• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3319 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد

فروكش كردن التهاب در جلسه شوراي مركزي با قرعه‌كشي

غفوري‌فرد رييس دوره‌اي خانه احزاب شد

گروه احزاب| نشست شوراي مركزي خانه احزاب عصر روز گذشته با حواشي متعددي برگزار شد و درنهايت با تفاهم سه فراكسيون خانه احزاب رياست اين نهاد به صورت دوره‌اي در اختيار هر فراكسيون و به مدت يك سال قرار گرفت. پس از اين تصميم انتخاب روساي سال اول تا سوم محل اختلاف واقع شد كه با قرعه‌كشي سال اول به اصولگرايان رسيد و حسن غفوري‌فرد با مجموع 15 راي از 21 راي به عنوان رييس دوره‌اي خانه احزاب انتخاب شد.

محمدجواد حق‌شناس، عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در اين خصوص به «اعتماد» گفت: در مجمع عمومي دو تصميم جديد گرفته شد. اول اينكه دوره خانه احزاب از دو به سه سال افزايش پيدا كرد و ديگري اينكه تعداد اعضا سه تا هفت نفر شد. هنگام راي‌گيري بحث زيادي شد و نهايتا روي سه دوره يك ساله هر سال به يك فراكسيون رسيد. اينكه كدام فراكسيون نوبتش شود قرعه‌كشي و قرار شد سال اول اصولگرايان، سال دوم ميانه يا اعتدالگرايان و سال سوم به اصلاح‌طلبان برسد. در اين ميان آقاي غفوري‌فرد نامزد شد كه از 21 راي 15 راي آورد. راي‌گيري با ورقه بود و معني اين راي اين نيست كه حتما فقط يك نفر از اصلاح‌طلبان به ايشان راي داده‌اند. نمي‌توان گفت هفت راي اصولگرايان، هفت راي مستقلين و يك راي اصلاح‌طلبان داشته‌اند.

در نشست روز گذشته كه براي انتخاب رييس و اعضاي كميته‌هاي شش‌گانه خانه احزاب تشكيل شده بود حضور ياسر هاشمي و اشرفي اصفهاني موجب بروز برخي اختلاف‌نظرها شد كه دقايقي نشست را به حاشيه برد. مخالفان حضور اين دو شخص با استناد به محرمانه بودن جلسه خواستار عدم حضور آنان شدند كه با تصميم اين دو براي خروج از سالن شهيد رجايي وزارت كشور تعدادي از اعضاي شوراي مركزي تهديد به خروج از جلسه كردند. با اين تهديد ميهمانان در جلسه ماندند اما درنهايت براي تعيين رييس و اعضاي كميته‌هاي شش گانه آنها و خبرنگاران سالن را ترك كردند.

در ابتداي اين نشست علي محمد غريباني، رييس مجمع برگزاركننده خانه احزاب به ارايه گزارشي از مجمع عمومي اين تشكل صنفي پرداخت. وي با تاكيد بر اينكه انتخابات مجمع عمومي خانه احزاب به صورت سالم برگزار شده بود اظهار كرد: كوچك‌ترين شبهه‌اي در برگزاري اين انتخابات در كار نبود و اين انتخابات در سه قسمت برگزار شد. در جريان برگزاري انتخابات مجمع عمومي خانه احزاب امانتداري كامل را لحاظ كرديم.

رييس مجمع برگزار‌كننده خانه احزاب در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به جايگاه تشكل‌ها و احزاب سياسي در قانون اساسي اشاره و اظهار كرد: قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران براي تشكل‌ها و احزاب سياسي جايگاه ويژه و اعتبار خاصي قائل شده است و امروز نيز خانه احزاب متولي اين امر است. بايد با تعامل و قرارگرفتن در كنار يكديگر جلوي هرگونه كشمكش و افراط و تفريط را بگيريم.

به گزارش ايسنا در ادامه اين نشست پيشنهاد طرح قرائت سوگندنامه در ابتداي شروع رسمي دوره جديد شوراي مركزي خانه احزاب از سوي غريباني به عنوان رييس نشست مطرح شد كه اين پيشنهاد با انتقاد برخي از اعضاي جلسه و تهديد آنها به ترك جلسه از دستور كار خارج شد. در ادامه اين نشست رضازاده مديركل سياسي وزارت كشور طي سخناني به بيان روند قانوني انتخاب اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب اشاره و تاكيد كرد كه موضوع خانه احزاب را ميوه شيرين سال همدلي و همزباني مي‌دانيم.

وي با بيان اينكه وزارت كشور الگوي خانه احزاب را در همه جا به عنوان يك مدل خوب مطرح مي‌كند به جايگاه خانه احزاب در كشور اشاره كرد و گفت: خانه احزاب يك تشكل صنفي است انتظار مي‌رود در اين تشكل صنفي كه افرادي به نمايندگي از اصولگرايان، اصلاح‌طلبان و مستقلين حضور دارند كمك شود تا در شرايطي كه به سمت انتخابات پيش مي‌رويم، در سياست داخلي، توسعه سياسي، ايجاد نشاط سياسي و مشاركت حداكثري مردم در انتخابات و نيز آگاه‌سازي آنها كمك‌هاي فراواني شود.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود به برنامه‌هاي اداره كل سياسي وزارت كشور در سال جاري اشاره و خاطرنشان كرد: نظارت بر كار احزاب به عنوان يكي از برنامه‌هاي سال 94 در دستور كار اداره سياسي وزارت كشور قرار گرفته است.

يدالله طاهرنژاد، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران تذكري در مورد پروتكل برگزاري برنامه و دعوت از ميهمانان در جلسه را مطرح كرد. قدرتعلي حشمتيان، منتخب اول شوراي مركزي و دبيركل جمعيت مستقل نيز در مورد استعلامات درباره اعضاي منتخب شوراي مركزي از مراكز چهارگانه تذكري مطرح كرد. براي هريك از سه فراكسيون‌هاي اصولگرايان، اصلاح‌طلبان و مستقلين يا اعتدال‌گرايان اين امكان برقرار بود تا در اين جلسه از ميهمانان خود براي حضور دعوت كنند.

اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب در حالي جلسه راي‌گيري براي انتخاب هيات رييسه را بدون حضور خبرنگاران برگزار كردند كه در هنگام انتخاب رييس درگيري ميان اعضاي شوراي مركزي دقايقي باعث به جنجال كشيده‌شدن جلسه شد.

جنگروي، عضو هيات رييسه خانه احزاب در جمع خبرنگاران گفت: اختلاف بين مستقلين باعث بروز تنش در نشست شد. يك اصلاح‌طلب و يك اصولگرا براي رياست خانه احزاب معرفي شدند، اما مستقل‌ها درون خود به اختلاف برخوردند و دو نفر را براي رياست معرفي كردند كه مورد موافقت اعضاي اكثريت قرار نگرفت، همين مساله موجب بروز تنش در جلسه شد. شدت درگيري به حدي بود كه صداي فريادهاي مرتضوي كياسري و قدرتعلي‌حشمتيان خبرنگاران را به پشت پنجره‌هاي محل برگزاري جلسه كشاند و جمعي از دبيران كل احزاب جلسه را ترك كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون