• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3371 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۷ مهر

با اعلام لغو و توقف تحريم هاي اروپا و امريكا عليه ايران، برجام اجرا شد

تا دوماه ديگر پس از اقدامات هسته اي ايران، تحريم ها رسماپايان مي يابد

بيانيه‌مشترك ظريف‌و‌موگريني:به‌تعهدات‌خود جهت‌اجراي برجام متعهد‌هستيم

فهرست تحريم‌هايي را كه دستور لغو آنها صادر شد در« اعتماد» امروز بخوانيد

 

سارا معصومي/ روز قبول توافق هسته‌اي موسوم به روز تصويب از راه رسيد. اگر تا 17 اكتبر ايران و 1+5 در حال گذران 90 روز پس از روز نهايي شدن و جمع‌بندي مذاكرات بودند از امروز برنامه جامع اقدام مشترك و تعهدات مندرج در آن عينيت خواهند يافت. از صبح 19 اكتبر برابر با 27 مهر، اعضاي امضاكننده برجام كه شامل ايران و كشورهاي امريكا، روسيه، چين، فرانسه، انگليس و آلمان به اضافه اتحاديه اروپا مي‌شود، فراهم آوردن ترتيبات و تمهيدات لازم براي اجراي تعهدات خود وفق برجام را آغاز خواهند كرد. با عبور از دو روز طلايي «جمع‌بندي مذاكرات» و روز «قبول توافق» از امروز ايران و شش قدرت مقابل آن بايد خود را براي «روز اجرا» مهيا كنند. بر اساس آنچه در متن برجام آمده است در روز اجرا، همزمان با گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر راستي‌آزمايي از اجراي اقدام‌هاي ايران در زمينه هسته‌اي، اتحاديه اروپايي و ايالات متحده اقدام‌هاي محوله به خود كه اجرايي شدن لغو تحريم‌ها است را انجام خواهند داد.

بر اين اساس از روز گذشته ايران و شش كشور مقابل آن ساعت‌هاي خود را براي محدود كردن برنامه هسته‌اي ايران به مدت حداكثر 10 سال و برداشته شدن دايمي تحريم‌هاي هسته‌اي ايران كوك كردند. ايران در سايه اين توافق هسته‌اي به بازارهاي مالي و نفتي جامعه جهاني بازمي‌گردد. معناي رسمي روز قبول توافق يا همان روز تصويب اين است كه تمام 7 كشور درگير در اين مذاكرات بايد انجام تعهدهايي را كه سه ماه پيش اعلام كردند حاضر به عمل به آن هستند، بدون هيچ گونه كم و كاستي از متن برجام آغاز كنند. بر اين اساس ايران از تعداد سانتريفيوژهاي خود خواهد كاست و همچنين محدوديت‌هايي را بر ميزان توليد اورانيوم غني‌سازي شده اعمال خواهد كرد و البته كه رآكتور اراك هم به گونه‌اي بازطراحي مي‌شود كه ماهيت آب سنگين خود را حفظ كرده اما در توليد پلوتونيوم آن تجديدنظر خواهد شد. ايالات متحده و اتحاديه اروپا هم مهياي برداشته شدن تحريم‌ها مي‌شوند و اين لغو تحريم‌ها زماني عملا صورت خواهد گرفت كه ايران به تعهدات خود عمل كند و در حقيقت به روز اجرا برسد.

فيليپ هاموند، وزير امور خارجه انگليس در اين خصوص مي‌گويد: «روز اجراي توافق روز بسيار مهمي در اين توافق تاريخي است. در سايه اين توافق ما مطمئن خواهيم شد كه تسليحات هسته‌اي خارج از دسترس ايران باقي مي‌ماند و علاوه بر اين منطقه امن‌تري ايجاد خواهد شد كه در آن فرصت‌هاي جديدي براي مشاركت دوباره با ايران به وجود خواهد آمد.» اين ادعا در حالي از سوي وزير امور خارجه انگليس مطرح مي‌شود كه ايران هيچگاه به دنبال سلاح هسته‌اي نبوده و در هيچ كدام از گزارش‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم به صراحت اشاره‌اي به اين نيت ايران كه مورد ادعاي غرب است، نشده بود.

 

روز دستورها و بيانيه‌ها

روز گذشته آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، اتحاديه اروپا، كاخ سفيد و محمدجواد ظريف به همراه فدريكا موگريني در بيانيه‌ها و دستورهاي جداگانه رسما ورود ايران و 1+5 به فاز اجرايي برجام را اعلام كردند

آژانس از اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي در ايران گفت

در روز موعود دوم در چارچوب برجام، نخستين بيانيه را آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صادر كرد. نهادي كه هم بايد تا نيمه دسامبر تكليف پرونده فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در گذشته را تعيين كند، هم تا روز اجرايي شدن برجام اقدام‌هاي ايران را مورد راستي‌آزمايي قرار دهد و هم تا 10 سال آينده با گزارش‌هاي مرتب خود باقي ماندن ايران در مسير برجام را تاييد كند. در بيانيه روز گذشته آژانس آمده است: «روز 18 اكتبر 2015، جمهوري اسلامي ايران به مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اطلاع داد كه به طور موثر از روز اجراي برنامه جامع اقدام مشترك، موقتا پروتكل الحاقي را در توافقات پادماني اجرا خواهد كرد و تصويب آن را به مجلس موكول مي‌كند و به طور كامل كد اصلاحي 1/3 توافقات جانبي در توافقات پادماني را اجرا مي‌كند. » كد اصلاحي 1/3، يك بند اضافه شده به توافق پادمان است. توافق پادمان در سال 1975 ميلادي تصويب شد و بر اساس بندي از اين توافق، هر فعاليت هسته‌اي در هر مقياسي، شش ماه قبل از تزريق مواد به دستگاه‌هاي سانتريفيوژ، بايد به اطلاع آژانس برسد، اما بر اساس كد اصلاحي 1/3 هر كشوري از زماني كه تصميم به ساخت يك برنامه هسته‌اي مي‌گيرد موظف مي‌شود كه آژانس را مطلع كند.

در همين راستا رضا نجفي، نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: ايران به عنوان يك اقدام اعتمادساز، به صورت موقت پروتكل الحاقي را اجرا مي‌كند. وي در اين خصوص ادامه داد كه جمهوري اسلامي ايران نامه‌اي را به آژانس ارسال كرد مبني بر اينكه از روز اجراي برجام به‌صورت موقت و تا زماني كه مجلس شوراي اسلامي پروتكل الحاقي را تصويب كند، ايران به‌صورت داوطلبانه به عنوان يك اقدام اعتمادساز پروتكل الحاقي را اجرا بكند و همين طور كد اصلاحي 1/3 ترتيبات فرعي را از روز اجرا به مرحله اجرا درآورد.

اوباما به وزراي كابينه دستور داد

« آمادگي براي اجراي برنامه جامع اقدام مشترك مصوب 14 جولاي 2015». اين عبارت، عنوان دستور نامه‌اي است كه باراك اوباما، رييس‌جمهور ايالات متحده روز گذشته صادر كرد. در متن اين دستور كه روي وب‌سايت كاخ سفيد قرار گرفته، آمده است:

امروز، 18 اكتبر 2015، روز تصويب در قالب برجام است. روزي كه برجام عملا رسميت پيدا مي‌كند و تمام امضاكنندگان برنامه جامعه اقدام مشترك از جمله امريكا بايد اقدام‌هاي لازم و مقدمات براي اجراي تعهدها در سايه برجام را انجام دهند. مطابق با بخش 11 ضميمه الحاقيه 5 برجام، جان كري، وزير امور خارجه كه پيش از اين اختيارات لازم در اين خصوص به وي محول شده است اقدام‌هاي لازم براي متوقف كردن تحريم‌ها پس از تاييد عمل ايران به تعهدها و تاييد راستي‌آزمايي آن توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را انجام خواهد داد. من به شما دستور مي‌دهم تا تمام اقدام‌هاي لازم براي اجرايي شدن تعهدهاي امريكا در سايه برجام را در سايه قوانين امريكا انجام دهيد.

بر اساس اين دستور باراك اوباما، از روز 18 اكتبر نهادهاي متفاوت اجرايي اين كشور بايد مقدمات لازم حقوقي و قضايي و سياسي براي از ميان برداشته شدن تحريم‌هاي هسته‌اي و معلق نگاه داشتن تحريم‌هاي مصوب كنگره را مهيا كنند. جان كري، وزير امور خارجه امريكا پس از صدور اين دستور از جانب باراك اوباما در اظهاراتي گفت: امروز براي همه ما مهم بود و گام اوليه بسيار حياتي براي اطمينان از اينكه برنامه اتمي ايران قطعا در مسير صلح‌آميز خواهد بود، برداشته شد.

 

لغو دو مرحله‌اي تحريم‌ها

سيد عباس عراقچي، معاون حقوقي و بين‌الملل وزير امور خارجه كه در ساعات اوليه امروز تهران را به مقصد وين ترك كرد تا در نخستين جلسه كميسيون مشترك با 1+5 حضور پيدا كند در خصوص مختصات اتفاق‌هايي كه از امروز به بعد در برنامه هسته‌اي ايران رخ خواهد داد، مي‌گويد: تحريم‌ها عملا از روز اجرايي شدن برجام و انجام تعهدات ايران برداشته مي‌شود. اتحاديه اروپا تمام تحريم‌هاي اقتصادي را لغو خواهد كرد و امريكا نيز تحريم‌هاي مربوط به دستورات اجرايي رييس‌جمهور را لغو كرده و اجراي تحريم‌هاي مربوط به كنگره را متوقف خواهد كرد. انجام اين اقدامات توسط اروپا و امريكا مقدمه‌اي براي بيانيه مشتركي است كه توسط ظريف و موگريني صادر مي‌شود.

مذاكره‌كننده ارشد ايران با اشاره به اينكه لغو تحريم‌ها دو مرحله دارد، گفت: مرحله اول به طور رسمي توسط شوراي وزيران انجام خواهد شد و زيرساخت لغو تحريم‌ها صورت مي‌گيرد، اما اجراي آن در مرحله دوم رخ خواهد داد؛ مرحله‌اي كه طرفين اقدامات خود را انجام داده و اجراي اين قانون لغو تحريم روزي خواهد بود كه به عنوان روز اجرايي شدن شناخته مي‌شود. در اين مرحله ما يكسري اقدامات را در فردو، نطنز و اراك انجام خواهيم داد و آنها نيز مشغول تهيه يكسري پيش نويس‌ها و دستورالعمل‌ها براي شركت‌ها و كمپاني‌ها و همچنين مكاتبات نامه‌هاي لازم در اين زمينه خواهند شد.

 

از تبادل سوخت با روس‌ها تا بازطراحي اراك

علي اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي كه در چند ماه اخير به‌شدت درگير مباحث فني با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده است در اين خصوص مي‌گويد: روند توافق هسته‌اي پنج مرحله داشت كه نخستين مرحله آن توافق در وين و سپس مرحله شوراي امنيت بود كه چند قطعنامه لغو و قطعنامه 2231 صادر شد. مراحل متعدد ديگري در پيش داشتيم تا به مرحله كنوني رسيديم كه روز يكشنبه يا دوشنبه مرحله تصويب برجام خواهد بود؛ به اين مفهوم كه اعلام خواهند كرد آن را تصويب مي‌كنند و از اين پس بايد اقدامات اجراي آن را طي كنيم. امريكا نيز اعلام خواهد كرد كه برخي تحريم‌ها را لغو و برخي را نيز تعليق مي‌كند و اين رسمي اعلام مي‌شود، البته زمان اجرا را به وقت عملياتي شدن برجام موكول مي‌كنند كه براساس آن ما بايد قدم‌هايي در اين باره‌برداريم. طبق مفاد برجام ما بايد اقداماتي در نطنز انجام دهيم از جمله تعدادي از سانتريفيوژها را كاهش دهيم، همين طور در فردو و پس از آن در اراك بايد مخزن مدنظر را درآوريم‌. اين سه اقدام عمده‌اي است كه علي‌الارض بايد انجام دهيم.

صالحي در ادامه افزود: موضوع ديگر تبادل سوخت با روس‌هاست كه انجام خواهيم داد؛ البته تقريباً عمده مراحلش را پشت سر گذاشته‌ايم و در ازاي سوخت غني شده، مواد اوليه اورانيوم طبيعي خواهيم گرفت كه اين گام و امتياز بسيار بزرگي براي جمهوري اسلامي ايران است. پس از اين مراحل، موارد ديگري هم هست كه براي آن اكنون الزامي نيست تا وقتي كه برجام اجرا شود، مانند صدور آب سنگين كه يكي از موارد مدنظر براي برجام نيست و به پس از اجراي برجام موكول مي‌شود. روز اقدام ما بستگي به دستور آقاي روحاني دارد و ايشان نيز بايد از برخي موضوعات اطمينان لازم را كسب كند و بعد دستور لازم را بدهد؛ به عنوان نمونه يكي از موضوعات مطرح اين است كه سندي بين ايران و 1+5 درباره رآكتور اراك به صورت رسمي امضا شود. رييس‌جمهور منتظر است كه اين سند بين دو طرف امضا شود و اكنون اقدامات لازم انجام و صحبت‌هاي لازم شده است، دو سند اوليه در اين باره صادر شده و سند سوم مانده است كه كارشناسان ما در وين به اين منظور حضور دارند. اميدواريم در زماني كه كارشناسان در وين حضور دارند اين سند را امضا كنند كه اگر اين مرحله طي شود شرايط لازم براي اقدامات ما فراهم خواهد شد.

 

آغاز روند لغو تحريم‌ها در امريكا

سرانجام دومينوي اتفاق‌ها به گونه‌اي در داخل ايالات متحده و براي برجام پيش رفت كه باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا مي‌تواند دستور اجرايي خود به زيرمجموعه‌هاي دولت براي اجرايي كردن توافق را اعلام كند. بر اساس اين دستور اوباما به زيرمجموعه‌هاي دولت دستور داد كه مقدمات برداشته شدن تحريم‌ها را مهيا كنند. پس از اين دستور، جان كري، وزير امور خارجه امريكا كار روي جزييات معلق شدن تحريم‌هاي كنگره و برداشته شدن ساير تحريم‌هاي امريكا در حوزه مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران را آغاز خواهد كرد. معاونان وزراي امور خارجه ايران و 1+5 هم امروز پس از تجديد ديدارهايي كه در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك صورت گرفت در وين دور هم جمع خواهند شد. اين گردهما‌يي براي تعيين زيرمجموعه‌هايي خواهد بود كه بايد در سايه برجام در خصوص مسائل تكنيكي، برداشته شدن تحريم‌ها و نحوه عمل به تعهدات ايران و طرف مقابل صورت بگيرد. رييس‌جمهور امريكا براي رسيدن به اين روز از سد كنگره امريكا و لابي صهيونيست‌ها عبور كرده است اما در ازاي اين مخالفت‌هاي داخلي به توافقي تاريخي پس از 12 سال مذاكره هسته‌اي با ايران دست يافته است كه مي‌تواند در كارنامه كاري او به عنوان نقطه قوتي به حساب آيد.

توافقي براي اعتمادسازي

ايران و 1+5 در سايه برنامه جامع اقدام مشترك به بيش از يك دهه اختلاف بر سر برنامه هسته‌اي پايان مي‌دهند اما دو طرف تاكيد دارند كه در اين مسير هيچ تعهدي بر اساس اعتماد داده نشده بلكه مكانيسم بسيار دقيق و البته پيچيده‌اي وجود دارد كه در سايه آن ايران صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي خود را ثابت و طرف مقابل هم تحريم‌ها را برمي‌دارد. بلومبرگ در گزارشي با اشاره به اينكه ايران و 1+5 در مسير اعتمادسازي قدم برمي‌دارند، به سخنان فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان در تهران اشاره كرده و به نقل از وي مي‌نويسد: «شما نمي‌توانيد در بازار اعتمادسازي كنيد. نبود اعتماد دوطرفه ميان ايران و 1+5 به اين منجر شد كه ما مكانيسم بسيار ريز و دقيقي را تعريف كنيم. اين توافق براي ما، بابي براي همكاري‌هاي ديپلماتيك بيشتر است.» اين رسانه امريكايي در ادامه ادعا مي‌كند كه اين توافق هسته‌اي به كاهش اختلاف‌هاي اروپا و امريكا با ايران در خصوص مسائل منطقه‌اي منتهي نشده است و عربستان سعودي كه اصلي‌ترين متحد امريكا در جوار ايران است هم اعتقاد دارد كه برجام منجر به افزايش قدرت منطقه‌اي ايران خواهد شد. ديپلمات‌هاي امريكايي مي‌گويند كه اجرايي شدن برداشته شدن تحريم‌ها در سه ماهه نخست سال 2016 و پس از آنكه اقدام‌هاي ايران به تاييد راستي‌آزمايي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي رسيد، خواهد بود. بازگشت اموال بلوكه شده ايران و همچنين آزاد شدن فروش نفت در زمره نگراني‌هاي مخالفان برجام است. مخالفاني كه اعتقاد دارند اين روند مي‌تواند منجر به بالا رفتن توان اقتصادي ايران و به تبع آن توان سياسي ايران شود. در شرايطي كه بر اساس برجام و به تبع آن قطعنامه 2231 تمام تحريم‌هاي مالي، اقتصادي و همچنين تحريم‌هاي در نتيجه شش قطعنامه شوراي امنيت لغو خواهد شد، ايالات متحده تنها كشوري در جمع 1+5 است كه اصرار دارد ادعا كند شالوده تحريم‌ها هنوز تا مدتي ادامه خواهد داشت. مقام‌هاي امريكايي با پررنگ كردن اين مساله كه تحريم‌هاي ايران در حوزه موشكي و تسليحاتي، حقوق بشر و تروريسم ادامه خواهد يافت، ادعا مي‌كنند كه خطر ترس از جريمه شدن به دليل نقض تحريم‌هاي ايران هنوز مي‌تواند مانع از بازگشت تمام فرصت‌هاي اقتصادي به بازار ايران شود.

 

تبعات سياسي و امنيتي غيرمستقيم برجام

درست در روزهايي كه ايران و 1+5 سرگرم اجراي فاز جديد برجام هستند، رژِيم اسراييل كه نخست وزير آن ديگر از موفقيت در معلق نگاه داشتن برجام نااميد شده است، در حال خريد تسليحات و بالا بردن تعهدهاي امنيتي واشنگتن به تل‌آويو است. سفير رژيم اسراييل در واشنگتن در اين خصوص مي‌گويد: «امريكا و اسراييل به گفت‌وگوهاي عميق در خصوص همكاري‌هاي دفاعي ادامه خواهند داد.» به گزارش رويترز، امريكا و اسراييل به عنوان متحدان سنتي قديمي احتمالا روي يك بسته همكاري‌هاي امنيتي 10 ساله توافق خواهند كرد. اين در حالي است كه اين بسته حمايتي به بسته فعلي كه كمك سالانه 3 ميليارد دلار به اسراييل از سوي امريكا را شامل مي‌شود، اضافه خواهد شد. بسته فعلي همكاري‌هاي ميان امريكا و اسراييل در سال 2017 به اتمام خواهد رسيد. سفير اسراييل در امريكا در يك پست اينترنتي كه در صفحه فيس بوك خود همزمان با رسيدن ايران و 1+5 به فاز دوم برجام منتشر كرده نوشته است: حالا كه توافق هسته‌اي در حال پيشروي است، اسراييل هم حركت خواهد كرد و اميدوار هستيم كه بتوانيم در خصوص تهديدهايي كه از جانب ايران هم براي امريكا و هم اسراييل وجود دارد با واشنگتن به رويكرد و سياست واحدي دست پيدا كنيم.

گفت‌وگوها براي همكاري‌هاي بيشتر امنيتي ميان امريكا و اسراييل به دليل اصرار امريكا بر حصول توافق هسته‌اي با ايران از سوي تل‌آويو تعليق شده بود كه گفته مي‌شود اكنون اسراييلي‌ها درصدد پايان دادن به آن تعليق و بازگشت به مسير رايزني‌ها با دولت اوباما هستند. پيش از اين تعليق اسراييلي‌ها به اندازه‌اي بر پروژه ايران هراسي سرمايه‌گذاري كرده بودند كه گفته مي‌شد امريكا در حال امضاي توافقنامه همكاري با اسراييل است كه ملبغي حدود 3 و نيم ميليارد دلار كمك سالانه را شامل خواهد شد. به گزارش رويترز پيش‌بيني مي‌شود كه اسراييلي‌ها با استناد به اين دليل واهي كه توافق هسته‌اي به افزايش تهديدهاي اسراييل از جانب ايران منتهي خواهد شد مبلغ اين توافقنامه را بالاتر هم ببرند. همزمان با مهيا شدن واشنگتن براي اعلام ورود به فاز دوم اجراي برجام، روز شنبه يك مقام عاليرتبه نظامي از پنتاگون راهي اسراييل شد تا در ديدار با همتاي اسراييلي خود در خصوص كمك‌هاي نظامي جديد واشنگتن به تل‌آويو رايزني‌هايي داشته باشد. گفته مي‌شود كه وزير جنگ اسراييل هم اواخر ماه جاري ميلادي براي بسط و گسترش دادن گفت‌وگوها با شريك قديمي به امريكا سفر خواهد كرد.

در تحول غيرهسته‌اي ديگري كه در 24 ساعت گذشته به نوعي ميان آن و توافق هسته‌اي ايران با 1+5 در رسانه‌هاي امريكايي ارتباط‌هايي ايجاد شده است، پايگاه خبري هيل كه وابسته به كنگره امريكا است، ادعا كرد كه نيروي دريايي امريكا همزمان با عملياتي شدن توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5، ناو هواپيمابر خود را از منطقه خليج فارس خارج مي‌كند. نويسنده اين گزارش در اين خصوص مي‌نويسد: همزمان با عملياتي شدن برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، امريكا هيچ ناو هواپيمابري در خليج فارس ندارد كه با توجه به آزمايش موشكي اخير در ايران، اين موضوع موجب نگراني شده است. بر اين اساس منطقه خليج فارس براي اولين بار از سال 2008 تاكنون بدون حضور يك ناو هواپيمابر امريكا مانده است. ناو هواپيمابر يو‌اس‌اس روزولت، روز سه‌شنبه گذشته از منطقه خارج شد و ناو بعدي با نام يو‌اس‌اس هري ترومن نيز تا زمستان وارد خليج فارس نمي‌شود، بنابراين به مدت چندين ماه امريكا در خليج فارس بدون ناو هواپيمابر خواهد بود. اقدام نيروي دريايي امريكا از پيش برنامه‌ريزي شده بود اما آزمايش موشكي اخير ايران كه دولت باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا ادعا مي‌كند نقض قطعنامه‌هاي سازمان ملل است، نگراني‌هايي را در اين خصوص ايجاد كرده كه اقدامات تهران بدون وجود نماد مشهودي از توان بازدارندگي امريكا در منطقه انجام مي‌شود.

 

دستور كار امروز ايران و 1+5 در وين

يك مقام امريكايي در خصوص آنچه امروز در وين رخ خواهد داد به خبرنگاران گفت: امروز نخستين جلسه كميسيون مشترك ايران و 1+5 در وين خواهد بود. من فكر مي‌كنم كه ديدار نخست قريب به سه ساعت طول بكشد و تمام امضاكنندگان برجام هم در اين نشست حضور خواهند داشت. در ميان كارهاي ديگري كه در قالب اين نشست احتمالا يك‌روزه انجام خواهيم داد بايد چند زيرگروه كوچك‌تر را هم براي اجراي برجام تعيين كنيم. به عنوان مثال بايد تعيين كنيم كه روند قانوني اجراي تعهدات ايران در سايه برجام چگونه خواهد بود؟ اينكه اين تعهدها چگونه در قالب كميسيون مشترك و شوراي امنيت اجرايي خواهند شد هم از ديگر مسائل هستند. بنابراين ما در وين در خصوص گام‌هاي مقدماتي و اوليه حرف خواهيم زد و همچنين در خصوص انتظارهايي كه از اين كارگروه‌هاي ريزتر داريم.

اين مقام امريكايي در ادامه افزود: علاوه بر بيانيه‌اي كه از سوي ايران و ديگر اعضاي حاضر در مذاكرات براي ورود به روز قبول توافق صادر شده است، يكي از گام‌هاي اوليه كه امروز در جريان برگزاري كميسيون مشترك برداشته خواهد شد اين است كه ايران، چين و امريكا بايد در بيانيه‌اي جداگانه اعلام كنند كه در قالب كاري سه جانبه اقدام به بازطراحي رآكتور اراك خواهند كرد. در نتيجه اين همكاري رآكتور آب‌سنگين اراك به گونه‌اي بازطراحي مي‌شود كه پلوتونيوم را كه يكي از راه‌هاي ساده دسترسي به بمب اتم است توليد نكند.

 

متن بيانيه مشترك فدريكا موگريني، نماينده عالي اتحاديه اروپايي و جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران

امروز «روز تصويب» برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) در خصوص برنامه هسته‌اي ايران است. اين نتيجه تكميل موفقيت‌آميز بررسي برجام توسط نهادهاي قانونگذاري كشورهاي ما است. اين نقطه عطف ديگري است كه ما را يك گام ديگر به آغاز اجراي برجام، كه قويا به آن متعهد هستيم، نزديك‌تر مي‌سازد. ما زمان‌بندي در نظر گرفته شده در برجام را رعايت كرده‌ايم كه بيانگر اراده جمعي‌ ما براي پايبندي به مفاد آن است.

اكنون ايران اجراي تعهدات خود در زمينه هسته‌اي را با هدف تكميل كامل و موثر آنها آغاز خواهد كرد. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز مقدمات لازم براي نظارت و راستي‌آزمايي اين گام‌ها را انجام خواهد داد. امروز اتحاديه اروپايي چارچوب قانوني لازم براي برداشتن تمام تحريم‌هاي اقتصادي و مالي مرتبط با برنامه هسته‌اي را تصويب كرد. اين قوانين در «روز اجرايي شدن» برجام، همزمان با اجراي اقدامات هسته‌اي توافق شده توسط ايران و راستي‌آزمايي آنها از سوي آژانس، لازم‌الاجرا خواهد شد.

امروز ايالات متحده براي توقف اعمال تحريم‌هاي مرتبط با هسته‌اي كنگره همچنانكه در برجام مشخص شده است، اقدام مي‌كند. اين اقدام از روز اجرايي شدن برجام، زماني كه آژانس اجراي اقدامات هسته‌اي توافق شده توسط ايران را راستي‌آزمايي كند، لازم‌الاجرا خواهد شد؛ و [نيز] دستور اتخاذ تمامي تدابير مقتضي ديگر براي توقف اعمال تحريم‌ها، شامل لغو دستورات اجرايي و صدور مجوز فعاليت‌ها همچنان‌كه در برجام مشخص شده است، صادر مي‌شود. ‌

براي فراهم ساختن هرچه بيشتر زمينه‌هاي لازم براي اجراي برجام، كميسيون مشترك پيش‌بيني شده در برجام اولين نشست خود در سطح مديران سياسي را در تاريخ 27 مهر در وين برگزار خواهد كرد.

همه طرف‌ها كماكان قويا متعهد هستند كه اجراي برجام در سريع‌ترين زمان ممكن را تضمين كنند. بدين منظور، ما همه آمادگي‌هاي لازم را فراهم خواهيم كرد.

 

تاريخ‌هاي طلايي باقيمانده

يكشنبه 18 اكتبر: روز اجراي توافق. طرفين توافق هسته‌اي اقدام به اجرايي كردن تعهدهاي خود كردند.

30 نوامبر: ايران با توجه به مهيا كردن مقدمات از روز اجراي توافق آماده است تا به فعاليت تعداد مورد توافقي از سانتريفيوژهاي خود پايان داده و فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار دهد.

15 دسامبر: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارش دبيركل در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در گذشته موسوم به پي‌ام دي را در اختيار شوراي حكام قرار مي‌دهد. اين شورا احتمالا در سايه اين گزارش اقدام به مختومه كردن پرونده پي‌ام دي مي‌كند.

اواخر 2015 يا اوايل 2016: در روز اجرا، تحريم‌هاي نفتي و همچنين تمام تحريم‌هاي مالي و اقتصادي مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران برداشته خواهد شد. گفته مي‌شود كه اين روز دو ماه پس از روز قبول توافق خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون