• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3371 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۷ مهر

استقبال از اشتاین‌مایر با عكس‌و ماسك

وزیر خارجه آلمان : امروز در كنار هم هستيم

اعتماد| «ارتباط اين دو كشور طي سال‌هاي گذشته مديون فارغ‌التحصيلان دانشگاهي دو كشور بود كه در قالب بورس و پروژه‌هاي تحقيقاتي با يكديگر ارتباط و تبادل داشتند.» وزير امور خارجه آلمان روز گذشته با هيات همراهش در دانشگاه تهران حاضر شد تا در جلسه بررسي همكاري‌هاي علمي و دانشگاهي، تاكيد كند كه حتي در شرايط تحريم هم روابط ايران و آلمان هيچگاه به‌طور كامل قطع نشده بود. به گفته فرانك اشتاين ماير دانشجويان حلقه وصلي بودند كه دو كشور را همواره در كنار يكديگر نگه داشته‌اند و فارغ‌التحصيلان دانشگاهي سهم عمده‌اي در خصوص ارتباط دو كشور آلمان و ايران بازي كردند.

«امروز روز خاصي براي من است چرا كه نخستين سفر سياسي خود را به ايران داشته‌ام كه در اين سفر نمايندگان پارلمان اين كشور نيز من را همراهي مي‌كنند.» اشتان ماير كه حضور جوانان را در سالن برگزاري مراسم نشان‌دهنده علاقه دوكشور به يكديگر دانست و با عنوان اين مطلب كه شش هزار دانشجوي ايراني در كشور آلمان تحصيل مي‌كنند، گفت: «فارغ‌التحصيلان دانشگاهي سهم عمده‌اي در خصوص ارتباط دو كشور آلمان و ايران بازي كردند و اين روند موفقيت‌آميز بوده است. كارهاي زيادي بايد انجام دهيم تا بتوانيم انسان‌ها را به يكديگر برسانيم به اين معنا كه رابطه فرهنگي و علمي ميان ملت‌ها ايجاد كنيم.» وزير خارجه آلمان تاكيد كرد: «قصد داريم با همكاري ايران نمايشگاه مشترك فرهنگي برگزار كنيم.» در اين مراسم رييس دانشگاه تهران با اشاره به حضور اشتان ماير گفت فرصت شنيدن سخنان وزير امور خارجه كشور آلمان در مورد آموزش براي ثبات، توسعه پايدار و تبادل نظر پيرامون آن، رويداد مهمي است و ابراز اميدواري كرد كه اين نشست كه با حضور شخصيت‌هاي برجسته ايران و آلمان برگزار مي‌شود، فصل تازه‌اي از گسترش همه‌جانبه روابط دو كشور مخصوصا روابط علمي را رقم بزند. نيلي احمد‌آبادي با تاكيد بر اينكه دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالي ايران، وظيفه خود مي‌داند كه امكان گفت‌وگو ميان فرهيختگان در سطح ملي و بين‌المللي را فراهم كند، اظهار كرد: «علم، عامل ارزشمند براي صلح و دوستي بين ملت‌هاست و گسترش روابط علمي فرهنگي و دانشگاهي ميان ملت‌ها ضروري‌تر است، زيرا دستاوردهاي علمي بشر در اين بستر شكوفا مي‌شود.»

«عدم استفاده از علم، زورگويي را به دنبال دارد، پديده‌اي كه امروزه صلح جهان را نشانه گرفته است.» رييس بزرگ‌ترين دانشگاه كشور زبان علم و گفت‌وگو ميان عالمان را بهترين وسيله و عاملي مهم در ثبات و توسعه پايدار دانست. نيلي با تاكيد بر اينكه دانشگاه تهران با سابقه 164 ساله، قديمي‌ترين مركز آموزش عالي ايران است، گفت: «اين دانشگاه تاكنون بيش از 300 هزار دانش‌آموخته داشته كه نقش مهمي در توسعه پايدار ايران داشته‌اند. دانشگاه تهران با كمك دانشجويان و دانش‌آموختگان خود با توسعه مراودات بين‌المللي در زمينه‌هاي تبادل استاد – دانشجو عضويت فعال در شبكه‌هاي علمي جهاني و... سعي كرده نقش خود را در زمينه تعميق دوستي و صلح جهاني ايفا كند.»وي با بيان اينكه روابط دو كشور ايران و آلمان پيشينه صدهاساله دارد، گفت: «اين روابط همواره ادامه داشته و چالش‌هاي بين‌المللي هيچگاه نتوانسته‌اند مانع جدي بر سر راه دانشمندان دو كشور باشند. دانشمندان دو كشور حتي در دوران تحريم نيز توانستند مبادلات علمي و دانشگاهي انجام دهند.»

حواشي حضور اشتاين ماير: سردشت

«كوه به كوه نمي‌رسد ولي آدم به آدم مي‌رسد.» اين ضرب المثل ايراني را اشتان‌ماير بيان كرد تا در ادامه بگويد: «در زبان آلماني هم مشابه اين ضرب‌المثل وجود دارد و امروز به واسطه روابط دانشگاهي و بهبود شرايط سياسي تهران - برلين به نوعي دوباره به هم رسيديم بدون اينكه كوهي جابه‌جا شود.» با وجود تشويق‌هاي ممتدي كه از سوي حاضران ادامه داشت در بخشي از سالن چند نفري بودند كه فرصت حضور وزير امور خارجه آلمان را غنيمت دانستند تا به نقش آلمان در فروش سلاح‌هاي شيميايي به عراق در زمان جنگ هشت‌ساله اشاره كنند، اشاره‌اي بدون كلام. در زمان سخنراني فرانك اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان تعدادي از دانشجويان حاضر در جلسه پلاكاردهايي در دست داشتند كه به زبان انگليسي روي آنها نوشته بود: «ما سردشت را فراموش نمي‌كنيم.» همچنين تعدادي از دانشجويان نيز پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آنها شعارهايي با عنوان «هديه آلمان دو هزار شهيد و جانباز شيميايي سردشت» و «توسعه و صلح پايدار با سلاح شيميايي نمي‌شود»، به چشم مي‌خورد. اشاره اين دانشجويان
پلاكارد به دست به بمباران شيميايي شهر سردشت در استان آذربايجان غربي در جريان جنگ ايران و عراق بازمي‌گردد و استفاده عراق از بمب‌هاي شيميايي كه از سوي آلمان در اختيارش قرار گرفته بود.

وزير امور خارجه آلمان با همان لبخندي كه به لب داشت دانشگاه تهران را با وعده آغاز همكاري‌هاي مشترك علمي و فرهنگي ميان دو كشور ترك كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون