• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3319 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد

وزير امور خارجه روسيه در ديدار با ظريف خبر داد

تعريف جديدي از رابطه تهران – مسكو پس از توافق هسته‌اي

گروه ديپلماسي|پنجمين حضور وزير امور خارجه ايران، محمدجواد ظريف در روسيه كمتر از يك روز طول كشيد. رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در سومين خروج خود از ايران پس از توافق هسته‌اي به دست آمده در وين، صبح روز دوشنبه راهي مسكو شد و پيش از نيمه شب گذشته به تهران بازگشت. سفري چندساعته به مسكو كه به ديدار با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه و شركت در ضيافتي در محل وزارت امور خارجه اين كشور خلاصه شد. كويت، قطر و عراق نخستين ميزبان‌هاي وزير امور خارجه ايران پس از توافق هسته‌اي بودند. در دومين تور منطقه‌اي هم لبنان، سوريه، پاكستان و هندوستان در ليست قرار گرفتند. اين‌بار نيز نوبت به روسيه رسيد و گفته مي‌شود كه آخر هفته نيز وزير امور خارجه ايران سفر يك بار به تعويق افتاده خود به تركيه را انجام خواهد داد. تعميق و توسعه روابط دوجانبه، گسترش همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله مبارزه با تروريسم و قاچاق مواد مخدر، افزايش همكاري‌هاي اقتصادي پس از برداشته شدن تحريم‌ها، افزايش فروش تسليحات روسي به ايران و پرونده سوريه از جمله مسائلي بود كه در اين سفر مورد بحث و بررسي طرفين قرار گرفت.

سوري‌ها براي وطن خود تصميم بگيرند

ديدار ميان محمدجواد ظريف با همتاي روس به دليل حضور روسيه در مذاكرات هسته‌اي ايران در دو سال اخير تبديل به امري عادي شده است. پس از مذاكرات هسته‌اي نيز پيش بيني مي‌شد كه بر اساس سياست حفظ روسيه در كنار تلاش براي عادي‌سازي رابطه با غرب دولت يازدهم، رييس دستگاه ديپلماسي سفري به كشور روسيه داشته باشد. ظريف در ملاقات با لاوروف با اشاره به روابط گسترده ايران و روسيه گفت: روابط ايران و روسيه در سطح خوبي قرار دارد و با برداشته شدن تحريم‌ها، زمينه براي توسعه بيش از پيش روابط در زمينه‌هاي مختلف به ويژه همكاري‌هاي اقتصادي فراهم خواهد شد. ايران و روسيه قادر خواهند بود با تعامل و همكاري با يكديگر به حل مشكلات منطقه‌اي كمك كنند، زيرا دو كشور داراي ديدگاه‌هاي مشترك هستند. پس از توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5، تهران و مسكو تلاش‌هاي گسترده‌اي را براي حل بحران سوريه آغاز كرده‌اند. تلاش‌هايي كه به نظر مي‌رسد نظر مثبت امريكا و ديگر كشورهاي منطقه را هم به دنبال داشته باشد. ظريف در اين خصوص مي‌گويد: جمهوري اسلامي ايران بر اين باور است كه بحران سوريه بايد از طريق راه‌حل سياسي حل و فصل شود و اين مشكل توسط مردم سوريه و از راه گفت‌وگو بين گروه‌هاي سوريه با دولت قانوني اين كشور برطرف شود و كشورهاي خارجي نبايد به دنبال تحميل خواسته‌هاي خود بر ملت سوريه باشند. اين بخش از سخنان محمدجواد ظريف در رسانه‌هاي غربي بازتاب داشته و بعضا به عنوان تيتر گزارش از سفر وي به مسكو انتخاب شده است. رسانه‌هاي غربي با انتشار گزارش اين سفر اعلام كرده‌اند كه روسيه و ايران بر حق انتخاب سرنوشت سياسي سوريه به دست مردم اين كشور تاكيد داشته‌اند. اين رسانه‌ها همچنين به موضع واحد روسيه و ايران و تاييد بر آن در اين سفر هم اشاره كردند. «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه نيز در اين ديدار با اشاره به روابط سازنده دو كشور در زمينه‌هاي دوجانبه منطقه‌اي و بين‌المللي گفت: گفت‌وگوها در سطح وزراي امور خارجه به‌طور منظم ادامه داشته و آمادگي داريم مناسبات را در تمام زمينه‌ها ارتقا دهيم. وي در ادامه گفت: در آينده نزديك كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور برگزار خواهد شد و راه‌هاي عملي توسعه مناسبات اقتصادي را بررسي خواهيم كرد. روسيه علاقه‌مند است با جمهوري اسلامي ايران براي حل مناقشات منطقه‌اي به ويژه در خاورميانه و شمال آفريقا همكاري نزديك داشته باشد.

ايران و روسيه در انتظار لغو تحريم‌ها

نشست خبري وزراي امور خارجه ايران و روسيه در مسكو به تبيين دلايل اين سفر و بيان دورنماي رابطه دو كشور اختصاص يافت. به نظر مي‌رسد روس‌هايي كه در روزهاي تحريم به گونه‌اي متفاوت از كشورهاي اروپايي، رابطه اقتصادي خود با ايران را حفظ كرده بودند براي روزهاي پس از برداشته شدن تحريم هم برنامه همكاري‌هاي اقتصادي با ايران دارند. ظريف در اين نشست خبري از آمادگي ايران براي گسترش همكاري‌ها در زمينه‌هاي مختلف با روسيه به ويژه پس از برداشته شدن تحريم‌ها خبر داد. ظريف همچنين در مورد حل بحران سوريه نيز تاكيد كرد: حل بحران سوريه تنها از طريق ‌گفت‌وگوهاي سياسي امكان‌پذير است و در اين مسير به ديدگاه‌ها و نظرات روسيه براي حل اين بحران احترام مي‌گذاريم. محمدجواد ظريف در ادامه نشست خبري با همتاي روس افزود: روسيه همواره با تحريم‌هاي صادر شده عليه ايران مخالف بوده و هيچگاه از اين تحريم‌ها حمايت نكرده است. بنابراين، بعد از برداشته شدن تحريم‌هاي ضدايراني همكاري‌هاي دو كشور در آينده نزديك گسترش خواهد يافت. وزير امور خارجه كشورمان همچنين از همكاري با روسيه در زمينه‌هاي مختلف استفاده صلح‌آميز از انرژي‌ هسته‌اي مثل همكاري درزمينه ايزوتوپ‌هاي پايدار با روسيه خبر داد. ظريف گفت: پس از اجراي توافق هسته‌اي با برداشته شدن تحريم‌ها موانع گسترش همكاري‌ها ميان دو كشور نيز از بين خواهد رفت. وي با تاكيد بر سابقه طولاني ايران و روسيه در همكاري‌هاي اقتصادي، افزود: پس از اجراي توافق پروژه‌هاي جديدي ميان ايران و روسيه انجام خواهد شد و حضور روسيه در صنعت انرژي هسته‌اي ايران گسترش مي‌يابد.

لاوروف از تقويت همكاري‌هاي نظامي تهران- مسكو خبر داد

وزير امور خارجه روسيه با تاكيد بر لزوم حل مساله سوريه از طريق راه‌حل‌هاي سياسي اظهار كرد كه بحران سوريه بايد از طريق مذاكرات ميان دولت‌ها حل شود. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در نشست خبري مشترك با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان در مورد بحران سوريه گفت: تنها راه‌حل موثر براي حل بحران سوريه استفاده از راه‌حل‌هاي سياسي و ديپلماتيك است. روسيه همچنين آماده است تا در اين مذاكرات در مورد آينده سوريه گفت‌وگو كند. برخي مخالفان معتقدند كه بشار اسد بايد تا پايان دوره رياست‌جمهوري‌اش قدرت را رها كند كه اين مساله براي ما غيرقابل قبول است. لاوروف همچنين از آمادگي روسيه براي گسترش همكاري با ايران در زمينه‌هاي تجاري، اقتصادي، انرژي هسته‌اي، كشاورزي و همچنين انجام مطالعات تحقيقاتي در درياي خزر خبر داد. وزير امور خارجه روسيه در مورد تكميل نيروگاه هسته‌اي بوشهر نيز افزود: در طول سال گذشته روسيه در حال تكميل اين نيروگاه بوده است و ما قصد داريم تا هشت واحد جديد طراحي شده توسط روسيه را در ايران احداث كنيم. وزير خارجه روسيه همچنين از تقويت همكاري‌هاي نظامي دو كشور براي جلوگيري از بروز هرگونه تهديد و خطر در منطقه خبر داد. براساس گزارش خبرگزاري اينترفكس لاوروف همچنين گزارشات مبني بر سفر سردار سليماني به روسيه را شايعه خواند و آن را رد كرد. وي با اعلام اين خبر كه اعضاي كميسيون مشترك بين دولت‌هاي ايران و روسيه در پاييز ديدار خواهند كرد، گفت: روابط ميان ايران و روسيه با توجه به توافق هسته‌اي ممكن است به يك تعريف جديد دست يابد. رييس دستگاه ديپلماسي روسيه همچنين ابراز اميدواري كرد كه برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) طي هفته‌هاي آينده اجرايي شود: ما از اجراي برجام خرسند مي‌شويم و از آنجايي كه شوراي امنيت سازمان ملل اين توافق را تاييد كرده است، انتظار داريم اجراي آن طي هفته‌هاي آتي آغاز شود. صبح روز گذشته يكي از معاونان وزير امور خارجه روسيه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام كرده بود كه احتمالا دو وزير درخصوص تحويل سامانه دفاع موشكي اس–300 با هم رايزني‌هايي خواهند داشت اما نه لاوروف و نه ظريف پس از ديدار دوجانبه در نشست خبري، اشاره‌اي به اين موضوع نداشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون