• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3373 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۹ مهر

روز ملي صادرات

نعمت‌زاده مطرح كرد

تخفيف ۵۰درصدي ماليات براي مشاركت اقتصادي خارجي‌ها

گروه اقتصادي| وزيرصنعت گفت: براي حمايت ازصادرات بايد مشوق‌هاي مالياتي براي سرمايه‌گذاري مشترك با خارجي‌ها، تخفيف ۵۰ درصدي ماليات براي مشاركت خارجيان در توليد داخل و حداقل صادرات ۲۰درصد ازمحصولات توليدي را لحاظ كرد. محمدرضا نعمت‌زاده در نشست روز ملي صادرات با بيان اينكه صادرات ديگر يك انتخاب براي ملت نيست بلكه يك الزام است، گفت: توجه به صادرات، الزامي براي اين است كه جايگاه خود را در دنيا حفظ كرده و براي جوانان كشور اشتغال مفيد فراهم كنيم، ضمن اينكه اگر بخواهيم به رشد اقتصادي هشت درصدي طي پنج سال آتي دست پيدا كنيم، حتما بايد توسعه صادرات را مدنظر قرار دهيم. وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: احياي غرور ملي و شكوفايي اقتصادي از ثمره‌هاي صادرات است و در سال ۹۳ شاهد رشد ۲۰ درصدي صادرات غيرنفتي بوديم كه نتيجه تلاش صادركنندگان بود.

وي تصريح كرد: برابر آمارهاي جهاني، صادرات ايران در سال ۲۰۱۴ به 34/0 درصد كل صادرات جهاني رسيده و در بخش خدمات نيز ميزان صادرات ايران 18/0 درصد در صادرات دنيا بوده است. به گفته نعمت‌زاده، به لحاظ رتبه ايران ميان ۲۲۹ كشور، رتبه ۵۱ را در صادرات كالا و در ميان ۱۵۲ كشور، رتبه شصتم را در صادرات خدمات داشته است كه البته نفت را در اين محاسبات لحاظ كرده‌اند.

وي گفت: در برنامه راهبردي وزارت صنعت پيش‌بيني شده است كه صادرات كالا و خدمات از ۶۳ ميليارد دلار در سال ۹۳ به نزديك ۱۹۰ ميليارد دلار در سال چشم‌انداز برسد و بنابراين بايد صادرات را در بخش غيرنفتي اعم از كالا و خدمات به سه برابر افزايش دهيم. اين عضو كابينه يازدهم اضافه كرد: صادرات كالا و خدمات در سال ۹۳ نشانگر اين است كه سرانه صادرات ۸۰۰ دلار بوده كه بايد در سند چشم‌انداز به ۲۰۰۰ دلار برسد و اگر به اين رقم دستيابي پيدا نكنيم، منزلت و جايگاه خود را نخواهيم داشت. نعمت‌زاده ادامه داد: خوشبختانه سياست‌هاي بسيار ذي‌قيمتي از سوي مقام معظم رهبري در حوزه صادرات و اقتصاد مقاومتي ابلاغ شده است كه اميدواريم بتوانيم با تكيه بر آنها، زمينه‌ساز تحول در صادرات شويم.

 

معاون وزير صنعت خبر داد

چراغ سبز WTO به الحاق ايران

گروه اقتصادي|معاون وزير صنعت از چراغ سبز سازمان جهاني تجارت (WTO) براي الحاق ايران به اين سازمان خبرداد و گفت: مذاكرات گروه كاري جمهوري اسلامي ايران به زودي آغاز خواهد شد.

ولي‌الله افخمي‌راد، از برنامه جدي دولت براي الحاق ايران به سازمان جهاني تجارت خبر داد و گفت: گروه كاري ايران براي الحاق به زودي تشكيل خواهد شد.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز كه در آستانه اجراي برجام هستيم، ديپلماتي اقتصادي بايد الحاق ايران به سازمان جهاني تجارت را به صورت جدي پيگيري كند، اين در شرايطي است كه برخي نگراني‌ها از اين الحاق وجود ندارد كه وزير صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولي بخش توليد و صنعت كشور، بارها اطمينان داده است كه تمامي جوانب كار را براي الحاق لحاظ خواهد كرد.

وي اضافه كرد: امروزه سازمان جهاني تجارت با ۱۶۱ عضو كه البته امسال به ۱۶۳ كشور مي‌رسد، ۹۸ درصد تجارت جهاني را تحت ضوابط خود درآورده است و اگر ايران به عنوان بزرگ‌ترين اقتصاد خارج از اين سازمان در پنج سال آتي سياست الحاق را در دستور كار قرار ندهد، با چالش‌هاي جدي مواجه خواهد شد.

به گفته افخمي راد، هم‌اكنون صادرات ايران به تعداد كمي از كشورها و كالاها محدود شده و تمركز به بازارهاي هدف به‌شدت افزايش يافته است.

رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران خاطرنشان كرد: عراق، جمهوري آذربايجان و ازبكستان در مراحل مياني فرآيند مذاكرات الحاق به سازمان تجارت جهاني قرار گرفته‌اند در حالي كه از ۱۰ سال قبل كه ايران عضو ناظر شده است، تا به امروز در نقطه اول قرار داشته و هنوز مذاكرات الحاق را آغاز نكرده است.

وي ادامه داد: البته علايم مثبتي از سازمان جهاني تجارت دريافت كرده‌ايم كه با پشتيباني وزارت امور خارجه اميد داريم بتوانيم فرآيند مذاكرات را آغاز كنيم.

افخمي‌راد ادامه داد: ابزارهاي حمايتي متعدد قانوني وجود دارد كه اعضاي سازمان جهاني تجارت براي حمايت از توليد داخل به خرج مي‌دهند و هيچ كشوري تعرفه‌هاي خود را حذف نكرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون