• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3360 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۴ مهر

از گوشه و كنار جهان

عمليات ارتش يمن در خاك عربستان

ستاد تبليغات جنگ ارتش يمن از عمليات نيروهاي اين ارتش در اطراف شهر ربوعه عربستان سعودي خبر داد. تصاوير منتشر شده از طرف ستاد تبليغات جنگ ارتش يمن نشان مي‌دهد نيروهاي ارتش و كميته‌هاي مردمي كنترل پاسگاه‌هاي عربستاني را در غرب منطقه ربوعه در استان عسير عربستان در دست دارند. اين تصاوير همچنين شامل گلوله باران پاسگاه نظامي «نشمه» در غرب شهر ربوعه است. اين تصاوير از سوي ديگر هدف قرار گرفتن شماري از خودروهاي نظامي ارتش عربستان را در اين منطقه نشان مي‌دهد. همزمان جنگنده‌هاي سعودي در ادامه حملات خود عليه يمن مناطقي در استان صعده را هدف قرار دادند كه به شهادت سه تن و زخمي شدن پنج تن ديگر انجاميد. بر اساس گزارش‌ها جنگنده‌هاي عربستان مناطق زور و عرقوب زور در استان مأرب را با بمب‌هاي خوشه‌اي كه استفاده از آن از نظر بين‌المللي ممنوع است، هدف قرار داده‌اند.

 

ابقاي راست‌ها در پرتغال

ائتلاف راست ميانه حاكم در پرتغال پيروز انتخابات پارلماني اين كشور شد. بدين‌ترتيب پدرو پاسوش كوئيلو، نخست‌وزير و رهبر حزب سوسيال دموكراتيك و معاون وي پائولو پورتاش، رهبر حزب مردم، همچنان قدرت را در ليسبون در اختيار احزاب خود نگاه مي‌دارند. بر اساس نتيجه نهايي انتخابات پارلماني پرتغال، ائتلاف اين دو حزب در قالب «پرتغال پيشرو» اگرچه حدود يك سوم آراي انتخابات و اكثريت مطلق را در پارلمان از دست مي‌دهد اما اولين دولت ائتلافي است كه دوره حاكميت خود را به سرانجام مي‌رساند. بر اساس آخرين نتايج ائتلاف راست ميانه حاكم موسوم به پرتغال پيشرو 83/66، حزب سوسياليست 38/32 و «بلوك چپ» 22/10درصد آرا را كسب كرده‌اند. انتخابات اين دوره پرتغال رفراندوم و راي دهي شهروندان آن به سياست‌هاي رياضتي چهار ساله در كشورشان توصيف مي‌شد، سياست‌هايي كه ائتلاف پيروز در انتخابات مي‌گويد آنها را ادامه خواهد داد.

 

پتك تروريست‌ها بر «طاق پيروزي»

داعش يك بناي تاريخي ديگر در شهر باستاني پالميرا را تخريب كرده است. مقام‌هاي سوري مي‌گويند كه داعش بناي دو هزار ساله طاق پيروزي را منفجر و آن را با خاك يكسان كرده است. مامون عبدالكريم، مدير ميراث باستاني سوريه گفته است كه منابع محلي تخريب اين مجموعه تاريخي در شهر پالميرا را تاييد كرده‌اند. به گفته او، اين بنا جواهري در ميان مجموعه آثار باستاني اين شهر بود. گروه ديده‌بان حقوق بشر سوريه نيز كه در لندن مستقر است و از منابع خبري معتبر درباره تحولات داخلي سوريه به شمار مي‌رود، تخريب طاق پيروزي توسط داعش را تاييد كرده است. اين نخستين اقدام تروريستي داعش عليه ميراث فرهنگي جهاني نيست. آنها پيش‌تر چنين اعمال ضد فرهنگي را در موصل و همچنين همين شهر پالميرا به ثبت رسانده‌اند.

 

مركل در هندوستان

آنجلا مركل، صدراعظم آلمان اين روزها در دهلي نو به‌سرمي‌برد تا روابط جديدي ميان دو كشور اقتصادي از اروپا و آسيا را بنا بگذارد. اين اولين سفر مركل پس از روي كار آمدن حزب بهاراتيا جاناتا در هند است. وزارت خارجه هند با صدور بيانيه‌اي درباره اين سفر اعلام كرد كه مركل و نارندرا مودي، نخست‌وزير هند در ديدار دوجانبه موضوعات گسترده‌اي كه منافع مشترك دو كشور را به همراه دارد، مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داده‌اند. در حال حاضر آلمان مهم‌ترين و بزرگ‌ترين شريك تجاري هند در اروپا است و هر دو طرف اعلام كرده‌اند كه خواستار گسترش روابط دو طرفه تجاري هستند. دو طرف در ديدار رسمي نارندرا مودي در ماه آوريل امسال از آلمان با يكديگر ديدار دوجانبه‌اي داشتند. ميزان سرمايه‌گذاري آلمان در هند بالغ بر 7/9 ميليارد دلار است و 1600 شركت آلماني در اين كشور بيشتر در بخش‌هايي مانند شيمي، انرژي و دارويي فعاليت مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون