• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3354 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۷ مهر

عدد نوشت

برآورد توليد پسته در سال جاري

مديركل دفتر ميوه‌هاي سردسيري معاونت باغباني وزارت جهادكشاورزي با بيان اينكه ايران به طور مجدد مقام اول توليد پسته جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: با وجود خشكسالي‌هاي پي در پي و كمبود آب برآورد مي‌شود امسال بين 250 تا 260 هزار تن پسته توليد شود. رمضان روئين‌تن به ايرنا گفت: طي پنج سال گذشته به دليل وجود خشكسالي‌ها، كمبود و شوري آب در استان‌هاي كرمان و يزد با افت شديد توليد پسته در 30 هزار هكتار از باغات مواه شده بوديم كه همين امر باعث شد در اين سال‌ها امريكا رتبه اول توليدكننده پسته جهان را به خود اختصاص دهد. وي افزود: سال گذشته 240 هزارتن پسته در كشور توليد و به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه شد كه اقدامات صورت گرفته منجر شد ايران به طور مجدد جايگاه قبلي خود را به عنوان نخستين توليدكننده پسته جهان به دست آورد.

 

تعداد كدهاي فعالان بازار سرمايه

مدير امور ناشران شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (سمات) گفت: با صدور بيش از 22 هزار كد در شهريور ماه 94، تعداد سهامداران ايراني از مرز
8 ميليون و 200 هزار كد گذشت. مطهره مروج گفت: درحال حاضر چهار ميليون و 161 هزار مرد و بيش از يك ميليون و 780 هزار زن در بازار سرمايه ايران كد سهامداري دريافت كرده‌اند و بيش از 33 هزار كد حقوقي و 434 كد سهامدار خارجي نيز صادر شده است. وي درباره تعداد اوراق حق تقدم استفاده شده تسهيلات مسكن، اظهار داشت: 25 هزار نفر در شهريورماه گذشته با خريد اين اوراق وارد فرآيند دريافت تسهيلات مسكن شدند. مروج با بيان اينكه در شهريورماه 13 نماد جديد در سامانه جديد پس از معاملات شركت سپرده گذاري مركزي درج شد، افزود: دو نماد اختيار فروش تبعي، 9 اوراق در بورس و فرابورس، يك صندوق زمين و ساختمان و يك اوراق سلف موازي برق ماه گذشته در سامانه پس از معاملات سمات درج شد. مدير امور ناشران سمات ادامه داد: هم اكنون 379 نماد در بورس، 460 نماد در فرابورس، 15 نماد در بورس انرژي و 6 نماد در بورس كالاي ايران فعال هستند.

 

سرمايه‌گذاري در بخش محيط زيست معادن در سال 92

براساس اعلام مركز آمار ايران در سال ۹۲ بيش از ۴۰۲ ميليارد ريال در بخش معادن براي محيط زيست سرمايه‌گذاري انجام شده است. نتايج حاصل از اطلاعات محيط زيستي طرح آمارگيري از معادن بهره‌برداري سال 1392 نشان مي‌دهد كه از تعداد 5445 معدن در حال بهره‌برداري، تعداد 1597 معدن (3/29 درصد) داراي فاضلاب است.

از اين تعداد، معادن استخراج شن و ماسه، سنگ تزييني و سنگ آهك به ترتيب با 785، 449 و 163 معدن، بيشترين معادن داراي فاضلاب را به خود اختصاص داده‌اند. توزيع استاني معادن، نشان مي‌دهد كه استان‌هاي اصفهان، كرمان و آذربايجان غربي به ترتيب با 207، 241 و 121 معدن، بيشترين تعداد معادن داراي فاضلاب را داشته‌اند. نتايج آماري نشان مي‌دهد كه در سال 1392، از تعداد 1597 معدن داراي فاضلاب، 494 معدن (9/30 درصد) داراي سيستم تصفيه فاضلاب بوده‌اند؛ كه از اين تعداد، 19 معدن از تصفيه شيميايي، 448 معدن از تصفيه فيزيكي و 27 معدن نيز از روش‌هاي شيميايي و فيزيكي براي تصفيه فاضلاب استفاده كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون