• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3378 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ آبان

خيز ايران و برزيل براي افزايش مراودات اقتصادي

ايران در برزيل ذرت مي‌كارد

گروه اقتصادي| كشت فراسرزميني در برزيل حاصل توافقات وزارت جهاد كشاورزي با طرف برزيلي است كه در سال گذشته انجام شد؛ به گونه‌اي كه پس از اين توافقات و در مدت كوتاهي حدود 100 هزار هكتار از اراضي كشاورزي برزيل در اختيار ايران قرار گرفت كه هم‌اكنون 60 هزار هكتار آن از سوي شركت‌هاي سرمايه‌گذار بخش خصوصي ايراني زيركشت ذرت رفته است. اين تنها يكي از بخش‌هاي مورد توافق دو كشور جهت همكاري دوجانبه است. در سفر هيات برزيلي به ايران افزايش سطح تبادلات تا پنج ميليارد دلار، همكاري‌هايي در بخش انرژي و خريد گاز مباحث مورد مذاكره دو كشور بوده است.

يكي از بخش‌هايي كه براي همكاري با برزيل در نظر گرفته شده كشت فراسرزميني است كه هومن فتحي مديركل بين‌الملل وزارت جهاد كشاورزي گفت: هم‌اكنون 60 هزار هكتار از اراضي كشاورزي در اين كشور تحت كشت ذرت از سوي ايرانيان قرار گرفته است. در كنار اين اقدام قرار است حجم تبادلات ايران و برزيل به پنج ميليارد دلار برسد. هدفگذاري جديد كه به گفته علي طيب‌نيا وزير اقتصاد دست‌يافتني است در ديدار با وزير توسعه، صنعت و تجارت اين كشور انجام شد. در سلسله ديدارهاي كشورهاي غربي براي ارتباط مجدد با ايران «آرماندو مون تيرو» وزير توسعه، صنعت و تجارت خارجي برزيل و هيات همراه درباره تجارت و سرمايه‌گذاري در ايران با طرف‌هاي ايراني مذاكره كرد. طيب‌نيا پيرو اين ديدار گفت: در جلسه مشترك مقرر شد كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران و برزيل در سه ماهه اول سال آينده تشكيل شود. وزير اقتصاد تصريح كرد: قبل از آن كميته‌هاي تخصصي در زمينه تنظيم روابط مالي، بانكي، بيمه‌اي، گمركي و سرمايه‌گذاري مشترك تشكيل مي‌شود تا متون و اسناد لازم را تهيه كنند و در كميسيون مشترك به امضاي مقامات دو كشور برسد. «آرماندو مون تيرو» وزير توسعه، صنعت و تجارت خارجي برزيل پس از اين ديدار گفت: در سال ۲۰۱۰ نيز رييس‌جمهور ما آقاي لولا قصد داشت درباره مسائل هسته‌اي ايران كمك كند. وي گفت: الان زمان مهمي است تا ايران به جامعه بين المللي بازگردد و زمينه‌هاي توسعه روابط خارجي و سرمايه‌گذاري براي ايران فراهم شود.

برزيلي‌ها از صادرات ايران 140 درصد ماليات مي‌گيرند

رييس اتاق بازرگاني ايران و برزيل نيز با اعلام 20 برابر بودن صادرات برزيل به ايران، گفت: در حالي كه صادرات برزيل به ايران يك‌طرفه و ناعادلانه است، اين كشور براي واردات كالا از ايران تا 140 درصد تعرفه گمركي در محصولاتي مانند فرش اعمال مي‌كند. سيد فخرالدين عامريان در واكنش به خبر تراز منفي ايران در تجارت با برزيل و اعلام صادرات سه برابري برزيل به ايران، به تسنيم اظهار كرد: مسوولان ايراني بر اساس آمار گمرك خودمان، صادرات برزيل به ما را 300 ميليون دلار مي‌دانند در حالي كه ميزان صادرات برزيل به ايران بيش از دو ميليارد دلار است. وي افزود: به دليل شرايط خاصي كه ايران در زمان تحريم داشت، بخش زيادي از كالاهاي ايراني با واسطه امارات به ايران آمد كه اين ارقام در ميزان مبادلات تجاري دو كشور و تراز منفي تجاري ايران، آورده نشده است. رييس اتاق بازرگاني ايران و برزيل ادامه داد: در ديداري كه بنده با وزير كشاورزي برزيل داشتم، وي عنوان كرد كه ميزان صادرات برزيل به ايران بيش از دو ميليارد دلار است.

برزيل ، بازار جديد نيروگاه‌سازان ايراني مي‌شود؟

در حالي كه جمعيت برزيل حدود 5/2 برابر جمعيت ايران است، ظرفيت اسمي توليد برق در اين كشور حدود هفت برابر كشور ما است. با اين وجود، وزير توسعه، صنعت و تجارت خارجي برزيل از وجود ظرفيت سرمايه‌گذاري 47 ميليون دلاري در زمينه ايجاد نيروگاه‌ها در برزيل خبر مي‌دهد. در جريان سفر هيات برزيلي وزير معادن و انرژي برزيل با «حميد چيت‌چيان» وزير نيروي ايران نيز ديدار و گفت‌وگو كرد. جمهوري فدرال برزيل بزرگ‌ترين اقتصاد امريكاي لاتين است و پنجمين كشور جهان از نظر وسعت و جمعيت محسوب مي‌شود. بازار 193 ميليوني مصرف در اين كشور در كنار رشد تقاضاي مصرف و همچنين رشد طبقه متوسط موجب شده كه اين كشور از بازار گسترده و رو به رشدي برخوردار باشد.

كشاورزي و تجهيزات مرتبط، ساختمان و تاسيسات، برق، فناوري‌هاي زيست محيطي، انرژي هسته‌اي، خرده‌فروشي و حمل و نقل از ظرفيت‌هاي مهم سرمايه‌گذاري در اين كشور است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون