• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3370 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۶ مهر

حمله مسلحانه داعش به مسجد شيعيان در عربستان

مقامات سعودي كشته شدن شش تن را تاييد كردند

آغاز ماه محرم در عربستان سعودي با افزايش حملات عليه مساجد شيعيان در اين كشور همراه شده است. براساس گزارش‌ها در يك حمله مسلحانه به تجمع عزاداري شيعيان در استان قطيف، در شرق عربستان پنج نفر كشته شده‌اند و فرد ضارب با گلوله پليس از پاي درآمده است.

سخنگوي وزارت كشور عربستان سعودي با صدور بيانيه‌اي تاييد كرده در پي تيراندازي در يكي از مساجد شيعيان در قطيف، پنج نفر از جمله يك زن كشته و ۹ نفر ديگر هم مجروح شده‌اند. در اين بيانيه اطلاعاتي درباره هويت يا انگيزه احتمالي فرد مهاجم نيامده است.

اما منابع سعودي تاييد كرده‌اند كه فرد مهاجم با سلاحي اتوماتيك حوالي ساعت هفت شب به روي عزاداران حاضر در حسينيه حيدريه شهر سيهات آتش گشوده است. اين فرد كه به گزارش رسانه‌هاي محلي ۲۰ساله بوده، سپس با آتش متقابل نيروهاي پليس كشته شده است.

به گزارش خبرگزاري رويترز و بنا بر توضيحات يك شاهد عيني، فرد مهاجم با تاكسي خود را به مسجد شهر سيهات رسانده و در پي ممانعت از ورود او به داخل از سوي نگهبان مسجد، پليس در محل حاضر و درگيري‌ها آغاز مي‌شود. در اين هنگام فرد مهاجم شروع به تيراندازي به سوي عابران مي‌كند.

يك ويديوي منتشر شده از حمله نيز نشان مي‌دهد كه هنگامي كه درگيري آغاز مي‌شود، گروهي از افراد حاضر در صحن مسجد از جمله چند كودك به سمت در ورودي كه صداي شليك گلوله از آن سمت مي‌آيد مي‌دوند و سپس با وحشت فرار مي‌كنند.

گروهي موسوم به «دولت اسلامي – ولايت بحرين» با صدور بيانيه‌اي، مسووليت اين حمله را به عهده گرفته است. اين گروه بنيادگرا كه با داعش مرتبط است، فرد مهاجم را «شجاع دوسري» معرفي كرده كه به ادعاي اين گروه به معبد كفار شيعه حمله كرده است.

اين سومين گروه وابسته به داعش است كه تاكنون در ۲۰۱۵ اعلام موجوديت كرده است. اين در حالي است كه دولت عربستان سعودي در ماه جولاي از كشف شبكه‌اي مرتبط با گروه داعش و بازداشت بيش از ۴۳۰ نفر خبر داده بود. گفتني است پيش از حمله به حسينيه حيدريه شيعيان شهر سيهات، مفتي اعظم عربستان سعودي، عبدالعزيز شيخ، در مراسم نماز جمعه در رياض، گروه داعش را دشمن اسلام و مسلمين معرفي كرده بود.

يادآوري مي‌شود در خرداد ماه سال جاري نيز انفجار در مسجد امام علي در منطقه قديح استان قطيف، 21 كشته و 97 زخمي بر جاي گذاشت.

سپس درست يك هفته بعد در نزديكي مسجد امام حسين(ع) در شهر دمام واقع در استان شرقي قطيف نيز انفجاري مشابه، مقارن ظهر و هنگام برگزاري نماز جمعه رخ داد كه موجب كشته شدن دست‌كم 4 تن و مجروح شدن 10 نفر ديگر شد.

در حادثه مشابه ديگر در تابستان گذشته نيز يك فرد انتحاري جان دست‌كم ۱۵ نفر را در مسجدي در جنوب غربي عربستان گرفت. مسووليت اين حوادث را نيز داعش بر عهده گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون