• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3373 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۹ مهر

درددل‌هاي بي‌پايان كارگردان رستاخيز

احمدرضا درويش: سينما در حالت توقف است

اعتماد| بعد از اينكه احمدرضا درويش فيلم«رستاخيز»ش را ساخت، با حواشي زيادي مواجه شد؛ اما سياست اين كارگردان در ماه‌هاي اخير همواره سكوت بود و ترجيح مي‌داد كه مصاحبه‌اي با هيچ رسانه‌اي نداشته باشد. اما حالا ورق برگشته است بعد از حضور غيرمنتظره او در برنامه شهر فرهنگ شبكه خبر كه روزه سكوتش را شكست و درباره اتفاقاتي كه براي فيلم «رستاخير» افتاده بود سخن گفت مدتي بعدتر دوباره تن به مصاحبه داد.

او البته در اين برنامه از مديريت بخش فرهنگ هم انتقاد كرد و گفت كه تا زماني كه فيلم بر اساس دستور مديران وزارت ارشاد از پرده پايين كشيده شد هيچ كدام از سازندگان در جريان اين تصميم نبودند حال بايد پرسيد چگونه است كه با فيلمي كه در زمان ساخت مجوز گرفته، اين‌گونه رفتار و تصميم گرفته مي‌شود كه صاحب فيلم در جريان نيست.

او در همين مصاحبه به سكوت
چند ماهه‌اش اشاره كرده بود و گفته بود كه مديران ارشاد از طريق مطبوعات و رسانه‌ها حرف‌هاي خود را مي‌زدند ولي ما سكوت كرديم و حرفي نزديم در حالي كه بايد كميته‌اي از سوي وزارت ارشاد در درون اين وزارتخانه تشكيل مي‌شد و اين مساله را واكاوي مي‌كرد.

حالا احمدرضا درويش انگار تصميم گرفته كه سكوت نكند و بعد از حضور غير‌منتظر‌ه‌اش در تلويزيون دوباره مصاحبه كرده است و اين‌بار ايسنا به بهانه حواشي رستاخير به سراغ درويش رفته و درباره وضعيت فرهنگ و سينماي ايران از او سوال كرده است.

او در بخشي از صحبت‌هايش به اين موضوع اشاره كرده است كه سينما به عنوان يك بخش مهم از حوزه فرهنگ و هنر، در عرصه مديريت و برنامه‌ريزي و پشتوانه‌هاي رسمي دچار بحران است.

اين كارگردان گفته است كه اين پريشان‌حالي و فضاي وارونه تحت‌تاثير سياست‌هاي غيرمتمركز، متعارض و پراكنده باعث شده كه در هر دوره‌اي يا با هر تغييرات سياسي‌، سينماي ايران تحت‌تاثير قرار بگيرد و در شرايط تعليق به سر ببرد.

به اعتقاد او سينما در حال توقف است و چرخ‌هاي اين سينما در‌جا حركت مي‌كنند.

او در بخش‌هاي ديگر مصاحبه‌اش به وضعيت نامطلوب حوزه‌هاي ديگر اشاره كرده و گفته است كه ما درحوزه كتاب بيشتر ترجمه مي‌كنيم، در حالي كه دستاوردهاي ادبي ما بايد براي جهان ترجمه شود. يا درباره تئاتر گفته كه نه‌تنها در بخش‌هاي بين‌المللي بلكه در داخل هم با مشكل مواجهيم، در موسيقي و هنرهاي ديگر هم همين‌طور.

درويش همچنين به مسائلي چون كمبود سينما در ايران هم اشاره كرده است و گفته كه چه اتفاقي افتاده كشورمان كه حدود 1200 شهر دارد فقط 64 شهر آن صاحب سالن سينماست.

او تاكيد كرده است زماني كه نمي‌توانيم مولفه‌هاي فرهنگي، بومي و ميراث خودمان را به مخاطب داخلي منتقل كنيم چطور مي‌خواهيم پيام‌مان را به جهان عرضه كنيم؟!

احمدرضا درويش يكي از كارگردان‌هايي است كه در ژانر دفاع مقدس فيلم‌هايي ساخته است، او در مصاحبه‌‌اش درباره اينكه چرا از اين سينما فاصله گرفته و سينماي
دفاع مقدس به اينجا رسيده گفته است كه دليل اينكه سينماي دفاع مقدس به اينجا رسيده است، اين نيست كه من و امثال من فيلم
دفاع مقدس نمي‌سازيم چون به نظرم سينمايي كه بخواهد به نسل متكي باشد، خيلي نمي‌تواند به حيات طبيعي خودش ادامه بدهد من در عرصه فيلمسازي‌ به گونه خاصي از فيلمسازي تعلق ندارم؛ بستگي به نوع تعلق دروني‌ به يك پديده و ايده آن را مي‌سازم، مانند فيلم «رستاخيز» كه 20 سال آرزوي ساختش را داشتم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون