• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3382 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ آبان

رييس ستاد انتخابات كشور:

از همه نخبگان مي‌خواهيم كه در انتخابات ثبت نام كنند 4800 نفر براي انتخابات امسال اعلام آمادگي كردند

گروه سياسي| «ما مي‌خواهيم مردم ببينند كه در شروع انتخابات رايي در صندوق نيست.» رييس ستاد انتخابات كشور در جمع اصحاب رسانه از صندوق‌هاي شفافي كه روز گذشته مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفت دفاع مي‌كند. وزارت كشور كه به نظر مي‌رسد در اجراي انتخابات الكترونيك در 9 كلانشهر با شوراي نگهبان به بن‌بست رسيده است و 9 كلانشهر به 14 حوزه تقليل پيدا كرد حالا تلاشش را به كار گرفته است دست‌كم برنامه‌هاي ديگرش را هر چند كوچك پيگيري و اجرايي كند. محمدحسين مقيمي در نشست خبري خود همچنين از اعلام آمادگي 4800 نفر براي شركت در انتخابات خبر داد. مشخص نيست كه اين تعداد آيا براي هر دو انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري تا امروز اعلام آمادگي كرده‌اند يا اين آمار تنها مربوط به مجلس شوراي اسلامي است. اما مي‌توان حدس زد وزارت كشور اين آمار را با توجه به استعفاهايي كه با هدف شركت در انتخابات بوده ارايه كرده است. بنابراين مي‌توان حدس زد اين تعداد تا امروز براي انتخابات مجلس اعلام آمادگي كرده‌اند. در اين ميان اما شايد مهم‌ترين بخش صحبت‌هاي مقيمي آنجايي باشد كه از همه نخبگان دعوت مي‌كند تا در انتخابات آينده شركت كند. مقيمي در صحبت‌هايش از هيچ خط‌بندي سياسي و جناحي سخن نگفته است و نخبگان همه جناح‌هاي سياسي را تشويق مي‌كند تا در انتخابات آينده حضور پيدا كنند. بي‌شك نقش وزارت كشور و شخص رييس‌جمهور در رايزني‌ها براي تاييد صلاحيت كانديداها مي‌تواند در اين روند تاثيرگذار باشد، موضوعي كه تا امروز براي همه در هاله‌اي از ابهام است و هنوز مشخص نيست دولت در اين رايزني‌ها چقدر مي‌تواند طبق برنامه و سياست انتخاباتي‌اش پيش برود. مهم‌ترين صحبت‌هاي مقيمي را در ادامه بخوانيد:

ما مي‌خواهيم مردم ببينند كه در شروع انتخابات رايي در صندوق نيست. در اين صندوق‌ها برگه‌هاي راي ديده مي‌شود ولي راي مردم خوانده نمي‌شود.

وزارت كشور، استانداري‌ها، فرمانداري، و بخشداري‌ها آماده براي برگزاري انتخابات هستند. البته در گذشته خلاء‌هاي قانوني وجود داشت كه اين خلاءها به وسيله مجلس برطرف شد، اميدواريم شوراي نگهبان هم مصوبات مجلس را تاييد كند.

‌با توجه به اينكه انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان همزمان برگزار مي‌شود، هيات‌هاي اجرايي همگام شده و مجلس هم راي داده و قرار است يك هيات اجرايي براي دو انتخابات وجود داشته باشد.

تاكنون حدود 4800 نفر براي حضور در انتخابات اعلام آمادگي كرده‌اند.

لايحه جامع انتخابات نيز تقديم دولت شده كه اگر در دولت به تصويب برسد در اختيار مجلس قرار مي‌گيرد.

دولت بودجه لازم براي برگزاري انتخابات الكترونيكي را در اختيار وزارت كشور قرار داده و اين مبلغ حدود 160 ميليارد تومان است.

امسال ما دنبال اين هستيم كه تا يك سوم انتخابات را به صورت الكترونيكي برگزار كنيم، نمونه سخت‌افزار اين انتخابات تهيه شده و به تاييد شوراي نگهبان هم رسيده است، اكنون بايد نرم‌افزار آن تهيه شده و به تاييد شوراي نگهبان برسد كه اين نرم‌افزار در حال تهيه است. پس از تاييد شوراي نگهبان ما حوزه‌هايي را كه قرار است انتخابات در آن به صورت الكترونيكي برگزار شود، مشخص مي‌كنيم.

960هزار نفر به اجراي انتخابات كمك مي‌كنند. ما خلاء‌هاي قانوني داشته‌ايم كه مجلس آنها را برطرف كرد. اخيرا نيز مجلس مصوبات خوبي درباره تبليغات انتخابات و تخلف درباره خريد و فروش راي داشته است.

وزارت كشور و فرمانداري‌ها تبليغات زود هنگام را رصد و گزارشات آن را دريافت مي‌كنند و طبق قانون با اين تخلفات برخورد خواهد شد. اگر در فضاي مجازي هم فعاليت زودهنگامي انجام شود طبق قانون با آن برخورد مي‌شود. دستگاه قضا با اهانت و تخريب ديگران در شبكه‌هاي اجتماعي برخورد مي‌كند و پليس فتا هم آمادگي كامل براي برخورد با تخلفات در فضاي مجازي را داراست.

ثبت نام انتخابات، ماشيني انجام مي‌شود و تعرفه‌ها نيز از طريق ثبت نام الكترونيكي در اختيار افراد قرار مي‌گيرد، در انتخابات هم شناسنامه و هم كارت ملي نياز است. سازمان ثبت احوال هم اعلام كرده در كوتاه‌ترين زمان كارت ملي متقاضيان را تهيه مي‌كنم. توصيه ما اين است كه آنهايي كه كارت ملي ندارند براي گرفتن كارت اقدام كنند.

‌ توصيه رييس‌جمهور و وزير كشور به ما اين بود كه در انتخابات بي‌طرف باشيم و به گونه‌اي عمل كنيم كه مردم احساس كنند مجريان انتخابات بي‌طرف هستند. تمام تلاش ما اين است كه اين جمله رهبري را كه راي مردم حق‌الناس است عملي كنيم. ما معتقديم قانون‌مند عمل كردن و بي‌طرفي لازمه صيانت از راي مردم است.

قوه قضاييه اين آمادگي را دارد كه خارج از نوبت به تخلفات انتخاباتي رسيدگي كند، ما با ثبت احوال، دستگاه قضا، وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي نيز تعامل خوبي داريم تا به موقع اسناد لازم براي تاييد يا رد صلاحيت نامزدها را داشته باشيم.

ما با همه فرمانداران درباره مسائل اساسي انتخابات صحبت كرده‌ايم، ما كشور را به 11 منطقه تقسيم كرده‌ايم و جلسه توجيهي پنج منطقه را برگزار كرده‌ايم. ما 270 مربي را تربيت و آموزش داده‌ايم كه آنها در استان‌ها حضور مي‌يابند و كادر اجرايي انتخابات را آموزش مي‌دهند. همچنين امتحاني از فرمانداران درباره قانون انتخابات گرفته‌ايم تا تسلط آنها را در قانون انتخابات ارزيابي كنيم.

ما از نخبگان و كساني كه صلاحيت لازم را در خود مي‌بينند، مي‌خواهيم كه در انتخابات ثبت نام كنند و به صحنه بيايند، تا ان شاء‌الله مجلس بعدي از نمايندگان نخبه‌تر، خبره‌تر و كارآمدتر برخوردار باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون