• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3386 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۶ آبان

ممنوعيت عرضه كالاهاي مصرفي امريكايي ابلاغ شد

گروه اقتصادي| مراودات اقتصادي ايران و امريكا اين روزها در حالي بر صدر اخبار قرار گرفته است كه دو كشور بيش از سه دهه است مراوداتي با يكديگر ندارند. به گزارش «اعتماد»، ابلاغ اين بخشنامه در پي صدور دستور صريح رهبر معظم انقلاب مبني بر عدم صدور مجوز عرضه كالاهاي مصرفي امريكا كه جنبه نمادين حضور امريكا در كشور را دارند، صادر شده است.

دوران تازه ايران كه به نظر مي‌رسد با لغو تحريم‌ها همراه باشد، بسياري از شركت‌هاي خارجي از جمله شركت‌هاي اروپايي را متقاضي سرمايه‌گذاري در ايران كرده است.

بر اساس اين گزارش، راه‌اندازي شعبه يك رستوران امريكايي در ايران و پلمب اين رستوران موجي از اخبار داغ پيرامون روابط اقتصادي ايران و امريكا را در رسانه‌هاي گروهي ايراني و خارجي جاي داد. هر چند مدير امريكايي كي.اف.سي تعجبش از پلمب رستوراني كه مجوز فعاليت براي آن صادر نكرده بود را ابراز كرد اما بررسي‌هاي بعدي نشان داد ايران مجوز مذكور را از كشور همسايه دريافت كرده است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد ايران و امريكا مراودات اقتصادي اندكي با يكديگر دارند. گفته مي‌شود بخش مهمي از واردات كالاهاي امريكايي به كالاهاي واسطه‌اي و سرمايه‌اي باز‌مي‌گردد و مصرفي‌ها سهم اندكي دارند اما آنچه سبب شد سياست ايران در قبال كالاهايي كه نماد امريكا محسوب مي‌شوند، به سرعت ابلاغ شود، تمايل شركت‌هاي امريكايي به حضور در ايران بود، اين تمايل در حالي ابراز مي‌شد كه ديگر شركت‌هاي امريكايي همچنان براي حضور در ايران اما و اگر را مستند قرار داده و تاكيد مي‌كنند در انتظار لغو تحريم‌ها به سر مي‌برند. ابلاغ بخشنامه ممنوعيت واردات كالاهاي مصرفي از امريكا را مي‌توان فصل جديدي در روابط برقرار نشده ايران و امريكا تلقي كرد. وزير صنعت، معدن و تجارت در نامه‌اي به معاونان و روساي سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام كرد؛ با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري اجازه عرضه كالاهاي مصرفي امريكا را كه جنبه نمادين حضور امريكا در كشور هستند، ندهند. در بخشنامه محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت آمده است: «با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري در انتهاي نامه ۲۹ مهرماه ۹۴ خطاب به حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني رييس‌جمهور محترم، در مورد توجه جدي به امر اقتصاد مقاومتي و ضرورت تقويت توليد ملي و نيز مراقبت بر جلوگيري از واردات بي‌رويه و به خصوص پرهيز از وارد كردن هرگونه مواد مصرفي از امريكا، لازم است كليه معاونان و روساي سازمان‌ها ضمن تلاش در تقويت توليد ملي از واردات كالاهاي مصرفي امريكا جلوگيري نموده و اجازه عرضه كالاهاي مصرفي امريكا كه جنبه نمادين حضور امريكا در كشور است را ندهند.»

بررسي‌ها نشان مي‌دهد واردات دو نوع كالا از امريكا در اين قالب ممنوع خواهد بود. نه تنها كالاهاي مصرفي امريكا نبايد راه ورودي به بازار ايران بيابند، بلكه كالاهايي كه نماد امريكا بوده و سبك زندگي امريكايي را تبليغ مي‌كنند نيز جايي در بازار ايران نخواهند داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون