• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3387 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۷ آبان

تاريخ چين با دست دادن رهبران پكن و تايپه ورق خورد

جزيره در آغوش مادر

انتخابات ميانمار پس‌از 25 سال امروز برگزار مي‌شود

اين تنها يك سلام و دست دادن ساده نبود؛ ديدار رهبران چين و تايوان پس از 66 سال دشمني، در اتاق بدون پرچم، در كشور ثالث، در مقابل ديوار بزرگ زردرنگ؛ يعني رنگي خنثي، نه قرمز (به رنگ پرچم چين) و نه آبي (به رنگ پرچم تايوان). اين لبخند و دست دادن رهبران چين و تايوان پس از بيش از نيم قرن خصومت يادآور آن است كه جهان با وجود تاريخ گذشته پيش مي‌رود. چنانچه رييس‌جمهوري تايوان بعد از ديدار همتاي چيني مي‌گويد: در پشت ما تاريخي 60 ساله قرار دارد. حال در پيش روي ما حاصل سازش قرار دارد و نه رويارويي.

اين دومين اتفاق از اين دست در سال گذشته است. بعد از آب شدن يخ روابط كوبا و امريكا. هر چند اين تحول نيز مخالفان خود را دارد، به ويژه در تايپه.

اما با اين شرايط، به گزارش رويترز، ديدار شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين و همتاي تايواني او، ما يينگ جو پس از ۶۶ سال در سنگاپور با «پيشبرد صلح در دو سوي تنگه تايوان» انجام شده است و شي جين‌پينگ در اين ديدار تاريخي كه تنها سه ماه پيش از برگزاري انتخابات پارلماني و رياست‌جمهوري تايوان صورت گرفته؛ تاكيد مي‌كند هيچ نيرويي نمي‌تواند چين و تايوان را از يكديگر جدا كند.

رهبران دو كشور چه گفتند؟

شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين كه خود را به رهبري اصلاح‌گرا معرفي كرده، در ديداري با همتاي تايواني، در حالي كه خود را بسيار مشتاق نشان مي‌داد، با يادآوري اينكه دو طرف به يك خانواده تعلق دارند، تاكيد كرد كه شهروندان دو سوي تنگه تايوان از چنان توانايي و ذكاوتي برخوردار هستند كه بتوانند مسائل خود را به تنهايي حل كنند.

ما يينگ جو، رييس‌جمهور تايوان نيز در تاييد سخنان همتاي چيني خود با ابراز حس دوستي ديرينه، يادآور شد كه «روابط دو كشور تايوان و چين بايد بر اساس صبر، هوشياري و جديت برقرار و اختلافات از راه صلح‌آميز برطرف شود.»

اين سخنان از سوي رهبران دو كشور در حالي ابراز شد كه چين از سال ۱۹۴۹، پس از آنكه دولت ملي‌گراي اين كشور در نتيجه پيروزي حزب كمونيست به جزيره تايوان گريخت، مدعي مالكيت اين جزيره است.

تظاهرات در پايتخت

اما ديدار سران چين و تايوان با اعتراضات مخالفان نزديكي اين دو كشور به ‌يكد‌يگر همراه بود. بر اساس گزارش‌ها، تايواني‌هاي استقلال طلب از روزهاي قبل به دنبال انتشار خبر ديدار روساي دو كشور در خيابان‌هاي تايپه تجمع كرده و عليه رهبران دو كشور شعار مي‌دهند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، همزمان با ديدار سنگاپور نيز نزديك به ۱۰۰ تن از معترضان تايواني كوشيدند ساختمان مجلس اين كشور در تايپه را به اشغال خود در‌آورند. پيش‌تر نيز قبل از عزيمت «ما يينگ جو» به سنگاپور، ده‌ها معترض در برابر محل برگزاري كنفرانس رسانه‌اي وي در فرودگاه سونگ‌شان تجمع كرده بودند. اين تظاهركنندگان پلاكاردهايي با تصاوير رهبران چين و تايوان را در دست داشتند. زير عكس شي جين‌پينگ عنوان ديكتاتور و زير تصوير ما يينگ جو خائن نوشته شده بود.

آغاز دور جديد روابط ميان دو كشور

روابط دو كشور چين و تايوان از زمان رياست‌جمهوري «ما يينگ جو» در سال ۲۰۰۸ رو به بهبود گذاشته، سياستي كه به شكوفايي اقتصادي و بازرگاني و نيز رونق صنعت گردشگري تايوان انجاميده است. اما اين روند به دنبال روي كار آمدن شي جين پينگ در چين سرعت بيشتري گرفته است. دو سال پيش در چنين روزهايي وانگ يوچي، وزير امورچين در دولت جمهوري تايوان و ژانگ ژوجينگ، همتاي او در دولت جمهوري خلق چين در شهر نانجينگ، واقع در شرق جمهوري خلق چين با يكديگر ملاقات كردند و اين نخستين ملاقات رسمي بين نمايندگان دو حكومت از زمان تجزيه چين به دو بخش جمهوري خلق مستقر در سرزمين اصلي و جمهوري ملي‌گرا در جزيره تايوان در سال 1949، بود. به همين دليل هم رسانه‌هاي خبري جهان از اين ديدار با عنوان واقعه‌اي تاريخي نام بردند. آن گفت‌وگوها هم در محيطي از نظر نمادين خنثي و بدون پرچم و نمادهاي ملي دو طرف صورت گرفت.

يادآوري

66 سال پيش زماني كه مذاكرات چيانگ كاي شك با مائو تسه تونگ به شكست انجاميد، وي به همراه جمعيتي بالغ بر دو ميليون نفر از هواداران خود به جزيره تايوان گريخت تا جدايي اين جزيره كه از اوايل دهه 1920 آغاز شده بود، در سال 1949 پس از جنگ جهاني دوم محقق شود. وسعت تايوان از حدود 36 هزار كيلومتر مربع فرا‌تر نمي‌رود در حالي كه سرزمين اصلي چين حدود 5/9 ميليون كيلومتر مربع وسعت دارد. با اين همه، موقعيت استراتژيك و اهميت اقتصادي تايوان باعث شده است تا اين سرزمين با بسياري از كشورهاي جهان روابط گسترده تجاري و ارتباط فرهنگي داشته باشد. پكن معتقد است چين سرزمين اصلي و مادر است و تايوان سرزمين جداشده‌اي است كه بايد به مام خود بازگردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون