• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3394 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ آبان

مبارزه با تروريسم در دستور كار نشست اقتصادي گروه 20 قرار گرفت

آنتاليا زير سايه« پاريس»

«آنتاليا زير سايه پاريس»؛ شايد عنوان مناسب براي نشست سران «جي 20» منهاي رييس‌جمهور فرانسه باشد. قرار بود كه رهبران 20 كشور اقتصادي جهان در تركيه گردهم آيند تا براي چندمين سال پياپي از آغاز بحران اقتصادي جهان در سال 2008 موانع توسعه اقتصادي جهان را مورد بررسي قرار دهند اما در سايه حملات تروريستي پاريس در جمعه شب، اين نشست اقتصادي به نشستي امنيتي تبديل شد. رهبران 19 قدرت اقتصادي جهان كه از روز گذشته در آنتالياي تركيه گرد هم آمده‌اند بيش از پيش دستور كار مبارزه با تروريسم را مورد بررسي قرار مي‌دهند. غايب بزرگ اين اجلاس فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه است كه به دليل وقايع تروريستي جمعه شب گذشته سفر خود به تركيه را لغو كرده تا به طور مستقيم بر عمليات‌هاي ضد ترور در فرانسه نظارت كامل داشته باشد.

با اين وجود در غياب اولاند، رهبران ديگر جهان از جمله باراك اوباما رييس‌جمهور ايالات متحده، ديويد كامرون نخست وزير بريتانيا و آنجلا مركل صدر اعظم آلمان در اين نشست حضور داشتند. از جمله بحث‌هاي عمده مطرح شده در اين نشست شامل خطر نفوذ تروريست‌هاي داعش در ميان مهاجراني است كه به سمت اروپا هجوم آورده‌اند كه اين موضوع تبديل به محور كانوني رهبران اتحاديه اروپا شده است. مدرك آنها در اين خصوص يكي از مهاجمان انتحاري در حادثه پاريس بوده است كه يك ماه پيش از يونان خود را به پاريس رسانده و در اين عمليات حضور پيدا كرده است.

ژان كلود يونكر، رييس كميسيون اتحاديه اروپا قبل از شروع اجلاس سران گفت: ما بايد افرادي را كه وارد خاك اروپا مي‌شوند دسته‌بندي كنيم زيرا فردي كه اين حملات را ترتيب داده يك جنايتكار و نه يك پناهنده يا پناهجو است. ما هركسي را كه سعي در تغيير دستور كار مهاجرت داشته باشد را دعوت به همكاري مي‌كنيم. اما با اين وجود نيازي به تغيير ديدگاه خود به صورت كلي نمي‌بينيم. اتحاديه اروپا پيش بيني كرده است كه اگر پاياني براي بحران سوريه متصور نباشيم تا سال آينده ميلادي سه ميليون پناهنده سوري وارد اتحاديه اروپا مي‌شوند. اعتقاد بر اين است كه رهبران جي20 تصميم به كنترل مرزي سخت‌تر و اعمال دستور العمل‌هاي ويژه در فرودگاه‌ها مي‌گيرند. رويترز از پيش نويس بيانيه مشترك رهبران جي20 گزارش داد: كه اين بيانيه شامل تعهدات يكپارچه براي مبارزه با تروريسم و تغيير رويكرد در امنيت مرزها مي‌شود. اين در حالي است كه بريتانيا از روز سه شنبه نخستين پرواز خود از تعهد پذيرش بيست هزار پناهجو را آغاز مي‌كند. پيش بيني مي‌شود كه مقامات امنيتي بريتانيا از همان فرودگاه بازرسي‌هاي امنيتي را براي جلوگيري از ورود اعضاي داعش به مرزهاي خود آغاز كنند.

تلاش براي تغيير رويكرد

نشست «جي 20» امسال در حالي به‌شدت امنيتي شده و يكي از محورهاي خود را به بررسي راهكارهاي سامان دادن پناهجويان اختصاص داده كه ميزبان اين نشست يعني تركيه، بيش از دو ميليون پناهنده را در خود جاي داده و سعي مي‌كند تا با پافشاري بر مواضع خود، رضايت باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا براي ايجاد يك منطقه پرواز ممنوع در سوريه را جلب كند تا پناهجويان را در منطقه‌اي در داخل سوريه جاي دهند. با اين وجود ايالات متحده تاكنون با اين طرح با احتياط برخورد كرده و چشم‌اندازي نيز براي آن در نظر نگرفته است. در همين حال اگرچه تركيه خواستار كمك‌هاي اضافي از سوي اتحاديه اروپا براي مهار سيل پناهجويان به اروپا شده است اما در طرف مقابل به نظر مي‌رسد كه در اين نشست برخي كشورهاي جي 20 قصد دارند تا ترك‌ها را بر بستن مرزهاي خود به سمت سوريه متقاعد كنند تا اجازه ارسال هرگونه سلاح به سوريه را براي تروريست‌ها ندهند.

ديدار كامرون، پوتين

گفتني است در پي حملات پاريس رهبران جهان به اين نتيجه رسيده‌اند كه داعش تبديل به يك نگراني رو به رشد شده كه پاي خود را فراتر از سوريه، عراق يا اردوگاه پناهندگان گذاشته است و اكنون توانايي ايجاد يك شبكه ترور جهاني را دارد. همين نياز باعث شد ديويد كامرون و ولاديمير پوتين به محض ورود به آنتاليا نشستي را با يكديگر برگزار كنند تا براي خروج از بحران سوريه به نتيجه ملموسي دست يابند.

مباحث ديگر

اما به غير از بحث تروريسم در روز دوم اين اجلاس از جمله مباحث مهم ديگري كه مورد بحث قرار مي‌گيرد تغييرات آب و هوايي و به طور كلي اقتصاد جهاني است كه كاملا بحث مبارزه با تروريسم، اين نوع مسائل مهم ديگر در اين اجلاس را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

 

كنفرانس مطبوعاتي اوباما، اردوغان

روز گذشته و پيش از نشست اصلي جي 20 سران دو كشور ايالات متحده و تركيه با يكديگر كنفرانس خبري مشترك برگزار كردند. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه كه كشورش ميزبان اين دوره از نشست گروه 20 در آنتاليا است در اين كنفرانس مطبوعاتي گفت: نشست گروه 20 نشستي اقتصادي و توسعه‌اي است اما آنچه در پاريس رخ داد باعث شد مبارزه با تروريسم محور اصلي مذاكرات ما با رهبران جهان باشد. باراك اوباما نيز در اين نشست خبري با تاييد سخنان اردوغان گفت: آنچه كه در پاريس رخ داد در نشست ما در استانبول سايه افكنده است. اقدامات تروريستي در پاريس نشان داد كه آنها همه را هدف گرفته‌اند، همان‌گونه كه در آنكارا نيز چندي پيش شاهد اقدام تروريستي وحشتناك بوديم. هدف تروريست‌ها تنها تركيه يا فرانسه نيست بلكه آنها همه جهان را هدف گرفته‌اند. اوباما ادامه داد: در كنار ملت فرانسه ايستاده‌ايم و تا مجازات و محاكمه مجرمان و دست‌اندركاران اين حمله تروريستي به اقدامات خود عليه آنها ادامه مي‌دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون