• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3330 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ شهريور

ثبت ده‌ها فقره كلاهبرداري ميليوني در پرونده متهم

سرقت گوشي‌هاي همراه با عبور از ديوار مجازي

اعتماد| پرونده ده‌ها فقره سرقت گوشي‌هاي گرانقيمت از طريق سايت‌هاي اينترنتي، با دستگيري متهم فراري بسته شد. اواخر فروردين امسال مردي به دادسراي ناحيه 31 تهران مراجعه و از سرقت گوشي همراهش توسط فردي كه از طريق يك سايت اينترنتي فروش موبايل به نام «ديوار» با او آشنا شده بود، شكايت كرد. با تشكيل پرونده‌اي مقدماتي با موضوع «كلاهبرداري» رسيدگي به شكايت مالباخته در دستور كار اداره چهاردهم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت.

با آغاز تحقيقات مالباخته درباره شيوه كلاهبرداري، متهم به كارآگاهان گفت: «چندي پيش از طريق سايتي اينترنتي به اسم ديوار قصد فروش تلفن همراهم به قيمت يك ميليون و 700 هزار تومان را داشتم. بعد از دادن آگهي در اين سايت، مردي ناشناس با من تماس گرفت و خود را مشتري معرفي كرد. او پس از گرفتن آدرس به خانه‌ام آمد و گوشي را امتحان كرد. او گفت مي‌خواهد آن را از من بخرد اما چون پول نقد ندارد بايد همراه او به دستگاه خودپرداز مراجعه كنم. من هم قبول كردم. خود را به يك دستگاه خودپرداز در شهرك شهيد محلاتي رسانديم. او طوري رفتار مي‌كرد كه انگار دارد پول گوشي را به حسابم واريز مي‌كند. بعد از مدتي گفت پول را واريز كرده است. من هم كه فكر نمي‌كردم با يك كلاهبردار طرف باشم، حرفش را قبول كردم و گوشي را تحويل دادم. با اين حال انتظار من براي دريافت پيامك بانك بي‌نتيجه ماند. وقتي هم كه فرداي آن روز به بانك مراجعه كردم متوجه شدم هيچ پولي به حسابم واريز نشده و مشتري گوشي من را به سرقت برده است.»

در حالي كه با ثبت شكايت مالباخته كارآگاهان شناسايي متهم را آغاز كرده بودند، شكايت‌هاي مشابه ديگري نيز به اداره چهاردهم ارسال شد كه شاكيان آنها همگي به شيوه مشابه و هنگام معامله گوشي همراه مورد كلاهبرداري قرار گرفته بودند. مالباخته‌ها در شكايت خود به كارآگاهان گفته بودند توسط پسري جوان كه از طريق انتشار آگهي در سايت اينترنتي ديوار با او آشنا شده بودند مورد كلاهبرداري قرار گرفته‌اند.

همزمان با ثبت شكايت مالباخته‌ها، تيمي از كارآگاهان به بررسي تصاوير دوربين‌هاي مداربسته خودپردازهايي پرداختند كه متهم با استفاده از آنها نقشه كلاهبرداري خود را عملي مي‌كرد. به اين ترتيب تصوير متهم فراري شناسايي و مشخص شد كه او از مجرمان سابقه‌دار در زمينه سرقت و كلاهبرداري است و پيش از اين نيز به دليل ارتكاب به جرايم مشابه به زندان افتاده است. سرانجام متهم 34 ساله در خيابان ولي عصر تهران شناسايي و به اتهام كلاهبرداري دستگير شد.

او كه مورد بازجويي قرار گرفته بود صراحتا به ده‌ها فقره كلاهبرداري در تهران و ساير شهرهاي كشور همچون كرج، اسلامشهر، قزوين، رباط كريم، اهواز، پاكدشت، اصفهان، خوزستان و... اعتراف كرد و در شرح شيوه كلاهبرداري‌هاي خود گفت: «از طريق سايت‌هاي اينترنتي به خصوص سايت ديوار با كساني كه قصد فروش گوشي‌هاي همراه خود را داشتند آشنا شده و با آنها قرار ملاقات مي‌گذاشتم. در هنگام معامله، با اين بهانه كه پول كافي ندارم، فروشنده‌ها را به دستگاه‌هاي خودپرداز مي‌كشاندم و طوري وانمود مي‌كردم كه انگار دارم به حساب‌شان پول واريز مي‌كنم در حالي كه در همه سرقت‌ها، دريك لحظه از غفلت فروشنده‌ها استفاده كرده و هيچ پولي به حساب‌شان واريز نمي‌كردم. پس از آن گوشي و تمام وسايل جانبي را از آنها مي‌گرفتم و متواري مي‌شدم. چون همه وسايل گوشي را هم داشتم، به راحتي آنها را مي‌فروختم و هيچ مشكلي برايم پيش نمي‌آمد.»

سرهنگ كارآگاه محمدرضا ذاكر استقامتي، معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداري پليس آگاهي تهران بزرگ با اشاره به اعتراف صريح متهم به ده‌ها فقره كلاهبرداري به شيوه مشابه از صدور قرار قانوني براي ادامه بازجويي‌ها تا تكميل جزييات پرونده و شناسايي ساير مالباختگان احتمالي خبر داد و از شهرونداني كه به شيوه مشابه مورد كلاهبرداري قرار گرفته‌اند خواست تا براي پيگيري شكايت خود به اداره چهاردهم پليس آگاهي تهران بزرگ در خيابان وحدت اسلامي مراجعه كنند. او از شهروندان خواست تا هنگام معامله كالا با افراد ناشناس، از طريق «سيستم پيامك بانكي» و «تماس با شعبات بانكي» از واريز پول به حساب خود مطمئن شده و پس از آن كالا را به مشتري تحويل دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون