• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3371 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۷ مهر

كشف و خنثي سازي 108 ميليون مين باقي‌مانده از جنگ هشت ساله

اعتماد| به گفته حسين دهقان، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، از مجموع چهار ميليون و 200 هزار هكتار اراضي آلوده به مين و مواد منفجره در پنج استان‌ مرزي خوزستان، ايلام، كرمانشاه، كردستان و آذربايجان غربي، بيش از يك ميليون و 533 هزار هكتار پاكسازي و از سال ۱۳۸۵ هم حدود ۱۰۸ ميليون تير مين و ۴۲۰ هزار تير گلوله كشف و خنثي شده است.

دهقان كه نماينده ويژه رييس‌جمهوري در پاكسازي ميادين مين و مواد منفجره است اين گزارش را در چهارمين جلسه شوراي عالي پاكسازي ميادين مين و مواد منفجره كه روز گذشته برگزار شد ارايه و تاكيد كرد: «پاكسازي موردي مناطق احتمالي آلوده باقيمانده، پاكسازي ويژه مثل كف رودخانه‌ها و آبگيرها و پاكسازي نيمه عميق و عميق برخي مناطق نيازمند كاربري خاص دستگاه‌هاي اجرايي، از اولويت‌ها و برنامه‌هاي آتي مركز مين‌زدايي كشور است. چرا كه پاكسازي عمومي انجام‌شده به معناي آن نيست كه ديگر با هيچ حادثه‌اي در اين زمينه مواجه نخواهيم شد زيرا گستردگي و تنوع و عمق اراضي آلوده به مين و مواد منفجره كه مي‌توان گفت در جهان بي سابقه است موجب شده كه ما يكي از اولويت‌هاي آتي خود را بازنگري مناطق مشكوك قرار دهيم و اين موضوع در جهان نيز مسبوق به سابقه بوده است چرا كه هنوز در مناطق مختلف جهان شاهد كشف گلوله‌ها و مواد منفجره عمل نكرده باقي‌مانده از جنگ‌هاي جهاني اول و دوم هستيم كه بعضا منجر به حوادثي نيز مي‌شود.»

روز گذشته اولين سالگرد نامگذاري 26مهر ماه به نام روز جهاني حمايت از قربانيان مين بود. در حالي كه 26 مهر 1392 انفجار مين در روستاي نشكاش از توابع شهرستان مريوان باعث مجروحيت شديد چند كودك شد و اين حادثه بازتاب گسترده‌اي در سطح جهان داشت، سازمان‌هاي مردم نهاد فعال در امور بشر دوستانه تصميم گرفتند براي يادآوري اهميت حقوق انساني اين قربانيان، 18 اكتبر را به عنوان روز حمايت از اين قربانيان كه عمدتا هم زنان، كودكان، روستانشينان و غير نظاميان هستند نامگذاري كنند. گزارش‌هاي رسمي حاكي از آن است كه 120 الي 140 ميليون مين كاشته شده در زمين‌هاي كشورهاي دنيا، همچنان بزرگ‌ترين تهديد جان انسان‌هاست. براساس اعلام مركز اطلاعات ملل متحد تخمين زده مي‌شود سالانه بيش از 15 تا 20 هزار نفر در جهان براثر انفجار مين‌هاي باقي مانده از جنگ‌ها كشته يا زخمي مي‌شوند كه بيش از 80 درصد اين قربانيان را غير نظاميان تشكيل مي‌دهند و سهم كودكان از اين ميان سه تا چهار هزار نفر است. مصر، ايران و افغانستان كه بيشترين تعداد مين كاشته شده را در زمين‌هاي خود جا داده‌اند، بيشترين تعداد قرباني را هم ثبت كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون