• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3382 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ آبان

«جام» بدون «شاهد»

وحيد جعفري

 

جام شاهد در دو رشته كشتي آزاد و فرنگي و در رده سني جوانان به ميزباني سالن هفتم تير تهران با حضور تيم‌هاي منتخب ايران، روسيه، اوكراين، قرقيزستان، گرجستان، آذربايجان، بلاروس، ارمنستان و عراق برگزار شد. برگزاري مسابقات به صورت تيم به تيم -كه شبيه جام‌جهاني بزرگسالان بود- مي‌توانست بر زيبايي و جذابيت رقابت‌ها بيفزايد؛ اما از آنجايي‌كه تورنمنت جوانان تا به امروز به اين صورت برگزار نشده و البته فينال و رقابت‌هاي حساس اين جام روز جمعه -كه داربي پايتخت بين دو تيم فوتبال استقلال و پرسپوليس برگزار شد- انجام گرفت با استقبال تماشاگران -كه مي‌توانستند به صورت رايگان مسابقات را از نزديك به تماشا بنشينند- مواجه نشد. البته فدراسيون مي‌توانست با تبليغات در مورد برگزاري اين مسابقات كه شاهد كمترين آن هم نبوديم، اطلاع‌رساني لازم و كافي را انجام داده و كشتي دوستان را ترغيب به حضور در تالار پير پايتخت براي ديدن مسابقات -كه هزينه زيادي براي برگزاري‌اش شد- كند تا وقتي قدم به سالن رقابت ها مي‌گذاريم شاهد اين نباشيم كه به جز كشتي‌گيران و مسوولان برگزاري مسابقات، افراد ديگري شاهدبرگزاري جام شاهد نباشند. اين در حالي است كه تيم‌هاي خوبي براي حضور در اين تورنمنت به ايران آمده بودند به نحوي كه قهرماني به تيم‌هاي كشورمان نرسيد و در پايان در كشتي آزاد تيم‌هاي روسيه، اوكراين و ايران B و در كشتي فرنگي تيم‌هاي قرقيزستان، گرجستان و ايران A اول تا سوم شدند.

البته ايران با شش تيم در جام شاهد به ميدان رفت؛ يعني با سه تيم در رشته فرنگي و سه تيم در رشته آزاد و همين موضوع باعث شده بود تا قدرت ايران متمركز نبوده و در سه تيم پخش شود، از همين رو اگر ايران با دو تيم در دو رشته آزاد و فرنگي روي تشك مي‌رفت، مي‌توانست در خانه قهرمان شود؛ اما مردان فني كشتي اين كار را نكردند تا به جوانان بيشتري ميدان دهند و تعداد زيادي از جوانان كشتي‌گير شركت در يك تورنمنت بين‌المللي را تجربه كنند و آماده حضور در ميادين بزرگ‌تر شوند، حتي اگر اين كسب تجربه به قهرمان نشدن در خانه ختم شود.

باري، اگر امروز ايران در يك تورنمنت خانگي قهرمان نشده نبايد به آن خرده گرفت، چرا كه فدراسيون و كادرهاي فني كشتي آزاد و فرنگي اهداف بزرگ‌تري را دنبال مي‌كنند و شكست در يك جام خانگي براي آنها كه به فكر قهرماني‌هاي ارزشمندتر در رقابت‌هاي بزرگ‌تر هستند، آنقدرها هم مهم نيست؛ مهم نفس كار است و بي‌ترديد در آينده به كشتي ما كمك بسياري مي‌كند و سرمايه‌هاي زيادي را به كشتي ايران در رده بزرگسالان معرفي خواهد كرد. تعدادي از كشتي‌گيران ايراني كه در اين جام به ميدان رفتند نوجوان بوده يا تازه به رده جوانان آمده‌اند و حالا با حضور در اين مسابقه بين‌المللي تجربه گران‌بهايي به دست آورده‌اند كه در آينده مي‌تواند به موفقيت‌شان كمك كند. سياست و برنامه فدراسيون كشتي اين است كه بر تعداد كشتي‌گيران خود در رده‌هاي پايه بيفزايد تا از يك كميت مطلوب، دست به انتخاب نفرات برتر زده و به كيفيت دلخواه برسد، براي همين در رده‌هاي پايه بيشتر از نتيجه به فكر تعليم و آموزش سرمايه‌هاي موجود است تا در ادامه و در رده سني بزرگسالان از آنها به نفع كشتي كشور بهره‌برداري كند. بي‌ترديد با اين برنامه در سال‌هاي آينده كشتي ايران در رده سني بزرگسالان در هر وزن تعداد زيادي مدعي براي تصاحب دوبنده تيم ملي خواهد داشت؛ مدعياني كه هر كدام به دوبنده تيم ملي برسند، توان اين را خواهند داشت تا در رقابت‌هاي جهاني و المپيك براي كشورمان خوش بدرخشند و كسب افتخار كنند. توجه به رده‌هاي پايه گمشده كشتي ايران بوده؛ اما حالا مي‌بينيم كه فدراسيون حتي در سال المپيك كه تمام توان و تمركز خود را بايد براي موفقيت در بازي‌هاي المپيك ريو معطوف كند، از رده‌هاي پايه نيز غافل نشده و برايشان برنامه ويژه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون