• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3330 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ شهريور

سرمربي آلمان: مولر بازيكن غير معمولي است

توماس مولر، شوخ‌ترين ستاره فوتبال جهان

توماس مولر چهره‌اي ساده و دوست داشتني ست؛ ساده به توپ ضربه مي‌زند، ساده گل‌هايش را جشن مي‌گيرد و در حركاتش هيچ نمايشي ديده نمي‌شود. مولر با تمام خنده‌هايش، در ميدان بازي آدم ديگري شده و كاملا در خدمت تيم است؛ قبل از بازي با شوخ طبعي به بازيكنان هم دسته روحيه داده و در زمين با جايگيري‌هاي بي‌نظيرش هر دفاع كم نقصي را به لرزه در مي‌آورد. عكسي وجود دارد كه مربوط به جام جهاني برزيل و زماني است كه بازيكنان آلمان در اردو بوده كه مولر با پوشيدن لباس زنانه، شيرين‌كاري كرده و هم تيمي‌ها را حسابي سر ذوق آورده بود. براي بايرني كه روند فروش ستاره‌هايش ادامه دارد احتمالا او نعمت بزرگي است كه از هر سوژه‌اي استفاده كرده و مي‌خندد اما در ميدان بازي با هيچ كسي شوخي ندارد، مي‌دود و گل مي‌زند. كارل هاينس رومنيگه، مدير بايرن مونيخ، در مورد توماس مولر مي‌گويد: «برخي بازيكنان قيمتي ندارند توماس از آن دسته است.» مسوولان بايرن از اينكه توانسته‌اند با وجود پيشنهاد 60 ميليون پوندي يونايتد مولر را در تيم حفظ كنند خوشحالند. بازيكن قهرمان جام جهاني و ليگ قهرمانان، به خاطر هوش سرشار، دوندگي بي‌نظير و البته روحيه شادابش مورد تحسين قرار مي‌گيرد. مولر پيش از اين در 19 سالگي، مورد ستايش «گرد مولر» ماشين گل زني آلمان قرار گرفت، كسي كه در 62 بازي ملي 68 گل به ثمر رسانده بود.

 

برتري بايرن مونيخ برابر بايرلوركوزن

بايرن مونيخ در سومين بازي ليگ امسال موفق شد با حساب 3 بر صفر از سد بايرلوركوزن خسته بگذرد، لوركوزني كه چهارشنبه شب با برتري برابر لاتزيو موفق شده بود به ليگ قهرمانان اروپا نيز صعود كند. پپ گوارديولا در مورد اين بازي گفت: «ما بازي خيلي خوبي انجام داديم، علاوه بر سه گل به تيم حريف هم اجازه بازي‌سازي نداديم، تنها موقعيت تيم حريف ضربه ايستگاهي هاكان اوغلو بود. البته بازيكنان ما بايد در ضربات نهايي بازي‌هاي مهم‌تر دقت بيشتري كنند.» مولر نيز در رابطه با بازي گفت: «ما فيلم بازي لوركوزن را چند بار تماشا كرده بوديم، آنها بازي قدرتمندي به نمايش مي‌گذارند اما وقتي شما در وسط هفته هم بازي مهمي انجام داده باشيد همه‌چيز سخت مي‌شود. ما حتي مي‌توانستيم بهتر هم كار كنيم.» مهم‌ترين عوامل برد بايرن در اين بازي داگلاس كوستا و توماس مولر بودند، داگلاس كوستاي برزيلي كه از شاختاردونستك راهي بايرن شده، ثابت كرد كه مي‌تواند جاي خالي فرانك ريبري را پر كند، او چندين بار با حركات انفجاري‌اش مدافعين لوركوزن را محو كرده و پايه‌گذار گل اول بايرن در اين بازي بود. اما مولر با زدن پنج گل در سه مسابقه نقش مهمي در كسب 9 امتياز اين فصل تيم داشته، مهاجم آلماني مورد اعتماد گوارديولا واقع شده و جاي ثابت خود در تركيب مونيخي‌ها را بازيافته است.

بالاتر از بنزما، در حد و اندازه‌هاي نيمار و سوآرز

مولر احتمالا دست كم گرفته‌ترين فوتباليست جهان است، او هيچ‌وقت با بازيكناني چون نيمار، گرت بيل و ادن هازارد مقايسه نشده. نمره فوتبالي او 86 و كمي بالاتر از كريم بنزما، خوان ماتا، هوگو لوريس و ماريو گوتزه است اما بدون شك او بازيكني بزرگ‌تر از آنها و در حد ستاره‌هايي چون زلاتان ابراهيموويچ و لوئيس سوارز است هر چند به اندازه آنها بزرگ نباشد. داستان او و فن خال به هم گره خورده، مولر در زمان حضور مربي هلندي در بايرن، با وجود 19 سالگي به بازيكن فيكس تيم تبديل شد، فن خال در موردش گفته بود: «مولر هميشه بايد بازي كند.» البته جواب اعتماد مربي داده شد؛ او در فصل 2009 با ثمر رساندن 13 گل و 11 پاس به تيم ملي نيز دعوت شد. مهاجم آلمان در جام جهاني 2010 با بازي درخشان برابر آرژانتين، اروگوئه و انگليس با پنج گل زده به عنوان آقاي گل و بهترين بازيكن جوان جام دست يافت و با تكرار اين پنج گل در جام جهاني بعدي نقش مهمي در قهرماني آلمان ايفا كرد. به علاوه مهاجم مونيخي‌ها با زدن 23 گل نقش تعيين‌كننده‌اي در سه گانه سال 2013بايرن داشت. هر چند با آمدن گوارديولا شرايط بايرن عوض شده و كار براي بازيكنان آلماني سخت شد اما سرانجام مولر در دل اين مربي اسپانيايي نيز جا باز كرد، گوارديولا، مولر را چنين توصيف مي‌كند: « شامه گل زني توماس بي‌نظير است.»

 

بازيكني كه بهترين بهره از فكرش را مي‌برد

بكن باوئر در مورد او مي‌گويد: « توماس مولر ارزشمندترين الماس، كلكسيون جواهرات آلمان است. » و همچنين كاپيتان فيليب لام نيز در مورد هم تيمي‌اش مي‌گويد: « در تمام دوران حرفه‌اي بازيكني به باهوشي مولر نديده‌ام. او به معناي واقعي مهره‌اي در خدمت تيم است كه در هر لحظه بازي مي‌توان به او اعتماد كرد. » مولر محصول آكادمي بايرن و بازيكن تطبيق‌پذيري است كه در چند پست مي‌تواند بازي كند، مهاجم دوم، مهاجم مركزي و هافبك كناري. بايرن اغلب در سيستم1ـ3ـ2ـ4 بازي مي‌كند و او بيشتر در كنار روبن و كوستا نقش سه هافبك هجومي پشت سر مهاجم را بازي مي‌كنند. در آلمان اوضاع فرق مي‌كند و مولر نقش هافبك هجومي سمت راست تيم را دارد. مولر با قدرت ذهني بالا در دفاع حريف رخنه مي‌كند چون او اصولا دريبل‌زن قهاري نيست. يواخيم لو، سرمربي آلمان در موردش مي‌گويد: «مولر بازيكني غيرمعمول است كه نمي‌توان خطوط حركت او را پيش‌بيني كرد. او در زمين فقط يك هدف دارد، اينكه چطور مي‌تواند گل بزند.»

منابع: sportkeeda ، Theguardian

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون