• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3327 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۵ شهريور

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني:

جامعه باسواد كوركورانه راي نمي‌دهد

گروه سياسي| اين‌بار امتيازات يك جامعه باسواد شاه‌بيت سخنان آيت‌الله مي‌شود. سفر به مشهد و ديدارهاي پي در پي با علما و گروه‌هاي مختلف مردمي، رييس مجمع تشخيص مصلحت را از ياد انتخابات غافل نساخت. فرصت شش ماهه تا برگزاري دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و همزماني آن با خبرگان رهبري، غنيمتي است تا آيت‌الله از جامعه‌اي بگويد كه كوركورانه راي نمي‌دهد. جامعه‌اي كه بسته به ميزان سواد مردمانش، اجازه نمي‌دهد كه منطق و استدلال در هياهو و غوغاسالاري گم شود. آيت‌الله از حق‌الناسي هم ياد مي‌كند كه در بيانات رهبري معظم انقلاب و در وصف راي مردم جامعه مي‌نشيند اما در تبيين آن كم‌كاري مي‌شود و اين‌بار هم صدا و سيما مورد انتقاد رييس مجمع تشخيص مصلحت قرار مي‌گيرد. رسانه‌اي كه اين نكته را در جامعه تبيين نكرد. به گزارش ايسنا، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار گروهي از جوانان دختر و پسر فعال در رشته‌هاي گوناگون هنر، فرهنگ و رسانه، با تاكيد بر اين نكته كه «علم و انديشه در فضاي بسته رشد نمي‌كند»، گفت: جوانان، راه‌هاي بسته را خودشان با استفاده از علم و تكنولوژي باز كردند و به جاي يك مطبوعه، ده‌ها سايت باز شده كه نمي‌توان دريچه‌هايش را مسدود كرد. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، هنر را يك علاقه فطري در وجود انسان‌ها دانست و گفت: اگر كساني مانع ابراز اين علاقه فطري شوند، مطمئن باشيد از راه‌هاي ديگر در جامعه پخش مي‌شود كه در آن صورت بعيد نيست جامعه به هرج و مرج برسد. وي انديشه‌هاي جوانان ايراني را پويا و قابل احترام دانست و گفت: نبايد بگذاريم هنرمندان جوان ما در خلق آثار هنري تقيه كنند.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني شكل باز اطلاع‌رساني و وسعت كار شبكه‌هاي اجتماعي در جامعه را ضرورت شرايط علم و تكنولوژي در عصر جديد قلمداد كرد و گفت: به جاي جلوگيري از انتشار آثار هنري و رفتن آنها به سوي راه‌هاي زيرزميني بايد به فكر تقويت انديشه‌‌هاي انساني بود. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان تفاوت‌هاي اجتماعي عصر جديد با گذشته‌ها در حكومت‌هاي استعماري و استبدادي گفت: استبداد و استعمار به خاطر نيازهاي خود، مكمل همديگر در چپاول سرمايه‌هاي ملت‌ها بودند. حتي سال‌ها پس از انقلاب كبير فرانسه در اكثر جوامع انساني، استبدادها در خدمت استعمارگران بودند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تشريح روند تدريجي عقب‌نشيني استبداد و پيشروي فكري ماركسيست‌ها با ادبيات جوان‌پسند در سراسر جهان و به ويژه در ايران گفت: اگرچه براي آزادي مردم حرف مي‌‌زدند، اما اگر كسي در اختيار آنها نبود، مي‌كشتند يا به اردوگاه‌هاي كار مي‌بردند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با ارايه تحليلي تاريخي از ايران معاصر، به ويژه در پهلوي اول و دوم گفت: از ترس جوشش مردم، استعدادها را به بند مي‌كشيدند و با كمترين فضاي باز سياسي، مردم حرف‌هاي دل خود را بيان كردند كه كم‌كم به مبارزه و سرانجام به پيروزي انقلاب رسيديم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خويش با اشاره به سخنان حاضران و مطالبات آنها، بر نقش ايثارگران و خانواده‌هاي آنها در انقلاب اسلامي تاكيد كرد و گفت: بدرقه جوانان براي رفتن به جبهه و استقبال از پيكرهاي خونين آنان، برگي از حماسه‌سرايي خانواده‌‌ها و مخصوصا مادران ايراني در طول تاريخ بود.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، افزايش كمي و كيفي تحصيل جوانان و به ويژه دختران را يكي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي دانست و گفت: كسي نمي‌‌تواند زن با فرهنگ و با شعور و آگاه به زمان و با تحصيلات عاليه را در چارديواري خانه محبوس كند كه البته اگر چنين هم باشد، مادري آگاه براي تربيت فرزندان خواهند بود. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، همراهي زن و مرد را در جمهوري اسلامي براي شركت در انتخابات و احترام همه مسوولان به آراي مردم، برخاسته از فرهنگ اسلام و تشيع و يكي ديگر از دستاوردهاي انقلاب دانست و گفت: رهبري جامعه راي مردم را حق‌الناس خواندند و نمي‌دانم چرا رسانه‌ها به ويژه رسانه ملي اين نكته ظريف را در جامعه بيشتر تبيين نكرده و آن را توضيح نمي‌دهند.

وي در ادامه سخنان خويش به ديدار دانشجويان با رهبري و سوال آنان درباره آرمان‌خواهي اشاره كرد و گفت: رهبري در پاسخ به سوال آنها تاكيد كردند كه آرمانخواهي با محافظه‌كاري نمي‌‌سازد و آرمان‌خواهي با حقيقت‌گرايي و واقعيت‌بيني سازگار است. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با تاكيد مجدد بر اهميت جامعه آرمان‌خواه گفت: شواهد نشان مي‌دهد كه مردم ايران به طرف راه‌هاي درستي مي‌روند كه قرآن مي‌خواهد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، بشارت خداوندي به كساني را كه به حرف‌هاي ديگران گوش مي‌دهند و بهترين‌ها را انتخاب مي‌كنند، تابلوي تفكر و انديشه و آزادخواهي دانست و گفت: امروز جامعه ايراني به جايي رسيده كه دانش‌‌آموز و دانشجو در اكثر خانواده‌ها هستند و به خاطر آگاهي از شرايط زمان، ديگر فريب ظاهرسازي‌ها را نمي‌‌خورند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با بيان امتيازات يك جامعه باسواد گفت: جامعه باسواد كوركورانه راي نمي‌دهد و نمي‌گذارد منطق و استدلال در هياهو و غوغاسالاري گم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون