان مشغول بودند امام(ره) و رهبري در سال‌هاي گذشته طي يك فرآيندي از همين جوانان نيرويي را پديد آوردند كه ارتش اسراييل را در جنگ 33روزه زمينگير كرد. اين نگاهي كه امروز به حزب‌الله مي‌كنيد به‌اين صورت نيست كه حزب‌الله يك‌شبه به‌اين‌صورت در آمده است در طول سال‌هاي مختلف تفكر مقاومت در جنوب لبنان شكل گرفته و حزب‌الله امروز پديد آمده است. 30 سال زحمت كشيده است تا ما به اينجا رسيده‌ايم. اگر كسي چرايي كاري را درك كند با چگونگي‌اش كنار مي‌آيد. ما يك مساله داريم با نام مبارزه با اسراييل، براي اين قضيه از جنبش اسلامي و حماس حمايت كرده‌ايم اما ما آن حمايتي كه از حزب‌الله انجام مي‌دهيم قطعا از حماس انجام نمي‌دهيم چون قضيه فرق مي‌كند، بايد به اين نكته توجه داشت كه حماس هم يك شماره تلفن ندارد ما تمام تلاش‌مان معطوف به اين نكته است كه مبارزه با اسراييل را در اولويت قرار دهيم ولو اينكه اين مبارزه با مشكلاتي همراه باشد. البته ما در خيلي از جاها اقداماتي انجام داديم اما با وجود سرمايه‌گذاري‌اي كه انجام داديم نتيجه مطلوب و صددرصدي را نگرفته‌ايم. اما اين امر باعث نمي‌شود كه نيمه پر ليوان را نبينيم. بايد در نظر داشت كه اسراييل دوست دارد كه ميان ما و مبارزان فلسطيني اختلاف وجود داشته باشد. اصل مبارزه با اسراييل نبايد فراموش شود.

‌ در رابطه با عربستان سعودي ما در تقابل با دو اسلام قرار گرفته‌ايم، اسلام محمدي و اسلام اموي. اسلامي كه توسط سعودي‌ها براي ضربه زدن به اسلام شكل گرفت كه جلوه‌اش وهابيت و تندروي در شبه جزيره عربستان است. ما با عربستان سعودي به اين شكل كه هست سخت مي‌توانيم رابطه برقرار كنيم چون برداشت ما از اسلام با برداشت آنها متفاوت است. اساس حكومت سعودي بر ضديت با جمهوري اسلامي بنا شده است.

‌ اين تنافي تا وقتي كه هست نمي‌توانيم مشكلات‌مان را با عربستان به صفر برسانيم اما مي‌شود مذاكره كرد، اصلا سياست يعني همين. عربستان هم اخيرا اظهار تمايل كرده است كه در مباحث يمن يا سوريه با ايران مذاكره كند. ما هميشه از مذاكره استقبال مي‌كنيم. اما با رويكرد خصمانه آنها مشكلات‌مان با اين كشور به صفر نمي‌رسد ، هرچند مي‌توانيم در برخي مسائل و پرونده‌ها با اين دولت مذاكره كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون