• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3382 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ آبان

حزب عدالت و توسعه با حدود 50 درصد آرا حايز اكثريت كرسي‌هاي پارلمان شد

تعبير روياي اردوغان

ميثم سليماني/ آخرين نتايج اعلام شده از انتخابات زودهنگام تركيه نشان مي‌دهد كه ترك‌ها تصميم نهايي را گرفته‌اند تا همچنان عنان قدرت را در اختيار حزب مورد علاقه
رجب طيب اردوغان قرار دهند. آخرين نتايج اعلامي تا زمان تنظيم اين گزارش حاكي از آن است كه حزب عدالت و توسعه حدود 50 درصد آرا را به دست آورده است.

مردم تركيه براي دومين بار در طول چند ماه اخير به پاي صندوق‌هاي راي رفتند تا نشان دهند در اين مجال چند ماهه از انتخابات ژوئن چه تغييري در نظر خود نسبت به احزاب پارلماني داده‌اند. انتخابات از ساعت هشت صبح به وقت محلي در سراسر تركيه آغاز و ساعت پنج بعدازظهر درهاي تمامي حوزه‌هاي راي‌گيري سراسر اين كشور بسته شد. شواهد نشان مي‌دهد در انتخابات اول نوامبر به نسبت انتخابات ژوئن درصد بيشتري از مردم براي شركت در انتخابات احساس تكليف مي‌كردند. بر اساس گزارش‌ها، روز گذشته بيش از پنجاه و هفت ميليون راي در صد و هفتادو هشت هزار صندوق اخذ شد.

طبق آخرين آمار از شمارش آرا تا زمان تنظيم اين گزارش يعني شمارش حدود 94درصد آرا، حزب عدالت و توسعه به رهبري احمد داوود اوغلو توانسته است نزديك به 50 درصد آراي اخذ شده را به دست بياورد. اين تعداد راي نشان مي‌دهد كه حزب عدالت و توسعه توانسته 311 صندلي پارلمان تركيه را كسب كند و اكثريت نسبي را در پارلمان آينده تركيه به دست گيرد. در رده بعدي حزب جمهوري‌خواه خلق قرار دارد. اين حزب به رهبري كمال قليچدار اوغلو توانسته تنها 25 درصد آرا را كسب كند و آراي اين حزب تفاوت چنداني با انتخابات گذشته را نشان نمي‌دهد به اين ترتيب تا زمان آخرين شمارش آرا از انتخابات تركيه اين حزب 133 كرسي از پارلمان تركيه را به دست آورده است. در رده سوم حزب حركت ملي به رهبري دولت باغچلي قرار دارد كه توانسته آراي بيش از 11 درصد راي‌دهندگان را به دست بياورد اما آراي آنها در شهرها به گونه‌اي بوده كه تنها توانسته 46 كرسي از پارلمان تركيه را كسب كند. اين نتايج نه تنها سقوط چهار درصدي آراي كلي حزب را نسبت به انتخابات گذشته نشان مي‌دهد بلكه اين حزب نصف كرسي‌هاي خود در پارلمان كنوني را بايد تحويل عدالت و توسعه دهد. در رتبه چهارم انتخابات حزب دموكراتيك خلق به رهبري صلاح الدين دميرتاش قرار گرفته كه نمايندگي كردهاي تركيه را برعهده دارد. نتايج انتخابات نشان مي‌دهد كه اين حزب توانسته است كمي بيش از 10 درصد آرا و60 كرسي را كسب كند، با اين وجود حزب دموكراتيك خلق تا زمان تنظيم اين گزارش در مرز سقوط از خط قرمز 10 درصد براي ماندن در پارلمان تركيه است.

اما در كل نتايج انتخابات نشان مي‌دهد كه حزب عدالت و توسعه توانسته است به اهداف برگزاري انتخابات زودهنگام دست يابد. زماني كه در انتخابات هفت ژوئن حزب عدالت و توسعه نتوانست اكثريت مطلق آرا را به دست بياورد و با كمي بيش از 40 درصد آرا به عنوان حزب اول تركيه شناخته شد، بايد روندي را با ساير احزاب تركيه پس از 13 سال ماندن به تنهايي در راس قدرت براي تشكيل دولت ائتلافي آغاز مي‌كرد. احمد داوود اوغلو كه ماموريت اين كار را از حزب عدالت و توسعه بر عهده داشت مذاكرات خود را با ساير احزاب آغاز كرد اما عملا نتوانست با هيچ يك از سه حزب رقيب خود به ائتلاف برسد و رجب طيب اردوغان به عنوان رييس‌جمهور تركيه روز يكم نوامبر را براي برگزاري انتخابات زودهنگام اعلام كرد. در طول حدود پنج ماهي كه بين دو انتخابات فاصله بود يك اتفاق مهم رخ داد. حزب عدالت و توسعه با عنوان مبارزه با تروريسم جنگي را پس از دو سال صلح عليه پ.ك.ك آغاز كرد. به گفته كارشناسان حزب عدالت و توسعه از اين اقدام دو هدف را دنبال مي‌كرد. نخستين هدف اين بود تا بتواند انسجام ميان كردها را كه دليل موفقيت آنها در انتخابات گذشته بود از بين ببرد. دومين هدف نيز از اين اقدام دولت، جذب آراي ملي‌گراياني بود كه بيشتر تمايل به سياست‌هاي حزب حركت ملي داشتند اما ثبات تركيه را بيشتر مي‌خواستند.حالا نتايج به دست آمده از انتخابات سراسري تركيه نشان مي‌دهد كه حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان اهدافي را كه براي برگزاري انتخابات زودهنگام دنبال مي‌كردند به دست آورده‌اند. انتخابات زودهنگام سراسري در تركيه نشان داد كه اردوغان با يك ريسك سياسي توانست بازي باخته انتخابات گذشته را به يك بازي برده تبديل كند و مي‌تواند خود را در آستانه تعبير روياي تغيير نظام سياسي تركيه ببيند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون