• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3373 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۹ مهر

دلواپسان، اين‌بار نگران روايت موسيقايي از عاشورا شدند

علي جنتي: برخي‌ها تنها نگاه سياسي دارند

اعتماد| به نظر مي‌رسد دلواپسان
هر روز دامنه فعاليت‌هاي خود را گسترش مي‌دهند و هر روز از اتفاق تازه‌اي اظهار نگراني مي‌كنند. آنها دوشنبه شب مقابل تالار وحدت تهران تجمع كردند تا به زعم خودشان جلوي روي صحنه رفتن اپرايي را بگيرند. به نظر مي‌رسد تندروها و دلواپسان اين روزها، ‌حملات جديدي به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و در راس آن معاون هنري‌اش آغاز كرده‌اند و براي رسيدن به نتيجه از هيچ چيز نيز فروگذار نخواهند كرد. دوشنبه البته «علي جنتي» - وزير فرهنگ- نيز حضور داشت و البته از اين اپرا و تلاش ارزشمند اهالي موسيقي براي به صحنه كشيدن روايت موسيقايي از واقعه عاشورا تقدير كرد. همين حضور او سبب شد تا اپرايي كه قرار بود تعطيل شود به اجراهاي خود ادامه دهد.

«علي جنتي» با انتقاد از حاشيه‌هاي پيش آمده، اين اپرا را يكي از آثار قابل اعتنا درباره واقعه جانگداز عاشورا توصيف كرد و بعد از پايان اپرا در جمع خبرنگاران گفت: «با ديدن «اپراي عاشورا» سفري ذهني به تاريخ داشتم و زماني كه گفتند حضرت اميرالمومنين(ع) در محراب كشته شده، اما برخي گفتند مگر علي(ع) نماز مي‌خواند! وقتي امشب اين كار را ديدم به آنچه در طول اين چند روز روي خروجي سايت‌هاي خبري و برخي وبلاگ‌ها مطالعه كردم، فكر كردم و متوجه شدم واقعا چه ظلم و جفايي نسبت به اين كار مي‌شود.»وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين توضيح داد: «اپراي عاشورا در نوع خود اثر بي‌نظيري است كه با استفاده از اشعار محتشم كاشاني و شعرهاي زيباي ديگر پيرامون واقعه عاشورا اجرا شده است. اجرايي كه بيش از ۱۳۰ هنرمند اركستر سمفونيك تهران آن را به عالي‌ترين شكل ممكن به مخاطبان ارايه دادند. آن وقت عده‌اي مي‌گويند اينها تاريخ عاشورا را به بازيچه گرفته‌اند، تكخواني زن دارند و در واقعه عاشورا ابتذال ايجاد كرده‌اند. در حالي كه وقتي من كار را ديدم، متوجه شدم اين كار يك اثر بسيار برجسته و قابل عرضه در سطح جهاني است كه بسياري از اشعار آن برگرفته از تعزيه‌هاي خودمان است كه ما در طول ساليان دراز آنها را شنيده‌ايم.»

جنتي با تاكيد بر اينكه كساني كه اين كار را ببينند حتما تحت‌تاثير فضاي معنوي آن قرار مي‌گيرند، به اين مساله اشاره داشت كه جاي تاسف است كه يك‌سري از عناصري كه فقط و فقط به سياست‌بازي فكر مي‌كنند، بيايند و چنين كاري را خدشه‌دار كنند و زحمات كساني را كه براي اين كار زحمت كشيدند و در طول ساليان دراز اين فضا را به نتيجه رساندند، زير سوال ببرند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به پرسشي مبني بر ممنوع‌الفعاليت بودن برخي خوانندگان به جهت همكاري با سايت‌هاي غيرمجاز و اعمال و رفتاري كه در برخي كنسرت‌هاي خارج از كشور انجام داده‌اند، تصريح كرد: «ما چيزي به عنوان ممنوع‌الكار نداريم البته بايد توجه داشته باشيم كه اين عبارت، عبارت غلطي است و بهتر است ديگر از اين واژه استفاده نكنيم. به هر ترتيب ما كسي را نداريم كه نامش را به طور رسمي در جاي خاصي اعلام كنيم و بگوييم فعاليت فلان خواننده به طور كلي ممنوعيت دارد. ما در همه حوزه‌ها از جمله نشر، كتاب و بخش‌هاي ديگر معمولا به محتواي كار نگاه مي‌كنيم كه اگر محتواي آن كار مورد پذيرش قرار گيرد به آن اثر مجوز مي‌دهيم. البته ممكن است اثر فرد خاصي به دليل خاصي مورد پذيرش ما نباشد و كار او به نحوي بوده كه احيانا با برخي شبكه‌هاي معاند نظام همكاري جدي داشته باشد، در اين حالت هم با بررسي تمامي جوانب به توليدكننده اثر اعلام مي‌كنيم كه كار شما مورد پذيرش نيست و ما مجوز آن اثر را صادر نمي‌كنيم اما اينكه ما طي اين چند روز فهرستي از ممنوع‌الفعاليت‌ها را اعلام كرده باشيم و بگوييم اينها از نظر ما اجازه فعاليت ندارند، اصلا درست نيست و ما فهرستي را منتشر نكرده‌ايم و آن را تاييد هم نمي‌كنيم.»

در اين ميان، معاون هنري وزير
فرهنگ و ارشاد اسلامي هم در حاشيه اين ديدار در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه چرا اجراهاي عمومي «اپراي عاشورا» امشب به پايان رسيد، بيان كرد: «طبق برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام گرفته، ۲۷ مهر ماه آخرين اجراي عمومي «اپراي عاشورا» بود و روزهايي كه بعد از آن در نظر گرفته شده براي برخي ارگان‌ها و نهادهاي دولتي و غير دولتي است كه متقاضي اجراي خصوصي اين برنامه تا ۳۰ مهر ماه بودند.»

اين حاشيه‌ها اما به اندازه‌اي ابعاد گسترده‌اي به خود گرفته كه
«بهرام جمالي» - مديرعامل بنياد فرهنگي هنري رودكي- از منتشر شدن بخش‌هايي از فيلم اجراي «اپراي عاشورا » در سايت اين مجموعه فرهنگي هنري خبر داد: «با توجه به اتفاقات پيش آمده درباره «اپراي عاشورا» تصميم گرفتيم بخش‌هايي كه باعث ايجاد شايبه و حاشيه شده در سايت بنياد رودكي بارگذاري كنيم تا اذهان عمومي متوجه جزييات فضاي پيش آمده شود. بنياد فرهنگي هنري رودكي آمادگي كامل دارد تا با كساني كه درباره «اپراي عاشورا» نظر كارشناسي دارند، گفت‌وگو كند. همچنين با بارگذاري بخش‌هايي از فيلم «اپراي عاشورا» بنا داريم آنهايي كه فرصت ديدن اجرا را نداشتند به حقيقت ماجرا پي ببرند.»

در اين ميان روابط عمومي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيرامون حاشيه‌هاي پيش آمده در اجراي «اپراي عاشورا» به نويسندگي بهروز
غريب‌پور، آهنگسازي بهزاد عبدي و رهبري اركستر نصير حيدريان در تالار وحدت توضيح داد: «آنچه همواره مورد توجه مديران هنري كشور بوده و مورد تاكيد معاون محترم امور هنري است، رعايت موازين و حدود شرعي به ويژه بر محور نظرات فقهي مقام معظم رهبري است كه در رابطه با اثر هنري ياد شده كه از سال ۸۷ بارها اجرا شده نيز ملاحظه و مراعات شده است. مضافا بر اينكه در آواهاي اثر كه اساسا و به لحاظ مضمون فاخر و متناسب با فضاي ساخت آن به صورت همخوان اجرا شده، شايبه تكخواني و اصرار بر آن دور از انصاف و آداب جامعه هنري در همسويي و هماهنگي با فرهنگ و موازين ديني است. با اين وجود، بهترين ملاك براي داوري درست، حضور متين در صحنه اجرا و شنيدن اثري است كه به قصد روايت هنري ماجراي كربلا تهيه و توليد شده و اميد است مورد قبول قهرمان حماسه عاشورا قرار گيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون