• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3327 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۵ شهريور

تقدير رهبري

رهبر معظم انقلاب از پايان مذاكرات هسته‌اي ،کاهش تورم و آرامش اقتصادي ، طرح تحول سلامت و ادامه حركت علمي تشکر و بر پرهیز از حاشیه‌سازی و بر هم زدن یکپارچگی مردم تاكيد كردند

ادامه از صفحه اول

رهبر انقلاب افزودند: بعد از طراحي اين برنامه عملياتي، گام دوم در تحقق اقتصاد مقاومتي، تشكيل يك ستاد فرماندهي قوي، هوشمند و نافذالكلمه است تا با پايش فعاليت‌ها، اقدامات ضربتي براي حل مشكلات، و اتخاذ تصميمات صحيح و به موقع، زمينه اجرايي شدن برنامه را فراهم كند و به مردم گزارش دهد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به دولتمردان تاكيد كردند: هيچ برنامه اقتصادي غيرمنطبق با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در دستور كار قرار ندهيد و برنامه ششم توسعه را نيز سريع‌تر و بر همين مبنا تدوين كنيد. ايشان استفاده از ظرفيت بخش‌هاي غير دولتي و بهره‌گيري از اقتصاددانان و فعالان اقتصادي را براي تحقق اقتصاد مقاومتي، ضروري ارزيابي كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: اگر اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نيازمند الزامات حقوقي و قانوني و قضايي نيز باشد، مجلس و قوه قضاييه آمادگي همكاري را دارند. ايشان با اشاره به موضوع ركود و گزارش رييس‌جمهور مبني بر رشد مثبتِ 3 درصدي اقتصادي، گفتند: اين رشد نشان‌دهنده يك جابه‌جايي مختصر در ركود است اما اگر به طور جدي با ركود مبارزه نشود، رشد فعلي اقتصادي نيز به خطر خواهد افتاد و تورم بار ديگر روند صعودي پيدا خواهد كرد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به بنگاه‌هاي اقتصادي كه به دليل ركود دچار مشكل شده‌اند، افزودند: برخي از اين مراكز توليدي مشكل نقدينگي دارند كه بايد بانك‌ها در اين خصوص وارد ميدان شوند اما برخي ديگر از اين بنگاه‌ها، مشكل نقدينگي ندارند و تسهيلات خود را نيز دريافت كرده‌اند ولي تسهيلات را در جاي ديگري استفاده كرده‌اند كه بايد با آنها برخورد مناسب كرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: براي حل مشكل ركود، بايد برخي از طرح‌ها به بخش خصوصي سپرده شود.

ايشان با اشاره به برخي آمارها مبني بر وجود 400 هزار ميليارد تومان طرح نيمه تمام، افزودند: اگر 10 درصد اين طرح‌ها به بخش خصوصي سپرده شود، 40 هزار ميليارد تومان وارد چرخه اقتصادي كشور مي‌شود و تاثيرات مهمي در برطرف كردن ركود خواهد داشت. رهبر انقلاب اسلامي سپس به لزوم توجه بيش از پيش به بخش كشاورزي اشاره كردند و با تاكيد بر برنامه‌ريزي براي خودكفايي در كالاهاي اساسي گفتند: بايد ضمن استفاده از فناوري روز در كشاورزي از ظرفيت مهندسان جوان كشاورزي در استان‌هاي مختلف نيز استفاده شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي جلوگيري از واردات بي‌رويه ميوه را مهم خواندند و خاطرنشان كردند: بايد بر روستاها و صنايع تبديلي و استفاده از ظرفيت‌هاي صنايع روستايي، تمركز جدي‌تر انجام شود.

ايشان بخش معدن را از ظرفيت‌هاي مهم كشور دانستند و گفتند: بازار نفت كه با يك اشاره قدرت‌ها و در پي آن اقدامات عناصر خبيث منطقه، از صد دلار به چهل دلار مي‌رسد به هيچ‌وجه قابل اطمينان نيست و بايد به فكر جايگزين مناسب باشيم كه بهترين جايگزين، بخش معدن است. رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: بايد در معدن از ظرفيت بخش خصوصي استفاده و از خام فروشي نيز جلوگيري كرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي موضوع آب و صرفه‌جويي در آن و اصلاح آبياري كشاورزي را نيز مهم دانستند. در ابتداي اين ديدار آقاي روحاني رييس‌جمهور گزارشي از اقدامات دولت در عرصه‌هاي مختلف، در دو سال گذشته بيان كرد. رييس‌جمهور ايجاد آرامش در فضاي اقتصادي و اجتماعي كشور را بزرگ‌ترين دستاورد و سرمايه مهم دولت در دو سال گذشته خواند و گفت: دولت تمام تلاش خود را به‌كار گرفته تا به وعده‌هاي داده شده عمل كند كه از جمله آنها كاهش تورم نقطه به نقطه 5/11 درصد و تورم دوازده ماهه 8/13 درصد است. آقاي روحاني خروج از ركود را يكي ديگر از اقدامات دولت براي انجام وعده‌ها برشمرد و افزود: خروج از رشد اقتصادي منفي و رسيدن به رشد اقتصادي مثبت 3 در سال 93، نشانه بارز خروج از ركود است و اميدواريم امسال نيز رشد مثبت اقتصادي ادامه يابد.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اهتمام دولت براي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، افزايش نوزده درصدي صادرات غير نفتي و ايجاد تعادل نسبي ميان واردات و صادرات را از علايم حركت در مسير اقتصاد مقاومتي خواند و گفت: البته دولت در دو سال گذشته با موانع و چاله‌هاي بزرگي مواجه بوده است كه يكي از اين چاله‌ها پرداخت يارانه‌هاي نقدي است.

آقاي روحاني با تاكيد بر لزوم حذف تدريجي يارانه‌ها، مسكن مهر را يكي ديگر از چاله‌هاي بزرگ پيش روي دولت يازدهم برشمرد و افزود: بدهي‌هاي دولت كه از دوره قبل بجا مانده بود يكي ديگر از موانع دولت يازدهم بوده است.

رييس‌جمهور در جمع‌بندي عملكرد اقتصادي دولت، آن را بطور نسبي موفقيت آميز دانست و خاطرنشان كرد: ما در دوران جديد پساتحريم نيازمند طراحي جديد هستيم تا ضمن تاكيد بر درون زا بودن، بتوانيم منابع و سرمايه‌هاي جديد خارجي و فناوري جديد را نيز جذب كنيم.

آقاي روحاني، اهتمام بر حقوق شهروندي و رعايت حقوق همه اقوام و مذاهب را از ديگر اقدامات دولت برشمرد و با اشاره به رتبه علمي شانزدهم ايران در دنيا افزود: در دو سال گذشته صندوق نوآوري و شكوفايي فعال شده است و امسال 1500 ميليارد تومان وام در اختيار شركت‌هاي دانش‌بنيان قرار مي‌گيرد. رييس‌جمهور در خصوص عملكرد دولت يازدهم در سياست خارجي، جمع بندي مذاكرات هسته‌اي با هدايت‌هاي مقام معظم رهبري را مهم‌ترين دستاورد در اين عرصه خواند و خاطرنشان كرد: تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي، هيچگاه منفعل نبود و مستقل و شجاعانه از منافع ملي، عزت ملي و قدرت دفاعي كشور دفاع كرد و كار بزرگي را انجام داد.

آقاي روحاني حفظ فناوري هسته‌اي و تجاري سازي آن، لغو قطعنامه‌هاي قبلي شوراي امنيت در مورد ايران، برداشته شدن تحريم‌هاي مالي و اقتصادي بعد از اجراي توافق و خروج پرونده ايران در 10 سال آينده از شوراي امنيت را از دستاوردهاي مذاكرات هسته‌اي برشمرد و گفت: اكنون به مرحله‌اي رسيده‌ايم كه نام آن را بايد «بازدارندگي حقوقي» گذاشت. رييس‌جمهور همچنين با اشاره به اقدامات دولت يازدهم در عرصه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سلامت، برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان در اسفند ماه امسال را، از مهم‌ترين مسائل پيش روي دولت دانست و افزود: دولت خود را مقيد به قانون مي‌داند و براي همه نهادهاي مرتبط با انتخابات، احترام قايل است.

در اين ديدار پس از سخنان كوتاه آقاي جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور، آقاي نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در گزارشي از فعاليت‌هاي اين وزارتخانه از رشد 7/6 درصدي حوزه صنعت و افزايش سرمايه‌گذاري در آن و همچنين رشد 19 درصدي صادرات غيرنفتي خبر داد و گفت: دولت واردات خودروهاي لوكس را ممنوع و واردات كالاهاي غيرضروري را محدود كرده است و تلاش كرده‌ايم كالاهاي مورد نياز دستگاه‌هاي دولتي در داخل كشور تهيه شود. آزادسازي 80 درصد اراضي كشور در حوزه معادن براي اكتشاف و تكميل زنجيره توليد معادن، دو دستاورد ديگر وزارت صنعت، معدن و تجارت بود كه آقاي نعمت‌زاده به آن اشاره كرد.

آقاي چيت‌چيان، وزير نيرو هم در گزارشي چالش‌هاي عمده اين وزارتخانه را فاصله بين درآمدها و هزينه‌ها و انباشت بدهي‌ها، خشكسالي و تغيير اقليم و برداشت بي‌رويه و غيرقانوني از منابع زيرزميني برشمرد و خاطرنشان كرد: تغيير جهت به مديريت مصرف و مديريت يكپارچه منابع آب، تشكيل جلسات شوراي عالي آب و كاهش مشكلات اجتماعي در حوزه آب، از جمله اقدامات وزارت نيرو در حوزه آب بوده است.

وزير نيرو افزود: بهره‌برداري از 29 واحد نيروگاهي با ظرفيت بيش از چهار هزار مگاوات، برنامه‌ريزي براي كاهش تلفات شبكه توزيع، استفاده از 17 فناوري جديد در صنعت برق با تكيه بر توان داخلي، و صادرات خدمات فني مهندسي به ارزش سه و هشت دهم ميليارد دلار از جمله فعاليت‌هاي وزارت نيرو در حوزه برق بوده است.

وزير نفت هم برنامه دولت در بخش ميادين مشترك را افزايش توليد خواند و گفت: در ميادين مشترك نفت، برداشت از 70 هزار بشكه به 100 هزار بشكه در سال جاري رسيد و در سال 95 به 260 هزار بشكه افزايش خواهد يافت.

آقاي زنگنه به افزايش 12 درصدي توليد گاز در سال 93 اشاره كرد و افزود: تكميل 25 فاز از 27 فاز پارس جنوبي تا پايان دولت، گازرساني به 5/2 ميليون خانوار در كشور و توقف صادرات ميعانات گازي جزو برنامه‌هاي وزارت نفت تا پايان دولت است. وزير نفت به افزايش 15 درصدي صادرات نفت در چهارماهه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل نيز اشاره و تاكيد كرد: صنعت نفت جزو اهداف اصلي تحريم‌هاي دشمنان بود اما توانستيم برنامه‌ها و فعاليت‌هاي خود را در اين شرايط با قوت به پيش ببريم.

آقاي حجتي، وزير جهاد كشاورزي نيز در گزارش خود، به توقف روند كاهشي جنگل‌هاي شمال و كاهش فشار بر مراتع و پوشش‌هاي گياهي اشاره كرد و افزود: در بخش توليد و آبياري كشاورزي، برنامه دولت فرهنگ سازي و ترغيب مردم به كاهش استفاده بي‌رويه از منابع آبي زيرزميني، افزايش بهره‌وري و كاهش مصرف آب با ترويج سيستم‌هاي جديد آبياري و افزايش كشت گلخانه‌اي است. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي آخرين عضو هيات دولت بود كه گزارشي از حوزه كاري خود بيان كرد. آقاي قاضي‌زاده هاشمي از رشد علمي در حوزه بهداشت و درمان، پرداخت بدهي‌ها در بخش سلامت، افزايش دسترسي مردم به دارو و كاهش واردات آن خبر داد و گفت: در حال حاضر پزشكان در همه مراكز بهداشتي در شهرهاي زير 20 هزار نفر به مردم خدمات ارائه مي‌دهند.

آقاي قاضي‌زاده هاشمي فراهم شدن خدمات بهداشتي براي حاشيه‌نشينان، كاهش پرداخت هزينه‌هاي درمان و تجهيزات و ملزومات پزشكي و بيمه شدن 10 ميليون نفر را از ديگر خدمات وزارت بهداشت عنوان كرد و افزود: چهار هزار پزشك متخصص در مناطق مختلف كشور مشغول فعاليتند و مردمِ نقاط محروم و مرزي نيز به متخصصان دسترسي دارند.

در پايان اين ديدار اعضاي هيات دولت نماز ظهر و عصر را به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي اقامه كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون