• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3394 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ آبان

پاريس در سومين روز عزاي عمومي

سرنخ‌هاي جديد از عوامل تروريستي كشف شده است

فرانسه هنوز در عزاي عمومي به سر مي‌برد و مردم بهت‌زده پاريس در خانه مانده‌اند تا شرايط عادي به پايتخت بازگردد، با اين حال مقامات اروپايي يك به يك خود را براي ابراز همدردي و همبستگي به پاريس مي‌رسانند. كم كم ابعاد بيشتري از حادثه روشن مي‌شود. مقامات فرانسه آمارهاي دقيق‌تري از تعداد قربانيان ارايه مي‌كنند. فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه تاييد كرده كه بر اثر حملات تروريستي پاريس 129 نفر كشته و بيش از 350 تن نيز مجروح شده‌اند. همزمان مانوئل والس، نخست‌وزير فرانسه از شناسايي اجساد 103 تن خبر مي‌دهد. اما هنوز خانواده‌هايي هستند كه نزديكان و بستگان خود را نيافته‌اند. دولت فرانسه مي‌گويد وجود اتباع خارجي در ميان قربانيان، روند شناسايي قربانيان را كند كرده است. در همين حال شناسايي عاملان ترور و عوامل پشت پرده نيز با بسيج عمومي نهادهاي سياسي- امنيتي فرانسه و متحدانش ادامه داد.

به گفته دادستان پاريس، سه مهاجم با مليت فرانسوي در بلژيك و در ارتباط با حملات مذكور بازداشت شده‌اند. فرانسوا مولن گفته است كه تلاش پليس براي شناسايي هفت تروريستي كه در جريان حملات كشته شده‌اند ادامه دارد و تاكنون اثرانگشت دست‌كم يكي از مهاجمان اثبات مي‌كند كه وي مليت فرانسوي دارد و در منطقه كوركورون در حومه پاريس سكونت داشته است. وي كه به نام عمر اسماعيل مصطفي شناسايي شده متولد 21 نوامبر 1985 در حومه فقيرنشين پاريس است كه سابقه كيفري داشته و در سال 2010 به عنوان افراط‌گر شناخته شده بود. اين جوان 29 ساله يكي از سه فردي است كه خود را درسالن كنسرت باتاكلان منفجر كرده است. بر اساس گزارش منابع امنيتي فرانسه، پدر و برادر عمر اسماعيل مصطفي، از سوي نيروهاي امنيتي پليس فرانسه بازجويي شده‌اند. بازرسان اكنون در تلاشند كه بفهمند مصطفي سال گذشته سفري به سوريه داشته است ياخير.

برخي منابع امنيتي نيز عنوان مي‌كنند كه پاسپورت سوري كه يافته شده به نام احمد محمد است. وي 25 سال سن داشته و روز هفتم اكتبر توانسته بود خود را به پناهگاه مهاجران در جزيره‌اي در يونان برساند. وي پس از آن خود را از طريق كرواسي و اتريش به فرانسه رسانده است. تحقيقات درباره عوامل ديگر همچنان ادامه دارد. پيشتر برخي منابع از شناسايي يك عامل مصري نيز خبر داده بودند.

 

برش

‌ آخرين آمار: 129 كشته و بيش از 350 مجروح

‌ شناسايي اجساد 103 قرباني

‌ عمر اسماعيل مصطفي يكي از عوامل جنايت در كنسرت باتاكلان بوده

‌ از پدر و برادر عمر اسماعيل مصطفي بازجويي شده است

‌ پاسپورت سوري يافته شده به نام احمد محمد است

‌ بازداشت سه مهاجم با مليت فرانسوي در بلژيك

 

تدابير شديد امنيتي در سرتاسر اروپا

استقرار نيروهاي ويژه در لندن| مقام‌هاي انگليس از شنبه شب براي نخستين بار پس از حملات تروريستي جولاي 2005 لندن، اقدام به اجراي بزرگ‌ترين عمليات امنيتي در اين كشور كردند. منابع ضد تروريستي انگليس فاش ساختند كه بالغ بر 450 افراطي انگليسي از سوريه به انگليس بازگشته‌اند و بر اين اساس نگراني‌هاي زيادي از تكرار وقايع پاريس در لندن وجود دارد. نيروهاي ويژه امنيتي انگليس در خيابان‌هاي شهرهاي اين كشور مستقر شده‌اند تا ايستگاه‌ها، مراكز خريد و مكان‌هاي عمومي اصلي را تحت نظر قرار دهند. پرسنل واحد يگان تجسس ويژه نيروهاي امنيتي انگليس در حال پشتيباني از افسران پليس مخفي اين كشور هستند. همچنين گزارش شده كه پليس اسكاتلنديارد مشغول تحقيق درباره 600 پرونده تروريستي در ارتباط با سوريه و عراق است. چارلز فار، مدير دفتر امنيت و ضد تروريستي انگليس اظهار كرده است: داعش در حال الهام بخشيدن به آن دسته از افراد در انگليس است كه نمي‌توانند به اراضي اين گروه در عراق و سوريه بروند و از آنها خواسته تا حملاتي در محل سكونت‌شان انجام دهند. وي اظهار كرد: حدود 750 شهروند انگليسي كه موجب نگراني براي سرويس‌هاي اطلاعاتي و امنيتي هستند به سوريه سفر كرده‌اند و از ميان آنها حدود 60درصد به كشور ما بازگشته‌اند. وي افزود: بالغ بر 70 انگليسي نيز در درگيري‌هاي داعش در عراق و سوريه كشته شده‌اند. اين رقم جديد نشان‌دهنده يك افزايش چشمگير به نسبت برآوردهاي قبلي درباره رفتن حدود 350 انگليسي به سوريه بوده است.

درخواست نشست اضطراري در اتحاديه اروپا| فرانسه پس از حملات مرگبار جمعه‌شب به پايتخت اين كشور، خواهان برگزاري نشست اضطراري وزراي داخله كشورهاي عضو اتحاديه اروپا شد. اين درخواست در پي افزايش نگراني‌ها از بازگشت تروريست‌هاي تبعه اروپا از سوريه و عراق به كشورهاي عضو اين اتحاديه مطرح شده است.

آمادگي اروپا براي تامين امنيت فرانسه| رهبران دولت‌ها و نهادهاي اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي اعلام كردند: حادثه شهر پاريس حمله‌اي عليه همه ما است. ما در كنار يكديگر با استفاده از همه ابزارهاي لازم و اراده نفوذناپذير با اين تهديد رو‌به‌رو خواهيم شد. در ادامه اين بيانيه تصريح شد: هرآنچه بتوان در سطح اروپايي براي حفظ ايمني فرانسه انجام داد، اجرا خواهد شد. ما آنچه را لازم است، انجام خواهيم داد تا افراط‌گرايي، تروريسم و نفرت را شكست دهيم. همچنين اتحاديه اروپا خواهان برگزاري يك دقيقه سكوت در روز دوشنبه به احترام قربانيان حملات تروريستي پاريس شد.

بازداشت مظنونان در بلژيك| مقامات بلژيكي اعلام كردند پنج نفر روز شنبه در منطقه مولنبيك سن‌ژان در بروكسل در ارتباط با حملات پاريس دستگير شدند. مولنبيك كه اكثريت جمعيت آن را مهاجران تشكيل مي‌دهند از حدود 20 سال قبل محل سكونت عوامل چند حمله تروريستي از ترور احمد شاه مسعود در افغانستان در سال 2001 گرفته تا مهدي نموش، مسوول كشتار موزه يهوديان بروكسل است كه مه ‌2014 به كشته شدن چهار نفر منجر شد.

بازجويي از مظنونان در آلمان| پليس آلمان اعلام كرد مظنون مونته نگرويي كه به همراه مقاديري مواد منفجره و چندين قبضه كلاشنيكف در خودروش بازداشت شده است از سخن گفتن در خصوص حملات پاريس خودداري مي‌كند و مي‌گويد كه با سلاح‌هاي توقيف شده هيچ ارتباطي ندارد و فقط مي‌خواسته از برج ايفل بازديد كند. سخنگوي پليس بايرن اعلا كرد: «ما مي‌خواهيم با او در خصوص حملات پاريس سخن بگوييم اما او نمي‌خواهد در هر صورت در خصوص اين موضوع حرفي بزند.»

مقامات فرانسوي شنبه اعلام كردند يك نشاني در خاك فرانسه نوشته شده در كاغذي در داخل خودرو و در جي پي اس او به همراه هشت قبضه سلاح جنگي، سه سلاح كمري و 200 گرم مواد منفجره پيدا شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون