پيگيري؛ مهمترين عامل موفقيت كسب و كار
پريسا حاجي محمدي
استراتژيهاي موثر پيگيري، ميزان موفقيت را در زمينههاي مختلف، بهويژه در فروش و ارايه خدمات به مشتري، به طور قابلتوجهي افزايش ميدهند. اين استراتژيها شامل ارتباط بهموقع و شخصيسازي شده، نشان از تعهد و ايجاد اعتماد برند شما نزد مشتريان هستند. با پيگيري مداوم، افراد ميتوانند ارتباطات را پرورش دهند، روابط با مشتري را بهبود بخشند و درنهايت به اهداف خود دست يابند. پيگيري يك هنر است و دستورالعملي براي موفقيت در فروش با چاشني وقتشناسي است. فقط پشتكار داشتن مهم نيست بلكه مقاوم بودن و براي رسيدن به هدف از پا درنيامدن بسيار مهم و ضروري است.
تصور كنيد: شما يك مشتري بالقوه هستيد و يك فروشنده دقيقا سر وقت با شما تماس ميگيرد. چه احساسي به شما دست ميدهد؟ ۴۲درصد از خريداران بالقوه احتمال خريد بيشتري دارند. اين مثل معادل تجاري يادآوري سالگرد ازدواجتان است در روزي كه خيلي برايتان مهم است و يكي از شركتهايي كه قبلا خريدي از آن شركت داشتهايد با پيامكي شما را خوشحال ميكند و اين نشان ميدهد كه به شما اهميت ميدهد!
و در اينجا يك راز كوچك براي شما وجود دارد پيگيري ظرف ۵ دقيقه احتمال تبديل را در مقايسه با انتظار طولانيتر، ۱۰۰ برابر افزايش ميدهد. اين تقريبا به اندازه افزايش قيمت كالا و خدماتتان چشمگير است.
استراتژيهاي موثر پيگيري براي به حداكثر رساندن موفقيت را بررسي ميكنيم: در دنياي پرسرعت كسب و كار، توالي پيگيري و استراتژيهاي پشتيبان موثر شما در به حداكثر رساندن موفقيت بسيار مهم هستند. اگر هدف شما بستن فروش، ايجاد روابط با مشتريان موجود يا تضمين مشاركت باشد، استراتژي توالي پيگيري موثر و پشتيبانهاي متوالي ميتوانند تفاوت زيادي ايجاد كنند.
با درك اهميت پشتيبانهاي پيگيري، تسلط بر هنر زمانبندي، تهيه پيامهاي جذاب با محتواي جالب، استفاده از فناوري و اندازهگيري موفقيت هايتان، ميتوانيد پيگيري موثر خود را به سطح بالاتري ببريد. همچنين درك اهميت استراتژيهاي پيگيري ضروري است.
وقتي صحبت از موفقيت تجاري ميشود، نبايد پيگيريها را دستكم گرفت. آنها براي زنده نگه داشتن ارتباطات، ايجاد سرنخهاي فروش و تقويت وفاداري مشتريان حياتي هستند. نقش پيگيريها در موفقيت تجاري را نميتوان ناديده گرفت. از طريق پيگيريهاي موثر، ميتوانيد اعتماد ايجاد كنيد، خود را از رقبا متمايز كنيد و موقعيت خود را در بازار تثبيت كنيد. تلاشهاي پيگيري براي فروش فقط مربوط به بستن قرارداد يا جلب تعهد مشتري نيست. اين فرآيند، فروش را با دامنه وسيعتري شامل ايجاد رابطه، رضايت مشتري و وفاداري بلندمدت با مشتري فعلي، مشتريان و مشتريان جديد بالقوه شما در بر ميگيرد. با سرمايهگذاري بر زمان و تلاش در پيگيري فروش، تعهد خود را به مشتريان، ارباب رجوع و نيازهاي آنها نشان ميدهيد و فراتر از انجام يك عمليات اجرايي فروش عمل ميكنيد. وقتي كار يك مشتري را پيگيري ميكنيد، به او نشان ميدهيد كه براي كسب و كارتان ارزش قائل هستيد و او را مهم ميدانيد و واقعا به موفقيت آنها علاقهمند هستيد. بهعلاوه ميتواند به طور قابلتوجهي بر نحوه درك مشتريان از برند شما تاثير بگذارد و منجر به پاسخ مثبتتر، رابطهاي اساسي و پايدار شود. با صرف وقت براي درك نيازها و نگرانيهاي خاص مشتريان، ميتوانيد يك رويكرد براي رسيدگي مستقيم به امور ايجاد كنيد و ارزشي را كه به مشتريان فعلي ارائه ميدهيد، افزايش بدهيد. علاوه بر اين، تماسهاي تلفني و پيگيريهاي موثر اهميت دارند، زيرا نشان ميدهند كه براي مشتريان بالقوه، زمان و كسب و كار آنها ارزش قائل هستيد. با درنظر گرفتن ذهن مشتريان بالقوه و مراجعان، احتمال ارجاع، تكرار خريد و نظرات مثبت را افزايش ميدهيد. نكته كليدي اين است كه هر تعامل با مشتري بالقوه را ارزشمند كنيد و تاثير مثبتي بر جاي بگذاريد كه مدتها پس از تماس اوليه باقي بماند. همچنين تجربيات شخصيسازي شده يا پيشنهادهای منحصر به فرد متناسب با نيازهاي شما ارائه ميدهند. چنين پيگيريهايي تخصص شما را نشان ميدهد و باعث ميشود گيرنده احساس خاص بودن و قدرداني كند. اين سطح از توجه ميتواند به طور قابلتوجهي بر برند شما تاثير بگذارد و شانس آنها را براي تبديل شدن به مشتريان وفادار افزايش بدهد. در پايان، پشتيباني از فروش و پيگيري براي موفقيت شركت و كسب و كار شما بسيار مهم است. با سرمايهگذاري زمان و تلاش در استراتژيهاي موثر فروش و پيگيري ميتوانيد خود را از رقبا متمايز كنيد، نام و جايگاه شركت خود را در بازار تثبيت كنيد و تاثير مثبت و ماندگاري بر مشتريان خود ايجاد كنيد و فراتر از انجام يك فروش عمل ميكنيد.
دكتراي كسب و كار حرفهاي DBA
مدير اجرايي شركت توسعه بازرگاني بينالمللي آرتين تجارت پايا (سهامي خاص)