• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3373 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۹ مهر

سخنگوي دولت: از مردم‌عذر‌مي‌خواهيم

از مردم عذرخواهی می کنیم که شرایط به گونه ای نیست که رفاه شایسته این مردم را ایجاد کنیم

گروه سياسي| از مردم عذرخواهي مي‌كند كه نمي‌توانند شرايط رفاه را براي آنها فراهم كنند و از ميراثي ياد مي‌كند كه در رقم زدن اين شرايط نقش بسياري داشته‌‌اند. نشست هفتگي سخنگوي دولت باز هم با گزارشي اقتصادي آغاز شد. نوبخت كه تنها چند روز پس از ارايه بسته اقتصادي در جمع خبرنگاران حاضر مي‌شد، از تلاش دولت براي تسريع اجراي برجام خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه به فرجام مطلوبي برسد. سخنگوي دولت با بيان اينكه دولت علاقه‌مند است برجام به نحو مقتضي و با سرعت انجام شود، گفت: «با اجراي برجام و طبق برنامه زمان‌بندي‌شده و اعلام رفع تحريم‌ها در چارچوب توافقات صورت‌گرفته از سوي رييس‌جمهور امريكا و اتحاديه اروپا، هر چند در اين فضاي بي‌اعتمادي بايد دقت لازم از سوي مسوولان صورت گيرد، ولي مي‌توان اميدوار بود كه اين توافق به نحو كاملي به فرجام مطلوب برسد و دولت هم خود را موظف مي‌داند كه براي شرايط پساتحريم برنامه‌ريزي مناسب داشته باشد.» نوبخت كه همچنان از ميراث گذشته مي‌گويد و از دولت به عنوان وارث شرايطي ياد مي‌كند كه تورم بالاي 40 درصدي و رشد اقتصادي منفي 8/6 درصدي از مشخصات اصلي آن بود، اين‌بار از مردم عذرخواهي مي‌كند. عذرخواهي از شرايطي كه نمي‌تواند به اين زودي‌ها تغييري در آن روي دهد تا رفاهي كه شايسته مردم ايران است، فراهم شود. سخنگوي دولت اما از انتخابات هم گفت؛ انتخاباتي كه اين روزها بين دو نهاد اجرايي و نظارتي كشور در حال رفت و برگشت است و هنوز هم به سرانجام مطلوبي نرسيده است؛ انتخاباتي كه برگزاري الكترونيك آن به نظر مي‌رسد از سوي دولت حل شده اما در پيچ شوراي نگهبان معطل مانده است. نوبخت اما همچون مقامات وزارت كشور هنوز اميدوار است و از اعتباراتي مي‌گويد كه براي بعضي از استان‌ها فراهم شده است. نوبخت درخصوص تاييد صلاحيت‌ها كه همچنان يكي از دغدغه‌هاي برخي گروه‌هاي سياسي است با اشاره به اينكه اين مساله از وظايف شوراي نگهبان است، گفت: «البته در مساله تاييد صلاحيت در انتخابات دولت در هيات‌هاي اجرايي وظايفي دارد و مطمئنا در چارچوب قانون تلاش مي‌كند حقي از مردم ضايع نشود. دولت تدبير و اميد خواهان استيفاي حقوق مردم است و با اطمينان مي‌گويم آنچه درباره تاييد صلاحيت در دولت و در وزارت كشور انجام مي‌شود با نهايت دقت صورت خواهد گرفت.»

گزيده پاسخ محمدباقر نوبخت به سوالات خبرنگاران در ادامه مي‌آيد:

قطعا بسته اقتصادي اعلام‌شده از سوي دولت، كوتاه‌مدت و براي چهار، پنج ماه آينده است. تا به رشد اقتصادي سرعت بيشتري ببخشيم و تلاش‌مان اين است كه از دو ابزار پولي و مالي استفاده كنيم تا حركت مطلوبي به چرخه اقتصادي بدهيم. اين بسته در راستاي بسته قبلي است و براي اين مدت‌زمان، لازم به تمركز براي تزريق منابع به طرح‌هاي عمراني و توليدي در بخش خصوصي بود. چون در اين چند ماه همچنان تحريم هستيم بايد فعاليت سنجيده‌اي انجام مي‌داديم و اميدواريم اهداف‌مان تحقق پيدا كند. من روزي را مي‌بينم كه گزارشي از آثار نسبي اين بسته در افزايش رشد را خدمت شما و مردم ارايه كنم.

صنعت در رشد اقتصادي سهم قابل توجهي دارد و بخش خودرو در صنعت واقعا محرك و اثرآفرين است. البته بيان انتظارات و مطالباتي را كه مردم و مصرف‌كنندگان نسبت به بخش خودرو دارند بارها شنيده‌ايم كه مردم انتظار دارند خودروها با كيفيت بيشتر و قيمت مناسب‌تري عرضه شود. خود من هم در بازديد از ايران خودرو مطالبات مصرف‌كنندگان را مطرح كردم و از طرفي ما به عنوان اعضاي دولت بايد مشكل خودروسازان را هم بدانيم.

برحسب اعلام مسوولان قضايي حمله مسلحانه دزفول امنيتي بوده و با ظرافت و دقت نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي حمله‌كنندگان سريعا دستگير شدند.

اينكه فعاليت‌هاي روسيه در سوريه با ايران همپوشاني يا هم‌افزايي دارد يا خير را گفته‌ايم كه ما به سوريه در حد مستشاري كمك مي‌كنيم و فعلا به همين اندازه بسنده خواهيم كرد. در آينده نزديك اخبار اميدبخشي براي مقابله با تروريسم در منطقه با همكاري جمهوري اسلامي خواهيد شنيد.

قطعا موضوع منا را فراموش نمي‌كنيم و در دو مسير احقاق حقوق قربانيان در حال تعقيب است. اول اينكه دولت از طريق سازمان حج و زيارت در عربستان اين موضوع را پيگيري مي‌كند و تا شناسايي آخرين مفقود كارمان را در اين بخش ادامه خواهيم داد. ضمن اينكه از ابزارهاي ديپلماسي و روابط خارجي و همه ظرفيت‌هاي قانوني براي جلوگيري از تضييع حقوق آسيب‌ديدگان استفاده مي‌كنيم. قوه قضاييه هم كانالي را براي پيگيري شكايات تعريف كرده است و مطمئنا از اين دو طريق اقدامات لازم صورت خواهد گرفت. همه اين‌ها مربوط به جبران اتفاقات امسال است و ما سال‌هاي آينده هم براي انجام حج زاير اعزام خواهيم كرد و حجاج ما بايد امنيت كافي را داشته باشند. به همين دليل مطمئنا براي آينده با توجه به ضعف مديريتي ميزبان فعاليت‌مان را ادامه خواهيم داد.

برنامه ششم توسعه متصف به دولت تدبير و اميد خواهد بود و ما علاقه‌منديم پايان كارمان به گونه‌اي باشد كه وقتي ديگران قضاوت‌مان مي‌كنند بيشترين، صادقانه‌ترين و عالمانه‌ترين خدمت را به مردم كرده باشيم.

تلاش‌مان اين است سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به نحو شايسته‌اي اجرا شود. اگر كسي بگويد دولت با اقتصاد مقاومتي موافق نيست اشتباه مي‌كند. تمام سخن اقتصاد مقاومتي و 24 بند آن اين است كه تجهيز منابع كنيم، دانش روز را افزايش دهيم، توليد را بالا ببريم و عمده توليدات را به صادرات غيرنفتي تبديل كنيم ضمن اينكه براي استفاده از ظرفيت‌ها روابط بهتري با دنيا برقرار كنيم. ما با كدام يك از اين راهكارها مخالفيم؟ مگر راه ديگري هم داريم؟ هيچ راهي براي كمك به اقتصاد جز اجراي برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي وجود ندارد.

درباره پيگيري شكايت‌هايي كه دولت قبل از اصحاب رسانه داشته است يك بار جمع‌بندي اين بود كه معاونت حقوقي ديگر اين مسائل را پيگيري نكند. نمي‌دانم الان هم شكايتي وجود دارد يا نه. اما با مرور برخي رسانه‌ها انتخاب برخي واژه‌ها باعث ايجاد تكدر مي‌شود كه قطعا بايد خويشتنداري كنيم اما اگر افترايي به دولت زده شود مثل مطلبي كه درباره آقاي جهانگيري مطرح شد قطعا قابل تعقيب است.

حتما بايد همه اموال و دارايي مسوولان كاملا مشخص باشد و به مرجع آن‌كه معمولا قوه قضاييه است اعلام شود اما اينكه بخواهد در رسانه‌ها منتشر شود، مقتضي نيست. انتظار اين است كه در پايان كار مسوولان نيز بررسي شود كه چقدر به اموال‌شان اضافه يا از آن كم شده است.

در اجراي برجام به گونه‌اي عمل خواهيم كرد كه زيرساخت‌ها آسيبي نبيند. تمامي قطعات شماره‌گذاري و بسته‌بندي مناسب خواهند شد و در شرايط ويژه‌اي از آنها مراقبت مي‌شود كه بتوان در زمان لازم از آنها استفاده كرد.

در مورد اينكه گفته مي‌شود استقبال از رييس‌جمهور در مازندران پرشور نبوده بايد بگويم، شما لحظه ورود رييس‌جمهور به اجتماع مردم را بايد به خاطر داشته باشيد كه به‌يادماندني بود و خود من در برخي از سفرها واقعا تحت تاثير قرار مي‌گيرم. اين خيلي سخيف است كه بعضي از مخالفان به روش‌هايي اين‌گونه متوسل مي‌شوند. شما همين مردم را در انتخابات گذشته ديديد و در انتخابات آينده هم خواهيد ديد. البته اگر اين‌گونه اخبار باعث آرامش يك گروه مي‌شود ما هم مدارا مي‌كنيم ولي در مازندران استقبال پرشور بود. بايد توجه داشت دولت بخشي از نظام است و ما علاقه مردم به دولت را خاص خودمان نمي‌دانيم بلكه عشق به نظام مي‌دانيم و كساني كه اين مطالب را عنوان مي‌كنند بايد به اين نكته توجه داشته باشند.

اجراي مصوبه مجلس در خصوص اجراي قانون آمران امر به معروف و ناهيان از منكر ايراداتي داشت و تداخلاتي به وجود مي‌آورد كه اصلاح اين مسائل در حال اجراست.

دولت براي ماه‌هاي باقي‌مانده تا پايان سال بسته سياستي متناسبي براي سرعت‌بخشي براي خروج از ركود همراه با مهار تورم اجرا خواهد كرد. آنچه مرتبط با سازمان بود در قالب استفاده از ابزارهاي مالي اعلام شد كه پرداخت‌ها به طرح‌هاي عمراني و واحدهاي غيردولتي صورت گيرد. با توجه به اينكه زمان زيادي براي اجراي اين بسته وجود نداشت هم سازمان و هم وزارت اقتصاد و هم بانك مركزي كار خود را آغاز كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون