در جستوجوي بازيهاي راه مدرسه!
اعظم عابديني٭
/ اين روزها همه جا، از جمله شبكههاي اجتماعي پر است از نويد آمدن پاييز، فصل رنگارنگ عشاق، خشخش برگها، بوي ماه مهر، بازيهاي راه مدرسه و درسهاي مدرسه و همگان با يادآوري خوبيها و خاطرات خوش، در شروع اين فصل آرزوهاي خوب براي يكديگر دارند.
اصولا در دنياي مجازي، خيال و شبكههاي اجتماعي همهچيز خوب است. نوستالژيها بهشدت زنده است و نفس ميكشد؛ بوي خوش كاغذكاهي و كتابهاي نو همهجا پيچيده، كوكب خانم هنوز هم در خانه كوچكش ميهماني ميدهد و كبري از تصميمات جديدش ميگويد و... اما آيا در واقع نيز چنين است؟ آيا واقعا آمدن مهر و بوي مدرسه براي آنان كه ماه مهر و مدرسه را واقعي درك ميكنند- يعني دانشآموزان، معلمان و خانوادههايشان- به همين اندازه شيرين و دوستداشتني است؟
شواهد امر نشان ميدهد اينگونه نيست، بسياري از خانوادهها هنوز خسته عبور از گذر پر پيچ و خم ثبتنام فرزندانشان هستند و تعطيلات تابستان را در كنار فرزندانشان
تجربه نكردهاند. براي بسياري ديگر از اولياي دانشآموزان بوي ماهمهر، با ليست بلندبالاي مدرسه و خريد لوازمالتحرير غيرضروري و ديگر خردهفرمايشات اولياي مدرسه گره خورده و فشار مالي و كاري مضاعفي را بر گُرده آنان انداخته است. اضافه كنيد به اينها، تامين سرويس مدرسه، يونيفورم و اقلام كوچك و بزرگ ديگري كه البته برخي ناشي از چشم و همچشمي است
و ريشه فرهنگي دارد.
از ديگرسو براي دانشآموزان هم دوستيها و بازيهاي راه مدرسه و حلاوت و شيريني علمآموزي، كاملا بيگانه است.
اصولا دوستيها و بازيهاي آنها اشكال ديگري دارد كه در مدرسه و راه مدرسه تعريف نميشود، كه حتي مدرسه از اين جهت بازدارنده هم هست و باعث ميشود آنها از اين دوستيها و بازيها دور شوند؛ پس طبيعي است كه اشتياقي براي رفتن به مدرسه نداشته باشند.
درسها هم گرهگشا و جوابگوي زندگي واقعي دانشآموزان نيست. بسياري از درسها شعاري و خيالي است كه آنان تنها موظف به حفظ كردن اين مطالب و يادآوري آن در جلسه امتحان براي به دست آوردن نمره بيست هستند و البته نمره كمتر از بيست كابوس هر شب دانشآموزان در شروع مهر و
بازگشايي مدرسه است.
سري هم به معلمان بزنيد؛ آنان هم حال و روز خوشي ندارند. انگيزهاي براي آوردن اطفال گريزپاي به مكتب نيست كه خود در اثر رخوت و روزمرّگي و سردرگمي ناشي از طرحهاي كارشناسينشده گريزپاي شدهاند. تغيير نظام آموزشي، درسهاي جديدي كه روش تدريس آن را نميدانند هوشمندسازي مدارس و عنوان نيروي مازاد و عناوين ديگري چون اين، استخدام و تبديل وضعيت معضلاتي است كه با شروع مهر
درگيرشان ميكند.
دغدغه معيشت و مقايسه حقوق و دستمزد با ديگر كارمندان دولت هم كه بحث تكراري است كه با شروع مهر از نو آغاز ميشود و نمك بر زخمشان ميپاشد.
در اين ميان در ادارات آموزش و پرورش هم اوضاع چندان رضايتبخش نيست و كارشناسان و مديران درگير طرحهايي بيفرجامند.
واقعبين باشيم! آيا در حال حاضر بوي ماه مهر، براي خانواده بزرگ مهر و مدرسه، به همان اندازه خيالات و دنياي مجازي و نوستالژيها شيرين است؟ حداقل به اندازهاي است كه فردا بشود خاطرات شيرين امروزيها؟
كاش بود!
زندگي روزانه را براي مردم ساده و بدون دغدغه كنيم! به همين راحتي!
٭دبير آموزش و پرورش و روزنامهنگار