• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3387 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۷ آبان

داعش و موشك؛ افزايش نگراني بر فراز آسمان‌ها

ميثم سليماني/ تا يك سال پيش ناظران بين‌المللي از دستيابي داعش به سلاح شيميايي وحشت داشتند كه رخ داد و اكنون آنها از دستيابي اين گروه تروريستي به فناوري‌هاي پيشرفته موشكي وحشت دارند كه شواهد نگراني‌ها را در اين باره افزايش داده است. اگر تاكنون نام «شرم‌الشيخ» در كناره درياي سرخ، براي اجلاس‌هاي مهم منطقه و به عنوان بهشت توريست‌ها در ماه‌هاي سرد سال مشهور بود، اكنون به نامي رعب‌آور براي خارجي‌ها تبديل شده است، چرا كه به دو نام گره خورده است؛ داعش و موشك!

شايبه‌ها درباره افزايش تهديدها روز شنبه سي و يكم اكتبر افزايش يافت، زماني كه هواپيماي ايرباس متعلق به هواپيمايي روسيه بر فراز صحراي سينا منفجر شد و تمام 224 مسافر و خدمه آن جان خود را از دست دادند. اگرچه هنوز به صورت دقيق علت اصلي سقوط هواپيما روشن نشده است و محققان روسي و مصري مشغول بررسي دو جعبه سياه هواپيماي ايرباس هستند اما تمامي شواهد حاكي از آن است كه سناريوي نقص فني منتفي است. با وجود امتناع مقامات مصري و روسي از تاييد دخالت داعش در سقوط اين هواپيماي روسي، كارشناسان اطلاعاتي امريكا بر اين باور هستند كه يك بمب در داخل هواپيما كار گذاشته شده و باعث خرابكاري و سقوط هواپيما بر فراز صحراي سينا شده است. اين در حالي است كه از ساعات ابتدايي سقوط هواپيما نيز داعش خود را مسوول سقوط آن معرفي كرد. حتي برخي اخبار حاكي از آن است كه نيروهاي امنيتي امريكايي توانسته‌اند ايميل‌هايي را از رهبران داعش در رقه به دست بياورند كه در پيغام‌هاي خود به مصر از سقوط يك هواپيما ابراز خوشحالي كرده‌اند. مجموع اين شواهد موجب شده است كه كشورهايي كه هواپيماهاي‌شان بر فراز شرم‌الشيخ پرواز دارند، تصميم به تغيير مسير يا تعليق اين پروازها بگيرند. تا جايي كه انگليس عطاي مسافران مانده در شرم‌الشيخ را به لقاي سقوط هواپيمايي ديگر بخشيد و تمامي پروازهاي خود را به شرم‌الشيخ كنسل كرد تا شهروندان بريتانيايي در امان باقي بمانند و در مسيري امن به صورت محدود به خانه‌هاي خود باز گردند. همچنين شركت‌هاي هوايي لوفتانزاي آلمان، امارات و فرانسه نيز پروازهاي خود را به شرم‌الشيخ كنسل و اعلام كردند تا زماني كه دليل اصلي سقوط هواپيماي روسي مشخص نشود پروازهاي خود را لغو خواهند كرد. و مهم‌تر اينكه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه با تمام مناسبات نزديك به قاهره رسما دستور تعليق تمامي پروازها به سوي مصر را صادر كرده است، تا براي كرملين اطمينان حاصل شود ديگر خطري هواپيماهاي مسافربري را تهديد نمي‌كند.

در چنين شرايطي نشريه گاردين نيز خبري را منتشر كرده كه مزيد بر علت مي‌شود كه امكان دستيابي داعش به فناوري موشكي جدي است. بر اساس گزارش گاردين قبلا نيز يك موشك از كنار هواپيماي مسافربري در مصر و نزديكي فرودگاه شرم‌الشيخ رد شده اما خبر آن منتشر نشده است. گفته مي‌شود يك فروند هواپيماي، شركت هواپيمايي تامسون ايرويز كه هواپيماهاي آن به طور مكرر به مصر و به خصوص شرم‌الشيخ سفر مي‌كنند، در ماه آگوست در يك كيلومتري فرودگاه شرم‌الشيخ مورد هدف قرار مي‌گيرد. بر اساس اين گزارش خلبان زماني كه متوجه عبور يك موشك مي‌شود، هواپيما را به نحوي هدايت مي‌كند كه از تيرس خارج شده و در كمال آرامش به زمين بنشيند به گونه‌اي كه مسافران هيچگونه خطري را در آن زمان احساس نكنند. اين هواپيما شامل 189 مسافر بوده است و گفته مي‌شود انگليس با استناد به اين واقعه‌، قبل از كشورهاي ديگر تصميم به لغو پروازهاي خود به شرم‌الشيخ گرفته است. هر چند در آن زمان بررسي‌هاي كارشناسان نشان داد كه اين موشك احتمالا از مانور نظامي ارتش مصر پرتاب شده است و هدف آن نيز هواپيما نبوده است و تنها از كنار آن رد شده و دليلي نبوده كه بخواهند پروازهاي خود را به مصر لغو كنند.

با اين حال اگرچه ثابت نشده كه پرتاب اين موشك از سوي داعش انجام شده اما شواهد اخير نگراني‌ها را در اين خصوص كه داعش به سلاح پرتاب موشك ضد هوايي دست يافته، افزايش داده است. زيرا اگر تروريست‌هاي داعش به چنين سلاحي دست يابند ديگر هيچ پروازي در منطقه امن نخواهد بود. به خصوص پروازهايي كه از صحراي سينا عبور مي‌كنند و مسافريني كه قصد گذراندن تعطيلات را در سواحل درياي سرخ دارند. در صورتي كه مقامات مصري بسيار تلاش دارند تا نشان دهند كه داعش مسوول اين اقدام نبوده، اما بر اساس همين شايبه‌ها نه تنها كشورهاي غربي، بلكه روسيه نيز پرواز بر فراز شرم‌الشيخ را به تعليق در آورده است. با اين شرايط تبعات سقوط هواپيما براي مصر از خود سقوط هواپيما بسيار مهم‌تر شده است. زيرا اين موضوع نكته‌اي را نشان مي‌دهد كه بسيار حايز اهميت است و آن هم قدرت گرفتن داعش در مصر و به خصوص صحراي سينا است و اين مساله نه تنها به صنعت گردشگري مصر كه از سال 2011 بسيار آسيب ديده، آسيب بيشتري وارد مي‌كند، بلكه امنيت در قاهره را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون