روز گذشته نشست مطبوعاتي همايون اسعديان، مديرعامل سينما با حضور اصحاب رسانه در سالن سيفالله داد خانه سينما برگزار شد. نشستي كه با صحبتهاي صريح و بيپرده اسعديان همراه بود . طي دو سال گذشته و با مديرعاملي علي دهكردي بر خانه سينما، عملكرد اين نهاد صنفي بيشتر از روي احتياط و به نوعي محافظهكارانه پيش ميرفت. رويكرد علي دهكردي توام با آرامش بود و خانه سينما ضمن پويايي در بخشهاي مختلف، در برابر مسائل حاشيهاي، سياست سكوت را در پيش ميگرفت و صدايي از اين تشكل صنفي بلند نميشد. حالا با باز شدن فضا و با روي كار آمدن همايون اسعديان كاملا مشخص است كه خانه سينما از لاك دفاعي خودش خارج شده و اسعديان آمده كه از حقوق سينماگران دفاع كند . او سينماگري است كه اگر صحبتهايي درباره سينماگران و خانه سينما مطرح شود با كسي تعارف ندارد و بيپرده حرفها و نكات را بيان ميكند. همانطوري كه وي با صراحت در نشست خبري روز گذشته گفت: ما بايد بر اساس قواعد جديد قانون بنويسيم و شرايط را تغيير دهيم در حالي كه در اين سالها تمام قوانين و آييننامهها براي كنترل هنر بوده نه تسهيلگري. اسعديان همچنين گفت: از نظر من اگر وزارت ارشاد براي «پيرپسر» كارت زرد گرفته، كارت افتخار است و قابل احترام و اگر براي مجوز كنسرت همايون شجريان كارت قرمز هم ميگرفت، باز هم افتخار بود.
هر فرد حكومتي كه نگاه را بستهتر نكند قابل احترام است
او در پاسخ به سوالي درباره نوع رويكردش از جايگاه صنف كه يكبار وزير ارشاد قبلي را داراي تفكر طالباني ميداند و يكبار هم به وزير ارشاد فعلي افتخار ميكند، گفت: از آنچه در اينستاگرام نوشتم و اظهارنظر قبليام پشيمان نيستم، الان هم نسبت به نوع عملكرد ميگويم قابل افتخار است، چون هيچ فيلمي در هيچ جاي دنيا باعث تزلزل حكومتي نشده و زلزله ايجاد نكرده است. هر فرد حكومتي هم كه نگاه را بستهتر نكند قابل احترام است.
نميدانم هزينه ميلياردي خانه سينما كه گفته ميشود يعني چه؟
به نقل از ايسنا، اسعديان همچنين درباره برخي اظهارنظرها نسبت به بودجه خانه سينما گفت: سال قبل ۱۴ ميليارد بودجه به خانه سينما داده شد، در حالي كه خرج بسياري از هزينههاي آن به بيش از ۱۰ ميليارد تومان ميرسد. نميدانم اين هزينه ميلياردي كه گفته ميشود، چيست؟ البته باعث افتخار است كه خانه سينما در بازرسيهاي مالي هيچگاه دچار مشكل نشده است. اما تاكيد ميكنم كه خانه سينما بنگاه كاريابي و بنگاه خيريه نيست. بيمه بيكاري هم آمادهسازيهايي نياز دارد كه مثلا اول بايد صندوق بيمه بيكاري آن تشكيل شود. اسعديان در پاسخ به سوالي درباره جايگاه خانه سينما در شوراي صنفي نمايش پس از بيانيه كانون كارگردانان و در عين حال جشنواره جهاني فيلم فجر و راهي براي حل مشكلات هنرمندان ممنوعالكار گفت: شوراي صنفي نمايش برخلاف برخي صحبتها، هميشه در خانه سينما بوده و آن اختلاف هم بر سر انتخاب دبير شورا بود كه بين خودشان حل كردند. درباره جشنواره جهاني فيلم فجر هم بايد ببينيم آقاي حسيني (دبير جشنواره) چطور پيش ميبرند و خانه سينما چه كاري ميتواند انجام بدهد. او درباره هنرمندان و فيلمهاي داراي مشكل هم بيان كرد: از سه سال قبل كميتهاي تشكيل شد و دوستان پيگيريهايي انجام دادند. اين روند الان هم ادامه دارد منتها بنا به شرايط بيشتر در سكوت كارها انجام ميشوند. مديرعامل خانه سينما درباره وضعيت فيلمهاي زيرزميني اظهار كرد: دوستان در وزارت ارشاد تمايل دارند كه پروانه ساخت را حذف كنند و ما در اين زمينه از هر تصميم تهيهكنندگان كه صاحبان حقوقي آثار هستند، حمايت ميكنيم. ما در زمانهاي زندگي ميكنيم كه در كنترل پلتفرمها هم عقب ميافتيم و به زودي شاهد سريالهاي اينستاگرامي خواهيم بود. ما بايد براساس قواعد جديد قانون بنويسيم و شرايط را تغيير دهيم در حالي كه در اين سالها تمام قوانين و آييننامهها براي كنترل هنر بوده نه تسهيلگري. وي درباره درگاه آكادمي اسكار گفت: مخالفتي در اين زمينه نبوده كه اين پروسه از بنياد سينمايي فارابي به صنوف واگذار شود كه البته زماني را نياز دارد. براي امسال هم ۹ نفر اسم داده شد كه از طرف فارابي فقط با ۶ نفر تماس گرفته شد و اگرچه آن سه نفر ممكن بود در ليست خانه سينما باشند، تصميم گرفتيم به دليل خلف وعده صورت گرفته مشخص شود كه خانه سينما نقش خاصي ندارد. البته دوستان ديگر ما ميخواستند استعفا دهند ولي درخواست كرديم كه به كار ادامه دهند.
تلاش ميكنيم تا سال آينده درگاه معرفي فيلم به اسكار به خانه سينما برگردد
اسعديان به نامهنگاريها از خارج از كشور براي حذف ايران از آكادمي گفت: براي حفظ سهميه بايد سعي كنيم كميته آكادمي تشكيل و حتما يك فيلم به اسكار معرفي شود و قرار نيست به خاطر اين اختلاف، كل ماجرا منتفي شود، با اين حال تلاش ميكنيم تا سال آينده اين درگاه به خانه سينما منتقل شود.
منتظريم بر اساس پيگيريها كد شغلي دريافت كنيم
مديرعامل خانه سينما در بخشي ديگر از اين نشست به مساله بيمه و حقوق هفت ميليون توماني خود اشاره كرد و با اين مزاح كه «به خاطر گذران خرج زندگي به عنوان مديرعامل خانه منصوب شده» بيان كرد: ما بايد دچار هويت شغلي شويم تا هم وضعيت بيمه و هم ماليات ما مشخص شود. فعلا منتظر هستيم كه براساس پيگيريها كد شغلي را دريافت كنيم.
برنامهاي براي جشن سينما نداريم
اسعديان درباره جشن خانه سينما هم توضيح داد: قرار بود جشن برگزار شود و مصطفي كيايي، دبير جشن انتخاب شده بود ولي جنگ ۱۲ روزه برنامهها را به هم ريخت. در شرايط فعلي هم واژه جشن به نوعي توهين و بياحترامي به مردم است ولي به هر حال روز سينما وجود دارد و آن را براي تقدير از سينما گرامي ميداريم. بنابراين روز ۲۱ شهريور مراسمي در موزه سينما خواهيم داشت بدون انتخاب برگزيده و اهداي جايزه و فقط براي احترام و گراميداشت روز سينماست. او در اين زمينه ادامه داد: من افتخار ميكنم كه بعد از آخرين روز جنگ، وزير فرهنگ براي تقدير از سينما به خانه سينما آمد تا برخلاف تهمتها به سينما از فعاليت سينماگران قدرداني شود. وي افزود: براي بررسي فيلمها (داوري جشن خانه سينما) براي سال آينده، در حال طراحي مكانيسمي هستيم تا فيلمهاي روز و نيز فيلمهاي باقيمانده از گذشته ارزيابي و داوري شوند. اسعديان با اشاره به مشكلات پيش آمده براي مجوزهاي فيلم «پيرپسر» گفت: براي «پيرپسر» به خاطر نگرانيها، بليت با قيمت بيشتر عرضه نشد وگرنه فروش بيش از ۲۰۰ ميليارد ميداشتيم و قطعا پرفروشترين فيلم سال ميشد.
با دولت و مجلس مشكلي نداريم
او در پاسخ به سوالي ديگر درباره انتظار خانه سينما از رييسجمهور با اشاره به نامه اين تشكل صنفي در زمان انتخابات به نامزدهاي رياستجمهوري يادآور شد: آقاي پزشكيان در بدو حضور با ترور اسماعيل هنيه و بعد هم در اين يكسال با انبوهي از مشكلات ديگر و بعد هم جنگ روبهرو شدند. من فكر ميكنم اين مسائل را بايد در نظر گرفت و در اين مدت برخوردي كه آقاي صالحي و دوستان ديگر داشتند قابل احترام بوده است. در اين زمينه عليرضا حسيني، عضو هيات رييسه خانه سينما توضيح داد: ما با دولت و مجلس مشكلي نداريم ولي اين انتقاد را داريم كه چرا با هر سنگي سريع پاي فرهنگ و هنر را وسط ميكشند؟ اين رويه خوبي نيست كه وزير فرهنگ را خيلي سريع به مجلس ميبرند، چراكه تعامل بايد وجود داشته باشد و بابت اين موضوع دلخوريهايي هست. ضمن اينكه هر گاه خواستيم آن هشت مورد نامه را مطرح كنيم، آقاي پزشكيان را در گردابي از مشكلات ديديم كه ترجيح داديم سكوت كنيم.
خانه سينما، سند ملي سينما را قبول ندارد!
حسيني در بخشي ديگر از اين نشست درباره سند ملي سينما گفت: خانه سينما آن سند را قبول ندارد، به خصوص آنكه از روي سند سينماي چين نوشته شده بود. اين سند نوشتنها بيشتر مانع انجام كار است و اگر قرار است سندي تدوين شود، بايد توسط خود سينماگران باشد.