• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3319 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد

خبر كوتاه

اميرعبداللهيان عازم آلمان و سوييس شد

معاون امور عربي و آفريقاي وزير امور خارجه براي رايزني درباره تحولات منطقه‌اي عازم آلمان و سوييس شد. به گزارش ايرنا، حسين اميرعبداللهيان در اين سفر با مقامات اين دو كشور در خصوص تحولات و آخرين وضعيت منطقه از جمله اوضاع سوريه، يمن، عراق و مبارزه با افراط‌گرايي گفت‌وگو مي‌كند. تبيين راهكارهاي سياسي براي‌برون رفت از بحران‌هاي موجود منطقه از جمله اهداف سفر معاون وزير خارجه بيان شده است. اين سفر در پي دعوت رسمي همتايان آلماني و سوييسي انجام مي‌شود.

 

بازرسان آژانس با تاييد وزارت اطلاعات به ايران مي‌آيند

معاون وزير امور خارجه گفت: هيچ فردي خارج از گروه بازرسان مورد تاييد جمهوري اسلامي ايران نمي‌تواند تحت عنوان بازرس آژانس وارد كشور شود. سيد عباس عراقچي در گفت‌وگو با خانه ملت در خصوص امكان جاسوسي بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: آژانس از قبل بازرسان خود را جهت ورود به كشور به ما معرفي مي‌كند كه اين افراد از سوي نهادهاي امنيتي وزارت اطلاعات چك مي‌شوند. معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه بر همين اساس تصريح كرد: بعد از تاييد وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه براي آنها ويزا صادر مي‌كند. وي افزود: از اين رو هر بازرسي كه بخواهد از سوي آژانس به ايران بيايد بايد از بين همان افرادي باشد كه پيش از اين مورد تاييد جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته‌اند و فردي خارج از اين گروه نمي‌تواند تحت عنوان بازرس آژانس به ايران وارد شود. عراقچي در خصوص نحوه نظارت بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران كه در برجام مطرح شده است، عنوان كرد: مجموعه برجام در چارچوب پروتكل الحاقي بوده و همه محدوديت‌ها و نظارت‌ها در چارچوب اين پروتكل است و فراتر از آن نيست. معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه در پايان با بيان اينكه در هيچ يك از بندهاي برجام نظارتي بيش از پروتكل الحاقي لحاظ نشده است، خاطرنشان كرد: يك يا دو مورد استثنا در خصوص نوع نظارت در برجام وجود دارد اما با آن چيزي كه تحت عنوان پروتكل پلاس از سوي برخي كشورها مطرح مي‌شود كاملا فاصله دارد و نظارتي بيش از پروتكل الحاقي نيست.

 

مراحل راستي‌آزمايي آژانس از برنامه هسته‌اي ايران

سخنگوي سازمان انرژي اتمي كشورمان گفت: به لحاظ اقتصادي توليد ۲۰درصد به‌صرفه نيست و اين توليد منطق اقتصادي ندارد، اگر بخواهيم مي‌توانيم توليد كنيم اما نياز نداريم و ترجيح مي‌دهيم آن را وارد كنيم. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني مجلس، بهروز كمالوندي با بيان اينكه مهم‌ترين اتفاقي كه افتاده قبول واقعيت تلخ غني‌سازي در ايران از جانب طرف مقابل است، گفت: در حالي كه حذف برنامه هسته‌اي ايران در دستور كار استراتژي سياست خارجي امريكا بوده است، اين استراتژي در دو سال گذشته به مديريت برنامه هسته‌اي ايران تغيير يافته است. كمالوندي در ادامه با بيان اينكه اين تغيير استرات‍ژي سبب انتقاداتي به اوباما در داخل امريكا شده است، گفت: انتقادي كه به دولت اوباما از جانب منتقدان وي گفته شده است اين است كه حذف برنامه هسته‌اي ايران از استراتژي سياست خارجي امريكا به زعم آنان سبب فراهم شدن ظرفيت ساخت بمب اتمي توسط ايران مي‌شود. وي با تاكيد بر اينكه IR8 ما با وجود صحبت‌هاي برخي افراد پس از چند سال قديمي و از رده خارج نمي‌شود، تصريح كرد: در هر سه بخش رآكتور اراك از آب سنگين استفاده مي‌شود كه اين شاهكار تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان است كه براي هر جلسه آن جنگيده است. معاون بين‌الملل و سخنگوي سازمان انرژي اتمي كشورمان با تاكيد بر اينكه به صلاح اين است كه مواد اندك خود را نسوزانيم، افزود: به لحاظ اقتصادي توليد ۲۰ درصد به‌صرفه نيست و اين توليد منطق اقتصادي ندارد، اگر بخواهيم مي‌توانيم توليد كنيم اما نياز نداريم و ترجيح مي‌دهيم آن را وارد كنيم تا بدين‌ترتيب مواد استراتژيك خود را نيز حفظ كرده باشيم. وي در تشريح قسمت محرمانه توافقنامه با آژانس گفت: ما در نامه‌اي به يوكيو آمانو تاكيد كرديم كه اگر محرمانه بودن اين توافق افشا شود، اعتماد به آژانس از بين خواهد رفت و وي با وجود تمام فشارهاي كنگره امريكا هيچ اطلاعاتي به آنها نداده است كه اگر داده باشد، خودش نيز صدمه مي‌بيند. كمالوندي با بيان اينكه در شوراي امنيت ملي كشور كارهاي كارشناسي زيادي در زمينه موضوعات مختلف هسته‌اي انجام شده است، بيان كرد: در اين توافق خطوط قرمز رعايت و حفظ شده است و در مورد اين توافق، مي‌توان در آينده قضاوت كرد و اين اسناد عنداللزوم منتشر خواهد شد. وي با تاكيد بر اينكه ايران براساس تكنولوژي روز به دنبال رآكتورهاي آب سبك خواهد بود، افزود: ايران محدوديتي در خصوص ساخت رآكتورهاي آب سنگين در آينده نخواهد داشت ليكن با توجه به پيشرفت‌هاي تكنولوژيك در سطح جهان هيچ كشوري امروزه به دنبال رآكتور آب سنگين نمي‌رود، زيرا صرفه اقتصادي ندارد و تكنولوژي روز ايجاب مي‌كند كه همه كشورها به دنبال آب سبك بروند چرا كه مقرون به صرفه است. كمالوندي با بيان اينكه ما همه در داخل كشور همدل هستيم، گفت: از جلسات بيشتر با مجلس استقبال مي‌كنيم، زيرا با صحبت، ديدگاه‌ها به هم نزديك‌تر مي‌شود. وي با تاكيد بر اينكه آژانس در سه مرحله وارد موضوع راستي‌آزمايي مي‌شود، بيان كرد: نخستين مرحله مربوط به مسائل گذشته با عنوان نقشه راه است كه تا رسيدن به برجام بسته مي‌شود. مرحله دوم زماني است كه ما تعهدات‌مان را انجام مي‌دهيم كه به صورت كمّي بررسي مي‌شود. معاون بين‌الملل و سخنگوي سازمان انرژي اتمي كشورمان با بيان اينكه نقش سوم آژانس به عنوان ناظر براساس پروتكل الحاقي است، گفت: در اين مرحله آژانس بر برنامه هسته‌اي نظارت مي‌كند اما در پروتكل در اين زمينه حقوقي براي اعضا وجود دارد كه شامل ايران نيز مي‌شود.

 

گزارش آژانس درباره راستي‌آزمايي ‌برنامه هسته‌اي ايران

گزارش مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره راستي‌آزمايي و نظارت بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل منتشر شد. به گزارش خبرگزاري صداوسيما، يوكيا آمانو در اين گزارش هفت صفحه‌اي خود براي اعضاي شوراي حكام، پيامدهاي اجراي مفاد قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل را تشريح كرده و در گزارش خود اقدامات خاصي را براي شروع راستي‌آزمايي و نظارت بر تعهدات مندرج در برجام بيان داشته است. در اين ارتباط مديركل آژانس اتخاذ اقدامات ذيل را توسط شوراي حكام توصيه كرده است: 1- بررسي گزارش دبيركل 2- اجازه دادن به مديركل جهت اجراي اقدامات لازم براي راستي‌آزمايي و نظارت بر تعهدات مندرج بر برجام و ارايه گزارش مستمر در اين خصوص در طول مدت اجراي برجام. 3- دادن مجوز به آژانس براي مشورت و تبادل اطلاعات با كميسيون مشترك پيش‌بيني‌شده در برجام. همچنين مديركل آژانس در اين گزارش پيش‌بيني كرده است كه هزينه فعاليت‌هاي آژانس در ارتباط با نظارت بر اجراي تعهدات قطعنامه شوراي امنيت حداقل قريب به 10 ميليون يورو در سال باشد. نشست يك‌روزه‌اي براي بررسي راستي‌آزمايي برجام و تبعات مالي آن بر بودجه آژانس در تاريخ 25آگوست (سوم شهريورماه) در مقر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين برگزار مي‌شود. سرگئي گاس، مدير روابط عمومي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در وين در اين باره گفت كه شوراي حكام در اين نشست يك‌روزه، گزارش يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص درخواست‌هاي قطعنامه 2231 شوراي امنيت و هزينه‌هاي مالي مربوط به آن براي آژانس را بررسي مي‌كند.

 

پرداخت بدهي 5/6 ميليارد دلاري هند به ايران

راجيو مهريشي، وزير دارايي هند گفت كه دهلي‌نو بدهي 5/6 ميليارد دلاري خود بابت خريد نفت از ايران را به صورت قسطي مي‌پردازد. نخستين قسط اين پرداخت كمتر از يك هفته ديگر به حساب ايران واريز خواهد شد. وي در مصاحبه با پي‌تي‌آي افزود: پولي كه براي آنهاست بايد به آنها پرداخت شود. اما به صورت يكجا پرداخت نمي‌شود بلكه قسطي واريز مي‌شود. ايراني‌ها هم يكجا نمي‌خواهند بلكه به صورت نوعي قسطي مي‌خواهند. بنابراين ما با آنها همكاري خواهيم كرد. مهريشي كه اواخر ماه گذشته هياتي تجاري را براي تعيين راهكارهاي بازپرداخت اين بدهي‌ها به ايران فرستاده بود همچنين اشاره كرد كه اين بازپرداخت‌ها مي‌تواند به شكل دلار، يورو يا روپيه باشد. وي افزود: قطعا بخشي از آن دلار خواهد بود اما روپيه هم هست. با اين حال وي تاكيد كرد هنوز سازوكار دقيق آن مشخص نشده و در حال كار روي آن هستم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون