• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3335 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ شهريور

از گوشه و كنار جهان

تظاهرات در 12 شهر

مردم عراق مي‌گويند تا به نتيجه رسيدن اصلاحات در اين كشور در خيابان‌هاي شهرهاي مختلف حضور خواهند داشت. اين پيامي بود كه عراقي‌هاي معترض در تجمع روز جمعه به سياستمداران خود منتقل كردند. آنها در تجمع بزرگ خود نسبت به روند كند اصلاحات اعتراض‌شان را اعلام كردند. بر اساس گزارش منابع عراقي تظاهرات‌كنندگاني كه در ميدان تحرير شهر بغداد جمع شده بودند، تعدادشان به 15 هزار تن مي‌رسيد. معترضان كه هفته‌هاي گذشته در حمايت از حيدر عبادي، نخست وزير عراق به خيابان آمده بودند، در اين تجمع در شعارهاي خود وي را به سستي در برآوردن خواسته‌هاي مردم از جمله محاكمه چهره‌هاي برجسته فساد، اصلاح سياسي و پاكسازي دستگاه قضايي از مفسدان محكوم كردند. اين تظاهرات در حالي آغاز شد كه از چند ساعت قبل، تعداد زيادي از نيروهاي ارتش، پليس و نيز پليس ضدشورش به همراه خودروهاي نظامي در ميدان تحرير حاضر شده بودند.

 

پيشتازي حزب مخالف

نتايج اوليه انتخابات شوراهاي شهر و مجالس منطقه‌اي در مراكش مشخص شده است. بر اساس نتيجه اوليه اعلام شده حزب مخالف «اصالت و نوگرايي» 77/20 درصد يعني 5064 كرسي و حزب عدالت و توسعه به رهبري عبدالله بنكيران، نخست‌وزير اين كشور 17/17 درصد يعني به 4187 كرسي دست يافته است و به اين ترتيب دو حزب در صدر آرا قرار گرفته‌اند. محمد حصاد، وزير كشور مراكش اعلام كرد كه اين نتايج، نتايج نهايي نيست. به گفته حصاد ميزان مشاركت در انتخابات محلي امسال 30/52 درصد بوده است. اين انتخابات نخستين انتخابات در مراكش از زمان اصلاح قانون اساسي در سال 2011 است.

 

مهاجرت با پاي پياده

پس از چند روز توقف در ايستگاه‌هاي

راه آهن مجارستان و مقاومت بوداپست براي انتقال رايگان پناهجويان به اتريش، آنها با پاي پياده به سوي غرب اروپا راه افتاده‌اند تا ديگر شاهد رفتارهاي خشن پليس مجارستان نباشند. ايستگاه قطار كلتي بوداپست در چند روز گذشته شاهد يكي از صحنه‌هاي تراژديك پناهجويان در اروپا بود. پليس مجارستان با خشونت مانع ورود هزاران پناهجو به اين ايستگاه شده بود. هر چند بيشتر پناهجويان بليت داشتند. اما زماني كه اتريش اعلام كرد مرزهاي خود را به روي اين افراد باز مي‌كند، آنها مسير اتريش را با پاي پياده در پيش گرفتند. تصاوير نشان مي‌دهد گاهي كودكان لي‌لي كنان روي ريل‌ها راه را با بازي كودكانه طي و جوان‌ها براي كمك به مادران، بچه‌هاي كوچك‌تر را روي دوش خود حمل مي‌كنند. آنها از سيم‌هاي خاردار مجارستان در مرز صربستان گذر كرده‌اند. مقامات مجار روز جمعه اجازه داده بودند كه قطار حاملان پناهجويان در مسير بوداپست به سمت غرب به راه بيفتد اما قطار در ايستگاه بيسكه متوقف شد تا پناهجويان براي ثبت نام در مراكز مربوطه تقسيم شوند. به گزارش صداي آلمان اما آوارگان دولت مجارستان را متهم مي‌كنند كه آنها را در تله گرفتار كرده است. صداي آلمان گزارش داده است كه در پي مذاكرات فشرده ميان رهبران آلمان، اتريش و مجارستان، سرانجام بوداپست پذيرفته است اتوبوس‌هايي براي انتقال پناهجويان به مرز اتريش اختصاص دهد. براساس گزارش‌ها ورود نخستين گروه پناهجويان به اتريش با استقبال انسان‌دوستانه امدادگران اتريشي مواجه شده است.

 

نخست‌وزير خانه‌اش را در اختيار پناهجويان مي‌گذارد

نخست‌وزير فنلاند در اقدامي بي‌سابقه اعلام كرد كه خانه‌ شخصي‌اش را آماده سكونت پناهجويان مي‌كند. يوحا سيپيلا گفت مايل بود سهم خود را در كمك به آوارگان ادا كند. او مردم كشورش را نيز به پيروي از اين روش فراخواند. خانه نخست‌وزير فنلاند در شمال اين كشور قرار دارد. سيپيلا گفته كه از اين خانه در حال حاضر استفاده چنداني نمي‌كند زيرا به دليل وظايف دولتي، اغلب به همراه خانواده‌ در هلسينكي به سر مي‌برد. آماده‌سازي اين خانه براي سكونت پناهجويان، تا آخر سال انجام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون