• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3373 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۹ مهر

ظريف از گردهمايي اقتصادي سفرا در آبان‌ماه خبر داد

اقتصادي بسازيد كه قابل تحريم نباشد

گروه اقتصادي| مراسم روز ملي صادرات ديروز تحت تاثير توافق هسته‌اي و اجرايي شدن برجام، فضايي متفاوت از هر سال داشت. هرچند بسياري از صادركنندگان نمونه گرد‌هم آمده بودند تا از زبان دولتي‌ها نقشه راه‌شان براي توسعه صادرات را بشنوند، اما در هر گعده و هر گفت‌وگوي چند نفره، واژه‌اي كه بيش از هر چيز به گوش مي‌رسيد، توافق بود و پساتحريم. بازار پيش‌بيني آينده داغ بود. برخي معتقد بودند فرصتي براي بهره‌گيري ايران از بازارهاي جديد فراهم شده و برخي وضعيت گذشته را مورد اشاره قرار مي‌دادند و مي‌گفتند بايد اين‌بار با برنامه‌ريزي پيش رفت. هرچند ابتداي مراسم برخي مي‌خواستند با استناد به عدم حضور رييس‌جمهور، اقتصاد را همچنان اولويت دست چندم دولت عنوان كنند اما مراسم امسال براي تمامي آنها كه در سالن بودند يك غافلگيري بزرگ داشت. در ميانه مراسم حضور مرد شماره يك ديپلماسي، فضاي سالن را با تغييراتي جدي مواجه كرد و سبب شد بيش از پيش حرف‌ها و سخن‌ها تحت تاثير برجام و فرجام تحريم‌ها قرار گيرد. حضور ظريف به همراه معاون اول رييس‌جمهور با استقبال قابل توجه فعالان اقتصادي روبه‌رو شد. ظريف نيز حرف‌هاي تازه‌اي براي آنان داشت. قول‌هاي زيادي داد براي همكاري‌هاي آتي و استفاده از ظرفيت وزارت امور خارجه براي پيشبرد اهداف اقتصادي. وي وعده داد كه در آبان ماه تمامي سفرا را به ايران بخواند تا از موقعيت پيش آمده براي بهبود وضعيت اقتصادي استفاده شود. هر چند مسوولان برگزاري مراسم پيش از ورود ظريف، حضورش را به اطلاع بسياري از ميهمانان نرسانده بودند اما رونمايي از سرديس ظريف نشان داد كه برنامه‌ريزي لازم براي حضور وي صورت گرفته بود.

به نظر مي‌رسد حضور ظريف را مي‌توان گوياي برنامه‌هاي دولت در سال‌هاي باقيمانده عمرش دانست. حالا قرار است دولت يازدهم تمامي انرژي خود را به بخش اقتصاد معطوف كند و وزير امور خارجه نيز در اين ميان، پس از پرونده سنگين هسته‌اي ماموريتي تازه را در دستور كار دارد. ماموريت براي استفاده از ظرفيت‌ها جهت پيشبرد اهداف اقتصادي.

وزير امور خارجه در حالي كه با تشويق قابل توجه حاضران روبه‌رو بود، سخنراني‌اش را آغاز كرد و با اشاره به حوزه فعاليت دستگاه تحت تصدي‌اش گفت: تخصص ما اقتصادي نيست چرا اين وزارتخانه سال‌هاي سال و حتي سه دهه به دليل شرايط ويژه امنيتي در كشور، گرايش سياسي و امنيتي پيدا كرده است. ظريف در مورد شرايط جديدي كه امروز براي كشور به وجود آمده، گفت: شرايط امروز نقطه پاياني براي دوران تلخ سياه‌نمايي گذشته است، زماني از ايران چهره‌اي به عنوان تهديد امنيتي ترسيم كرده بودند و براي هر گفت‌وگو، رفت و آمد و كار با ايران هزينه‌هاي زيادي بايد مي‌شد.

وي گفت: هراس‌افكني از ايران و دشمن‌انگاري نظام اسلامي مبتني بر تعالي اسلام را مطرح مي‌كردند كه امروز اين تلاش‌ها رنگ باخته است و ما بايد از اين شرايط بهترين استفاده را كنيم.

وزير امور خارجه با بيان اينكه در دوران تحريم به گونه‌اي كار كرده بودند كه ايران نتواند در صحنه‌هاي بين‌المللي حضور يابد، گفت: بيش از آنكه قانون و مقررات يا تحريم اثرگذار باشد، فضاي رواني عليه كشور و مردم ما ايجاد كرده بودند، امروز اين فضا در خارج ايران فرو ريخته است.

وي سپس به برجام اشاره كرد و با تاكيد بر اينكه بدون استفاده از دستاوردهاي برجام نمي‌توان از آن بهره برد، گفت: نمره ۵، ۱۰، ۱۵ يا حتي ۹۰ را شكل استفاده از دستاوردها روشن مي‌كند. بايد كاري كرد نااميدي در مردم تزريق نشود چرا كه در اين صورت نمره آن به صفر مي‌رسد.

او با دعوت از فعالان اقتصادي براي بهره‌گيري از شرايط ايجاد شده، گفت: از اين فرصت بهره‌برداري كنيد، ضمن اينكه بيشترين كساني كه مي‌توانند از اين فرصت براي مردم آينده‌اي بهتر بسازند، كارآفرينان هستند.

وزير امور خارجه افزود: اين فضا بايد تبديل به واقعيت شود و اگر مي‌خواهيم كسي مجدد تحريم‌ها را به ما تحميل نكند، بايد فضاي اقتصاد را به بهترين شكل پس از برجام هدايت كنيم تا اقتصاد دنيا با ما گره بخورد و ديگران نتوانند بر ما تحريم وارد كنند.

وي تصريح كرد: با استفاده از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي اين كار امكان‌پذير است و ما نيز در وزارت امور خارجه تعهد مي‌دهيم در حوزه صادرات كم‌كاري نكنيم و به اين منظور سمينار ويژه سفرا را در نيمه اول آبان ماه تشكيل مي‌دهيم تا بتوانيم فضاي رواني پساتحريم را به يك واقعيت عيني در ايران درآوريم.

به گفته ظريف، وزارت امور خارجه يك روز تمام، از ابتداي روز تا انتهاي آن، معاون اول رييس‌جمهور و تيم اقتصاد دولت را در اختيار خواهد داشت و وزرا نيز طي دو تا سه روز پس از آن با كارآفرينان، جلسات لازم را خواهند داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون