• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3382 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ آبان

روايتي از تهران قديم و جديد

ميان عكس‌هاي سياه و سفيد و عكس‌هاي رنگي امروزي

اعتماد| برنا قاسمي، عكاس خبرگزاري ايسنا، پروژه‌هاي جالب و دوست‌داشتني را انجام داده است. عكس‌هاي قديمي از ميدان‌ها و خيابان‌هاي مختلف تهران را در دست گرفته و از نماي ديروزي و امروزي آنها عكاسي كرده. مجموعه‌اي كه بسيار ديدني و جذاب است و تفاوت آنچه كه تهران قديم مي‌خوانيم را با اين روزهاي تهران و نشانه‌هايش، روايت كرده.

عكس‌هايي كه وقتي به آن‌ها و تفاوت‌هاي قديمي و جديد نگاه مي‌كنيم، با تعجب مي‌بينيم كه آن تهراني كه ما دوست داريم با اين تهراني كه حالا مي بينيم و در آن زندگي مي كنيم، چقدر متفاوت است. تفاوتي كه بارها درباره آن حرف زده شده، آنقدر كه شايد برنا قاسمي هم براي همين ترجيح داده كه به يك توضيح ساده قناعت كند و در توضيح اين عكس‌ها بنويسد:

« تهران در ابتدا روستايي نسبتا بزرگ بود كه ميان شهر بزرگ ري و كوهپايه‌هاي البرز جاي گرفته بود. پس از يورش مغولان و ويراني ري، مهاجرت مردم از شهرهاي اطراف به تهران افزايش يافت.

هر چند تاريخ دقيقي از آغاز شكل‌گيري تهران به عنوان يك شهر در دست نيست، اما ساخت تهران در سال
۹۶۱ ه.ق به دستور شاه طهماسب صفوي را مي‌توان نقطه آغاز شكل‌گيري هسته تهران امروزي در نظر گرفت. حصاري به‌طول يك فرسخ (۶كيلومتر) با ۱۱۴ برج به‌ تعداد سوره‌هاي قرآن و چهار دروازه بنا شد و به «حصار شاه طهماسبي» معروف گشت. توسعه و تغييرات تهران در دوره شاه‌عباس و ساير شاهان صفوي از جمله شاه سليمان و پس از آن نادرشاه افشار و كريم‌خان زند در محدوده حصار شاه طهماسبي باقي ماند. در سال ۱۲۰۰ ه. ق و پس از به حكومت رسيدن آغا محمد‌خان قاجار و پايتخت قرار دادن ده كوچك تهران، رفته رفته به شهري بزرگ تبديل شد. توسعه شهر تهران در دوره مظفرالدين‌شاه، محمدعلي شاه و احمدشاه قاجار تا به‌قدرت رسيدن رضاشاه پهلوي در محدوده حصار ناصري باقي ماند. با تصويب «قانون بلديه» نخستين طرح تهران تحت عنوان «نقشه خيابان‌ها» در ۱۳۰۹ ه.ش به اجرا درآمد، بسياري از ساختمان‌هاي قديمي و همچنين حصار تهران تخريب شد و با ساخته شدن بناهاي جديد زمينه توسعه تهران فراهم شد.

حالا تهران هشت ميليون نفري، كمتر نشاني از تهران قديم دارد، جز چند ساختمان قديمي كه در انبوه برج و ترافيك و دود، يادآور دهه‌هاي رفته‌اند. از تهران قديم چنارهاي بلند مانده و مردمان ساكت عكس‌هاي قديمي، كه در تهران شلوغ امروز جا مانده‌اند و به غمگيني غريبي مي‌كند. تهران هر روز بزرگ‌تر مي‌شود و از تهران سال‌هاي عكس‌هاي سياه و سفيد، دورتر و دورتر.» عكس‌هايي كه مي‌بينيد، منتخبي از اين مجموعه هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون