• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3370 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۶ مهر

از گوشه و كنار جهان

شليك مستقيم به سه جوان فلسطيني

منابع اسراييلي از كشته شدن سه جوان فلسطيني ديگر بر اثر شليك مستقيم نيروهاي صهيونيستي خبر دادند. به ادعاي منابع اسراييلي اين جوانان قصد حمله با سلاح سرد به شهرك‌نشينان را داشتند. براساس گزارش‌ها اين در حالي است كه بيش از ۴۰ نفر در جريان حملات مشابهي در هفته‌هاي اخير كشته شده‌اند.

همزمان با افزايش خشونت‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين، صائب عريفات، دبيركل كميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف) در نامه‌اي به كريستوفر هاينتس، سخنگوي سازمان ملل، از اين نهاد خواسته است درباره كشتار فلسطيني‌ها در كرانه باختري اشغالي و نوار غزه به دست نظاميان رژيم صهيونيستي تحقيق كند. اما باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا ضمن ابراز نگراني از تداوم خشونت‌ها ميان اسراييل و فلسطينيان، از رهبران دو طرف خواسته است كه با لفاظي‌هاي‌شان به آتش خشونت‌هاي موجود دامن نزنند. جان كري، وزيرخارجه امريكا هم در تماسي تلفني با مقامات اسراييل و دولت خودگردان فلسطيني آنها را به برقراري آرامش دعوت كرده است.

 

آغاز انتخابات پارلماني مصر در خارج از كشور

از روز گذشته برگزاري ماراتن انتخابات پارلماني مصر براي نخستين‌بار پس از روي كار آمدن عبدالفتاح سيسي، آغاز شد. اين انتخابات امروز و فردا نيز در 14 استان در داخل اين كشور پيگيري مي‌‌شود.

كميته عالي انتخابات مصر اعلام كرده است كه مرحله اول انتخابات پارلماني مصر در خارج از اين كشور، 17 و 18 اكتبر و و در داخل 18 و 19 اكتبر برگزار خواهد شد. دور دوم انتخابات نيز قرار است روزهاي 26 و 27 اكتبر در خارج از مصر و 27 و 28 در داخل اين كشور برگزار شود.

مرحله دوم انتخابات نيز در 13 استان مصر از جمله استان‌هاي قاهره، سيناء و سوئز در تاريخ 21 و 22 نوامبر در خارج و 22 و 23 نوامبر در داخل اين كشور برگزار مي‌شود. دور دوم مرحله دوم نيز در 30 نوامبر و يكم دسامبر در خارج كشور و يكم و دوم دسامبر در داخل مصر برگزار خواهد شد. نيروي مسلح مصر نيز اعلام كرده است كه براي تامين امنيت انتخابات شديدترين تدابير امنيتي را در نظر گرفته است. در قانون اساسي جديد مصر اختيارات گسترده‌اي براي پارلمان در نظر گرفته شده كه اين نهاد فرمايشي در زمان حسني‌مبارك، رييس‌جمهور اسبق را تا حد بسيار زيادي ارتقا مي‌دهد. گفتني است، براساس گزارش‌ها بيشتر نامزدهايي كه در اين انتخابات شركت كرده‌اند نيز از عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهوري مصر حمايت مي‌كنند.

 

بازداشت چهره سرشناس مخالف دولت

مانوئل روزالس، از مخالفان دولت نيكلاس مادورو در ونزوئلا، كه شش سال را در خارج از اين كشور در تبعيد گذرانده بود، هنگام ورود به فرودگاه ماراكايبو بازداشت شده و به دادگاه كاراكاس منتقل شد. به گزارش يورونيوز، او كه متهم به فساد مالي است، در ابتدا توسط سرويس‌هاي اطلاعاتي بوليوي، بازداشت شده است. روزالس ۶۲ساله، پايه‌گذار حزب راست ميانه ونزوئلا موسوم به «عصر جديد» هفته گذشته از بازگشتش به اين كشور خبر داده بود. او متهم است زماني كه فرماندار ايالت سولياي ونزوئلا بوده به ثروت غيرقانوني دست يافته است.

 

راي مثبت به دور تازه رياضت اقتصادي

در حالي كه هزاران نفر در آتن در خيابان‌هاي آتن عليه رياضت اقتصادي فرياد اعتراض خود را بلند كرده بودند، پارلمان جديد يونان به اجراي دور تازه‌اي از برنامه‌هاي رياضت اقتصادي راي مثبت داد. اين نخستين آزمون دولت جديد الكسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان از زمان پيروزي در انتخابات اخير به شمار مي‌رفت و وام‌دهندگان بين‌المللي يونان خواهان اجراي اين برنامه‌هاي رياضتي شده بودند. كاهش حقوق بازنشستگي، افزايش سن بازنشستگي، افزايش ماليات‌ها و خصوصي‌سازي بازار انرژي از جمله برنامه‌هايي است كه در مجلس يونان تصويب شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون