• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3387 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۷ آبان

ديدار پس از 14 سال در تهران

وزير كره‌اي از سيل اقتصادي به بازار ايران خبر داد

 

 

گروه ديپلماسي| يون بيونگ سه، وزير خارجه كره جنوبي بعد از گذشت 14 سال از آخرين باري كه مقامي در اين تراز از اين كشور به ايران سفر كرده است، به تهران آمد. ديدار با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان و حسن روحاني، رييس‌جمهور در برنامه‌هاي كاري رييس دستگاه ديپلماسي كره جنوبي در تهران بود. آخرين سفر وزير امور خارجه كره جنوبي به ايران به سال 2001 باز مي‌گردد. در شرايطي كه پس از امضاي توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5، مقام‌هاي اروپايي از كشورهاي متفاوت قاره سبز راهي تهران شده‌اند اكنون اندك اندك اين روند بازگشت به بازار اقتصادي و رابطه ديپلماتيك بي دغدغه با ايران به كشورهاي آسيايي هم سرايت كرده است. پيش از اين وزراي امور خارجه ايران و كره جنوبي در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك در اوايل اكتبر ديدار كرده بودند. آخرين وضعيت روابط دوجانبه و راه‌هاي گسترش مناسبات فيمابين و مسائل بين‌المللي و منطقه‌اي از اصلي‌ترين محورهاي رايزني‌هاي دو وزير ايران و كره جنوبي بود. محمد جواد ظريف در اين ديدار در خصوص روابط ميان تهران – سئول گفت: روابط دو كشور همواره مبتني بر احترام و منافع متقابل بوده و بر همين اساس روند رو به جلويي داشته است. ايران به دنبال آن است كه همكاري‌هاي خود را در تمامي زمينه‌هاي اقتصادي، سياسي و پارلماني با سئول گسترش دهد و اين سفر مي‌تواند ظرفيت‌هاي همكاري‌ها را فراروي تهران و سئول قرار دهد.

اجراي برجام و چشم‌اندازهاي جديد اقتصادي

محمد جواد ظريف در ادامه با اشاره به توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5 و تاثير سياسي آن گفت: از جمله دستاورد توافق هسته‌اي، اثبات نقش ديپلماسي در حل و فصل مناقشات است و اين دستاورد مي‌تواند مدلي براي حل بسياري از بحران‌هاي منطقه باشد. اجراي برجام چشم‌اندازهاي جديدي را فراروي عرصه‌هاي جديد بنگاه‌هاي اقتصادي، تجاري و بانكي براي تحقق اهداف مشترك دو كشور قرار داده است. رييس دستگاه ديپلماسي با اشاره به زمينه‌هاي نوين همكاري‌هاي دو كشور اظهار كرد: راهبرد جمهوري اسلامي ايران مبتني بر تشريك مساعي براي يافتن عرصه‌هاي جديد است كه بتواند بازار مشترك را براي كالاهاي توليدي در قالب طرح‌هاي مشترك با بهره‌گيري از تجربيات دو طرف با استفاده از نيروي انساني تحصيلكرده ايراني و سرمايه‌گذاري‌هاي جديد فراهم سازد و توليدات خود را به بازارهاي منطقه عرضه كند. دكتر ظريف با استقبال از برگزاري كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور اظهار كرد: كميسيون اقتصادي دو كشور مي‌تواند فرصت‌هاي زيادي را در زمينه توليد محصولات و سرمايه‌گذاري مشترك در زمينه انرژي، محيط زيست، امور بانكي، كشتي سازي، امور علمي و دانشگاهي و توريسم بيش از پيش گسترش دهد. تهران و سئول در زمينه حقوق بشر و مبارزه با تروريسم فرصت‌هاي خوبي براي گسترش رايزني‌هاي فيمابين دارند. ما مي‌توانيم با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي فراوان و متنوع ميراث تاريخي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، زمينه همكاري‌هاي توريستي را در قالب بسته‌هاي مشترك كه كل منطقه را دربرگيرد ساماندهي كنيم. وزراي امور خارجه دو كشور در خصوص مسائل سوريه و يمن نيز رايزني‌هايي داشتند و ظريف در اين ديدار نيز با اشاره به اينكه به اعتقاد ايران بحران سوريه و يمن تنها راه‌حل سياسي دارد، گفت: اين راه‌حل با احترام به اراده مردم در تعيين سرنوشت سياسي خود شكل مي‌گيرد.

شريك فعالي براي ايران بوده‌ايم

يونگ بيونگ سه با اشاره به روابط سنتي دو كشور گفت: پس از 14 سال اين اولين بار است كه وزير امور خارجه كره جنوبي براي گسترش مناسبات فيمابين به تهران سفر كرده است. ما همواره يك شريك فعال براي ايران بوده‌ايم و آماده گسترش و تعميق مناسبات بين دو كشور هستيم. وزير امور خارجه كره جنوبي با اشاره به نتايج توافق برجام بين 1+5 و جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: ما خرسنديم كه نتايج مثبت توافق برجام بر منطقه و جهان، آثار هوشمندانه در راستاي بر استقرار صلح و امنيت براي همگان به ارمغان آورده است. هيات كره‌اي مشتمل بر حضور نمايندگان ارشد از بخش‌هاي مختلف تجاري، سرمايه‌گذاري، صنعتي، خودرو سازي در جهت بررسي نقشه راه جديدي براي مذاكره و انعقاد تفاهم‌هاي جديدي به جمهوري اسلامي ايران آمده‌اند. وزير امور خارجه كره جنوبي با اشاره به همكاري‌هاي فرهنگي دو كشور نيز افزود: خوشبختانه ما كميته فرهنگي داريم كه با برگزاري مستمر آمادگي داريم همكاري‌هاي فرهنگي را گسترش داده و زمينه‌هاي مراودات توريستي را بررسي كنيم. يونگ‌بيونگ سه در خصوص مسائل منطقه‌اي و نقش جمهوري اسلامي ايران در اين خصوص گفت: ايران نقش مهمي در تحولات منطقه‌اي دارد و رايزني‌هاي دو كشور مي‌تواند زمينه برقراري صلح و امنيت منطقه و حل مشكلات پناهندگان را فراهم سازد.

روابط ايران و كره جنوبي دوستانه و رو به توسعه است

ديدار با حسن روحاني، رييس‌جمهور هم در زمره برنامه‌هاي وزير امور خارجه كره جنوبي در تهران بود. حسن روحاني در اين ديدار روابط ايران و كره جنوبي را روابطي دوستانه و رو به توسعه دانست و تصريح كرد: ايران به عنوان كشوري با توانمندي‌ها و جايگاه ممتاز منطقه‌‌اي و كره جنوبي به عنوان كشوري مهم در شرق آسيا، ظرفيت‌هاي قابل توجهي براي گسترش روابط در همه عرصه‌ها از جمله اقتصادي، فرهنگي و سياسي دارند. اكنون فضاي مناسب‌تري براي گسترش همكاري‌هاي تهران – سئول به عنوان دو كشور دوست فراهم آمده است كه بايد از اين فضا به نحو مطلوبي براي پيشرفت دو ملت بهره گرفت. روحاني ابراز اميدواري كرد كه شركت‌هاي كره‌اي بتوانند همپاي ديگر رقباي خود براي حضور فعال‌تر در بازار ايران بكوشند و سطح همكاري‌هاي خود را به‌ويژه با بخش خصوصي ايران بيش از پيش گسترش دهند. رييس‌جمهوري در ادامه با اشاره به برخي اشتراكات فرهنگي مردم دو كشور گفت: ايران و كره جنوبي همچنين مي‌توانند همكاري‌هاي گسترده و مفيدي در عرصه‌هاي فرهنگي، علمي و تقويت صنعت توريسم داشته باشند. ايران و كره جنوبي مي‌توانند در عرصه توسعه صلح و ثبات در خاورميانه و آسياي شرقي و نيز همكاري‌هاي نوعدوستانه در راستاي كمك به انسان‌هاي مظلوم و تحت ستم، همكاري و همفكري داشته باشند.

مذاكرات هسته‌اي الگوي مناسبي براي مشكلات منطقه‌اي

«يونگ‌بيونگ سه » وزير امور خارجه كره جنوبي نيز در اين ديدار با اشاره به اينكه كره جنوبي مشتاق توسعه و تقويت سطح همكاري‌ها در همه عرصه‌ها از جمله اقتصادي با ايران است، گفت: شركت‌هاي بزرگ كره‌اي بي‌صبرانه منتظر لغو تحريم‌ها و حضور گسترده‌تر در بازار ايران هستند. بي‌ترديد در آينده رفت‌وآمدهاي بسياري بين مقامات ايران و كره جنوبي انجام خواهد شد و سيل فعالان و بنگاه‌هاي اقتصادي كره جنوبي به سوي ايران سرازير خواهد شد.

يونگ‌بيونگ سه با بيان اينكه كره جنوبي همواره ايران را دوست خود مي‌داند، اظهار كرد: اشتراكات فرهنگي و روابط تاريخي 50 ساله ميان دو ملت، بستر مناسبي براي گسترش و تحكيم روابط و تعاملات دو كشور در حوزه‌هاي اقتصادي و سياسي است. وزير خارجه كره جنوبي همچنين مذاكرات موفقيت‌آميز هسته‌اي را الگوي مناسبي براي حل مشكلات منطقه‌اي دانست و گفت: در شرق آسيا نيز مشكلات سياسي زيادي وجود دارد كه كشورهاي منطقه سعي مي‌كنند با تكيه بر مذاكره و گفت‌وگو اين مشكلات را حل كنند و مطمئنم به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي ايران با مديريت جنابعالي، نقش موثري در گسترش صلح در منطقه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون