• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3330 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ شهريور

گزارش «اعتماد» از شرايط متفاوت سرمربيان ايران و گوام

كي‌روش- وايت؛ نبرد دو تفكر

گروه ورزش| شاگردان كارلوس كي‌روش در شرايطي ساعت 19 روز پنجشنبه در ورزشگاه آزادي مقابل تيم ملي گوام صف‌آرايي خواهند كرد كه در وهله اول اين ديدار هواداران فوتبال را در ايران به ياد برد قاطع 19 بر صفر سال‌هاي دور ايران مقابل اين كشور كم‌جمعيت و كوچك مي‌اندازد. اما نكته قابل توجه اينجاست كه امروز نه ديگر گوام آن تيم ضعيف در فوتبال آسيا است و نه تيم ملي ايران قدرت گذشته خود را دارد. حقيقت تلخ براي اهالي فوتبال اين است كه از نظر امكانات و برنامه‌ريزي در فوتبال، امروز گوام شرايط به مراتب بهتري نسبت به تيم ملي فوتبال ايران دارد كه طبق آمار روي كاغذ در سال‌هاي گذشته هميشه تيم اول قاره كهن بوده است. شايد مربي تيم ملي گوام به خاطر همين مساله است كه در مصاحبه‌هاي خود تاكيد مي‌كند كه براي بردن تيمش را به ايران مي‌آورد و در تلاش است تا صدرنشيني گوام را در گروهي كه ايران در آن قرار دارد حفظ كند! وقتي سرمربي تيم ملي گوام اعلام مي‌‌كند: « گوام نقش پوست موز را زير پاي تيم ملي ايران ايفا خواهد كرد و بايد منتظر اتفاقات باشيد» اين مساله نشان مي‌دهد كه اين كشور كه پيشرفت چشمگيري در دنياي فوتبال داشته است، برنامه‌هاي زيادي براي بازي مقابل تيم ملي ايران دارد. نكته قابل تامل اين است كه گوام اگر باز هم در آزادي مقابل تيم كي‌روش بازي كند و با باخت سنگين هم به كشورش بدرقه شود، تلاش مجموعه فوتبال اين كشور براي پيشرفت در دنياي فوتبال ستودني است. به هر حال وقتي شرايط فوتبال ايران را در سال‌هاي گذشته مرور كنيم به خوبي مشخص است كه فوتبال ايران در تمام سال‌هاي گذشته با گذشته پرافتخار خود زندگي كرده است و امروز مي‌بيند كار سختي براي مقابله با حريفاني دارد كه در سال‌هايي نه چندان دور به راحتي با تيم دوم خودش هم آنها را با تعداد گل‌هاي بالا پشت سر مي‌گذاشت. نوشتن از پيشرفت چشمگير كشورهايي چون امارات، قطر، لبنان، عراق، تايلند، گوام، ازبكستان و... همه و همه مثال‌هاي خوبي است براي رسيدن به حقيقت تلخ درجا زدن فوتبال ايران در دو دهه گذشته! ايران امروز با گذشته خود زندگي مي‌كند و گوام براي رسيدن به يك آينده موفق از گذشته‌اش درس‌هاي خوبي مي‌گيرد.

 

تعهداتي كه عملي نشد

كارلوس كي‌روش امروز به هيچ عنوان از شرايط تيم ملي ايران راضي نيست. مدام در مصاحبه‌هاي خود روي اين مساله تاكيد دارد كه فدراسيون فوتبال، وزارت ورزش و جوانان و مسوولان مختلف هيچ حمايتي از تيم ملي ايران ندارند و در چنين شرايطي نبايد انتظار حضور در جام جهاني 2018 روسيه را داشت. نكته قابل تامل در صحبت‌هاي سرمربي تيم ملي ايران اين است كه بسياري از مسوولان لحن تند صحبت‌هاي مرد پرتغالي را بر‌نمي‌تابند. اين در شرايطي است كه فارغ از انتقاداتي كه به نحوه كار كردن و رفتار كي‌روش با فوتبال ايران وجود دارد، مسوولان بايد روي اين مساله توجه داشته باشند كه كي‌روش در صحبت‌هايش چه مي‌گويد! نه اينكه حرف‌هايش را با چه لحني بازگو مي‌كند. حقيقت اين است كه امروز تيم ملي ايران در بدترين شرايط آماده‌سازي و تداركاتي خود به سر مي‌برد. اين شرايط هم درست برخلاف آن چيزي است كه مديران در ابتداي سال جاري در تفاهمنامه‌اي سه امضايي به اين مربي تعهد دادند مشكلات را برطرف كنند. با گذشت چيزي حدود چهار سال از حضور در فوتبال ايران، خواسته سرمربي تيم ملي براي داشتن يك زمين تمرين مناسب و اجرايي شدن تمام برنامه‌هايي كه به فدراسيون فوتبال براي آماده‌سازي تيم ملي ايران ارايه مي‌دهد، عملي نشده است. امكانات زمين تمريني تيم ملي ايران كه در حال حاضر در رتبه اول رنكينگ آسيا حضور دارد شايد از كشورهاي درجه دو فوتبال آسيا هم كمتر است. در چنين شرايطي مديران فدراسيون هم به هيچ عنوان توجهي به اين مساله ندارند.

 

شرايط افتضاح كمپ تيم‌هاي ملي!

در حالي كه تيم ملي ايران تمرينات خود را از ابتداي سال جاري در ورزشگاه دستگردي واقع در شهرك اكباتان دنبال مي‌كرد و امكانات خوب اين ورزشگاه نيز موجبات رضايت كادرفني تيم ملي و بازيكنان را فراهم آورده بود، اين انتظار مي‌رفت تا آماده‌سازي كامل زمين كمپ تيم‌هاي ملي، اين تيم همچنان تمرينات خود را در دستگردي دنبال كند كه با آغاز دور جديد تمرينات تيم ملي براي برگزاري ديدار مقابل گوام و هند از هفته‌هاي سوم و چهارم مقدماتي جام جهاني 2018 روسيه اين امر هرگز محقق نشد، چرا كه ورزشگاه دستگردي براي هر جلسه تمريني شاگردان كي‌روش از فدراسيون فوتبال درخواست 15 ميليون تومان را كرده بود كه در صورت برگزاري 10 جلسه تمريني قبل از ديدار با گوام و هند، هزينه‌اي حدود 150 ميليون تومان روي دست فدراسيون فوتبال مي‌ماند كه در نهايت فدراسيون ترجيح داد به جاي اين هزينه، تمرينات تيم ملي را به كمپ تيم‌‌هاي ملي با شرايط چمني بسيار بد منتقل كند. اين روزها خبرنگاراني كه براي پوشش اخبار تيم ملي به كمپ تيم‌هاي ملي مي‌روند با شرايط بسيار بدي مواجه مي‌شوند؛ از صندلي‌هاي خاكي و كثيف گرفته تا چمني كه فقط در ظاهر زيباست و حتي بدون جايگاهي مناسب براي خبرنگاران براي پوشش خبري و تصويري تمرينات. در زمين چمن كمپ به جاي رويش چمن، انواع و اقسام گل‌‌ها و گياهان ديده مي‌شود و جالب اينكه همين چمن خراب هم از نظر كوتاهي و بلندي، يكدست نيست. در كمپ همچنين خبري از اينترنت هم نيست، ضمن اينكه به تازگي موبايل‌ها نيز براي آنتن‌دهي با مشكل مواجه هستند. با اين شرايط چطور فدراسيون فوتبال به جاي هزينه كردن براي تمرينات تيم ملي در ورزشگاهي با امكانات بالا، كمپي را در نظر گرفته‌ كه از استانداردهاي اوليه نيز برخوردار نيست، جاي سوال و تعجب دارد، هرچند كه در گذشته نيز از اين دست اقدمات بحث‌برانگيز در فدراسيون فوتبال كم رخ نداده است.

 

تحول فوتبال گوام توسط‌ گري‌وايت

گوام تا پيش از برگزاري بازي روز پنجشنبه خود مقابل تيم ملي ايران صدرنشين گروه D مسابقات است. گوام همان كشوري است كه سال‌ها پيش 19 گل از تيم ملي ايران دريافت كرده بود. شكست‌هاي پرگل تكراري در مسابقات مختلف باعث شد مسوولان ورزش ايران به فكر تغيير و تحولات جدي در فوتبال اين كشور بيفتند و تلاش‌ها براي اعمال اين تغييرات از دو سال قبل آغاز شد.‌ گري وايت، سرمربي تيم ملي گوام درباره تحولات بزرگ در فوتبال اين كشور مي‌گويد: « گوام در طول سال‌هاي اخير به حدي خوب ظاهر شده كه اين كشور مي‌تواند يك الگو براي ديگركشور‌هايي با جمعيت كمتر از 200 هزار نفر باشد. در طول دو سالي كه من اينجا هستم، از رتبه 196 به رتبه 146 صعود كرده‌ايم و بالاتر از تايلند و هنگ‌كنگ هستيم. هدف ما دو رقمي شدن و ادامه دادن به اين روند است. در گوام امكانات به اندازه ديگر كشورهاي دنيا خوب بود ولي ايماني وجود نداشت. آنها ساليان سال شكست خورده بودند و به شكست‌هاي سنگين عادت كرده بودند. ما بهترين بازيكنان براي گوام را پيدا كرديم. انتقال بسياري از بازيكنان ما به تيم‌هاي امريكايي كار سختي بود زيرا آنها خود را باخته بودند و به نتايج ضعيف و تحقيرآميز عادت كرده بودند ولي حالا بيشتر بازيكنان ما در ليگ‌هاي حرفه‌اي بازي مي‌كنند. ما تفكرات و آماده‌سازي براي بازي‌ها را دچار تحول كرديم. انتخاب‌هايمان محدود است ولي بازيكنان بايد در هر بازي خوب بازي كنند. كمي خسته‌كننده است ولي نتيجه گرفته‌ايم.»

اختلافات كي‌روش و كفاشيان

فوتبال گوام با‌ گري وايت نا‌شناخته و جوان با تحولات بزرگ و چشمگيري همراه بوده است. حال بد نيست نگاهي به حضور كارلوس كي‌روش در طول چهارسال گذشته در ايران داشته باشيم. هيچ كدام از وعده‌هايي كه مديران فدراسيون فوتبال در ابتداي حضور كي‌روش در ايران به او داده بودند عملي نشد و فوتبال ملي ايران با وجود اعتراض‌هاي ايران هميشه در فقر امكانات و توجه و برنامه‌ريزي و حمايت از طرف مسوولان قرار داشته است. فوتبال گوام با ‌گري وايت با چنين تحولات مثبتي رو‌به‌رو شده است و فوتبال ملي ايران با اين همه استعداد به خاطر سوء‌مديريت و بي‌توجهي مديرانش به سرنوشت و آينده فوتبال در كشور، در سراشيبي سقوط قرار گرفته است و اگر امروز دارد به حيات خود ادامه مي‌دهد به خاطر عشق به فوتبال بين مردم است و تلاش‌هاي كارلوس كي‌روش. با اين وضعيت براي آينده فوتبال ايران بايد نگران بود، چرا‌كه ادامه اين روند لطمات جبران‌ناپذيري به پيكره متزلزل فوتبال ايران خواهد زد. كي‌روش تاكيد دارد كه فدراسيون فوتبال جاي خنده و شوخي و بازي كردن نيست و جام جهاني را هم با سريال ميكي موس نبايد اشتباه بگيرند! اما علي كفاشيان در تازه‌ترين مصاحبه خود در جواب اين صحبت‌هاي كي روش گفته است: «سفره‌اي پهن كرده‌ايم و غذا در آن گذاشته‌ايم. كي‌روش نبايد غذاهاي متنوع از ما بخواهد. بايد با همين شرايط كنار بيايد و نتيجه بگيرد و همين غذاي حاضر در سفره را بخورد!» غذايي كه مرد پرتغالي درباره آن تاكيد كرده بود: «اميدوارم به خاطر رژيم و خوردن اين غذا حالت تهوع پيدا نكنم!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون