• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3360 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۴ مهر

همراه با تشديد حملات اسراييل به غزه، مسجد الاقصي و كرانه باختري رخ مي‌دهد

مقاومت به نام انتفاضه سوم

نطفه بحران تازه در فلسطين اشغالي در حال بسته شدن است. همه تحركات رژيم صهيونيستي در كرانه باختري، مسجد الاقصي و غزه از آمادگي تل‌آويو براي آتش زدن به يك انبار باروت حكايت دارد. بعد از هفته‌ها درگيري‌هاي خشونت‌آميز ميان جوانان فلسطيني و نيروهاي صهيونيستي در محوطه مسجدالاقصي، اكنون شواهد از حملات هوايي اسراييلي‌ها به غزه و تدوين نقشه براي تدابير خشونت‌آميزتر در كرانه باختري خبر مي‌دهند. بر اساس گزارش‌ها هواپيماهاي جنگي صهيونيستي در نخستين ساعات بامداد دوشنبه مناطقي در نوار غزه را بمباران كرده‌اند. ناظران مي‌گويند اين خبر يعني حماس و جهاد اسلامي بيكار نخواهند نشست و چه بسا امكان آغاز جنگ تازه در فلسطين اشغالي بالا مي‌رود.

توجيه تازه براي حمله به غزه

منابع اسراييلي حملات به غزه را تاييد كرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها يك جنگنده متعلق به ارتش اسراييل با يك حمله هوايي گردان‌هاي عزالدين قسام، شاخه نظامي سازمان فلسطيني حماس را مورد هدف قرار داده است. در اطلاعيه منتشر شده از سوي ارتش صهيونيستي آمده است، اين حمله در مقابله به مثل به پرتاب يك راكت به منطقه اشكول از جنوب غزه ترتيب يافته است. بر اساس بيانيه ارتش رژيم صهيونيستي راكتي كه از نوار غزه به اسراييل شليك شده بود يكشنبه شب در منطقه‌اي بياباني در جنوب اسراييل اصابت كرد و كشته و زخمي بر جا نگذاشت.

به گزارش خبرگزاري فرانسه اين حملات بعد از جنگ 50 روزه تابستان 2014، اقدام تازه‌اي از اين دست نيست. بر اساس گزارش اين خبرگزاري سي‌ام سپتامبر نيز ارتش اسراييل به تلافي حمله‌اي راكتي كه از نوار غزه به منطقه اشدود صورت گرفته بود، حملاتي هوايي را در نوار غزه بر ضد چهار اردوگاه آموزشي عزالدين قسام، شاخه نظامي حماس انجام داد اما اين مراكز آموزشي در زمان حملات هوايي اسراييل خالي بود.

عناصر وابسته به گروه افراط‌گراي داعش حملات راكتي اخير به اسراييل را بر عهده گرفته‌اند اما مقامات اسراييل جنبش حماس را كه كنترل نوار غزه را در دست دارد، مسوول اين حوادث مي‌دانند.

برخوردهاي خشونت‌آميز در نقاط مختلف

حملات اسراييل به غزه در حالي انجام مي‌شود كه در هفته‌هاي اخير درگيري‌ها ميان فلسطيني‌ها و صهيونيست‌ها در جاي جاي فلسطين اشغالي افزايش يافته است. همزمان با تشديد درگيري‌ها حول و حوش مسجد الاقصي، شهر طولكرم در شمال تل آويو نيز روز يكشنبه صحنه زد و خورد نيروهاي اسراييلي با معترضان فلسطيني بود. خشونت‌ها هنگامي روي داد كه دو فرد اسراييلي در كرانه باختري رود اردن با سلاح سرد به قتل رسيدند. پس از آن، در درگيري‌هاي طولكرم يك جوان ۱۸ ساله فلسطيني بر اثر تيري كه از سوي سربازان اسراييلي به ناحيه شكم او اصابت كرد كشته شد. اوج درگيري‌ها از محله عيسويه در بيت‌المقدس گزارش شده است.

در هفته‌هاي اخير درگيري‌هاي زيادي ميان پليس اسراييل و مسلمانان فلسطيني در مسجدالاقصي روي داده است. نيروهاي صهيونيستي با حصر مسجد‌الاقصي مانع ورود جوانان فلسطيني به اين مسجد مي‌شوند. فلسطيني‌ها بر اين باورند اين اقدامات پيش‌زمينه طرح تل آويو براي تخريب مسجد است.

تدابير خشونت‌آميز در كرانه باختري

منابع خبري نزديك به بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي خبر داده‌اند: اسراييل در حال آماده ساختن طرحي براي انجام عمليات گسترده در كرانه باختري است. اين منابع همچنين به نقل از وي گفته‌اند: اگر فلسطيني‌ها خواهان انتفاضه سوم باشند ما هم به‌شدت با آنها مقابله خواهيم كرد.

گفتني است كه در روزهاي اخير رهبران گروه‌هاي مختلف فلسطيني از آغاز انتفاضه سوم در كرانه باختري گفته‌اند. «ابومجاهد» سخنگوي كميته‌هاي مقاومت فلسطين مي‌گويد: آنچه در كرانه باختري مي‌گذرد تصور خشمي است كه ملت فلسطين آن را رهبري مي‌كند و ما از آن حمايت و به آن كمك مي‌كنيم.

حتي «صائب عريقات» دبيركل كميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين «ساف» نيز، رژيم صهيونيستي را مسوول متشنج شدن وضعيت اخير قدس و كرانه باختري اعلام كرد. وي در گفت‌وگو با راديو فلسطين تصريح كرد: آنچه اين روزها در خيابان‌هاي قدس و كرانه باختري مشاهده مي‌كنم شبيه روزهاي آغاز انتفاضه است.

يادآوري مي‌شود خشونت‌ها ميان اسراييلي‌ها و فلسطينيان در حالي افزايش مي‌يابد كه گفت‌وگوهاي صلح ميان دو طرف از سال ۲۰۱۴ متوقف شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون