• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3350 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱ مهر

«اعتماد »گزارش مي‌دهد

اميد‌ها و انتظارها در سال تحصيلي جديد

گروه مدرسه اعتماد| بار ديگر مهر و سال تحصيلي جديد در هياهوي كودكان و نوجوانان آغاز مي‌شود و خانواده‌ها، معلمان و مربيان در تب و تاب تعليم و تربيت مي‌بايست تمام توان خود را به كار گرفته تا نسل فردا توانمند تر مسير زندگي را در پيش گيرند ما نيز در اين آغاز برآن شديم تا گزارشي از اميدها و انتظارها براي يك سال تحصيلي را ارائه دهيم. اميد است مدرسه اعتماد نيز همگام و همسو با والدين ، دانش‌آموزان و معلمان و مربيان  در به ارمغان آوردن يك سال تحصيلي خوب سهيم باشند.

معلمان با آموزش و پرورش همراهي كنند
وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اين پرسش كه برخي معلمان كه از دوره متوسطه به ابتدايي آمده‌اند ناراضي هستند، گفته: آموزش و پرورش يك سازمان مسوول تعليم و تربيت است و بايد به نحو احسن از تمام نيروهاي خود استفاده كند و از تمام معلمان خواهش مي‌كنيم در اين راه با آموزش و پرورش همراهي كنند. 
يكي از تبعات نظام جديد جابه‌جايي معلمان از مقطعي به مقطع ديگر است از آنجا كه به عنوان مثال پايه ششم با محاسبه نظام قديم در مقطع راهنمايي قرار مي‌گيرد يا اينكه دو پايه از متوسطه اول هم جزو مقطع راهنمايي است اينكه معلمان راهنمايي بايد در كدام پايه‌ها تدريس كنند بيشتر تمايل دارند در متوسطه اول تدريس كنند بنابراين از تدريس درسه سال اول و دوم ناراضي هستند به همين دليل در طول اين سال‌ها همواره مقاومت جدي در اين باره وجود داشته است كه حتي قايل شدن امتيازاتي براي معلمان دوره‌هاي ابتدايي نيز نتوانست شوقي در معلمان راهنمايي براي تدريس در ابتدايي ايجاد كند. 

قلب بيش از 700هزار معلم بازنشسته نيز با آهنگ مهر مي‌تپد
ما از مسوولان مي‌خواهيم كه در اجراي قانون مديريت كشوري سليقه‌اي عمل نكنند. ما بارها نسبت به وضعيت بيمه خود معترض بوده و خواهان يك بيمه جامع و پاسخگو هستيم. ما زير خط فقر هستيم و حقوق ما طبق قانون بايد متناسب با نرخ تورم باشد.  ما بارها گفته‌ايم كه صندوق بازنشستگي بايد به سازمان بازنشستگي تبديل شود.  وضعيت نبايد به گونه‌اي شود كه كسري بودجه دولت به اين صندوق تحميل شود. چرا بايد بين بازنشستگان آموزش و پرورش با دستگاه‌هاي ديگر تفاوت‌هاي فاحشي وجود داشته باشد. 
اين سخنان تكراري معلمان بازنشسته‌اي است كه در آخرين اقدام اعتراضي خود چند روز پيش مقابل نهاد رياست‌جمهوري جمع شده بودند. 
گويا بوي مهر كه مي‌رسد اين معلمان كه 30 سال از عمر خود را با آهنگ مهر تنظيم كرده بودند حالا هم با مهر تحركي به خود دادند تا صداي مظلوميت خود را به گوش مسوولان برسانند و بگويند اين تب وتابي را كه امروز و در آغاز سال تحصيلي تجربه مي‌كنيد همان تپش قلب بيش از 700هزار معلم بازنشسته است؛ 700هزار معلمي كه ده‌ها ميليون دانش‌آموز را تربيت كردند. 
گفته مي‌شود در پايان تجمع معلمان بازنشسته، سه نفر از بازنشستگان به نمايندگي از سايرين جهت مذاكره با مسوولان انتخاب شدند و با آنان به گفت‌وگو پرداختند. اين خبرحكايت دارد كه دفتر رياست‌جمهوري نيز اعلام كرد خواسته‌هاي آنان در اسرع وقت بررسي خواهد شد. 

بازنشستگي با تاخير براي برخورداري از رتبه‌بندي
معاون وزير آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا بازنشستگان آموزش و پرورش تا شهريور امسال مشمول طرح رتبه‌بندي مي‌شوند يا خير؟ گفته: براساس مصوبه هيات وزيران، رتبه‌بندي معلمان از اول مهر ۹۴ اجرا مي‌شود و اگر همكار فرهنگي ما حتي در شهريورماه امسال بازنشسته شود، شامل طرح نيست البته افرادي را كه قبل از مهر بازنشسته مي‌شوند با اندكي تاخير بازنشسته خواهيم كرد تا مشمول طرح رتبه‌بندي شوند. 
البته اين تاخير شامل تعداد كمي از معلمان بازنشسته مي‌شود، درحالي كه ساير معلمان بازنشسته هم انتظار داشتند طرح رتبه‌بندي شامل حال آنها شده تا كمي از مشكلات مالي آنها كاسته شود. 

تحرك و شادي در محيط مدارس
فاني با اشاره به طرح‌هاي ورزشي مدارس گفته: المپياد درون مدرسه‌اي 5/3 ميليون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داد كه بر اين اساس فعاليت ورزشي دانش‌آموزان در مدارس افزايش يافت و شاهد ايجاد تحرك و شادي در محيط مدارس بوديم. 
همواره كارشناسان و صاحبنظران از كم‌تحركي كودكان و نوجوانان به ويژه دختران انتقاد دارند و پي درپي هشدار مي‌دهند، وقتي هم از راهكار‌ها سخن به ميان مي‌آيد همه مي‌گويند بايد از مدرسه شروع كرد و زنگ ورزش و مقوله تربيت‌بدني در مدارس را جدي‌تر گرفت. 
حال در آغاز سال تحصيلي ديگر وزير ابراز رضايت مي‌كند كه تحرك و شادي در مدارس بيشتر شده هر چند شايد اين ادعا صحيح باشد و به نسبت سال‌هاي قبل كمي بهتر شده باشد اما ترديدي نيست كه هنوز با شرايط مطلوب فاصله زيادي داريم. تعداد مربيان ورزش، سرانه فضاي ورزشي، مهارت و جديت مربيان ورزش، توجه مديران به مقوله تربيت‌بدني، تجهيزات وامكانات ورزشي و بسياري از شاخص‌ها هنوز به اندازه مناسب تامين نشده است. 

اميدوارم مردودي امسال به حداقل برسد
فاني در واكنش به مردودي بسيار زياد دانش‌آموزان در اول دبستان كه سال گذشته با آن روبه‌رو بودند، گفته: با تامين آموزش براي معلمان و به‌كارگيري روش‌هاي نوين تدريس تلاش مي‌كنيم اين افت را به حداقل برسانيم ضمن اينكه برخي از اين دانش‌آموزان مردودي پيش از ورود به مدرسه مشكلاتي داشتند. 
افت تحصيلي كه شامل توقف تحصيلي يا خروج تحصيلي و ترك تحصيل مي‌شود يكي از شاخص‌هاي ارزيابي عملكرد وزارت آموزش و پرورش است كه در مقاطعي در پايه اول متوسطه آمار مردودي و ترك تحصيل خيلي بالا بود. 

پيش‌دبستاني‌ها در سال تحصيلي جديد اميدوارتر باشند
در طول سال گذشته بارها مربيان پيش‌دبستاني كه سال‌هاست با حقوق اندك به صورت حق‌التدريس خدمت كرده بودند با تجمع مقابل مجلس خواستار استخدام خود شدند؛ اعتراضي كه بالاخره نتيجه داد و مجلس مصوبه‌اي را گذراند كه آموزش وپرورش را ملزم كرد تا اين افراد را استخدام كنيد و مقرر شد از بازنشستگان براي حق‌التدريس استفاده نشود و از معلمان خريد خدمتي و كساني كه سابقه حق‌التدريس دارند استفاده كنند. 
وزارت آموزش و پرورش بخشنامه‌اي را براي به‌كارگيري مربيان پيش‌دبستاني و معلمان شركتي به عنوان حق‌التدريس صادر كرد. نكته شايان توجه اين است كه تمام اضافه‌كاري‌هايي كه به نيروهاي بازنشسته و معلمان رسمي داده شده بود، بعد از ابلاغ بخشنامه جديد لغو خواهد شد. براساس اين بخشنامه فقط از معلمان پيش‌دبستاني و شركتي به عنوان معلم حق‌التدريس استفاده خواهد شد. 
جبار كوچكي‌نژاد، عضو كميسيون آموزش و تحقيق در همين زمينه گفته بود: قانون «به كارگيري مربيان پيش‌دبستاني و نيروهاي شركتي به صورت حق‌التدريس» مراحل تصويب خود را طي كرده و با نظر موافق شوراي نگهبان به دولت ابلاغ شده است و از زمان تصويب لازم‌الاجرا است. 
نايب‌رييس دوم كميسيون آموزش وتحقيقات مجلس با اشاره به اينكه مراكز آموزش و پرورش حق استفاده مجدد از بازنشستگان را براي تامين نياز حق‌التدريسي خود ندارند، افزود: نيروهاي پيش‌دبستاني و خريدخدمتي (شركتي) كه شرايط احراز را دارند دراولويت استخدام در وزارت آموزش وپرورش هستند و اين وزارتخانه تعهد داده اين نيروها را ساماندهي كند. 
ديگر عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي نيز با تاكيد بر لازم‌الاجرا بودن مصوبه «به‌كارگيري مربيان پيش‌دبستاني و نيروهاي شركتي به صورت حق‌التدريس» براي تمام نقاط كشور گفته: مراكز آموزش و پرورش حق استفاده مجدد از بازنشستگان را براي تامين نياز حق‌التدريسي خود ندارند. 
قاسم احمدي‌لاشكي در واكنش به اظهارنظرها در مورد مصوبه اخير مجلس شوراي اسلامي در به‌كارگيري مربيان پيش‌دبستاني و نيروهاي شركتي در برخي مناطق گفته: اين قانون كه در مجلس شوراي اسلامي مصوب شده از يكم مهرماه سال جاري قابل اجراست و منطقه‌اي در آن از قانون مستثني نشده و هيچ كسي حتي وزير آموزش و پرورش نمي‌تواند قانون را تفسير و مفادي از آن را تغيير دهد زيرا تفسير قانون اساسي صرفا در يد شوراي نگهبان قانون اساسي و مجلس شوراي اسلامي است. 
اين در حالي است كه چندي پيش معلمان پيش‌دبستاني جلوي در مجلس تجمع كردند. خواسته‌هاي اين معلمان پيش‌دبستاني تعيين تكليف شدن وضعيت‌شان در آزمون استخدامي اخير آموزش و پرورش بود. 
لازم به ذكر است در آزمون استخدامي آموزش و پرورش با وجود قول‌هاي داده‌شده براي معلمان پيش‌دبستاني امتيازي قايل نشدند. اين در حالي است كه به ظاهر سال‌هاست مساله استخدام معلمان پيش‌دبستاني دغدغه مسوولان آموزش و پرورش بوده است. 
جالب‌تر اينكه همه استان‌ها موظف شدند از بودجه استاني مساله استخدام معلمان دبستاني را حل كنند اما شنيده شده در تمامي استان‌ها اين مصوبه اجرايي شدبه جز مازندران. لذا تعداد زيادي از معلمان پيش‌دبستاني استان مازندران جلوي در اداره كل آموزش و پرورش مازندران تجمع پيدا كردند و خواهان احقاق حقوق ازدست‌رفته‌شان شدند. 
تعجب‌برانگيز است كه پاسخ اداره كل آموزش و پرورش مازندران به اين معلمان اعلام بي‌نيازي بود و گفت: ما به معلمان پيش‌دبستاني نيازي نداريم. يكي از مربيان حاضر در اين تجمع مي‌گويد: من مربي پيش‌دبستاني هستم، با سختي و مشقت كار كردم به اميد روزي كه استخدام بشم. بخشنامه اومد بيشتر استان‌ها انجام دادن ولي استان ما براي چي انجام نداد ما هم مونديم، آيا پاي سياست باز شده ما چه گناهي كرديم، چيزي كه مجلس مصوب كرده استان مازندران اجرا نميكنه، نمايندگان ما زحمت كشيدند، تلاش شبانه‌روزي داشتند، كه اين كار صورت بگيره. از وزارتخانه تقاضا داريم به مشكل ما رسيدگي كند. 

تمامي دستگاه‌هاي نظام در امرآموزش همگام شوند
فرهنگيان اگر وضعيت مالي خوبي داشته باشند سخاوتمند هستند چون فرهنگي است كه پاي برهنه دانش‌آموز و دانش‌آموز افسرده را مي‌بيند. معلم اگر اعتراض مي‌كند مشكلات دارد و فرهنگيان به خصوص نيروهاي بازنشسته نبايد نزد خانواده با شرمندگي زندگي كنند ولازم است نمايندگان مردم در مجلس به دنبال دفاع از حق معلمان باشند. 
يكي ازمديران كل آموزش و پرورش ضمن بيان اين مطلب گفته: ما آموزش و پرورش را جزيره‌اي نمي‌بينيم و بايد تمامي دستگاه‌هاي نظام همگام و موثر در امر آموزش باشند. آموزش و پرورش نياز به توجه و همكاري دستگاه‌هاي حاكميت دارد و با تغيير و استيضاح وزير مشكل حل نمي‌شود. 
برنامه ششم توسعه وسند تحول بنيادي
وزير آموزش و پرورش با اشاره به برنامه ششم توسعه، گفته: فرصت خوبي است تا اولويت‌هاي خود به ويژه استلزامات اجراي سند تحول بنيادين را در برنامه‌هاي پيشنهادي بگنجانيم؛ اميدواريم با اجراي سند تحول به ساحت‌هاي شش‌گانه تربيتي دست يابيم و در نقشه راه استلزامات اجراي سند در نظر گرفته شده است. 
چندي قبل هم نوبخت، معاون رييس‌جمهور گفته بود معلمان پيشنهادهاي خود را براي گنجانده شدن در برنامه ششم ارايه دهند شايد از اين جهت سال تحصيلي جديد ويژه باشد كه هم سند ششم در حال تدوين است و هم دولت مصمم است با مشاركت معلمان در حوزه آموزش و پرورش مواردي در درسند تدوين كند. 
كاهش ۲۲۰ هزار نيروي انساني 
آموزش و پرورش
علي‌اصغر فاني در خصوص سياست ساماندهي نيروي انساني و كاهش جمعيت نيروي انساني آموزش وپرورش از يك ميليون به ۷۰۰هزار نفر و تبعات اين طرح در كاهش كيفيت آموزشي در مدارس گفته: هم‌اكنون 5/1 ميليون دانش‌آموز در مدارس غيردولتي تحصيل مي‌كنند و 5/11 ميليون دانش‌آموز از جمعيت ۱۳ ميليوني دانش‌آموزان در مدارس دولتي تحصيل مي‌كنند، در بخش دولتي به ازاي هر ۱۵ دانش‌آموز يك نيرو داريم در حقيقت نياز واقعي آموزش وپرورش وجود ۷۵۰ هزار نيروي انساني است اما هم‌اكنون ۹۷۰ هزار نيروي انساني داريم. اين موضوع يك پيام دارد و اين است كه نيروي انساني وزارت آموزش وپرورش اصولي توزيع نشده است. توزيع نيروي انساني آموزش و پرورش با توجه به رشته جنسيت و منطقه جغرافيايي نبوده است. 
وزير آموزش و پرورش مي‌گويد: آموزش و پرورش هم‌اكنون با اجراي سياست ساماندهي و بهسازي نيروي انساني به دنبال توزيع صحيح نيروي انساني با توجه به رشته جنسيت و منطقه جغرافيايي است. هم‌اكنون در برخي مناطق با تورم و در برخي مناطق با كمبود نيرو مواجه هستيم. آموزش وپرورش ذيل سياست ساماندهي نيروي انساني به دنبال بهبود وضعيت موجود است و راه‌هاي ورود نيرو به آموزش و پرورش گرفته نشده است چرا كه از طريق فارغ‌التحصيلان دانشگاه فرهنگيان و ساير روش‌ها نيروهاي مورد نياز را تامين مي‌كنيم. 
وي مي‌افزايد: مهر ۹۵ نيز نخستين ورودي‌هاي دانشگاه فرهنگيان به آموزش و پرورش وارد مي‌شوند و اين مي‌تواند نياز فوري ما به نيروي انساني را تا حدودي تامين كند. روش‌هايي كه براي ساماندهي نيروي انساني به كار برده‌ايم اصولي بوده و براي ايجاد توازن در نيروي انساني موجود است و همچنان دنبال مي‌شود. 
اين سخنان فاني در حالي صورت مي‌گيرد كه در طول دو سال اخير حدود 60 هزار نفر هم بازنشسته شدند و در قبال آن فقط قرار است با آزموني كه برگزار شده حدود پنج هزار نفر استخدام شوند يعني در واقع به سمت تحقق كاهش 220هزار نفري حركت شده است. 

توجه دولت به عدالت آموزشي
در سال تحصيلي گذشته نسبت به سال قبل جمعيت تحت پوشش متوسطه اول از ۸۷ درصد به 3/94 درصد افزايش يافت و اميدواريم در سال تحصيلي جديد اين روند روبه‌رشد ادامه يابد. سال تحصيلي گذشته در دوره متوسطه دوم پوشش تحصيلي دانش‌آموزان از ۷۶ درصد به 24/83 درصد افزايش يافت و اين نشان‌دهنده توجه دولت به توسعه عدالت آموزشي است. 
اين گفته فاني، وزيرآموزش و پرورش دولت يازدهم است كه مدعي حركت در مسير اجراي عدالت آموزشي است؛ عدالتي كه يكي از شاخصه‌اي مهم ارزيابي عملكرد ايشان و جذب دانش‌آموزان يكي از مصاديق آن است. 
البته اجراي عدالت آموزشي توسط فاني مورد انتقاد برخي كارشناسان و صاحبنظران است. آنها به عنوان نمونه به طبقاتي شدن آموزش اشاره مي‌كنند و مي‌گويند كه در طول اين دوسال آموزش وپرورش به سمت خصوصي‌سازي پيش رفته و به نسبت قبل طبقاتي‌تر شده است كه در مقابل اين انتقاد مسوولان گفته‌اند ما خريد خدمت داشتيم نه خصوصي‌سازي آنها حتي طرح خريد خدمت خود را نوعي حركت به سمت عدالت آموزشي مي‌دانند. 

تربيت سياسي و اجتماعي دانش‌آموزان
فاني با اشاره به فعاليت‌هاي پرورشي مدارس گفته: ۶۵۰ دارالقرآن افتتاح شد همچنين توسعه تربيت سياسي و اجتماعي دانش‌آموزان و تنوع مجلات تربيت در عناوين مختلف براي سال تحصيلي جديد مدنظر است.  تربيت سياسي و اجتماعي از حلقه‌هاي مفقوده تربيت است كه متاسفانه تاكنون توجه جدي به آن صورت نگرفته است. فقط در دوره كوتاهي زمان دولت هشتم كارهايي صورت گرفت كه آن هم در دولت‌هاي نهم و دهم تعطيل شد حال با توجه به رويكرد دولت يازدهم انتظار مي‌رود اين مهم مورد توجه مسوولان و مديران آموزش و پرورش قرارگيرد. 

فعاليت حدود 150 هزار معلم دردوره اول متوسطه
مديركل دفتر متوسطه اول وزارت
 آموزش و پرورش از فعاليت حدود 150 هزار معلم دردوره اول متوسطه خبرداد.
 به گزارش مركزاطلاع‌رساني و 
روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، عظيم محبي، درباره ميزان افزايش تعداد دانش‌آموزان دوره متوسطه اول، اظهاركرد: با توجه به 3 پايه شدن دوره اول متوسطه، آمار دانش‌آموزان دوره اول متوسطه از 2 ميليون و 800 هزار دانش‌آموز به 3 ميليون و تعداد كلاس‌ها از 86 هزار به 112 هزار كلاس خواهد رسيد. 
مديركل دفتر متوسطه اول وزارت 
آموزش و پرورش با اشاره به اينكه تعداد مدارس دوره اول متوسطه از مهر ماه از 22 هزار به 25 هزار مدرسه افزايش مي‌يابد، افزود: آمار معلمان از 130 هزار به 150 هزار معلم خواهد رسيد. 
وي به مهم‌ترين وظيفه اين سازمان علاوه بر كارهاي اجرايي اشاره كرد وگفت: هماهنگي در استقرار نيرو در متوسطه اول مهم‌ترين وظيفه ما است. براي اينكه بتوانيم نياز معلمان را تامين كنيم بايد بخشنامه ساماندهي نيروي انساني را مطالعه كرده و معلمان مازاد دوره دوم متوسطه را به دوره‌هاي متوسطه اول و ابتدايي تفكيك كنيم. 
متوسطه اول كه در نظام جديد هم از راهنمايي قديم و هم ازدبيرستان قديم را در خود جاي داده است امسال درچرخه نظام جديد قرار گرفته و تغييراتي در محتواي كتاب‌هاي درسي و تركيب معلمان داشته است كه امسال به طور قطع با مشكلاتي روبه‌رو خواهد شد كه بايد مديران و دست‌اندركارن امر با دقت و حساسيت مسائل را مديريت كنند. 

بالاخره كدام سيستم؟ !
عبدالوحيد فياضي با اشاره به شيوه نظام آموزشي مدارس كشور گفته كه  در حال حاضر نظام آموزشي مدارس بر اساس 3-3-6 تبيين مي‌شود كه نگراني‌هايي را براي خانواده‌ها به همراه دارد. سال تحصيلي 92-91 بود كه قرار شد وزارت آموزش و پرورش در پنج درصد مدارس كشور نظام آموزشي 3-3-3-3 را به صورت آزمايشي اجرا كنند اما خبري از اجراي اين طرح نشد و گزارشي نيز مبني بر نتيجه آن به كميسيون نيامد. 
وي افزوده: قرار گرفتن دانش‌آموزاني با فواصل سني زياد در نظام آموزشي 3-3-6 و به خصوص در مقطع ابتدايي مي‌تواند مشكلات و آسيب‌هاي روانشناختي بسياري را براي دانش‌آموزان كم سن و سال‌تر به همراه داشته باشد. البته براي تحقق نظام آموزشي جايگزين، نيازمند تامين زيرساخت‌هايي از قبيل تامين ساختمان و آموزش معلم‌هاي بيشتري هستيم. 

استخدام پيماني مشاغل آموزشي وزارت آموزش و پرورش سال 94 
آزمون استخدام پيماني مشاغل آموزشي وزارت آموزش و پرورش سال 94 براي 178 هزار و 24 داوطلب كه از اين تعداد 109هزار نفر مرد و 77 هزار و 915 نفر زن هستند، جمعه 27 شهريورماه در 62 شهرستان مختلف كشور و در حوزه‌هاي امتحاني مربوط برگزار شد. 
در حالي سال تحصيلي جديد شروع مي‌شود كه دولت يازدهم نخستين استخدام خود را در آموزش و پرورش مي‌خواهد انجام دهد؛ استخدامي كه با وسواس خاصي صورت مي‌گيرد و تلاش مي‌شود به برنامه ساماندهي نيروي انساني آسيبي وارد نسازد. 
قبلا فاني گفته بود دولت گذشته رديف استخدامي آموزش و پرورش را پيشخور كرده و با استخدام‌هاي خارج از ضوابط در نيروي انساني بحران ايجاد كرده بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون