• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3309 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۴ مرداد

هشدار عارف به اصلاح‌طلبان و دولتي‌ها:

ساز جدايي كوك كنيد با مشكل مواجه مي‌شويد

گروه احزاب|حيات سياسي احزاب در دولت‌هاي نهم و دهم به‌ويژه در چهار سال دولت دهم با سختي‌هاي فراواني همراه بود. پس از وقايع سال 88 دو حزب اصلي و تاثيرگذار اصلاحات در فرآيندي كم‌سابقه با حكم دادگاه مجوز خود را لغو شده ديدند. اعتماد ملي، ديگر حزب اثرگذار اين جريان نيز با پلمب دفتر مركزي حزب و آغاز حصر خانگي دبيركل خود عملا فعاليت‌هايش را به حالت تعليق درآورد. اما ساير احزاب اصلاح‌طلب كه نه حكم لغو مجوز از دادگاه گرفته بودند و نه مشكلي براي مهره‌هاي اثرگذارشان رخ داد هم نتوانستند كنگره سالانه و تجمعات معمول سياسي خود را برگزار كنند. از سوي ديگر خانه احزاب نيز كه در دولت اصلاحات پايه‌گذاري شده بود و كار خود را پي‌مي‌گرفت توسط وزارت كشور احمدي‌نژاد منحل اعلام شد تا احزاب از همه سو تحت فشار باشند. با اين حال روي كار آمدن دولت يازدهم فضا را تا حدودي تغيير داد. حسن روحاني، رييس‌جمهوري همان‌طور كه وعده داده بود براي برچيدن فضاي امنيتي در همه حوزه‌ها از جمله احزاب، گام‌هاي موثري برداشت. وزارت كشور او توانست طي دو سال از دولت خود مقدمات بازگشايي خانه احزاب را فراهم كند. همچنين احزاب متعددي از اصولگرا و اصلاح‌طلب موفق به دريافت مجوز شدند و كنگره احزاب و تجمعات داخلي گروه‌هاي سياسي نيز با آرامش برگزار شد.

حالا احزاب در فاصله كمتر از هفت ماه مانده به انتخابات مجلس شوراي اسلامي فعاليت جدي‌تري دارند. در كنار احزاب، اين چهره‌هاي سياسي موثر هستند كه در فرآيند انتخابات تاثيرگذاري خاص خود را دارند. اصلاح‌طلبان براي انتخابات هم احزاب متعددي دارند و هم چهره‌هاي موثري كه هر كدام مي‌توانند سرنوشت يك گروه سياسي را تغيير دهند. يكي از احزاب عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات حزب مردم‌سالاري به دبيركلي مصطفي كواكبيان است. اعضاي دفتر سياسي اين حزب به همراه كواكبيان به ديدار محمد رضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات رفتند.

عارف كه اين روزها در زمره فعال‌ترين چهره‌هاي اصلاح‌طلب است به‌طور منظم ديدارهاي هفتگي با اقشار و گروه‌هاي مختلف برگزار و با سفر به شهرستان‌ها تلاش مي‌كند در راه پيروزي جريان اصلاحات در انتخابات مجلس گام‌هاي اساسي بردارد. او در ديدار با اعضاي دفتر سياسي حزب مردم‌سالاري ضمن يادآوري سال‌هاي 88 تا 92 براي احزاب نسبت به نقش انكارنشدني اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 و دلايل راي آوري روحاني به بيان توضيحاتي پرداخت. اما نكته مهم سخنان عارف پرداختن دوباره او به نقش حاميان دولت در انتخابات آتي بود. عارف كه طي روزهاي گذشته در خصوص احتمال ائتلاف حاميان رييس جمهور و رييس مجلس در انتخابات سخن گفته بود، حالا ضمن هشدار به اصلاح‌طلبان و حاميان دولت اعلام كرد هر كس كه در اين انتخابات ساز جدايي كوك كند با مشكلات جدي روبه‌رو مي‌شود. رييس بنياد اميد ايرانيان با بيان اينكه اگر كساني درصدد باشند نقش تفكر اصلاح‌طلبي در خلق حماسه 24 خرداد 92 و تشكيل دولت تدبير و اميد را ناديده بگيرند مرتكب خطاي فاحشي شده‌اند، هشدار داد در انتخابات مجلس اگر هر يك از دو جريان هواداران دولت و اصلاح‌طلبان بخواهند ساز جدايي بزنند مطمئنا با مشكلاتي جدي روبه‌رو خواهند شد.

محمدرضا عارف در ديدار با اعضاي دفتر سياسي حزب مردم‌سالاري با قدرداني از فعاليت‌هاي مستمر، فعال و پوياي اين حزب و تمجيد از تلاش‌هاي دكتر كواكبيان دبيركل و شوراي مركزي و دفتر سياسي، گفت: حزب مردم‌سالاري از بدو تاسيس خود تلاش كرد مشي اعتدالي خود را حفظ كند و در دوران‌هاي پرتلاطم كه محدوديت‌هايي براي فعاليت احزاب ايجاد شده بود اين حزب توانست آهسته و پيوسته فعاليت‌هاي خود را تداوم دهد و اميدوارم در ادامه مسير نيز با منش و روش اعتدالي و حفظ هويت اصلاح‌طلبانه در تقويت مردم‌سالاري در كشور تلاش كند و در اجماع احزاب و جريانات سياسي اصلاح‌طلب در انتخابات آينده نقش‌آفرين باشد.

وي رمز ماندگاري فعاليت‌هاي حزبي را دوري از افراط و تفريط دانست و اظهار كرد: مهم‌ترين وظيفه احزاب به استناد قانون اساسي و به استناد دنياي مردم‌سالار، جلب مشاركت موثرمردم در تمامي صحنه‌هاست.

رييس بنياد اميد ايرانيان ادامه داد: ما سازوكار مناسب در مقوله احزاب در كشور نداريم كه بخشي از اين مشكل به دليل تنگ‌نظري‌ها و بخش ديگر به دليل عدم وجود سازوكار اجرايي مناسب و تفكر از بالا به پايين است و اگر حزب شكل بگيرد راهي جز رشد از پايين به بالا نداريم؛ بايد همه تشكل‌ها تقويت نظام تحزب در كشور را در چارچوب قانون اساسي مورد تاكيد قرار دهند و براي آن اهتمام بورزند.

وي يادآور شد: در دوره گذشته به دليل حاكم شدن نوعي نگاه امنيتي، فعاليت احزاب با محدوديت‌هايي رو‌به رو شد و مسوولان وقت عمدتا اعتقادي به رشد فعاليت‌هاي حزبي نداشتند اما اگر منصفانه قضاوت كنيم در دولت فعلي مسوولان وزارت كشور تلاش قابل قبولي براي صدور مجوز فعاليت احزاب با گرايش‌هاي مختلف انجام دادند كه ان‌شاءالله اين روند ادامه داشته باشد.

عارف تاكيد كرد: فعاليت احزاب كه در قانون اساسي جمهوري اسلامي اصول و بندهاي مختلفي را به خود اختصاص داده است فضا را براي مردم‌سالاري ديني باز مي‌كند و در اين مسير آنچه نصيب جامعه مي‌شود، پويايي و نشاط سياسي است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام بخش ديگري از سخنان خود را به موضوع قانون‌گرايي و تمكين از قانون اختصاص داد و با يادآوري برخي قانون‌گريزي‌هايي كه در دولت گذشته وجود داشت، خاطرنشان كرد: همگان به خاطر دارند قانون‌گريزي‌هايي كه در دوره قبل شاهد آن بوديم چه بلايي بر سر كشور آورد وهمچنان عوارض آن قانون‌گريزي‌ها را شاهد هستيم. به همين دليل همه جريانات سياسي بايد خود را ملزم به تمكين از قانون بدانند و در اين بين اصلاح‌طلبان با كارنامه درخشاني كه مديران آن در دولت اصلاحات در تبعيت از قانون داشتند بايد الگوي همه جريانات سياسي در كشور باشند.

وي در پاسخ به اظهارنظر يكي از حاضران در جلسه درباره نقش اصلاح‌طلبان در روي كار آمدن دولت تدبير و اميد گفت: نقش تفكر اصلاح‌طلبي در خلق حماسه 24 خرداد 92 و به تبع آن تشكيل دولت تدبير و اميد غير‌قابل انكار است و اگر كساني بخواهند اين نقش را ناديده بگيرند مرتكب خطاي فاحشي شده‌اند، اما اصلاح‌طلبان به هيچ وجه به دنبال به‌رخ‌كشيدن نقش خود در پيدايش فضاي ايجاد شده در دو سال اخير نبوده و نخواهند بود و تاكنون هيچگونه سهمي از دولت نخواستند و در آينده هم نخواهند خواست و مسوولان دولتي در اين خصوص مي‌توانند شهادت دهند.

عارف بر لزوم حمايت از دولت تدبير و اميد تاكيد كرد و گفت: در انتخابات مجلس آينده بايد تلاش شود جريان هواداران دولت و اصلاح‌طلبان به يك ليست واحد برسند و اگر هر يك از اين دو جريان بخواهند ساز جدايي بزنند مطمئنا با مشكلاتي جدي روبه‌رو خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون