• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3371 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۷ مهر

خبر

تاكيد روحاني بر تسهيل استفاده از فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي

اعتماد| رييس‌جمهور تاكيد كرد: تسهيل دسترسي و استفاده مردم از امكانات فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي و همزمان مقابله با سوءاستفاده از تبادل اطلاعات و آسيب‌هاي آن بايد مورد اهتمام باشد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري حجت‌الاسلام حسن روحاني شامگاه شنبه و در جلسه شوراي عالي فضاي مجازي، با اشاره به حجم قابل توجه سهم شركت‌هاي بزرگ ارتباطي در اقتصاد بين‌المللي و نقش بسترهاي اطلاعاتي در توسعه فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي اظهار داشت: استفاده بهينه از فرصت‌هاي ارتباطي، علاوه بر مزاياي اقتصادي، دسترسي متوازن به اطلاعات و خدمات الكترونيك، كاهش فساد در نظام اداري و هزينه‌ها و بهبود ترافيك و حفظ محيط زيست را نيز به همراه خواهد داشت. رييس‌جمهور تعيين روش‌ها و استانداردهاي كارآمد و هوشمند براي استفاده سالم و بهره‌گيري از ابعاد فرهنگي و اقتصادي فضاي مجازي و در عين حال مراقبت نسبت به آسيب‌هاي فرهنگي را مورد تاكيد قرار داد. روحاني تشويق استعدادهاي جوان و حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان براي حضور در فضاي رقابتي را لازم دانست و ماموريت صندوق شكوفايي و نوآوري در اين زمينه را مورد تاكيد قرار داد.

وي با اشاره به تحول‌هاي ارتباطي و فرصت‌هايي كه فناوري‌هاي اطلاعاتي ايجاد كرده است، تاكيد كرد: «تسهيل دسترسي و استفاده مردم از امكانات فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي و همزمان مقابله با سوءاستفاده از تبادل اطلاعات و آسيب‌هاي آن بايد مورد اهتمام باشد.»

در اين جلسه همچنين سياست‌هاي مربوط به حمايت از توليد بازي‌هاي رايانه‌اي در كشور با بهره‌گيري از فرهنگ ايراني - اسلامي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

وزير ارتباطات نيز درخصوص فيلترينگ شبكه‌هاي مجازي در گفت‌وگو با سايت جماران گفته است: «شبكه‌هاي اجتماعي كه فعاليت خود را به صورت سالم دنبال مي‌كنند، فيلتر نمي‌شوند.» محمود واعظي با اشاره به وضعيت شبكه‌هاي اجتماعي و با تاكيد بر اينكه درمورد شبكه‌هاي اجتماعي سالم فيلتر صورت نمي‌گيرد، اظهار كرد: «در ارتباط با فيلتر شدن اعتقادمان بر اين است كه شبكه‌هاي اجتماعي سالم هستند كه از نظر مسائل مختلف آلودگي ندارند و مقررات و قوانين كشورمان را رعايت مي‌كنند، بايد باز باشد و مردم مي‌توانند به راحتي از آنها استفاده كنند.»

وي تصريح كرد: همواره توصيه ما بر اين است كه در داخل كشور بايد شبكه‌هاي اجتماعي مختلفي داشته باشيم. طبيعي است اگر شبكه اجتماعي در داخل كشور به وجود بيايد مردم با سرعت بالاتري امكان استفاده از آنها را به دست مي‌آورند، اما اين موضوع به معناي آن نيست كه ما مخالف شبكه‌هاي اجتماعي خارجي هستيم بلكه مشكلي در روند استفاده از آن دسته از شبكه‌هاي اجتماعي سالم وجود ندارد. واعظي ادامه داد: «اميدواريم در آينده شبكه‌هاي اجتماعي متعددي داشته باشيم تا مردم در مورد استفاده از اين‌گونه شبكه‌ها هيچ‌گونه نگراني نداشته باشند.»وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اينكه ارز بلوكه‌شده چنداني در حوزه ارتباطات وجود ندارد، اظهار كرد: «در حوزه ارتباطات به آن معنا ارز بلوكه‌شده‌اي نداريم، اما طبيعي است كه پس از برجام فضاي بين‌المللي براي‌مان بهتر باز مي‌شود. قطعا پس از برجام رقابت در روند همكاري‌هاي‌مان پررنگ‌تر مي‌شود.»

وي خاطرنشان كرد: بالاخره پس از برجام در رابطه با تحقيق و توسعه شركاي بيشتري پيدا خواهيم كرد و براي صادرات نيز بازارهاي بيشتري ايجاد مي‌شود.

واعظي افزود: تصور مي‌كنم در مجموع اتفاقي كه هم‌اكنون رخ مي‌دهد، تا اندازه‌اي به اين موضوع كه بتوانيم فعاليت‌هاي مورد نظرمان را با سرعت بيشتري محقق كنيم، سرعت مي‌بخشد.

 

احتمال مي‌داديم حج امسال متفاوت باشد

ايسنا| علي مرعشي، رييس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر گفت: حج امسال با دو فاجعه همراه بود. به دليل شرايط سياسي منطقه و حضور كشورمان در عرصه‌هاي بين‌المللي و همچنين مشكلات كشورهايي نظير يمن و سوريه احتمال مي‌داديم كه حج امسال از ديد سعودي‌ها متفاوت باشد به همين دليل سعي كرديم تا تيم پزشكي را متفاوت‌تر از قبل در نظر بگيريم. از طرف ديگر مدت زمان حج امسال مقداري طولاني‌تر شده بود به همين دليل طبيعي بود كه بايد از نيروهاي باتجربه كه در سال‌هاي قبل نيز حضور داشتند استفاده مي‌كرديم بر اين اساس سعي شد نيروهاي‌مان چند منظوره باشند. به عنوان مثال تلاش شد كه پزشكان، نيروهاي امدادي و پرسنل اورژانس به زبان عربي مسلط باشند. در مجموع چيدمان نيروها به سمتي رفت كه اين افراد قبلا حج رفته باشند و توانايي كار 16 ساعته را داشته باشند. تا قبل از حادثه مسجد الحرام، حج روال روان و خوبي را داشت به طوري كه نسبت به سال‌هاي قبل تعداد مراجعان به پزشكان مركز پزشكي و همچنين بيمارستان‌مان در مكه كمتر بود.

رايزني‌هاي خوبي هم با مسوولان بهداشت و درمان مكه و مدينه داشتيم و كمك‌هاي زيادي قبل از حادثه مسجدالحرام از آنها دريافت كرديم. به دنبال وقوع حادثه سقوط جرثقيل در مسجدالحرام، اولين تيم پزشكي ما حتي زودتر از سعودي‌ها وارد صحنه شد چرا كه نيروهاي ما عملياتي بودند و آموزش‌هاي لازم را دريافت كرده بودند. از ديدگاه من فاجعه منا مي‌توانست اتفاق نيفتد اگر دولت سعودي برنامه‌اي براي پيشگيري از آن داشت. دولت سعودي در اين زمينه قصور و كوتاهي كرده است. در حين حادثه نيز در رسيدگي به مجروحان و همچنين برخورد با فوت‌شدگان سوء تدبير سعودي‌ها كاملا مشهود بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون