• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3354 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۷ مهر

استاندار تهران: هنوز زمان بازگشت پيكر حجاج مشخص نيست

افزايش تعداد جانباختگان ايراني منا به 228 نفر

اعتماد| براساس آخرين آمار سازمان حج و زيارت تعداد جانباختگان ايراني حادثه منا به 228 نفر افزايش يافت. هنوز از سرنوشت 248 ايراني مفقود شده خبري در دست نيست.

افزايش آمار جانباختگان ايراني پس از شمارش دو كانتينر از 21 كانتينر حاوي اجساد كشته‌شدگان اتفاق افتاده است. سعيد اوحدي، رييس سازمان حج و زيارت با اشاره به اين موضوع از «افزايش محسوس تعداد جانباختگان ايراني با بررسي ساير كانتينرهاي باقي مانده» خبر داد و گفت: «اين كانتينرها حامل دست‌كم 3000 جسد است و بايد تيم تحقيق و تفحص سازمان حج و زيارت تك‌تك آنها را شناسايي كند كه احتمال دارد با اين اقدام آمار جانباخته‌هاي ايراني افزايش يابد.»

ادامه شناسايي اجساد در حالي است كه پيش از اين برخي رسانه‌ها از انتقال پيكر 130 جانباخته ايراني به كشور در ظهر دوشنبه (ديروز) خبر داده بودند اما حسن هاشمي، استاندار تهران با تكذيب اين خبر احتمال انتقال پيكرها در روز دوشنبه را رد كرد. همزمان رستمي، مديركل فرودگاه مهرآباد تهران نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» احتمال انتقال پيكر اين زايران به كشور در روز دوشنبه را بعيد دانست و علت آن را «حل نشدن برخي مشكلات با دولت عربستان در مورد انتقال زايران جانباخته» اعلام كرد. به گفته هاشمي، پيكرهاي جانباخته‌هاي حادثه منا پس از ورود به فرودگاه مهرآباد براساس استان‌هاي‌شان از جمله تهران تفكيك و به محل سكونت خود منتقل خواهند شد. در تهران دو محل مصلاي تهران و ميدان امام‌حسين(ع) براي تشييع جانباختگان حادثه منا در نظر گرفته شده است.

ظهر ديروز نخستين هواپيماي كاروان حجاج ايراني با 260 نفر در فرودگاه امام به زمين نشست. حسن روحاني، رييس‌جمهور نيز كه در زمان وقوع حادثه در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك حضور داشت قرار است براي شركت در مراسم بزرگداشت جانباخته‌هاي ايراني به كشور بازگردد.

با گذشت شش روز از حادثه منا، رييس سازمان حج از افزايش آمار كشته‌هاي همه كشورها به 4700 نفر خبر داده و علت اصرار عربستان به آمار 717 كشته را توجيه سوءمديريت‌شان در تامين امنيت زايران اعلام كرده است. از سوي ديگر سفر وزير بهداشت به منا نيز به دليل آنچه «عدم صدور مجوز فرود از سوي عربستان» اعلام شده همچنان در هاله‌اي از ابهام مانده است. اسدي لاري، مشاور وزير بهداشت در امور بين‌الملل در اين‌باره گفت: «در اين باره دو مساله وجود دارد؛ يكي پرواز از ايران است كه امكانات آن در دست دولت جمهوري اسلامي ايران است و اقدامات آن انجام شده است. مساله ديگر آن است كه پرواز بايد از كويت بگذرد و براساس آخرين خبر كشور كويت نيز همكاري‌هاي لازم را انجام مي‌دهد، اما وضعيت مربوط به فرود هواپيما در جده هنوز روشن نيست.»

برخي رسانه‌ها از «بستن دو گذرگاه عبوري زايران براي تردد وزير جنگ عربستان در منا» به عنوان علت اصلي حادثه منا ياد كرده‌اند؛ با اين حال مسوولان عربستان از تاييد آن خودداري مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون